Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling  (gelezen 4806 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021

Wij zijn in afwachting van de levering van onze nieuwe Combi Camp Country Xclusive en ik ben me aan het voorbereiden op wat verbeteringen die we willen doorvoeren. Een van de verbeteringen waar ik aan denk is het inbouwen van een andere koelbox.

Momenteel nemen we een compressor koelbox mee die digitaal instelbaar is en dat werkt perfect. De CombiCool RC 1600 EGP die bij de keuken wordt geleverd is een absorptie koelbox met traploze instelling maar dus zonder eenvoudige digitale temperatuur instelling. Ik overweeg dan ook een compressor koelbox in te bouwen ter vervanging van de RC 1600 wegens betere koeling en vaste temperatuur instelling.

Maar voordat ik geld ga uitgeven zou ik graag gebruikservaringen willen vernemen:
- blijft de temperatuur in een RC 1600 constant? Dus als ik de instelknop niet meer aanraak, blijft de temperatuur dan constant?
 - blijft de temperatuur constant bij de koelboxen met compressor maar die geen digitale instelling hebben?

Als de temperatuur constant blijft zou het namelijk een kwestie zijn van temperatuurmeter in de koelbox te doen en te zoeken naar de juiste temperatuur en dan een streepje te zetten op de instelklok.
Ik hoop dat e.e.a. een beetje duidelijk is.  :)
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2021, 11:34:14 pm door winnieandbuzz »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2021, 07:25:23 am »

Hoe constant de temperatuur blijft ligt aan een boel factoren. Het fijt dat je een constante temperatuur op je uitlezing ziet wil niet zeggen dat de temperatuur constant is.
Een (temperatuur)regeling werkt alleen maar wanneer er een temperatuurverschil is. Op het moment dat er een temperatuurverschil is krijgt de koelgenerator een signaal en zal gaan koelen. Dit zal hij blijven doen totdat er een bepaalde waarde is bereikt. Dit zal waarschijnlijk iets onder de ingestelde temperatuur liggen. Je koelkast schommelt constant tussen de waarde van de regelinstellingen. Het kan zijn dat het regelbereik kleiner is dan +/- 0,5 graden. Dan zie een mooi constante waarde op het display. Maar het kan ook zijn dat het regelbereik groter is. Stel +/- 2 graden en je toch een constante temperatuur op je display ziet. In dat geval wordt de uitlezing gemiddeld over een bepaalde tijd. De regeling van de koeling is dan sneller dan de middeling van de uitlezing. Dit geeft dan de indruk dat de temperatuur constant is terwijl in werkelijkheid een temperatuurverschil is tussen de hoogste en laagste temperatuur van 4 graden.

Daarnaast is de vraag of de temperatuur overal in de koelbox gelijk is. Dit zal ook niet zo zijn. Misschien zit daar ook wel 2 graden of meer verschil in.

Om een lang verhaal kort te maken. De temperatuur die op je display ziet is niet de temperatuur die er daadwerkelijk is.
Waarschijnlijk zal de afwijking niet groter dan +/- 1 graden zijn, maar misschien ook wel.

Als je echt wil weten wat de temperatuur is en binnen welk bereik de koelkast werkt, zal je met een onafhankelijke gekalibreerde thermometer aan de slag moeten.

Onze absorptie koelkast heeft alleen een draaiknop met stand 0 tot 7. De temperatuur hierin is niet constant. In de ochtend is hij echt wel kouder dan aan het eind van de dag bij de zelfde stand van de knop.

Een compressor koelkast zal de temperatuur veel constanter houden. Zodra de compressor aanslaat heb je vrijwel direct koelvermogen te beschikking.
Zodra je absorptie  element aanslaat duurt het wel even voordat je koelvermogen hebt.

Voor mij is het niet zo belangrijk dat de koeling een constante temperatuur heeft, als het maar voldoende koel blijft, zodat de spullen niet bederven en de drank lekker koel is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2021, 07:38:33 am »

Dank voor de (uitgebreide) reactie. Dat er een fluctuatie is in temperatuur begrijp ik. Onze huidige compressor koelbox varieert ook maar desondanks de temperatuur binnen een bandbreedte van ongeveer 4 graden van de ingestelde waarde.

Werkt dit ook zo bij bijv. de RC 1600 absorptie koelbox maar is dan even wat meer zoeken naar de juiste waarde omdat er enkel een draaiknop opzit (dus geen digitale instelling)?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2021, 10:29:35 am »

Absorptie koelkast kan Max koelen tot een x aantal graden onder de buiten lucht temp, gemiddeld zo een 15 graden. Logisch dat op stand 7 een vriezend effect optreedt als de buitentemperatuur onder de 15 graden gaat komen. ‘S middags 25 graden dan zal de koelkast rond de 10 graden blijven. Specificaties kan je vinden op de website van de fabrikant. Absorptie koelkast trek ook niet veel stroom, zijn ook stil. Dus in de avond zet ik de knop vaak op 3 om bevriezing te voorkomen van melk of bier. In de koelkast hangt een sensor die ik uitlees buiten de kast( zo een binnen/buiten meter voor decanting). Geeft een indicatie. Op 12 volt (dus als de wagen gekoppeld is met de auto) is de opwarming klein. Moet je langer reizen, vries 2 of 3  een 1 liter petfles in en leg die in de koelkast. Na 24 nog steeds een zeer koele box.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2021, 11:14:27 am »

We hebben zeer goede ervaringen met de compressorkoelkast WAECO CoolFun CK 40D Hybrid
Vooral in Zuid-Europa met hoge temperaturen blijft alles goed koel en fris
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2021, 03:41:27 pm »

Absorptie koelkast kan Max koelen tot een x aantal graden onder de buiten lucht temp, gemiddeld zo een 15 graden. Logisch dat op stand 7 een vriezend effect optreedt als de buitentemperatuur onder de 15 graden gaat komen. ‘S middags 25 graden dan zal de koelkast rond de 10 graden blijven. Specificaties kan je vinden op de website van de fabrikant.


Ah, dus dan werkt absorptie relatief tov de buitentemperatuur maar een compressor onafhankelijk van de buitentemperatuur. Dan zou het bij een compressor versie zonder digitale instelling dus een kwestie moeten zijn van de juiste stand van de knop te vinden waarbij de koeltemperatuur is die we wensen.


Lijkt me dat een absorptie koelbox dus vaak versteld moet worden om bevriezing te voorkomen? Dus in de avond knop naar beneden bijstellen en in de morgen weer hoger zetten?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2021, 03:45:03 pm »

Verstellen van de knop in gematigde streken, ja. Als je in een hitte golf kampeert met nachttemperaturen van 25 graden, blijft de  knop op 7 staan. Absorptie koelkast kan ook op gas werken ( zelf nooit gedaan) dus als je stroomloos wil kamperen kan je ook nog koelen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2021, 04:41:05 pm »

Ah, dus dan werkt absorptie relatief tov de buitentemperatuur maar een compressor onafhankelijk van de buitentemperatuur. Dan zou het bij een compressor versie zonder digitale instelling dus een kwestie moeten zijn van de juiste stand van de knop te vinden waarbij de koeltemperatuur is die we wensen.


Lijkt me dat een absorptie koelbox dus vaak versteld moet worden om bevriezing te voorkomen? Dus in de avond knop naar beneden bijstellen en in de morgen weer hoger zetten?

Bij de warme gebieden inderdaad om deze reden beter een compressor koelkast te gebruiken zodat je zeker weet dat het binnenin 5gr blijft ipv het 20gr kan worden
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2021, 04:59:23 pm »

We hebben zeer goede ervaringen met de compressorkoelkast WAECO CoolFun CK 40D Hybrid
Vooral in Zuid-Europa met hoge temperaturen blijft alles goed koel en fris
Wij hebben deze ook, en ook wij hebben hier goede ervaringen mee. Fijn dat je hem gewoon kan instellen op een vaste temperatuur. Koel capaciteit op 12v is overigens wel beperkt, tijdens de reis staat hij in de kofferbak van de auto en met airco aan blijft alles koel genoeg. We zorgen dan wel dat er niet al te bederfelijke spullen in zitten.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2021, 05:06:14 pm »

Op de site coolkast4you is de RC 1600 30 graden beneden de omgeving. Voor mij is dat goed, bij 35 graden nog steeds de mogelijkheid om 5 graden in de box te krijgen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2021, 08:58:56 pm door OhPeeCee »
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2021, 07:47:01 pm »

Dat is ook ongeveer mijn ervaring. Wij hebben een RC1600 van 20 jaar oud, en die koelt tussen de 25 en 30 graden onder de buitentemperatuur, afhankelijk van de hoeveelheid luchtverplaatsing. Bij 40+ graden dus wel een dingetje.
Gelukkig is er altijd wel ergens een café met tap in de buurt  :#
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #11 Gepost op: maart 15, 2021, 08:45:43 pm »

De enige vraag die bij mij nog openstaat is hoe de temperatuur instelling werkt bij een compressor koelbox zonder digitale instelling maar met een draaiknop die van min. naar max. loopt.
Als ik die draaiknop bijvoorbeeld tussen min. en max. zet blijft de temperatuur dan stabiel (uiteraard fluctueert ie) binnen een belaalde bandbreedte? Ofwel, met een beetje moeite kan ik de gewenste temperatuur opzoeken en deze markeren op de draaiknop?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #12 Gepost op: maart 15, 2021, 09:02:03 pm »

Zelfde denk als een tafel koelkast model met een draaischijf bij het lampje. Koop een temperatuur meter (er zijn speciale sensoren voor vries en koelkast) die draadloos de temp op een scherm laat zien. Na een dag wat of wat weet je ongeveer dat stand 3 een binnen temperatuur van de koelkast geeft van  bijv 5 Graden. Trial and error. Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #13 Gepost op: maart 15, 2021, 09:27:10 pm »

Zelfde denk als een tafel koelkast model met een draaischijf bij het lampje.

Suf van me, helemaal niet aan gedacht. Alles is tegenwoordig digitaal dat je gewoonweg vergeet dat het “vroeger” ook met zo’n draaischijfje werkte.

Alle vragen zijn beantwoordt, dank jullie wel.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #14 Gepost op: maart 15, 2021, 10:45:55 pm »

Zoiets, de koelkast voor thuis deed raar in temperatuur. Unit met 2 sensoren, 1 in de koeler en de ander in de vriezer. Na 3 dagen ingeregeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal