Let op, want de originele matras bestaat uit 2 delen.
De afritsbare-bankkussen-strook die op de linker-klep van het bankkastje ligt, wordt meestal bij inklappen op de rechter-klep van het bankkastje gelegd.
Als je de 140-matras laat liggen op de bedplank, dan zou deze dubbeldik liggen op het deel van de linker-klep.
Dan kan de vouwwagen niet dichtgeklapt worden. Verplaatsen van de matras werkt dan beter.
In het geval van 2 matrassen van 140 breed, zou je 1 matras naar het middendeel bovenop de bankjes kunnen verplaatsen bij inklappen.
De 2e 140-matras kun je dan bovenop de ingeklapte vouwwagen, onder het dekzeil leggen.
Deze 2e matras zou je wel met een stuk zeil o.i.d. kunnen verpakken.
Dan loop je in de stromende regen bij openklappen niet het risico dat deze nat word.
Hou er ook rekening mee, dat als je matras 13 cm dik is, er amper ruimte is om bv een slaapzak of dekbed bovenop je matras mee in te klappen.
Wat je ook zou kunnen proberen, is 2 self-inflatable (SI) matjes onder de matras te leggen.
Exped Megamat MW is een hele goede, al zullen er ook goedkopere merken en varianten erop zijn.
Destijds pasten 2 van deze Exped matten precies in de slaapcabine-binnentent van de Galleon die we destijds hadden.
Bij openklappen laat je die vollopen, net zo hard/zacht als je prettig vind. Bij dichtklappen van de vouwwagen kun je ze van tevoren leeg laten lopen.
Dan nemen ze stukken minder ruimte in dan 2 matrassen van 140x190 of 4 matrassen van 70x190.