Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk  (gelezen 12308 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kogeldruk
« Reactie #30 Gepost op: mei 30, 2021, 04:55:56 pm »

Nee, maar gewicht van bagage achter de as leggen heeft hetzelfde effect.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #31 Gepost op: mei 30, 2021, 05:07:21 pm »

Maar waarom zou je dat willen?
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kogeldruk
« Reactie #32 Gepost op: mei 30, 2021, 05:20:53 pm »

Geen idee, maar hij wekt de indruk een vrij hoge kogeldruk te accepteren terwijl dat natuurlijk vrij eenvoudig te verhelpen is.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Kogeldruk
« Reactie #33 Gepost op: mei 30, 2021, 05:53:41 pm »

Lijkt mij ook simpel. VW iets anders inpakken, zwaardere spullen naar achteren, en lichtere spullen naar voren. Ik hield mijn kogeldruk altijd op 40 tot max 50 kg. Dit betekende wel dat ik b.v. de gastank niet in de disselbak deed, maar in de wagen vlak achter de as. En het grondzeil lag opgevouwen boven op de wagen, aan de achterkant.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2021, 05:55:14 pm door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Kogeldruk
« Reactie #34 Gepost op: mei 30, 2021, 06:17:19 pm »

Nee, maar gewicht van bagage achter de as leggen heeft hetzelfde effect.

Maar dat schrijf ik dus al Marcel, dat hebben we al gedaan. Alles wat voor de as ligt, weegt nog geen 6 kilo samen (gewogen)
Ben benieuwd hoe het de kogeldruk is met volle keuken aan boodschappen en koelkast, dan zal het duidelijk worden, nog even aftellen jammer genoeg :#
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2021, 06:22:05 pm door superkoe32 »
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Kogeldruk
« Reactie #35 Gepost op: mei 30, 2021, 06:20:47 pm »

Lijkt mij ook simpel. VW iets anders inpakken, zwaardere spullen naar achteren, en lichtere spullen naar voren. Ik hield mijn kogeldruk altijd op 40 tot max 50 kg. Dit betekende wel dat ik b.v. de gastank niet in de disselbak deed, maar in de wagen vlak achter de as. En het grondzeil lag opgevouwen boven op de wagen, aan de achterkant.

Een lege nieuwe CCCX schoon aan de haak heeft al een kogeldruk van 68 kg, zie mijn vorige berichten.
Gasfles staat bij ons ook altijd al in de auto :) en de optimale verdeling is aan de orde.
Ik lees op CC forum zelf en op de FB CC club dat de meesten met 80 kilo vertrekken dus dan doen wij het nog aardig denk ik :H
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #36 Gepost op: mei 30, 2021, 10:09:25 pm »

Ondanks dat ik al 20 jaar lpg rij, zou ik dus nooit van z'n leven en onbeveiligde gasfles in de kofferbak willen hebben liggen. En voor wat betreft die kogeldruk: als ik zie hoeveel fietsenrekken met ebikes ik tegenwoordig voorbij zie komen. Daar ligt ineens niemand meer wakker van de kogeldruk.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #37 Gepost op: mei 30, 2021, 10:19:46 pm »

Veel van die fietsendragers zijn ook maar gebouwd voor 60 kg. Zelf niet elektrisch, kan je daar nooit een 4 normale fietsen deftig op krijgen.


Ik ben daarom aan het kijken naar een oplossing waar we een aanhangwagen nemen met in het bagagegedeelte voorzien om de fietsen veilig op te zetten. Probleem kogeldruk en teveel gewicht voor fietsendragers opgelost, en als we deze niet gebruiken voor vervoer van 4 fietsen, kunnen we die nog gebruiken voor vervoer naar het recyclagepark ook.

Gelogd

Jeroen.Chantal

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp
Re: Kogeldruk
« Reactie #38 Gepost op: mei 30, 2021, 10:21:56 pm »

Wij zitten op een kogeldruk van 60 kg.

Onze auto mag 75 kg kogeldruk hebben, we hebben hier ook een beetje mee geëxperimenteerd om erachter te komen wat wij fijn vonden.

Nu moet ik zeggen dat lager dan 60 ook best een opgave was. En voor ons dus ook niet nodig.

Je moet 2 kg gewicht achter de as leggen om 1 kg kogeldruk te verliezen. Extra onnodig gewicht toevoegen lijkt me niet echt de bedoeling, ik zou het in ieder geval nooit doen.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Kogeldruk
« Reactie #39 Gepost op: mei 30, 2021, 11:34:04 pm »

Zoals jullie misschien hebben gezien heb ik vandaag andere wielen onder onze cc gemonteerd. Echter met de banden die ik bij de velgen kocht. Daardoor hebben we een 32mm grotere diameter dan met de originele velgen. Per saldo staat de vouwwagen dan dus 16mm hoger. Omdat ik dat wist was ik nieuwsgierig wat dit met de kogeldruk zo doen. Met de nieuwe wielen is de kogeldruk met ongeveer 4kg toegenomen doordat hij dus iets meer voorover staat.
Ik deel dit om te laten zien dat kleine dingen een groot verschil kunnen maken. Dus ter lering en vermaak.
In de foto kan je zien hoe ik aan de 32mm kom.



Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2021, 11:37:42 pm door Theu »
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Kogeldruk
« Reactie #40 Gepost op: mei 31, 2021, 07:50:12 am »

Zoals jullie misschien hebben gezien heb ik vandaag andere wielen onder onze cc gemonteerd. Echter met de banden die ik bij de velgen kocht. Daardoor hebben we een 32mm grotere diameter dan met de originele velgen. Per saldo staat de vouwwagen dan dus 16mm hoger. Omdat ik dat wist was ik nieuwsgierig wat dit met de kogeldruk zo doen. Met de nieuwe wielen is de kogeldruk met ongeveer 4kg toegenomen doordat hij dus iets meer voorover staat.
Ik deel dit om te laten zien dat kleine dingen een groot verschil kunnen maken. Dus ter lering en vermaak.
In de foto kan je zien hoe ik aan de 32mm kom.

Denk dat het verschil van 4kg komt door de meting zelf die je (onbewust) net anders gedaan hebt. Die 16mm op een afstand van ongeveer 2 meter van as tot kogel is nog geen halve graad hoek. Probeer nog maar eens te meten en dan de meting te herhalen met een extra plankje van 16mm tussen je weegschaal en het balkje onder de kogel.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kogeldruk
« Reactie #41 Gepost op: mei 31, 2021, 07:55:56 am »

Een lege nieuwe CCCX schoon aan de haak heeft al een kogeldruk van 68 kg, zie mijn vorige berichten.

Maar dat maakt toch niet zoveel uit? Elke kilo die je achter de as extra neerlegt maakt dit 'probleem' kleiner. Je lijkt te denken dat je er niets aan kan doen, omdat het in lege toestand al het geval is.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Kogeldruk
« Reactie #42 Gepost op: mei 31, 2021, 08:05:22 am »

Ik denk dat dit voor mensen die niet écht bekend zijn met de CCC iets minder goed te beoordelen is. De ruimte achter de as is zeer beperkt, de ruimte ervoor is enorm te noemen. Linksom of rechtsom wegen ook lichte zaken iets, dat zou je dan allemaal moeten compenseren met ruwweg een factor 2.

Ook de suggestie om bijvoorbeeld het gas in de kar te stoppen klinkt heel leuk, maar juist dat gas staat daar vast en voedt vanuit de disselbak de keuken. Natuurlijk scheelt het kilo's als de gasfles in de wagenbak wordt opgeborgen, maar dan zal er echt iets uit de wagenbak richting disselbak moeten verhuizen. Wij hebben de CCC ook genomen vanwege het gemakkelijke opzetten, dan ga je pas als het echt niet anders kan je kampeergemak aantasten.

Ik las al ergens dat iemand dit een constructiefout vond en die probeerde mensen te verzamelen om e.e.a. juridisch aan te pakken. Los van de kans van slagen, lijkt dit wel een indicatie dat de kogeldruk op zijn minst ingewikkeld is.

Dus: er is inderdaad beperkt maar wat te doen aan de snel oplopende kogeldruk. Enerzijds kunnen 'we' (de CCC-bezitters) daar blijkbaar mee leven, anderzijds proberen we (o.a. via dit forum) tips en trucs te delen.

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #43 Gepost op: mei 31, 2021, 08:36:25 am »

Lijkt er zo te lezen inderdaad op dat ze de as van de wagen veel te veel naar achter hebben gezet om goed te zijn.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #44 Gepost op: mei 31, 2021, 09:04:20 am »

Een ccc is dus simpelweg niet voor de Nederlandse wet ontworpen en zou hier dus niet verkocht mogen worden. Voor de rest van Europa zal het verder geen probleem zijn. Alleen zou diezelfde Nederlandse wet dan ook niet meer mogen toestaan om meer dan 1 (elektrische) fiets op een fietsenrek te hebben. Dat zit ook al aan de 50 kg.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal