Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?  (gelezen 6659 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #15 Gepost op: februari 14, 2022, 05:20:30 pm »



Ik las dat je de haringen van je voortent dan dus door je worteldoek heen slaat. Maar dan maak je het doek dus kapot,  moet je dan elk jaar een nieuwe kopen? Ik heb een mooi onderzeil gezien, zie plaatje. Sla je daar ook je haringen doorheen? Is dat niet zonde?
Bedankt alvast voor jullie antwoord!

Zelf heb ik tot nu toe er altijd voor gekozen het onderzeil (thuis als voorbereiding van de vakantie) op maat te knippen waardoor het niet onder de tent/vouwwagen uitsteekt. Dit heeft als voordeel dat er geen (regen)water op komt en hierdoor ook geen water onder de tent (tussen de zeilen) in loopt. De haringen hoeven er dan ook niet doorheen.


Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Er zit geen aanritsbaar kuipgrondzeil aan. Wij gaan met 4 kinderen kamperen, er worden 2 ondertentjes gebruikt.  Het is dus voor de kinderen erg prettig als ze uit hun tentje kruipen en dan in een droge voortent komen.  Het stuk over waterdicht zeil is daarom ook verhelderend. Ik heb een zeil gezien met opblaasbare randen zou dat volstaan met bescherming eronder?

Zeil met opblaasbare randen lijkt mij heel geschikt als het goed binnen de wanden van de tent past. Hier moet je dus even zoeken naar de zeil dat zo krap mogelijk (om zoveel mogelijk droger ruimte te krijgen) in de tent past. Zorg ervoor dat het zeker niet uitsteekt want dan loopt het water van buitenaf er gewoon op en is de opstaande rand juist een nadeel.
De zeilen met opblaasbare randen die ik ken zijn relatief dun, ik zou voor een beschermlaag eronder gaan. Kijk eens naar de specificaties; 450gr/m bisonyl (geweven kern met PVC afdekking) zie ik als het uiterste minimum voor normaal gebruik (leefruimte met tafels en stoelen op (rotsige) stevige bodem). Lukt het om deze dikte of beter nog wat dikker te kopen dan zou ik het bij een enkele laag houden. Dit scheelt weer werk met opzetten en afbreken. Het zeil wordt wel vies. Omdat het een los zeil is kan het voor de reis prima met de vuile kant naar elkaar toe opgevouwen worden. Thuis kan het prima schoon gespoten worden voordat het opgeborgen wordt voor een volgend seizoen.

Onder de luifel gebruiken wij trouwens slechts een enkele dikke laag Wehncke Aerotex tenttapijt (zie foto). Dit is een zwaar tapijt (ca. 4mm dik en ca. 600gr/m2) met een open structuur. Water (en kruimels) gaan er prima doorheen. De combinatie van soepelheid (het tapijt vormt direct naar de bodem, zonder opstaande punten) en relatief hoge massa maakt dat wij dit tapijt eigenlijk nooit vastleggen. Er blijkt zeer veel wind nodig om op te waaien. Losliggend Wehncke Aerotex tenttapijt voldoet bij ons onder de luifel zeer goed. Wij hebben trouwens weleens voor scheerlijn of bijzet tent een (spijker)haring door dit tenttapijt heen geslagen, door de open structuur levert dit nauwelijks schade op en verkort de levensduur niet.

(Let op met voordeliger op het origineel lijkende alternatieven; wij hebben weleens een 'voordelige' tijdelijke aanbieding bij een supermarkt gekocht, die bleek veel lichter en was na een paar jaar versleten.)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #16 Gepost op: februari 15, 2022, 08:21:48 am »

Wij hebben alleen worteldoek onder de bijzettentjes. Maar dat hebben we op maat gemaakt. Wij gebruiken dat alleen om geen klonten modder aan het grondzeil te vinden. Nu staan er hooguit wat moddersporen op het zeil. Indien echt nodig is dat er met een lapje zo af.
Het worteldoek gaat al jaren mee. Wel gaat het soms rafelen, maar even een soldeerbout erlangs en ook dat is weer opgelost.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #17 Gepost op: februari 15, 2022, 08:43:47 am »

Wij hebben alleen worteldoek onder de bijzettentjes. Maar dat hebben we op maat gemaakt. Wij gebruiken dat alleen om geen klonten modder aan het grondzeil te vinden. Nu staan er hooguit wat moddersporen op het zeil. Indien echt nodig is dat er met een lapje zo af.
Het worteldoek gaat al jaren mee. Wel gaat het soms rafelen, maar even een soldeerbout erlangs en ook dat is weer opgelost.
Of met een kleine brander de randen dicht smelten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

klapjes_arendsen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
  • VW met de vw Mercury
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #18 Gepost op: juli 27, 2022, 12:05:09 pm »

Wij gebruiken normaal worteldoek onder het kuipzeil. Haringen slaan we er doorheen, maar vaak in het vorige gat. Het worteldoek is goed te reinigen en opnieuw te gebruiken (nu 4 seizoenen oud).
Op het grondzeil in de tent, ligt het pvc voortenttapijt. Tapijt is thuis goed te reinigen met een sopje, niet met de Kärcher erop! (+10 seizoenen oud, zgan).




Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2022, 09:44:07 pm door klapjes_arendsen »
Gelogd
---------------

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 411
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #19 Gepost op: juli 27, 2022, 03:37:30 pm »

Wij hebben worteldoek onder de Malawi. Bij het afbreken kijken we hoe vies het worteldoek geworden is. In de praktijk betekent het bij ons vaak dat we geen zin hebben om het schoon te maken en kopen we het jaar erop nieuwe.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #20 Gepost op: juli 28, 2022, 04:44:48 pm »

Ik schrik altijd van de vele lagen die er gelegd worden. Dit is echter allemaal 100% persoonlijke voorkeur.

Wij gaan altijd 5-6 weken op vakantie en leggen enkel worteldoek.
We hebben een Odyssee met inritsbaar kuipzeil. We hebben het kuipzeil wel altijd bij voor de zekerheid, maar leggen het enkel als er (veel) regen voorspeld is. In de 5 jaar (bijna 30 weken kamperen dus) dat we hem hebben hebben we het inritsbaar grondzeil nog maar 1x in de zomer gebruikt voor 3 dagen. Heeft geen nut in hete klimaten, zeker niet omdat we nooit heel lang op 1 plek staan.

Bij regen of kou (lees: met Pinksteren of zo), leggen we het wel.

Wij leven dus 90% van de tijd enkel op worteldoek .
Zeker nooit plastic nemen ipv worteldoek, daar blijft water op staan. Ons worteldoek is trouwens 1 groot stuk. Ligt binnen en onder de luifel (al nemen we wegens plaatsbesparing ook geen aanristbare luifel meer mee maar een tarp, maar dat terzijde, voor het worteldoek maakt dat geen verschil.)

En tenttapijt: wij leven op worteldoek. Tenttapijt is zonder discussie mooier en gezelliger, maar omdat we op onze 6 weken 6 keer verhuizen proberen we het principe 'less is more' te volgen. Gezelligheid is ondergeschikt aan snelheid/efficiëntie voor ons, maar hier verschillen smaken, wat ik ook heel goed begrijp!

Wii doen trouwens 2 jaar met ons worteldoek. Daarna zitten er zo veel gaten in van haringen, dat het meer op een Zwitserse gatenkaas lijkt dan op worteldoek.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #21 Gepost op: juli 28, 2022, 05:06:59 pm »

Worteldoek gaat hier al een aantal jaar mee. Gewoon laten drogen en meeste vuile eraf kloppen op de camping anders vuil.op vuil vouwen en thuis een keer op het gras leggen en het vuil eraf halen. Doek kan best wel wat hebben hoor.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #22 Gepost op: juli 28, 2022, 05:39:50 pm »

Je hoeft alle drie niet te leggen, wij leggen niets, maar ik vraag me wel af wat de zin is van worteldoek onder grondzeil?
Dat houdt het schoner. Minder schoonmaakwerk.
Gelogd

klapjes_arendsen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
  • VW met de vw Mercury
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 12, 2022, 12:23:10 pm »

Worteldoek is een paar seizoenen te gebruiken.

Wij gebruiken, zoals eerder gezegd, nu 4 seizoenen maar de gedeeltes die in de volle zon lagen, vergaan en valt uit elkaar. Dit doek blijft achter,  na vakanties trouwe dienst! :)6]:)41]:)3508]


Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk

Gelogd
---------------

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 12, 2022, 01:41:06 pm »

Met inachtneming van eerdergenoemd feit dat het heel persoonlijk is...

Sinds wij onze Flexi hebben, leggen we alleen gatendoek (van Safaritex) neer. Dat geeft je geen waterdichte bodem, maar tot dusver hebben wij nooit natte voeten gehad. De vouwwagen is van boven waterdicht, dus als het regent, wordt de grond in de tent ook niet vanzelf nat. Je kan je ook afvragen wat wensenlijker is wanneer het wel een beetje vochtig wordt: dat dit geleidelijk verdampt en wegtrekt, of dat het zonder lucht onder je zei blijft liggen.

Ik vind het erg jammer voor het gras als mensen bij mooi weer zeil neerleggen.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #25 Gepost op: augustus 14, 2022, 10:24:49 pm »

Met inachtneming van eerdergenoemd feit dat het heel persoonlijk is...

Sinds wij onze Flexi hebben, leggen we alleen gatendoek (van Safaritex) neer. Dat geeft je geen waterdichte bodem, maar tot dusver hebben wij nooit natte voeten gehad. De vouwwagen is van boven waterdicht, dus als het regent, wordt de grond in de tent ook niet vanzelf nat. Je kan je ook afvragen wat wensenlijker is wanneer het wel een beetje vochtig wordt: dat dit geleidelijk verdampt en wegtrekt, of dat het zonder lucht onder je zei blijft liggen.

Ik vind het erg jammer voor het gras als mensen bij mooi weer zeil neerleggen.
Keith, 't is misschien een domme vraag, maar is zo een tenttapijt zwaar genoeg? Hoeft daar geen haring in bij harde wind? Ik heb eens gekeken op bol.com en het lijkt opgerold erg compact te zijn, daarom dat ik me afvraag of het niet kan gaan waaien onder de luifel (bij ons: tarp, dus eigenlijk ligt het dan gewoon buiten)

Jij legt daar niets onder? Als dit dan even compact mee te nemen is dan worteldoek, is het even praktisch, maar wel mooier, vindt m'n vrouw ;)

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

klapjes_arendsen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
  • VW met de vw Mercury
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #26 Gepost op: augustus 14, 2022, 10:43:24 pm »

Onze ervaring is om altijd het tapijt vast te zetten met haringen. Is het niet om het opwaaien danwel het struikelen over de tapijtrand.

Wanneer je wat langer dan een paar dagen op dezelfde plek verblijft, kan je het beste 2 of meer lagen zeil gebruiken.

• Condens in de ochtend tegengaan,
• Ongedierte onder de vouwwagen tegengaan,
• Alleen grondzeil is geen pretje met zand en grasinloop,
• Gras doorgroei tegengaan,
• Geen plastic gebruiken, blijft water op en onder staan. Ademt niet.


Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk

Gelogd
---------------

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #27 Gepost op: augustus 15, 2022, 09:01:01 am »

Als je aan je tenttapijt ogen bevestigd (Bijvoorbeeld deze: https://www.obelink.nl/bo-camp-tapijtclips.html) is het vastzetten kinderspel. Ik heb 4 eenvoudige grondpennen ingekort: gaan er gemakkelijk is en hebben meestal toch erg weinig te houden. Die zijn ingepakt bij het tenttapijt, zodat ik alles bij de hand heb.

Onze ervaring tot nu toe is dat 's-nachts ventileren afdoende helpt tegen eventuele condens, het tapijt zorgt er goed voor dat er geen (of weinig) inloop is van gras/zand naar de klep (of wagenbak).

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #28 Gepost op: augustus 15, 2022, 11:13:36 am »

Je hoeft alle drie niet te leggen, wij leggen niets, maar ik vraag me wel af wat de zin is van worteldoek onder grondzeil?

sommige mensen vinden dat een grondzeil niet vies mag worden denk ik.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Elk jaar nieuw worteldoek of grondzeil?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 15, 2022, 11:47:14 am »

Zoals ik lees is het inmiddels een aardig persoonlijk verhaal en doet iedereen het anders. Prima toch, er zijn meerdere manieren en volgens mij is er niet echt iets goed of fout. Je mag er vanuit gaan dat je grondzeil op zichzelf stevig genoeg is om op de grond te leggen. Ben je er heel zuinig op op dan leg je er iets onder. Als er iets onder ligt zal dit altijd schelen met schoonmaken. Of je op je grondzeil nog een tapijt legt is ook weer persoonlijk, het hoeft niet maar het heeft ook weer voordelen.

Ik ben inmiddels wel tegenstander van de complete lagen wegwerpplastic onder je tent/vouwwagen want dat vind ik qua milieu niet meer echt van deze tijd. We proberen ook kritisch te zijn op wat we allemaal meeslepen en neer moeten zetten en daar hoort dit onderdeel ook bij.

Wat betreft de basisvraag van TS:
Je worteldoek kan je best een aantal jaren hergebruiken , na de vakantie even op straat en de tuinslang erop met een harde borstel en hij is weer schoon genoeg.
 

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal