Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Odyssee en insecten?  (gelezen 3136 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wantjes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Orienterend
Odyssee en insecten?
« Gepost op: april 11, 2021, 02:44:27 pm »

Dag allemaal!

Wij gaan de overstap van tent naar vouwwagen maken en zijn ons druk aan het orienteren op tweedehands vouwwagens. Helaas is door een onvoorziene gebeurtenis ons budget wat kleiner geworden en daarom kijk ik nu onder andere naar Odyssees van rond 2010-2014.

Ik heb al heel wat forumtopics gelezen, tekeningen, folders en youtube filmpjes gezien, uren gegoogeld en toch geloof ik niet dat ik het anwoord op mijn vraag heb gevonden.
Klopt het dat de deur van de slaapcabines van deze Odyssees aan de onderkant niet met een rits afgesloten kunnen worden? Kamperen blijft uiteraard kamperen, maar vrij van kruipende insecten slapen is voor ons toch wel heel erg belangrijk  :)

Ik vraag me ook al langer af, algemeen bij vouwwagens met lattenbodem boven de grond, komt er niet ook vanalles via de lattenbodems naar binnen gekropen? Dat lijkt aan de onderkant niet echt afgesloten?

Bedankt alvast voor jullie hulp!
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2021, 03:51:00 pm »

Wij hebben een Odyssee van 2015 en de beide slaapcabines hebben zowel een rondom sluitend gaasgordijn als normaal gordijn.
Gelogd

Jolien

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 27
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssée
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2021, 08:25:53 pm »

Wij hebben afgelopen maand een tweedehands Odyssée uit 2007 gekocht. Daarvoor hadden wij een Vendôme uit 2005. Bij beiden zijn de slaapcabines gewoon helemaal af te sluiten met een rits en zit er gaas voor de ramen. De slaapcabines van de Odyssée moeten wij nog even wassen, maar ik neem aan dat die hetzelfde werken als bij de Vendôme; daar was de stof van de slaapcabines aan de overkant dicht, het matras lag dus in de slaapcabine, wat een gesloten geheel vormde. Als dat bij een Odyssée uit 2007 al het geval is, dan zeker bij een nieuwer model. ;)
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2021, 10:02:34 pm »

Wij hadden een Odyssee van 2005, daarin lagen de matrassen helemaal in de slaapcabines, dus ook aan de onderzijde afgeschermd  van de buitenwereld. Per slaapcabine 1 verticale en 2 horizontale ritsen, dus helemaal af te sluiten. Alleen aan de kant die openklapt zaten 4 kleine openingen waar de bandjes doorheen gingen om het matras mee te fixeren bij t inklappen.Deze bandjes zaten aan de bedplank (tegenwoordige  lattenbodem) vastgeschroefd. Als je gewoon de ritsen van de slaapcabines goed dichthoudt, krijg je echt geen beestjes binnen.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2021, 01:48:39 am »

De toegang van insecten lijkt me bij geen enkele vouwwagen te voorkómen. Zolang er geen ratten of muizen binnenwandelen hebben wij geen enkel probleem met de kleintjes, die horen erbij als je buiten bent.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2021, 08:42:56 am »

Geen probleem. Bij de Odyssee is alles dicht.

2 jaar geleden werden we vaak wakker van geritsel. Des ochtends was er altijd een gat in de vuilniszak.

Eens stiekem gaan kijken... Was't een egel :)
Vuilzakken in de containers dus, voor je gaat slapen :)

Een eekhoorn onder de luifel hebben we ook al gehad. Maar nog geen muggen in het slaapgedeelte!

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2021, 09:01:04 am »

Bij onze Safari uit 2011 en de Odyssee uit 2016 liggen de matrassen in een zak die op de lattenbodem ligt. En afsluitbaar aan de instapkant met een rits en gaas. Neem aan dat dat bij de meeste wagens wel zo zal zijn.
Beestjes heb je altijd wel als je kampeert, maar slaapplek af sluiten tegen muggen etc is wel fijn en kan dus. Als je geluk hebt heeft je Odyssee zelfs een inritsbaar kuipzeil scheelt nog meer ongedierte en tocht  :J
Gelogd

Binotje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Trigano Vendome
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2021, 09:28:48 am »

Het matras ligt inderdaad in een gehele afsluitbare slaapcabine.
Overdag staan de cabine's open, om enigzins wat vliegend ongedierte te voorkomen hebben wij een gordijn/hordeur gemaakt en deze hangt in de opening van het slaapgedeelte/de deur. Natuurlijk, als een vliegend beestje naar binnen wil, dan komt deze toch wel binnen.
Gelogd
Kamperen, met de paplepel ingegoten. Uiteindelijk overgegaan naar een vouwwagen.

Wantjes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Orienterend
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2021, 09:48:40 pm »

Heel fijn! bedankt allemaal! Ja, muizen, egels, mieren, het hoort er allemaal bij.
Maar liever geen spinnen in bed, dan krijg ik de kinderen nooit meer mee op vakantie  :#

Nu hopen dat we snel iets mooi vinden!
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2021, 10:02:37 pm »

Het matras ligt inderdaad in een gehele afsluitbare slaapcabine.
Overdag staan de cabine's open, om enigzins wat vliegend ongedierte te voorkomen hebben wij een gordijn/hordeur gemaakt en deze hangt in de opening van het slaapgedeelte/de deur. Natuurlijk, als een vliegend beestje naar binnen wil, dan komt deze toch wel binnen.
Bij de Odyssee zijn de bedden afgesloten met muggengaas met een rits. Doorluchten zonder muggen is dus geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
Gelogd

Jolien

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 27
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssée
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2021, 10:09:56 pm »

Bij de Odyssee zijn de bedden afgesloten met muggengaas met een rits. Doorluchten zonder muggen is dus geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Wel afhankelijk van het jaar van de Odyssée. 😉
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #11 Gepost op: april 12, 2021, 10:17:25 pm »

Heel fijn! bedankt allemaal! Ja, muizen, egels, mieren, het hoort er allemaal bij.
Maar liever geen spinnen in bed, dan krijg ik de kinderen nooit meer mee op vakantie  :#

Nu hopen dat we snel iets mooi vinden!
Bij ons zat eens een salamander in het bed van de kinderen. Waren ze ook niet zo scheutig op  :#
Gelogd

KevinRekord

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe 2018
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #12 Gepost op: april 12, 2021, 11:42:56 pm »

Bij onze odyssee van rond 2000 was het wagenbed open onder de gordijntjes het gordijn op de plank was wel helemaal af te sluiten, nooit last gehad van ongedierte. Je moet alleen altijd gordijntjes dicht houden natuurlijk ook overdag. Maar begrijp mij niet verkeerd hor... muggen in bed is vervelend ja, maar insecten horen toch gewoon een beetje bij kamperen toch?
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #13 Gepost op: april 13, 2021, 01:24:34 am »

Zo is dat, en spinnen zijn overigens nuttige beestjes....
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Odyssee en insecten?
« Reactie #14 Gepost op: april 13, 2021, 07:18:13 am »

We zijn wel ooit belaagd door hele hordes mieren. Die zaten echt overal. die wil je echt niet in je tent of vouwwagen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal