Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Stroomkabel....hoe lang??  (gelezen 11537 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

geertje68

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 206
  • smitveld ruebist
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #15 Gepost op: augustus 07, 2010, 11:52:21 pm »

Heb het net ff nagevraagd bij manlief, had geen idee alleen dat we véél meters hebben. Blijkt dat we 2 x 25 meter en 1 x 20 meter hebben. Niet op een haspel, extra dik snoer. Inclusief diverse verloopstekkers, afgelopen vakantie moesten we weer eens van de blauwe campingstekker naar een "normale' Franse geaarde stekker en hadden we 1 snoer van 25 meter nodig. Voor in de vouwwagen hebben we zo'n verdeelgeval, met aardlek, 5 stopcontacten en aan/uitknop.
Tot nog toe niet meer dan 50 meter nodig gehad. Op een Nederlandse (natuur-)camping notabene.
Gelogd
echte kampeerders slapen onder doek!

Gerda, Rokus, Ezrie en Tiemo

jimrea

  • Gast
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2010, 12:20:59 am »

Hmm, ik heb mijn scout grotendeels op 12 volt draaien.
Kan een week zonder 220 als het moet.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #17 Gepost op: augustus 11, 2010, 12:04:30 pm »

Hmm, ik heb mijn scout grotendeels op 12 volt draaien.
Kan een week zonder 220 als het moet.
Waar haal je die 12 volt vandaan dan?
1) Laat je hem aangekoppeld zitten aan de auto? dan gaat ook je koelkast uit als je van de camping afrijdt. Lijkt me niet handig dus.
2) heb je een aparte accu in de vouwwagen?
3),....

Ik snap niet hoe je dat doet. Leg eens uit.
Gelogd

jimrea

  • Gast
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #18 Gepost op: augustus 11, 2010, 05:13:03 pm »

Waar haal je die 12 volt vandaan dan?
1) Laat je hem aangekoppeld zitten aan de auto? dan gaat ook je koelkast uit als je van de camping afrijdt. Lijkt me niet handig dus.
2) heb je een aparte accu in de vouwwagen?
3),....

Ik snap niet hoe je dat doet. Leg eens uit.
Ik heb bovenop de as vd Scout normaliter twee accu's liggen (nu even eentje) en die worden tijdens de rit door de auto geladen.
Er zit ook een acculader in die op 220 kan.
Mocht er dus geen 220 aanwezig zijn, (campingjes in Tjechie bv) heb ik licht in mijn Scout.
5 Watt buislampjes met een schakelaartje en wat draad.
Aansluitpunt onder de keuken, bij opbreken de stekers eruit en alles staat spanningsloos.
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #19 Gepost op: augustus 21, 2010, 11:58:58 pm »

het afdichten van stekkers is heel erg fout, als de stekker dan niet 100% dicht zit gaat er wel water in maar komt er nooit meer uit, daardoor krijg je allerlij vervelende dingen zoals weggerotte draden of kortsluiting. Als een stekker onverhoopt nat wordt gaat tegenwoordig de aardlekschakelaar eruit, even eea droogmaken en weer gebruiken. met een afgedichte stekker ( og kontra stekker kan dit niet......
gewoon zorgen voor goed materiaal is de beste oplossing.
zelf heb ik bv geen gloeilampen meer maar spaarlampen omdat de gloeilampen vaak problemen gaven na een hobbelige rit in de vouwwagen...... O0
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #20 Gepost op: augustus 22, 2010, 12:12:07 pm »

Ik gebruik 1 x 20 en 1 x 30 meter. Nu kan je alle kanten op. Eenmaal was de 30 meter krap. 50 zul je slechts in enkele gevallen nodig hebben.

Ik heb de kabels zelf gemaakt door 50 meter rubber kabel (3 aders) te bestellen met de bijbehorende stekkers. Beide snoeren kan ik koppelen met een stekker en contrastekker die samen IP44 spatwaterdicht zijn door een rubber ring te klemmen met een draaibeweging.

Eenmalige investering maar zeker de moeite waard. Nadeel van de rubber kabel is het gewicht. Voordeel is dat dit veel sterker is en bestand tegen autogeweld op paden.
Ook geaarde snoeren zijn een must. De oranje twee aderige plastic snoeren vindt ik niet veilig. Het gaat 1000x goed maar ik neem geen risico's.
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #21 Gepost op: augustus 25, 2010, 06:14:32 pm »

Ik heb bovenop de as vd Scout normaliter twee accu's liggen (nu even eentje) en die worden tijdens de rit door de auto geladen.
Er zit ook een acculader in die op 220 kan.
Mocht er dus geen 220 aanwezig zijn, (campingjes in Tjechie bv) heb ik licht in mijn Scout.
5 Watt buislampjes met een schakelaartje en wat draad.
Aansluitpunt onder de keuken, bij opbreken de stekers eruit en alles staat spanningsloos.

Heb je hier foto's en eventueel een schematekening van? klinkt erg interessant!
 :)
Gelogd

jimrea

  • Gast
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #22 Gepost op: augustus 25, 2010, 07:06:02 pm »

Heb je hier foto's en eventueel een schematekening van? klinkt erg interessant!
 :)

Mwah, is allemaal erg basic hoor.
Draadje van de constand plus naar de accuschakelaar, bij een lange rit halverwege even de keuzeschakelaar van de ene accu naar de ander omzetten.
Accu's liggen op de as van mijn oude Scout, mooi in het zwaartepunt.
Ik heb in een hoekje vd bagageruimte vd Scout een 4 voudige stekerdoos en een sigarenaanstekeraansluiting gemaakt.
De buislampjes hangen gewoon aan een tweelingsnoertje waar een steker aan zit die in de contactdoos past.
Polariteit is onbelangrijk zolang de diverse snoertjes elkaar niet raken.
Ik heb bij alle snoertjes ergens een schakelaar op gemakkelijk en logische plaats gemaakt.
In mijn slaapcabine zitten er twee, eentje boven het bed met een schakelaar berijkbaar vanaf het bed en eentje in het midden vd ruimte met een schakelaar te bedienen van zowel de tent als de slaapplaats.
Deze twee lampjes zijn vast gemonteerd, bij het uitklappen zitten ze automachisch op hun plek.

Nogmaals, het is geen rocketsience.  :)

Ik heb naderhand nog een acculader op 220 in de bagageruimte gemonteerd, ook die kan de accu's laden.

Het grote voordeel vind ik dat ik geen 220 of open vuur heb hangen.
12 volt, dus veilig en gemakkelijk uit te breiden.
Hang vaak een 20 watt halogeen lampje aan een vd lampjes met een snoertje die ik daarna boven mijn stoel aan een draadje ophang zodat ik genoeg licht heb om te lezen.
Gelogd

NiBiRo

  • Gast
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #23 Gepost op: augustus 25, 2010, 07:19:17 pm »

Ik heb een meter of 25 RWPK kabel, vol rubber met rubber contrasteker en een blauwe CEE-form stekker.
Nog nooit te kort gehad. En is alleen nodig voor de koelkast en de acculaders van telefoon, fototoestellen en tandeborstel.
We hebben wel een soort hanglampje met een 20watt flame erin. maar is zelden aan.

Meestal gebruiken we de gaslamp van Campingaz en aan de voorkant hangt de olielamp...
Gelogd

michel-v

  • Gast
Re:Stroomkabel....hoe lang??
« Reactie #24 Gepost op: augustus 29, 2010, 12:26:35 pm »

Wij hebben een verlengsnoer van 30mtr en een gezekerde stekkerdoos met 3 geaarde stekkers en 10 ampere zekering met een snoer van 10 meter.

In totaal 40 meter en we hebben het nodig gehad ook zijn op 3 campings geweest en bij 2 was 10 meter niet genoeg.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal