Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?  (gelezen 67181 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

biccie

  • Gast
cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Gepost op: april 19, 2010, 07:34:03 pm »

hallo,

sinds vorige week zijn we trotse bezitters van de cabanon manga.
ik ben jaren (!) aan het snuffelen geweest en zag ineens op een camping (toen we op visite waren bij vrienden) de stratos staan...
op slag verliefd!
dit was 3 jaar geleden. mijn man heeft nog nooit gekampeerd. ik wel, met mijn ouders. dus ik wilde heeeeel graag.
vorig jaar was hij om. we hebben wat accomodaties gehuurd en dat beviel hem wel.
we hebben gelijk de manga besteld. deze is wat kleiner in lengte dan de stratos en we hebben er een bermkeuken bij.
hier op het forum zie ik nog weinig mede cabanon eigenaars.
ik ben zo benieuwd naar hun ervaringen:
opzetten
kampeergevoel
veel bekijks? ;)
rij-eigenschappen
enzo meer....


groetjes,

bianca
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2010, 09:03:27 pm »

Helaas ,
ík kan geen ervaringen met je uitwisselen... ;)
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2010, 09:40:18 pm »

wij hebben afgelopen winter de Mercury gekocht. 2 geleden voor het eerst uit geprobeerd in de Ardennen. Hij is super goed bevallen. Wat een kwaliteit, makkelijk op te zetten, voor het eerst in m'n eentje een uurtje bezig geweest, met wat oefening moet dat in 3 kwartier kunnen. Heb wieltjes onder de keuken gemaakt, erg handig. Heb ook een kraantje gemaakt, ook erg fijn. Hij ligt goed achter de auto, je voelt m niet en ligt er zeer stabiel achter.
Gelogd

Paulus

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2010, 08:49:25 am »

Hoi,

Wij hebben onze Cabanon Stratos nu net een jaar. In 2009 hebben we deze wagen uit 2007 van anderen overgenomen. En dat was een hele goede aankoop!! Verleden jaar zijn we er al 4 keer mee weggeweest. Twee keer een weekeinde en twee keer 2-3 weken. We waren ook van plan om in de meivakantie weer weg te gaan, maar het weer is niet al te best. We twijfelen nog...

Onlangs hebben we wel de zonneluifel en de grote luifel erbij gekocht. De ene nieuw en de andere van marktplaats. Zeker voor een weekeinde is de grote luifel ideaal. Dan hoef je voor een weekeinde bij mooi weer geen voortent op te zetten.

Opzetten gaat super! Mijn vrouw en ik zijn ondertussen goed op elkaar ingespeeld, ieder heeft zijn eigen kant van de wagen. Natuurlijk is de eerste keer in het seizoen wel weer even de precieze volgorde op een rijtje zien te krijgen. Er zijn bepaalde handigheidjes. We hebben redelijk wat bekijks en commentaar op onze wagen hoor. Mensen vinden het heel interessant om te zien hoe je met een zak vol stokken een voortent gaat opzetten. En dat is bij ons dus geen issue, we hebben maar 3 stokken en meer niet. Bovendien zijn er nog niet zoveel boogvouwwagens. Dus ook als ie staat hebben wel commentaar van mensen. Eenmaal uitgeklapt (wagen, voortent en luifel) zijn we zo'n 10 meter verder. Een behoorlijke joekel dus. Iets om wel rekening mee te houden op je beschikbare plaats.

Rij-eigenschappen zijn prima, de wagen is compact en nauwelijks te zien in de spiegels. Ik heb hem wel ff getest bij hoge snelheden en dat gaat prima, lekker stabiel bakkie is het. Alleen zitten wij ook nog te kijken met de mistachterlichten die continue aan zijn (zie ander topic). Heb er voor het moment even de lampjes uitgehaald, maar daar moet ik nog een keertje voor gaan zitten.

De ruimte is geweldig, onze voortent is 4 x 3.5 en daar kunnen de kinderen lekker in spelen als ze om half 7 wakker zijn en wij nog even willen slapen. ;-) We zijn met 4 personen en er kunnen er echt wel meer in. Wij hebben geen bermkeuken, simpelweg omdat deze aanbieding er geen had. Ik weet ook niet of ik het erg vind. Zal best zijn voor- en nadelen hebben. Ook heeft ons model geen oplooprem. Ik heb een beetje ge-experimenteerd met remmen, maar het was voor mij geen enkel probleem, hij ligt superstabiel achter de auto, ook bij remmen. Bovendien rijd ik niet veel harder dan 100. Het is tenslotte vakantie...

De Manga is ook een hele leuke wagen!! Deze had in eerste instantie ook onze voorkeur!. Maar jammer genoeg was deze nog niet 2e hands beschikbaar omdat ie verleden jaar nieuw was. Maar nu zijn we erg blij met de Stratos. Hier gaan we nog erg veel plezier aan beleven.

Groetjes,

Paulus

 
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2010, 01:35:10 pm »

gelukkig zie je ze dus steeds meer!
fijn om te lezen.
inmiddels heb ik er zelf ook mee gereden en ik moet zeggen, je merkt er echt niets van!
ik heb zelf nog nooit met een aanhanger gereden, dus het was ff spannend, maar op een gegeven moment heb je het niet meer in de gaten, alleen met inhalen was het opletten. ging goed.
het opzetten en afbreken is ons nog wel een beetje tegen gevallen.
beginnersstress ;)
we hebben de vw iig droog op kunnen zetten, maar eer we ingericht en wel waren en met een biertje en colaatje achterover konden zitten waren we echt wel 4 uur verder. (inrichten=fietsen eraf, bagagedrager eraf+ opzetten+bed opdekken+uitpakken+spullen wegzetten+keuken aansluiten, enz.). het opzetten heeft zo'n twee uur geduurd (incl. alle haringen-stormbanden en luifel). we hebben het wel op ons gemak gedaan.
de stokken zijn echt geweldig! boogje maken en erinschuiven en klaar! fantastisch!
over het afbreken en opruimen hebben we ruim 3 uur gedaan. dan stond ie wel rijklaar achter de auto. maar dat was best intensief, maar ook weer op ons gemak, zonder ruzie :)
we zijn verder heel tevreden over de tent. we hebben de test goed doorstaan. we hebben tijdens deze vakantie een bak met regen over ons heel gekregen, maar geen druppel aan de binnenkant gezien!
de ruimte was voor ons 3tjes precies goed.
hij is waterdicht en stormvast! we hebben veel harde wind gehad in zeeland. west en noord. alles overleefd :H
een paar dagen later zagen we ineens een familie met een neptune staan, maar helaas troffen we elkaar steeds niet om een babbeltje te maken....
deze is echt groot!! hij paste net op de plek. ik vond die van ons al zo groot! maar weinig problemen met de ruimte.
tot nu toe erg tevreden dus en ik kijk nu al uit naar frankrijk en mijn man ook! (en mijn dochter helemaal)

Gelogd

Sander

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2010, 10:08:15 pm »

Wij hebben sinds 2008 een Mercury. Bevalt prima.
In NL gebruikten we de voortent heel veel (je kunt er met 8 volwassenen en leunstoelen + campingtafel zitten hebben we gemerkt afgelopen week met de nattigheid), in Frankrijk kwamen we amper in de voortent.....

Nu vraag ik me af, welke volgorde is nu het handigste om hem op te zetten. Het lukt ons op zich prima, maar wat is nu het beste ? Wij doen het volgende....
1. Vouwwagen zelf uitklappen, vlak zetten en afharingen.
2. Grondzeil voortent uitspreiden en op de juiste plek leggen.
3. Boogstokken in de voortent klaarleggen.
4. Voortent aanritsen aan de wagen.
5. Voortent aanritsen aan grondzeil.
6. Eerste boogstok (dichtste tegen de wagenbak) omhoog en zo verder werken. Of hanteren jullie een andere volgorde.
7. Grondzeil en de rest afharingen en scheerlijnen afspannen.

Overigens vinden we de tent van de wagenbak aan de korte kant (is al eerder gemeld in een topic). Ik heb met extra elastieken de bevestigingen verlengd om fatsoenlijk deharingen in de grond te krijgen.

groet, Sander
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2010, 09:03:54 am »

Hoi Sander,

De mercury is net weer een slagje groter dan die van ons. wij zetten hem wel bijna het zelfde op.
bij ons zit het grondkuipzeil aan de tent vast en kan niet losgeritst worden.
bij het opzetten doen wij puntje 6 alleen anders:
wij doen eerst de voorste boogstok erdoor en met die stok trekken we de tent op met een spanband. deze zetten we tijdelijk vast met dat bandje en dan doen we de binnenste stok er in. daarna verder afspannen en haringen.
dan kan de zonneluifel eraan.
ken je het demofilmpje van De wit? die heb ik voor ogen als ik de tent op ga zetten, alleen is het bij ons in slow motion :H
Gelogd

karin

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2010, 03:06:31 pm »

Ook wij hebben sinds deze week een Cabanon Manga. We hebben de wagen gisteren voor het eerst opgezet. We hebben voor de Manga gekozen omdat ie zo mooi compact is en omdat we verwachten dat opzetten vele malen sneller gaat dan onze vorige vouwwagen een Trigano Chantilly. Met een klein kind was deze vouwwagen ideaal, hij is heel ruim, maar nu kan het ook wel wat kleiner. Gisteren met proefopzetten ging het best vlot. Er zijn wat eigenaardigheden waar we aan moeten wennen. Bij de Trigano kon je het achterste deel in 2 handelingen opzetten. Hier moet je apart de slaapcabines nog vasthangen. Voordeel is wel dat deze niet nat worden met inklappen als de tent nat is, dus daar is wat voor te zeggen. We zaten ook even te prutsen met het omhoog doen van de stokken en het invouwen van de bedden. We hadden de stokken al laten zakken, maar dan kunnen de bedden er niet tussendoor. Ach, ja, we moeten er even weer handigheid in krijgen.

Wij hebben wel een vraag: aan de voorzijde moesten we spanbanden bevestigen. Waarom zitten er 3 bandjes vast aan de luifel? Voor de spanband heb je er toch maar 1 nodig? Of hebben wij iets fout gedaan?

De gebruiksaanwijzing die erbij zit is ook echt maar minimaal. Het is een boekje voor alle Cabanon vouwwagens, maar veel heb je er niet aan.

Wat we heel raar vinden is dat op elke website waar de Manga opstaat, staat de je aan twee kanten een deur kunt maken. Bij die van ons kan dat helemaal niet. Je kan wel de complete voorkant openritsen, maar dan moet je dit naar 1 kant oprollen. Helemaal eruit halen, zoals op verschillende sites staat vermeld, kan dus niet. We hebben het vermoeden dat we van de leverancier een oud model hebben gekregen, of juist nieuwer, we weten het niet. Jullie enig idee?

Verder lijkt het ons een prima wagen. Hij ligt beter achter de auto, rustiger/stabieler, dan onze Trigano.

We willen graag fietsen mee gaan nemen op het bagagerek. Iemand nog tips?

We hebben voor op het matras bij Ikea een opdekmatras gekocht omdat we denken dat dit prettiger slaapt. Iemand anders hier ervaringen mee?
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2010, 07:21:42 pm »

Hoi karin,

als je een andere vouwwagen gewend bent is het zeker even wennen aan de andere manier van klappen. wij hadden totaal geen ervaring en maakte ook dezelfde fout: eerst de tent laten zakken en toen ...o,ja, de bedden inklappen... dat ging niet.

de 3 bandjes aan de luifel. ja, geen idee. ik denk om de trekkracht te verdelen om de buis op zijn plek te houden?
wij hebben voor de luifel deze banden iig wel echt nodig gehad en we hadden er zelfs nog extra scheerijnen aan gezet, omdat de luifel de eerste stormnacht al de lucht in ging..

en van die deur, dat is denk ik toch dan de mercury die ze anders laten zien? die lijkt best wel op de manga, maar is van voren anders, omdat het grondzeil er uit geritst kan worden, dat kan bij de manga niet, daarom kan je de deur ook maar aan 1 kant openritsen. (of je hebt misschien foto's gezien van de tabora?)

en het bagagerek: we hebben voor onze fietsen gewone fietsdagers voor een imperial gekocht bij de wit, alleen mijn fiets was te zwaar en die is er dus bijna van af gevallen. daar moeten we nog wat op verzinnen. maar verder waren we wel te spreken over de fietsdrager op het bagagerek. goede rij-ervaring ermee.

er matras: wij hebben een traagschuim opdekmatras van de leen bakker, slaapt prima (zie ander topic).

heel veel plezier met jullie manga!!!
Gelogd

muis

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2010, 09:57:34 pm »

@ Karin,  Die ingang is te veranderen omdat je aan beide kanten met de rits een opening kunt maken. Vraag is of je dat wilt ;)

Dat inklappen went vanzelf  :J Wij hebben zo'n zelfde systeem
Gelogd

karin

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #10 Gepost op: juni 20, 2010, 06:51:07 pm »

Beste muis,

dat is dus niet zo, want de rits loopt aan 1 kant niet helemaal door tot onderaan.

groet, Karin
Gelogd

Paulus

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #11 Gepost op: juli 01, 2010, 10:51:26 pm »


Overigens vinden we de tent van de wagenbak aan de korte kant (is al eerder gemeld in een topic). Ik heb met extra elastieken de bevestigingen verlengd om fatsoenlijk deharingen in de grond te krijgen.

groet, Sander


Hoi Sander,

wij hadden hier ook last van maar hebben dit opgelost door eerst de voorkant vast te maken met haringen en daarna pas de achterkant. Dat scheelt iets, maar het blijft nog steeds wel krap.

Groetjes

Paulus
Gelogd

Paulus

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #12 Gepost op: juli 01, 2010, 11:06:40 pm »


Wij hebben wel een vraag: aan de voorzijde moesten we spanbanden bevestigen. Waarom zitten er 3 bandjes vast aan de luifel? Voor de spanband heb je er toch maar 1 nodig? Of hebben wij iets fout gedaan?

De gebruiksaanwijzing die erbij zit is ook echt maar minimaal. Het is een boekje voor alle Cabanon vouwwagens, maar veel heb je er niet aan.

Wat we heel raar vinden is dat op elke website waar de Manga opstaat, staat de je aan twee kanten een deur kunt maken. Bij die van ons kan dat helemaal niet. Je kan wel de complete voorkant openritsen, maar dan moet je dit naar 1 kant oprollen. Helemaal eruit halen, zoals op verschillende sites staat vermeld, kan dus niet. We hebben het vermoeden dat we van de leverancier een oud model hebben gekregen, of juist nieuwer, we weten het niet. Jullie enig idee?

We willen graag fietsen mee gaan nemen op het bagagerek. Iemand nog tips?

We hebben voor op het matras bij Ikea een opdekmatras gekocht omdat we denken dat dit prettiger slaapt. Iemand anders hier ervaringen mee?

Hoi Karin,

bedoel je de standaard luifel die aan de voortent zit? We zetten ze normaal gesproken met 1 vast, maar als het echt hard gaat waaien zet ik er toch wel ff 2 bij hoor. Misschien kun je ook nog wel kiezen tussen 1 in het midden of 2 aan de zijkant als je dat liever hebt. Die gebruiksaanwijzing is echt slecht, daar heb je helemaal gelijk in, dat is bij ons precies zo'n algemeen boekje waar eigenlijk weinig in staat.

Bij onze Stratos zit het precies als bij jullie met de deur. Ik heb nooit geweten dat die deur eventueel van plek te wisselen zou zijn. Als jij hebt wat wij ook hebben dan gaat dat inderdaad niet. Het is trouwens wel heel lekker om de voorkant helemaal open te kunnen gooien. Ideaal. Als je de voortent binnenstebuiten opzet zit de deur wel aan de andere kant... maar dat is vast niet de bedoeling.  ::)

Fietsen gaan bij ons mee op een twinnyload op de dissel. Werkt ook best handig hoor.

Wij hebben een foam-matras van Ikea gekocht en het oude matras gewoon vervangen. Het slaapt nu iig een stuk beter, maar het kan volgens ons nog beter.

Dit weekeinde trekken we er weer op uit  :J


Groetjes

Paulus
Gelogd

Paulus

  • Gast
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2010, 11:30:29 pm »

@biccie:

Opzetten in 4 uurtjes. Dat noem ik pas een vakantietempo..

Wij hebben hem nu 5 keer opgezet afgelopen jaar en de klok een beetje in de gaten gehouden. We redden beiden in 2 uurtjes. Maar ik moet wel zeggen dat we best doorwerken en dat mijn vrouw een kampioen is in het efficient pakken en uitpakken van kratten en tassen.

Bij aankomst:
op z'n plaats zetten en waterpas zetten ~15 min
wagen uitklappen en vastzetten ~15 minuten
voortent/grondzeil/luifel ~30 minuten
spullen uitpakken, inrichten, water halen en een biertje openmaken ~60 minuten

Bij vertrek:
totaal geen systeem...  ::) maar toch elke keer weer ongeveer 2 uur.
De bedden klappen we soms opgemaakt mee in. Alleen aan het einde van het seizoen halen we ze ook echt af bij het afbreken. Scheelt weer extra werk. Natuurlijk verschonen we wel als we een poos in de tent hebben liggen zweten...

Wij zetten al onze kampeerspullen in de vouwwagen zelf, de rest van de spullen stat in de auto (kleding, speelgoed, eten, koelkast). En eigenlijk heeft alles wel een vaste plek, en wij onze eigen taken.

Trouwens, ik weet niet of meer mensen er last van hebben, maar de eerste keer opzetten in het seizoen gaat er vaak wat mis. " Hoe zat dat ook al weer?"

Groetjes

Paulus
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:cabanon tunnelvouwwagen, ervaringen?
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2010, 09:58:19 am »


Trouwens, ik weet niet of meer mensen er last van hebben, maar de eerste keer opzetten in het seizoen gaat er vaak wat mis. " Hoe zat dat ook al weer?"

Groetjes

Paulus
Daar hebben we iets op bedacht.
Dat het voorjaars klapweekend van de vouwwagenculb. :P
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal