Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?  (gelezen 6661 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeesSnel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Gepost op: februari 12, 2022, 06:13:45 pm »

Hoi allemal, 
Wij gaan dit jaar voor het eerst met een vouwwagen (jamet Arizona 2006) op vakantie,  alles over kamperen is nieuw voor ons. Zo ook het aanschaffen van zeil/tapijt in de voortent. Afgelopen dagen heb ik diverse topics gelezen over gronddoek, worteldoek en tenttapijt. Daarin werd duidelijk dat ik eerst worteldoek moet leggen,  daarna grondzeil en daarna eventueel tenttapijt. Ik las dat je de haringen van je voortent dan dus door je worteldoek heen slaat. Maar dan maak je het doek dus kapot,  moet je dan elk jaar een nieuwe kopen? Ik heb een mooi onderzeil gezien, zie plaatje. Sla je daar ook je haringen doorheen? Is dat niet zonde?
Bedankt alvast voor jullie antwoord!
Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2022, 06:55:04 pm »

Een gat van een haring is geen ramp.
Wij gaan gemiddeld 8keer per jaar weg met de vw.
En we doen 2 jaar met 1 worteldoek
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.577
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2022, 01:41:41 am »

Je hoeft alle drie niet te leggen, wij leggen niets, maar ik vraag me wel af wat de zin is van worteldoek onder grondzeil?
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2022, 07:11:23 am »

Wij gebruiken tentdoek onder onze Lazy Jack maar dat steekt maar ongeveer 10cm buiten de tent uit dus slaan we de haringen er niet doorheen.
Hoeft echt niet elk jaar vervangen te worden, we gebruiken het zelfde doek nu al 5 jaar. Na de vakantie (alleen als het echt vies is) spuit ik het schoon.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

DeesSnel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2022, 08:34:45 am »

Ok! Dankjullie voor jullie reacties!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2022, 08:40:02 am »

Wij gebruikten anti worteldoek onder de Cocoon. Dat had ik in de vorm van en op maat gemaakt. Hoefde dus niet vast met haringen, want de tent staat er tenslotte op. Cocoon heeft een kuipzeil. In de kuip en onder de luifel hadden we geen extra kleed mee. Alleen maar overbodige ballast. Het worteldoek is licht en maak je eenvoudig schoon. Droog laten worden en de bezem erover.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2022, 10:45:37 am »

Je hoeft alle drie niet te leggen, wij leggen niets, maar ik vraag me wel af wat de zin is van worteldoek onder grondzeil?

Ik snap het ook niet. Wij hebben een inritsbaar grondzeil die op het gras ligt. Als ie vies is draaien we hem bij vertrek even om, in het zonnetje is ie zo droog, bezem erover, klaar.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2022, 10:58:01 am »

Nou het komt best vaak voor dat het gras weg is waar je wilt gaan staan.
En als ik op doorreis ben wil ik de boel wel zo schoon mogelijk houden.


Verstuurd vanaf mijn CPH1941 met Tapatalk

Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2022, 11:19:26 am »

Met een vaste kuip, altijd iets er onder. Wat Alex zegt: schoon werkt veel sneller. Het smerige zeil wat we er onder hebben leggen we even op de kop te drogen als dit kan en anders vies op vies opvouwen als we haast hebben. Bij een los grondzeil kan ik me voorstellen dat je er niets onder doet, maar ook dan zou ik dit altijd doen ivm grind of losse steentjes. Tenzij je altijd op een grasmatje kampeert zou ik er altijd iets onder leggen.

Worteldoek of bouwzeil (ik gebruik een combi) kan jaren mee in principe.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #9 Gepost op: februari 13, 2022, 11:52:23 am »

Wij gaan meestal in de bergen op reis en daar kan er al gouw wat stenen liggen. Wij leggen er dus iets onder, ter bescherming van het grondzeil dat dit niet stuk geraakt door de stenen er onder. Staan we op een plaats waar stenen en dergelijken eerder een rariteit is, leggen we er ook niet direct iets onder.
Het kan zeker als je wat langer staat, wel een vuil worden dat grondzeil, en dat is inderdaad leggen in de zon en dan wat afkeren. Dat doen we meestal de dag eerder al. En thuis wordt het nog eens goed gekuist.
De motivatie om er bij ons iets onder te leggen is dus vooral om te zorgen dat er geen stenen door het grondzeil gaan. Echter dat is niet overal nodig.

Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #10 Gepost op: februari 13, 2022, 01:01:15 pm »

We hebben er altijd worteldoek ondergelegd ten eerste voor de stenen en ten tweede hebben we tijdens ons eerste vouwagenweekend op camping Blauw gezien wat modder met je gronddoek kan doen (ook qua geur). En ik kan zeggen dat we toen we bij Kopenhagen op een camping stonden en we 100mm neerslag kregen, we erg blij waren met worteldoek. We stonden na afloop van de bui op een modderpoel onder onze kuip en toen we opbraken voor de volgende camping. Kon ons worteldoek direct de container in en was de kuip wel vies maar kon ter plekke schoongemaakt worden met een doek en het stonk niet.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #11 Gepost op: februari 13, 2022, 01:30:46 pm »

We hebben er altijd worteldoek ondergelegd ten eerste voor de stenen en ten tweede hebben we tijdens ons eerste vouwagenweekend op camping Blauw gezien wat modder met je gronddoek kan doen (ook qua geur). En ik kan zeggen dat we toen we bij Kopenhagen op een camping stonden en we 100mm neerslag kregen, we erg blij waren met worteldoek. We stonden na afloop van de bui op een modderpoel onder onze kuip en toen we opbraken voor de volgende camping. Kon ons worteldoek direct de container in en was de kuip wel vies maar kon ter plekke schoongemaakt worden met een doek en het stonk niet.
Ook al zoiets meegemaakt. Maar het worteldoek lekker in de Drome afgespoeld en was weer bruikbaar voor de volgende camping.  :#
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #12 Gepost op: februari 13, 2022, 04:57:05 pm »

Wij hebben onder ons kuipzeil een stukje worteldoek en tot voor kort een strook gaatjestapijt onder de luifel. Sinds afgelopen jaar een mooi buitenkleed maar die hebben we nog niet gebruikt
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #13 Gepost op: februari 14, 2022, 04:24:58 pm »


Dit is een vaak terugkerend onderwerp waarbij ook duidelijk word dat er (sterke) persoonlijke voorkeuren zijn.


Daarin werd duidelijk dat ik eerst worteldoek moet leggen,  daarna grondzeil en daarna eventueel tenttapijt.

Volgens mij is er geen enkele wet of regel die dit voorschrijft. Sowieso hangt het van de vouwwagen af, een wagen met een stevige (vast)kuip kan zonder laagjes eronder of erop gebruikt worden. Een extra laag is dan alleen zinvol om de kuip tegen scherpe ondergrond te beschermen of schoon te houden.

De Jamet Arizona heeft geen vast kuip maar wel (vanaf 2016 standaard) een afritsbaar, degelijk pvc-kuipgrondzeil. De vraagstelling lijkt te suggereren dat dit bij jullie Arizona niet het geval is, is dit correct?
Voor een goed antwoord is het nuttig de uitgangspositie te kennen. Waarvoor wil je de voortent gebruiken en wat verwacht je van zeil/tapijt voor deze functie? Als je met de sokken lopend droge voeten wilt houden is het essentieel dat het zeil waterdicht is EN aan aan de rand het water er niet op kan lopen. Een waterdicht zeil mag dan niet onder de buitenwanden uitsteken en moet bij voorkeur aan de randen omhoog staan. Een afritsbaar grondzeil vormt vanwege de iets boven de grond vast geritste randen een (droge) kuip.

Onder dit waterdichte zeil kan een beschermlaag toegevoegd worden om tegen vuil (rottend gras, bagger) of scherpe delen (stenen etc.) te beschermen. Voor bescherming tegen scherpe delen is enige stevigheid en dikte noodzakelijk. Schilder folie is hiervoor te dun, worteldoek (100gr/m2) geeft ook slechts een beperkte bescherming.
Tegen droog vuil kan worteldoek prima beschermen, nat vuil dringt er wel doorheen hiervoor zal een waterdicht folie mogelijk beter zijn. Voordeel van een niet waterdichte beschermlaag is wel weer dat water dat er van bovenaf op komt ook weer doorheen wegzakt.

Wij gebruiken 3 lagen:
1: Op de grond 680 gram/m2 zwaar PVC/Bisonyl zeil. Het zeil is op maat gesneden en steekt niet onder te tent uit waardoor er normaliter geen water op komt.
2: Het vaste (680 gram/m2) PVC/Bisonyl kuipzeil van de vouwwagen.
3: Stevig Bolon-Tapijt. Dit stevige tapijt heeft 2 functies: Vanwege de dichte weving blijft het vuil blijft erop liggen waardoor de onderliggende vast kuip schoon blijft. Even buiten uitschudden van dit tapijt was tot nu toe voldoende om het weer schoon te krijgen. Hiernaast zorgt deze stevige bovenlaag samen met de stevige onderlaag ervoor dat zware belastingen zoals het gebruik van stoelen binnen in de tent op een steenachtige ondergrond geen schade aan de ingesloten vast kuip aanricht.

Zie hier meer ervaringen van ons en anderen:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21376.msg282254#msg282254
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=23679.msg307196#msg307196
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21737.msg288459#msg288459
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

DeesSnel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #14 Gepost op: februari 14, 2022, 04:36:32 pm »

Dit is een vaak terugkerend onderwerp waarbij ook duidelijk word dat er (sterke) persoonlijke voorkeuren zijn.


Volgens mij is er geen enkele wet of regel die dit voorschrijft. Sowieso hangt het van de vouwwagen af, een wagen met een stevige (vast)kuip kan zonder laagjes eronder of erop gebruikt worden. Een extra laag is dan alleen zinvol om de kuip tegen scherpe ondergrond te beschermen of schoon te houden.

De Jamet Arizona heeft geen vast kuip maar wel (vanaf 2016 standaard) een afritsbaar, degelijk pvc-kuipgrondzeil. De vraagstelling lijkt te suggereren dat dit bij jullie Arizona niet het geval is, is dit correct?
Voor een goed antwoord is het nuttig de uitgangspositie te kennen. Waarvoor wil je de voortent gebruiken en wat verwacht je van zeil/tapijt voor deze functie? Als je met de sokken lopend droge voeten wilt houden is het essentieel dat het zeil waterdicht is EN aan aan de rand het water er niet op kan lopen. Een waterdicht zeil mag dan niet onder de buitenwanden uitsteken en moet bij voorkeur aan de randen omhoog staan. Een afritsbaar grondzeil vormt vanwege de iets boven de grond vast geritste randen een (droge) kuip.

Onder dit waterdichte zeil kan een beschermlaag toegevoegd worden om tegen vuil (rottend gras, bagger) of scherpe delen (stenen etc.) te beschermen. Voor bescherming tegen scherpe delen is enige stevigheid en dikte noodzakelijk. Schilder folie is hiervoor te dun, worteldoek (100gr/m2) geeft ook slechts een beperkte bescherming.
Tegen droog vuil kan worteldoek prima beschermen, nat vuil dringt er wel doorheen hiervoor zal een waterdicht folie mogelijk beter zijn. Voordeel van een niet waterdichte beschermlaag is wel weer dat water dat er van bovenaf op komt ook weer doorheen wegzakt.

Wij gebruiken 3 lagen:
1: Op de grond 680 gram/m2 zwaar PVC/Bisonyl zeil. Het zeil is op maat gesneden en steekt niet onder te tent uit waardoor er normaliter geen water op komt.
2: Het vaste (680 gram/m2) PVC/Bisonyl kuipzeil van de vouwwagen.
3: Stevig Bolon-Tapijt. Dit stevige tapijt heeft 2 functies: Vanwege de dichte weving blijft het vuil blijft erop liggen waardoor de onderliggende vast kuip schoon blijft. Even buiten uitschudden van dit tapijt was tot nu toe voldoende om het weer schoon te krijgen. Hiernaast zorgt deze stevige bovenlaag samen met de stevige onderlaag ervoor dat zware belastingen zoals het gebruik van stoelen binnen in de tent op een steenachtige ondergrond geen schade aan de ingesloten vast kuip aanricht.

Zie hier meer ervaringen van ons en anderen:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21376.msg282254#msg282254
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=23679.msg307196#msg307196
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21737.msg288459#msg288459

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Er zit geen aanritsbaar kuipgrondzeil aan. Wij gaan met 4 kinderen kamperen, er worden 2 ondertentjes gebruikt.  Het is dus voor de kinderen erg prettig als ze uit hun tentje kruipen en dan in een droge voortent komen.  Het stuk over waterdicht zeil is daarom ook verhelderend. Ik heb een zeil gezien met opblaasbare randen zou dat volstaan met bescherming eronder?
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal