Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling  (gelezen 4805 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #15 Gepost op: maart 15, 2021, 11:01:10 pm »


Zelf heb ik goede ervaringen met 3 absorptie koelboxen, op alle energie soorten oftewel op 12V, 230V en ook gas. Alle 3 de koelboxen hadden alleen een temperatuurregeling met instelbare thermostaat op 230V.
1) De eerste was een zeer kleine (23 liter, de toen nog leverbare kleinere uitvoering dan de genoemde RC 1600 EGP) Electrolux box die het het beste deed. 35 graden onder de omgevingstemperatuur lukte prima. Bij gebruik op gas koelde de box vanwege afwezigheid thermostaat veel te hard. Ik denk dat hier de 'koelmachine' wat te groot was voor het volume van de box.

2) Met het groeien van het gezin hebben wij de kleine koelbox verruild voor een grotere Tristar supercool 45 EGP koelbox van 40 liter. Ook deze box deed het goed, op papier zou deze box minimaal 25 graden onder de omgevingstemperatuur koelen en normaliter deed deze box dit ook. Eèn keer heeft deze box ons in de steek gelaten nadat wij deze box in de tent die in de brandende zuid Europese zon stond hadden geplaatst. De temperatuur in de tent ging ver voorbij de 50 graden en de box stopte met koelen. Binnenin werd het dik boven de 20 graden! Nadat wij de box op een luchtig plekje onder de luifel hadden geplaatst, en de koelmachine weer enigszins afgekoeld was, koelde de box weer goed.

3) Na de aanschaf van de vouwwagen bleek de Tristar 3mm te hoog voor de achterklep. Hierom een passende Dometic CombiCool RC 2200 EGP (is vrijwel gelijk aan ACX40) gekocht die op papier tot minimaal tot 33 graden onder de omgevingstemperatuur koelt. In de praktijk gebruik ik deze box op 12V (tijdens reizen), 230V (voor de deur en aan de stroompaal) en de laatste jaren voornamelijk op gas (off-the-grid kamperen). Op alle energiesoorten koelt de box prima, de koelbox op 230V koelt de box het meest constant vanwege de ingebouwde thermostaat die helaas alleen op 230V werkt. Tegen de achterwand van deze box (en ook de RC 1600) zit het koelelement. Dit element kan vriezen, enige ijsvorming op dit element is heel normaal. Ik zet hier altijd het te koelen vlees tegenaan. In de uiterste andere kant van de box is het iets minder koud, ik denk dat afhankelijk gebruik en omgevingstemperatuur dit temperatuurverschil zo 5 graden kan zijn. Ook op gas koelt de box prima, na wat experimenteren lijkt de middenstand in alle omstandigheden te voldoen. Bij koude nachten kan het op deze stand in de box helaas wel gaan vriezen. In plaats van de gasvlam omlaag te stellen kies ik er vaak voor 's avonds de box af te vullen met te koelen dranken (flessen water etc.  :) ); een mooie win-win, de volgende dag voldoende koude drank en geen bevroren producten :# . Op de foto van afgelopen zomer zie je de binnen-buiten temperatuurmeter die ik gebruik om de koelbox temperatuur in de gaten te houden. Toen was het in de koelbox 1.9 graden bij een buitentemperatuur van 33.3 graden, wat mij betreft prima getallen. Uit ervaring weten wij dat bij 40 graden de box nog steeds prima koelt al gaat de binnen temperatuur dan wel wat mee omhoog. Goed is goed genoeg!


Een compressorkoelbox zal bij hogere temperaturen beter koud blijven en ook sneller toegevoegde warme producten afkoelen. Bij hybride boxen geldt dit alleen op 230V, de koeleigenschappen op 12V (thermo-elektrisch/Peltier) zijn significant minder dan bij bijvoorbeeld een absorptie koelbox op 12V. De compressor in een compressorkoelbox zal, met name tijdens het aanslaan, iets hoorbaar zijn. Mocht je gevoelig zijn voor geluiden dan is dit iets om rekening mee te houden. Toen wij in 2017 voor de keuze van een koelbox stonden waren 12V compressor koelboxen zeer duur (800..1000Euro voor een 40 liter uitvoering). Deze hoge prijs samen met de wens om off-the-grid te kunnen kamperen heeft ons doen besluiten de genoemde absorptie box te kopen. (zie https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278 voor onze afwegingen)
In een ander nu actueel draadje over een koelbox keuze is een nieuwe Mobicool MCF serie 12V compressor koelboxen genoemd. (https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25938) Een 40 liter uitvoering kost rond de 300 Euro, dit is wat mij betreft zeer concurrerend met de hybride en ook met absorptie. Deze box koelt beter dan een absorptie of thermo-elektrische box. Qua spec's zou ik veel liever een MCF serie box kiezen dan een hybride uitvoering die op 12V matig koelt en ook ongeschikt is voor off-the-grid kamperen. De Mobicool MCF serie zou met voldoende zonnepanelen en accucapaciteit ook voor off-the-grid kamperen bruikbaar zijn!
Een digitaal temperatuur display op een koelbox suggereert hogere nauwkeurigheid, of dit zo is hangt van de regelparameters en dit is vaak wel maar niet per definitie in de digitale wereld beter. Mijns inziens zou zowel een digitale als een analoge temperatuurregeling een voldoende constante temperatuur kunnen leveren. 
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2021, 10:51:09 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #16 Gepost op: maart 15, 2021, 11:04:39 pm »

Wat een mooie sensor, welk merk/type is het?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #17 Gepost op: maart 16, 2021, 12:06:17 am »

Volgens mij is dat gewoon een thermometer die ze bij automaterialen zaken verkopen. Wel ideaal voor dit doel.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #18 Gepost op: maart 16, 2021, 09:57:28 am »


Al meer dan 25 jaar gebruik ik deze binnen-buiten thermometer bedoeld voor in de auto om de koelbox en omgevingstemperatuur te meten. De buiten temperatuur sensor zit dan in de koelbox. Grappig dat op het 'out' display de temperatuur binnenin de koelbox en op 'in' display de buiten temperatuur zichtbaar is. In de tijd de meeste auto's nog niet standaard van binnen en/of buiten thermometers waren voorzien waren dit soort thermometers in ruime mate in automaterialen, bouwmarkten en vele andere winkels te koop. Nu moet je iets langer zoeken maar ze zijn nog steeds goed beschikbaar.
Deze thermometer heeft een vorst melder, als de buiten temperatuur onder het vriespunt komt gaat een alarm pieper af. Deze melder is gelukkig uit te zetten (drukknopje links) maar helaas gaat deze melder per-ongeluk net zo gemakkelijk weer aan. Helaas ben ik de afgelopen jaren meermaals midden in de nacht door dit alarm gewekt op het moment dat de koelbox het vriespunt aantipte...  :(
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #19 Gepost op: maart 16, 2021, 10:12:33 am »

O.a. bij Obelink verkrijgbaar voor 7 euro. Zoekterm: “thermometer”  :)
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #20 Gepost op: maart 16, 2021, 03:24:56 pm »

O.a. bij Obelink verkrijgbaar voor 7 euro. Zoekterm: “thermometer”  :)

🙂 hij is besteld.
Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #21 Gepost op: maart 21, 2021, 07:01:26 pm »

Ik snap je vraag TS, ik had deze vorig jaar ook bij aanschaf van onze CCCXclusive.

Uiteindelijk wordt de wagen met de absobtiekoelbox geleverd- dus we zijn het gewoon gaan proberen.

En we hebben het gruwelijk warm gehad- 35 gr vol in de zon, maar de koelbox gaf geen krimp. Wel gevuld houden en koude spullen erin doen. Hij stelt niet teleur, maar ik ben ook niet mega kritisch zolang het maar niet bederft.
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #22 Gepost op: juni 27, 2021, 08:49:42 am »

We zijn een tijdje verder en we hebben de CCCX inmiddels in gebruik genomen. Intussen ook 12v en 230v in de wagenbak aangelegd en daarna het grotere project aangepakt: het inbouwen van een compressor koelbox. Al met al zijn wij zeer tevreden met het eindresultaat.
Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #23 Gepost op: juni 29, 2021, 04:26:27 pm »

Niet verkeerd! heb je nog wat meer foto's?

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #24 Gepost op: juni 30, 2021, 02:07:06 pm »

Al meer dan 25 jaar gebruik ik deze binnen-buiten thermometer bedoeld voor in de auto om de koelbox en omgevingstemperatuur te meten. De buiten temperatuur sensor zit dan in de koelbox. Grappig dat op het 'out' display de temperatuur binnenin de koelbox en op 'in' display de buiten temperatuur zichtbaar is. In de tijd de meeste auto's nog niet standaard van binnen en/of buiten thermometers waren voorzien waren dit soort thermometers in ruime mate in automaterialen, bouwmarkten en vele andere winkels te koop. Nu moet je iets langer zoeken maar ze zijn nog steeds goed beschikbaar.
Deze thermometer heeft een vorst melder, als de buiten temperatuur onder het vriespunt komt gaat een alarm pieper af. Deze melder is gelukkig uit te zetten (drukknopje links) maar helaas gaat deze melder per-ongeluk net zo gemakkelijk weer aan. Helaas ben ik de afgelopen jaren meermaals midden in de nacht door dit alarm gewekt op het moment dat de koelbox het vriespunt aantipte...  :(

Deze thermometertjes kun je nog open schroeven. Dan knip je toch gewoon het piëzo speakertje los?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #25 Gepost op: juni 30, 2021, 02:07:51 pm »

Die keuken is heel fraai geworden!
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Temperatuur instelling RC 1600 en compressor koelbox zonder digitale instelling
« Reactie #26 Gepost op: juni 30, 2021, 05:51:41 pm »

Niet verkeerd! heb je nog wat meer foto's?

Hierbij wat extra foto’s (let niet op het stof :)) De stopcontacten aan de linkerzijde zijn komen te vervallen. Een van drie vrije stopcontacten heb ik nu aangebracht in het aanrechtblad, dit is voor ons voldoende voor algemeen gebruik (koffie/waterkoker zijn aangesloten op de CEE  achter een verdeler met ingebouwde aardlekautomaat). Het plaatstaal waar de drie stopcontacten zitten kun je een halve slag draaien waardoor de aardlekautomaat op dezelfde plek kan blijven zitten. Het gat moet wel uitgeruimd worden tot in de hoek, dan past aardlekautomaat er netjes tussen. Enige jammere is dat er een gat in zit waar je een zwart dopje in kan doen (zie foto). Aansluiting vanaf aardlekautomaat heb ik doorgetrokken naar het vak onder de linker lades. Hier zitten dan de koelbox en stopcontact op aangesloten. De koelbox heb ik in de diepte passend gemaakt door ca. 2 cm van de isolatielaag aan de voorzijde te verwijderen. Aan de achterzijde van de koelbox heb ik de bolling verwijdert. Is niet nodig maar je hebt dan net wat meer ruimte om hem erin te zetten en het zorgt voor een betere koeling aan de achterzijde. Aan de onderzijde twee balkjes op de juiste hoogte eronder en zoals het origineel vanaf onder vastgezet (en uiteraard ook aan de koelbox).
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2021, 05:55:22 pm door winnieandbuzz »
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal