Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke koelkast/ koelbox  (gelezen 12221 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #30 Gepost op: augustus 02, 2021, 10:02:12 pm »

Wij hebben al een jaar of 10 een Engel compressorkoelbox (45 liter dacht ik). Groot, zwaar, stevig, heel erg stil en goed regelbaar tot zelfs diepvries aan toe. Werkt op 12 en 230 Volt. Prijzig, maar dan heb je ook wat.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #31 Gepost op: april 19, 2022, 01:22:11 pm »

Hoi hoi! Heeft iemand ervaring met deze? https://www.kampeerwereld.nl/dometic-combicool-acx3-40-koelbox-9105204287/?utm_source=TradeTracker&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=Kampeermeneer Ik kwam die hier in dit topic niet tegen…

Ik vind deze er ook zeer interessant uitzien. https://www.thecampingstore.eu/koken-en-eten/koelboxen/coolbox-45l-dble-freeze-12v24v230v-cg
Vooral de grotere inhoud, maar ook dat hij perfect zou passen in de Lazy Jack (maar dat moet ik nog in de winkel nakijken/navragen). Maar dan lees ik dat bijna iedereen zijn koelbox in de koffer heeft. Niemand die hem in de vouwwagen vervoert? Mogelijks doordat hij dan niet kan koelen?
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #32 Gepost op: april 19, 2022, 01:41:15 pm »

Wij hebben de voorloper van de eerste koelbox ca 20 jaar gehad. Wij waren hierover zeer goed te spreken, zelfs in hele warme zomers waren de spullen in de box goed koel. Wij hadden de box tijdens het rijden in de auto, en wel om twee redenen: 1) zo hadden we altijd koele dranken bij de hand in de auto, en 2) de volle koelbox werd erg zwaar in de keuken, die aan de achterkant van de vouwwagen hing.
Het koelen op 12 V deden we niet. We hebben het één keer gedaan, maar op 12 V is de koeling te verwaarlozen.
Wij deden bij vertrek 2 met water ingevroren plastic flessen in de koelbox, en die hielden de box wel 2 dagen gekoeld ( wel koelbox zo veel mogelijk gesloten houden).


Wij hebben onze koelbox samen met onze vouwwagen verkocht, wij hebben nu zo'n apparaat achter de auto die op dit forum niet genoemd mag worden.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #33 Gepost op: april 19, 2022, 02:32:19 pm »

Hoi hoi! Heeft iemand ervaring met deze? https://www.kampeerwereld.nl/dometic-combicool-acx3-40-koelbox-9105204287/?utm_source=TradeTracker&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=Kampeermeneer Ik kwam die hier in dit topic niet tegen…

Ik vind deze er ook zeer interessant uitzien. https://www.thecampingstore.eu/koken-en-eten/koelboxen/coolbox-45l-dble-freeze-12v24v230v-cg
Vooral de grotere inhoud, maar ook dat hij perfect zou passen in de Lazy Jack (maar dat moet ik nog in de winkel nakijken/navragen). Maar dan lees ik dat bijna iedereen zijn koelbox in de koffer heeft. Niemand die hem in de vouwwagen vervoert? Mogelijks doordat hij dan niet kan koelen?

De Dometic hebben wij ook in de vouwwagen en bevalt ons goed. Heb je gezien dat beide een ander type koelkast zijn. Absorptie en Compresor. De laatste is minder gevoelig voor de buitentemperatuur en zal altijd goed koelen. Bij een absorptie zal deze bij warmer weer altijd minder gaan werken. Een compresorkoelkast zal dus constanter zijn qua temperatuur, ze zijn vaak duurder in aanschaf maar bieden dus ook iets meer comfort.

Zie bijgaande linke voor een goede uitleg over de verschillen: https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-koelkast/
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #34 Gepost op: april 19, 2022, 03:26:39 pm »

De Dometic hebben wij ook in de vouwwagen en bevalt ons goed. Heb je gezien dat beide een ander type koelkast zijn. Absorptie en Compresor. De laatste is minder gevoelig voor de buitentemperatuur en zal altijd goed koelen. Bij een absorptie zal deze bij warmer weer altijd minder gaan werken. Een compresorkoelkast zal dus constanter zijn qua temperatuur, ze zijn vaak duurder in aanschaf maar bieden dus ook iets meer comfort.

Zie bijgaande linke voor een goede uitleg over de verschillen: https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-koelkast/

Ai nee... was er van overtuigd dat de dometic ook compressor was. Excuseer. Wij willen een compressor. Dus valt deze sowieso af. Ik kijk nog even rond ;-) Dank voor je opmerking!
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #35 Gepost op: april 19, 2022, 04:12:05 pm »

Hoi hoi! Heeft iemand ervaring met deze? https://www.kampeerwereld.nl/dometic-combicool-acx3-40-koelbox-9105204287/?utm_source=TradeTracker&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=Kampeermeneer Ik kwam die hier in dit topic niet tegen…
Wij gebruiken deze (voorheen genaamd Dometic CombiCool RC 2200 EGP) absorptie koelbox op alle energiebronnen; gas (tijdens off-the-grid verblijf), 230V en 12V (tijdens het reizen). Op alle 3 de energiebronnen doet de box wat belooft: koelen tot (ruim) 30 graden onder de omgevingstemperatuur.

 
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #36 Gepost op: april 19, 2022, 05:54:06 pm »

Ai nee... was er van overtuigd dat de dometic ook compressor was. Excuseer. Wij willen een compressor. Dus valt deze sowieso af. Ik kijk nog even rond ;-) Dank voor je opmerking!

Kijk eens naar de mobicool mcf 40 of 32. Werkt op 12 en 230 volt als compressorbox en is daarnaast niet zo lomp zwaar. We hebben zelf de 32 versie voor erbij en die werkt uitstekend.
In de auto koelt deze op 12 volt ook perfect.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2022, 06:17:59 pm door GJT »
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #37 Gepost op: april 19, 2022, 09:36:43 pm »

Wij gebruiken deze (voorheen genaamd Dometic CombiCool RC 2200 EGP) absorptie koelbox op alle energiebronnen; gas (tijdens off-the-grid verblijf), 230V en 12V (tijdens het reizen). Op alle 3 de energiebronnen doet de box wat belooft: koelen tot (ruim) 30 graden onder de omgevingstemperatuur.

 


Bedankt. Maar ik vind het idee van zelf de temperatuur kiezen, iets beter aanvoelen dan weten dat hij tot 30° onder de omgevingstemperatuur koelt. Ik weet dat hij goed koelt en heeft goede reviews. Maar het voelt gewoon beter dat ik bij een compressorkoelbox kan kiezen op welke temperatuur hij moet koelen...
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #38 Gepost op: april 19, 2022, 09:39:18 pm »

Kijk eens naar de mobicool mcf 40 of 32. Werkt op 12 en 230 volt als compressorbox en is daarnaast niet zo lomp zwaar. We hebben zelf de 32 versie voor erbij en die werkt uitstekend.
In de auto koelt deze op 12 volt ook perfect.

Ja, ook al gezien. En je hebt daar ook nog een grote broer van: https://www.koelbox-expert.be/mobicool-mcf-60-compressor-koelbox#tabs

Maar die is dan wel heel groot. Zo'n 50l lijkt ons ideaal. 't Is te zeggen: 60l is nog beter. Maar ja, dan pakt hij wel nog meer plaats in in de koffer  :#
Gelogd

Camplet-WTB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 133
  • Merk Vouwwagen: Camp-let
  • Camp-Let Passion
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #39 Gepost op: april 22, 2022, 09:46:52 pm »

Wij hebben een Tristar Hybridcool KB-7645 HC 45 koelbox. Nadelen zijn het gewicht en de afmeting, maar hij is zo ontzettend snel koud en super stil. Heerlijke koelbox!
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #40 Gepost op: mei 11, 2022, 07:52:41 am »

Hallo! We hebben dan toch voor de dometic axc 3 gekozen. Toch absorptie dus. En bij toeval laat onze eigen koelkast het sinds gisteren afweten... dus wordt hij hier alvast binnenshuis getest :-)

Wat ik eens wou vragen: zijn er die hier zelf een indeling maken met een mandje? Zoja, welk mandje past er perfect in?

En dan nog een andere vraag... wij wouden graag de koelbox onder de luifel laten staan, ook 's nachts. Nog mensen die dat doen? Voor vochtige ondergrond misschien wel beter verhoogje voorzien dan?
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #41 Gepost op: mei 11, 2022, 09:50:36 am »

Wat mij sochtends nog wel eens opvalt is de enorme hoeveelheid condens op de tafel die onder de luifel staat, ik weet niet hoe gelukkig een koelkast daar van wordt.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #42 Gepost op: mei 11, 2022, 10:26:38 am »

Wat mij sochtends nog wel eens opvalt is de enorme hoeveelheid condens op de tafel die onder de luifel staat, ik weet niet hoe gelukkig een koelkast daar van wordt.

Niet heel ongelukkig.
Is meestal maar 4 weken per jaar. en de enorme hoeveel condens (die ik niet herken) zit niet op de koelkast maar aan het tentdoek (meestal dak?).
Onze koelkast gaat alweer dik 20 jaar mee (is dus maximaal 80 weken, net aan anderhalf jaar) en werkt elk jaar opnieuw probleemloos.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #43 Gepost op: mei 11, 2022, 11:07:43 am »

Niet heel ongelukkig.
Is meestal maar 4 weken per jaar. en de enorme hoeveel condens (die ik niet herken) zit niet op de koelkast maar aan het tentdoek (meestal dak?).
Onze koelkast gaat alweer dik 20 jaar mee (is dus maximaal 80 weken, net aan anderhalf jaar) en werkt elk jaar opnieuw probleemloos.
Oh dat is nog een jong ding dus! :-) Onze koelbox is nog een Electrolux en al zeker 30+ jaar oud (tweedehands gekocht, dus weet het niet precies). Doet het nog steeds prima!
Er kan ook niet veel kapot gaan aan een absorptie koelbox. Er zijn bijvoorbeeld geen ‘draaiende delen’. Alleen een verwarmingselement en een bimetaaltje voor aan/uit. Zolang het koelmiddel niet weglekt blijft ie wel werken.
Bij ons staat de koelbox meestal in de voortent, als het erg warm is ook onder de luifel (maar dan is er niet veel condens bedenk ik me nu…). Ik zou me er niet te druk om maken. De onderkant is helemaal kunststof en het interne deel wordt warm waardoor er niet snel condens op zal ontstaan.
 
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Welke koelkast/ koelbox
« Reactie #44 Gepost op: mei 11, 2022, 11:13:21 am »

Oh dat is nog een jong ding dus! :-) Onze koelbox is nog een Electrolux en al zeker 30+ jaar oud (tweedehands gekocht, dus weet het niet precies). Doet het nog steeds prima!
Er kan ook niet veel kapot gaan aan een absorptie koelbox. Er zijn bijvoorbeeld geen ‘draaiende delen’. Alleen een verwarmingselement en een bimetaaltje voor aan/uit. Zolang het koelmiddel niet weglekt blijft ie wel werken.
Bij ons staat de koelbox meestal in de voortent, als het erg warm is ook onder de luifel (maar dan is er niet veel condens bedenk ik me nu…). Ik zou me er niet te druk om maken. De onderkant is helemaal kunststof en het interne deel wordt warm waardoor er niet snel condens op zal ontstaan.

Onze koelkast stond afgelopen zomer in Limburg in de voortent waar constant water stond als gevolg van de wateroverlast. Hij bleef het gewoon doen.

Toen we hem na de vakantie nodig hadden om fris en bier koel te houden bij een verjaardag werkte alles nog gewoon.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2022, 02:40:05 pm door WimS »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal