Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Welk gas kan ik gebruiken  (gelezen 4599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charlieverhoeven

  • Gast
Welk gas kan ik gebruiken
« Gepost op: juni 29, 2009, 08:29:34 pm »

Hoi Allemaal,

Wij hebben zojuist voor het eerst een vouwwagen aangeschaft en ik vind hem nu al geweldig. Maar nu heb ik een vraag. Ik heb geen idee op wat voor een gas we moeten koken. We hebben een alpen kreuzer gekocht uit 91 met een 3 pits uitdraaibaar gasfornuis.

Ik weet niet of butaan of propaan allebei kunnen. Graag jullie hulp.

Groetjes,
Lotte
Gelogd

lucienne

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2009, 05:12:32 am »

wij gebruiken beide, maar je moet wel opletten dat je de juiste druk ventiel(dat is zo'n blauw ding wat je op de gasfles draait)gebruikt geschikt voor propaan of butaan.
Gelogd

Charlieverhoeven

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2009, 08:43:25 am »

Dank je wel!!
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2009, 08:46:18 am »

wij gebruiken beide, maar je moet wel opletten dat je de juiste druk ventiel(dat is zo'n blauw ding wat je op de gasfles draait)gebruikt geschikt voor propaan of butaan.

dat blauw ding is er alleen voor het merk Campingaz .
De groene voor de stalen 10 kg flessen
 er zit verschil in qwa aansluiting dus ff op letten met aanschaf ( neem anders de fles mee, wel ff bij de ingang melden sdat je een fles mee neemt naar binnen aanders mag je nog eens betalen)

s6
Gelogd

drenthe

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2009, 10:10:31 pm »

Ik neem aan dat je voor het eerst een klapper gekocht hebt, je dus alles nog moet hebben?
dan dus ook geen gas fles hebt vraag het gewoon even in de winkel. Campinggaz is duurder als de groene 10 kg flessen in verhouding... drukventiel van 30 mbar moet je hebben. Het is dus de keus die je zelf maakt op welk gas je gaat koken
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: juli 01, 2009, 09:57:00 am »

echter, de blauwe flessen zijn (bijna) overal om te ruilen voor volle exemplaren mocht ie leeg raken. De groene flessen niet.
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: juli 01, 2009, 11:49:16 am »

echter, de blauwe flessen zijn (bijna) overal om te ruilen voor volle exemplaren mocht ie leeg raken. De groene flessen niet.


Yep,

De blauwe (campinggaz) flessen zijn duurder omdat je jezelf, als het ware, hebt 'ingekocht' in het europese distributiesysteem van Campinggaz....
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Richard

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: juli 01, 2009, 12:04:50 pm »

Neem de groene fles mee, en heb een kleine blauwefles als reserve bij je.
Deze kun je dan gebruiken en omruilen als je verlegen zit om gas.
Zo doen wij dat ook.


Ps een handige tip voor alle gasgebruikers.
A:  koop een nieuwe volle fles gas (welk type dan ook blauw of groen) weeg deze op de weegschaal. noteer de KG.
B:  Ga eens lekker uitgbreid koken met de BBQ en /of keuken, doe ook als je die gebruikt een lamp 2 uurtjes laten branden ,
     en een kacheltje .
C:  weeg weer de fles. schrijf het verschil op.DIT IS JE MAXIMALE VERBRUIK PER DAG. ONTHOUD DIT GOED.
D:  Weeg bij iemand een zelfde lege fles en schrijf de kilo's op.
E: Nu kun je het aantal dagen uitrekenen met maximale verbruik.
F:  resultaat koop een tweede fles erbij of laat hem ergens vullen CQ omruilen.

s6
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: juli 01, 2009, 01:30:31 pm »

het lege gewicht staat op de onderrand van de blauwe flessen.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: juli 01, 2009, 01:42:53 pm »

het lege gewicht staat op de onderrand van de blauwe flessen.

meten is weten :+
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: juli 02, 2009, 06:21:30 am »

Wij heben een grote propaan fles gekocht:

Die goedkoper is als de blauwe butaan flessen van camping gas, maar dan niet in onze keuken past.
en je ernaast moet zetten.
Achteraf denk ik dat we beter een campinggas fles kunnen kopen.

heb ik gelijk ook een vraag: mag je een gas fles horizontaal vervoeren??

Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Richard

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: juli 02, 2009, 08:54:12 am »

Je kunt de fles gerust op de zijkant leggen, tijdens het vervoer of koken,  zorg er wel voor dat ie erg stabiel ligt. Maar of dit verstandig is??? zorg dat ie niet kan weg rollen want dan heb je een erg groot probleem.
 
 
Gelogd

Belgskes

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: juli 02, 2009, 12:27:43 pm »

Je kunt de fles gerust op de zijkant leggen, tijdens het vervoer of koken,  zorg er wel voor dat ie erg stabiel ligt. Maar of dit verstandig is??? zorg dat ie niet kan weg rollen want dan heb je een erg groot probleem.
 
 

Volgens alle regels van de veiligheid in vooral het bedrijfsleven is het liggend vervoer van gasflessen verboden.
Uiteraard zal er niemand je gaan controleren of je je gasflessen nu wel of niet rechtopstaand vervoert.

Net zoals je op de werkvloer je veiligheidsschoenen dient te dragen maar bij het klussen thuis die lompe dingen nooit aandoet. Regelmatig dien ik voor mijn werk controles uit te voeren aangaande veiligheid op het werk en om die reden probeer ik dan ook thuis me er zo veel mogelijk aan te houden.
Ook in dit geval zou ik dus aanraden om de gasflessen NIET liggend te vervoeren indien mogelijk.
Als het op professioneel vlak verboden wordt dan zal daar wel een reden voor zijn.

(hier vindt je alvast wat info ivm de risico's van gas. http://www.risk.nl/preventie/Prev_vluchtige%20risico's.htm)
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2009, 12:33:19 pm »

Volgens alle regels van de veiligheid in vooral het bedrijfsleven is het liggend vervoer van gasflessen verboden.
Uiteraard zal er niemand je gaan controleren of je je gasflessen nu wel of niet rechtopstaand vervoert.

Net zoals je op de werkvloer je veiligheidsschoenen dient te dragen maar bij het klussen thuis die lompe dingen nooit aandoet. Regelmatig dien ik voor mijn werk controles uit te voeren aangaande veiligheid op het werk en om die reden probeer ik dan ook thuis me er zo veel mogelijk aan te houden.
Ook in dit geval zou ik dus aanraden om de gasflessen NIET liggend te vervoeren indien mogelijk.
Als het op professioneel vlak verboden wordt dan zal daar wel een reden voor zijn.

(hier vindt je alvast wat info ivm de risico's van gas. http://www.risk.nl/preventie/Prev_vluchtige%20risico's.htm)


De enige  twee redenen hiervoor zijn:
A : bij liggend kan de kraan makkelijker afbreken, s.q. beschadigen met alle gevolgen van dien.
B: bij een ontploffing liggend krijg je een torpedo die zich horizontaal een weg zoek....een ongeleide projectiel dus.
    zou ie rechtopstaan schiet die de lucht in..en waar die terecht komt? Joost mag het weten... I:

Maar zoals altijd veiligheid boven alles.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.645
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Welk gas kan ik gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2009, 03:43:24 pm »

Nog een kleinigheidje... Als de kraan afbreekt lekt de fles staand gas, liggend kan dat een vloeistof zijn. Dat gaat heel snel verdampen en levert een waanzinnige vuurbal op als het ontbrandt. Een staande fles levert een soort fakkel op (vergelijk met het affakkelen van de LPG-wagons na de ramp in Italië). Is ook spectaculair, maar aanzienlijk minder gevaarlijk.

Alle regels, alle instanties, zelfs in La douce France, vinden dat een fles rechtop vervoerd moet worden... Dat
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal