Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Van tent naar vouwwagen  (gelezen 7828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neenkhoorn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Van tent naar vouwwagen
« Gepost op: mei 24, 2021, 08:11:12 pm »

Hallo Vouwwagenclub,

Momenteel zijn wij aan het oriënteren voor een vouwwagen, ons gezin breid uit :-) (nr2 is onderweg) en dus neem je ook meer spullen mee, dus vandaar dat we aan het zoeken zijn naar een vouwwagen. We hebben de tijd dus gewoon rustig aan het oriënteren. Nu wil ik jullie advies vragen of jullie nog tips hebben waar we naar kunnen kijken, onze wensen zijn:

* Geschikt voor 2 volwassen + kids
* Makkelijk opzetbaar dus ook eventueel geschikt voor trekkend kamperen (we houden van landen als, Noorwegen, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland, Schotland, UK etc)
* Goede bescherming tegen regen (wij hebben altijd slecht weer ;-) )
* Veilig onderweg (geremde wagen, dempers op de wagen, grote wielen (15inch))
* Mooie ruimte voor opbergen van spullen
* Losse of vaste keuken (nog niet echt over uit)
* Ruime leeft ruimte.
* Mogelijkheid om fietsen mee te nemen
* Geschikt voor de classic saab, ongeremd tot 500kg en geremd tot 1500kg en voor de nieuwe saab, ongeremd 750kg en geremd tot 1600kg, dus dat zal wel goed komen voor beide auto's denk ik zo.


Om een idee te geven hoe we momenteel kamperen hierbij een aantal plaatjes:


Oostenrijk in 2016


Aan de IJssel kamperen Mei 2018


Op de Veluwe Augustus 2018


Al vast dank voor de tips!

Groeten Noë & Eline





« Laatst bewerkt op: mei 24, 2021, 08:26:56 pm door neenkhoorn »
Gelogd

Tgroot

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer XL
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2021, 08:51:32 pm »

Leuk dat jullie je aan het oriënteren zijn! Wij zijn in de meivakantie voor het eerst met onze vouwwagen (de teun ttt4 ) op vakantie gegaan. Wij hebben deze in oktober gekocht, na een jaar uitzoeken wat wij zouden willen op vouwwagen gebied. Daarvoor altijd met onze twee kinderen gekampeerd met een tunneltent. Omdat wij ook meer willen rondtrekken en vaker op pad in voor/ naseizoen hebben we gekozen voor deze overstap.
Wij hebben gekozen voor een asymmetrische vouwwagen met het 123 systeem. Zo hebben we altijd voor iedereen de bedden klaar en hoeven we niet aan de slag met slaapmatjes voor de kinderen bijvoorbeeld. Wel biedt deze vouwwagen de ruimte met het ondertentje  dat beide kinderen apart kunnen slapen, maar nu slapen ze graag nog samen op het uitklapbed. Wij wilden geen keuken, we gebruiken een uitklapbaar keukenkastje met de kookplaat die we al hadden voor de tent. Voor ons scheelde dat of gesjouw met een zware keuken (geen ervaring mee hoor, maar regelmatig gelezen) of met koken in de tent bij een vaste keuken.
Vergelijkbaar met onze Teun is bijv de combi camp flexi en de alpenkreuzer parade en de nieuwe alpenkreuzer campfire. Met keuken heb je bijvoorbeeld de trigano odyssee, jamet jametic en camplet 
Wij hebben trouwens ook nog een fietendrager op de dissel gezet voor twee fietsen. Wij hebben geen disselbak.
Heel veel succes en plezier met het uitzoeken van jullie vouwwagen en hopelijk heb je iets aan mijn uiteenzetting 😁
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2021, 09:05:38 pm »

Hier wordt graag meegedacht maar t helpt als je wat extra info geeft.
Zo is budget behoorlijk bepalend. Willen jullie een nieuwe pf tweedehands wagen en wil je je kinderen bv samen (in 1 bed of onder/zij/achtertentje) of apart. Vind je een tentuitstraling belangrijk of is dat minder van belang? Wil je deze zomer al een wagen bezitten of is het voor volgende zomer?
Kortom veel vragen, maar je krijgt hier vast goed advies 😊
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

neenkhoorn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2021, 09:20:18 pm »

Hier wordt graag meegedacht maar t helpt als je wat extra info geeft.
Zo is budget behoorlijk bepalend. Willen jullie een nieuwe pf tweedehands wagen en wil je je kinderen bv samen (in 1 bed of onder/zij/achtertentje) of apart. Vind je een tentuitstraling belangrijk of is dat minder van belang? Wil je deze zomer al een wagen bezitten of is het voor volgende zomer?
Kortom veel vragen, maar je krijgt hier vast goed advies 😊

Hierbij wat antwoorden:

* Een nieuwe wagen, en dan voor volgende zomer bezitten;
* budget (beetje afhandelijk vanafhankelijk van hoe mooi, hoe luxe) Maar zo rond de 10 000 euro voor een nieuwe vouwwagen;
* Het liefste hebben we de kinderen samen ( op dezelfde hoogte heeft wel de voorkeur);
* Uitstraling, we houden wel van mooie tenten, dus dat tent gevoel willen we behouden. Mooi strak opgezet en een beetje klassiek (stokken voorluifel) of chique (tunnel model);
* Goede kwaliteit van het tentdoek en niet te lichte kleuren.

Hopelijk geeft dit wat meer richting...

Groet, Noë
Gelogd

MRK

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2021, 09:53:16 pm »

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat een Aart Kok aardig in de buurt van je wensen komt. Wij zijn heel tevreden met onze Holtkamper Flyer, maar ik ben zelf erg gecharmeerd van de modellen van Aart Kok. Ik weet alleen niet op wat voor een prijzen je uitkomt met allerlei opties etc. Ze zijn rijklaar te krijgen vanaf ca. E10.000,-.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2021, 10:08:52 pm »

Ik denk dat een AK Kavango aan jullie wensen voldoet.
Een smitveld heeft een mooie tentuitstraling, maar heeft geen bedden op hoogte voor de kinderen.
Cabanon heeft een paar varianten die ook lijke  te voldoen, alleen twijfel ik hoe snel die wagens daadwerkelijk staan en of ze ook geschikt zijn voor snel reizen.
Maar er zit hier geoeg kennis en ervaring dus er komen vast een paar mooie opties voorbij.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Tgroot

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer XL
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: mei 24, 2021, 10:23:53 pm »

De kavango is dan inderdaad een goede kanshebber!
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2021, 11:10:19 pm »

Wij zijn trotse bezitters van een cabanon Monaco en hebben hem nu binnen 1.5 strak staan. Afgelopen keer was ik voor mijn gevoel langer met de kledingkast dan met de wagen bezig. En het blijft een beauty als het gaat om afspannen, hij staat altijd snaarstrak.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2021, 01:14:33 am »

Gezien jullie tentvoorliefde zou ik zeggen: Smitveld, ga er in ieder geval je licht opsteken, passend bij jullie budget en prachtige de Waard-achtige opstellingen.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2021, 09:05:01 am »

Trekkend kamperen en veel ruimte is vaak een lastige combinatie.
Wij vinden de Odyssee prima maar met inritszeil alle haringen etc ivm slechter weer zouden we niet snel trekken. In warme landen staat die wel sneller denk ik. Losse keuken is fijn maar neemt ook weer tijd in beslag een vaste keuken heeft dat 'probleem' niet. Allemaal keuzes die erg persoonlijk zijn dus ik zou bij wat dealers langsgaan. Dan krijg je een mooi beeld van beschikbare klappers. Schijndel en Boxtel zijn goed te doen op 1 dag. Ridderbeks kan er dan eventueel bij maar dacht dat die zo'n beetje dezelfde merken hebben.
Rest van het land ken ik de dealers niet zo goed.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2021, 09:25:40 am »

Veel tentkampeerders kiezen inderdaad voor Aart Kok, Smitsveld of Holtkamper omdat deze vooral qua uiterlijk het dichts bij de originele tent zitten. Jullie hebben nu een mooie tunneltent en dan zijn er nog wel meer modellen te bekijken die qua vorm hier op lijken. Alpenkreuzer heeft net een paar nieuwe modellen die erg fraai zijn.

Ook mijn advies is om met je wensenlijstje op pad te gaan en winkels te bezoeken. Jullie hebben mooie specifieke wensen dus dat maakt het al lekker duidelijk. Buiten je wensen komt het vaak ook aan op gevoel, waar voel jij je prettig in en soms zie/hoor je bij je bezoek dingen waar je nu nog niet aan gedacht hebt. Denk goed na over hoe je nu kampeert(dat hebben jullie al gedaan maar ook hoe je het in de toekomst ziet. (kinderen eigen tent of altijd in de wagen). Een vouwwagen is best een behoorlijke aanschaf waar je een paar jaar mee wil doen.

Omdat jullie veel "natte" landen bezoeken goed kijken naar kuipzeilen en het gemak hiervan. Vaak is het een extra optie die en duur en lastig is met opzetten.

Succes met de voorpret  :>
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2021, 10:45:18 am door Rijksen »
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2021, 09:35:15 am »

Als ik naar jullie huidige kampeermiddel kijk is mijn eerste inval voor een vouwwagen Cabanon. Ongeveer dezelfde uitstraling. Wel iets meer werk met opzetten, maar dat levert veel ruimte op, en dat is weer heerlijk als je met slecht weer met kind(eren) in de voortent moet vertoeven. En niet onbelangrijk, te halen met het beschikbare budget.  Een Holtkamp of een Aart Kok gaat daar (ver) bovenuit.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2021, 09:37:23 am door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: mei 25, 2021, 07:53:20 pm »

Een Kavango met wat opties komt inderdaad al gauw een paar duizend euro boven het genoemde budget.

Wij van WC eend zeggen dan: Flexi  :) zelfde wagen als de Kavango, wel minder het de Waard tent gevoel.
Gelogd

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2021, 10:39:21 am »

Wij hebben bewust voor een HK Cocoon XL gekozen om combinatie ruimte en opzet gemak, voor rondreizen door oa Scandinavië met 1 a 2 overnachtingen per camping.
De “klassieke” cocoon staat echt in een zucht, we reizen ook met 2 kinderen, dat die op de grond liggen hebben zij, en ook wij, nooit als vervelend ervaren.
En de cocoon heeft mooie uitstraling, vinden wij.

De wagen is niet zwaar en hangt fijn achter de auto, met mijn ‘73 kever automaat de Alpen in via de authobahn, perfect koers vast.

De latere modellen zijn iets bewerkelijker met opzetten, de nieuwste durf ik niet te zeggen, die heeft weer heel veel van de “oer” cocoon namelijk.

Bij een gebruikte HK, zou ik voor jong exemplaar gaan, als richting 10 jaar of ouder gaat, zou ik een kiezen waar nieuwe tent op zit, of prijs moet dusdanig zijn dat eventueel een nieuwe tent te overwegen is, mocht hij dan nog paar jaar meegaan is dat mooi meegenomen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Van tent naar vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2021, 10:42:55 am »

Waarom de eis van 15 inch wielen? 13 inch rijdt niet slechter. Ik zou eerder kijken naar klappers die snel klappen en waar de fietsen snel op en af kunnen. Zeker als dat er 4 zijn.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal