Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?  (gelezen 27684 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kuukse Dries

  • Gast
Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Gepost op: juni 01, 2010, 11:13:29 pm »

Bij de 2e-hands vouwwagen, die ik onlangs heb gekocht, zit een groene gasfles met het opschrift Jewa-gas.
Iemand van die firma schreef mij: die kan je in het buitenland laten vullen en het is verstandig een tweede aan te schaffen.
Maar waar vind ik vulstations voor deze gasflessen in bv Frankrijk en Italiƫ, zijn makkelijk te vinden?
Is het niet gemakkelijker over te stappen op Camping-Gaz flessen, die zijn dan wel duurder, maar wel in bijna elk redelijk dorp in te wisselen.
Gelogd

antonva

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler
  • Gerjak Tago Settler Crossing 2010 (model 2009)
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2010, 11:28:13 pm »

ik had nog nooit van Jewa-gas gehoord, maar als ik hier kijk: http://www.jewagas.com , dan zeg ik: een fijn en sympathiek bedrijf maar buiten Friesland zou ik niet afhankelijk van ze willen zijn als het gaat om gasvoorziening. Dus dan toch maar de goed verkrijgbare blauwe fles...
Gelogd
"due to the current economic situation the light at the end of the tunnel will be turned off until further notice"

marcel.s

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2010, 11:31:01 pm »

er zijn veel gas flessen in de handel, ik zeg google er op los en kies de voor jou meest gunstige.
ik zelf heb bp gaslight  shell heeft nu ook flessen, en er zijn aluminium flessen, die heeft meeder .
en er zijn er meer, en goedkoper dan campinggas.
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #3 Gepost op: juni 02, 2010, 06:29:35 am »

Wij gebruiken al jaren Campingaz en naar volle tevredenheid. Voor vakanties in Frankrijk is het gebruik van Campingaz het meest praktisch. Zeker in de meer toeristische gebieden kun je in bijna elke grote supermarkt je fles omwisselen. Met Campingaz heb je geen probleem met afschrijving of keuring van de flessen omdat je de hele fles ruilt. Je schaft eenmalig een fles aan en verdere ruil je de lege fles weer voor een volle, waarbij je alleen de inhoud betaalt.

Het Campingaz ruilsysteem (tekst fabrikant)

Het ruilsysteem van Campingaz zorgt ervoor dat consumenten waar dan ook hun lege Campingaz gasfles kunnen inruilen voor een volle van hetzelfde type. Overal ter wereld wordt reeds 50 jaar gewerkt met dit vertrouwde ruilsysteem. Bij inlevering van een lege gasfles, krijgt men in ruil hiervoor een nieuwe gasfles van hetzelfde type en betaalt men slechts voor het aangekochte gas. Op de hervulbare gasflessen van Campingaz is geen statiegeld van toepassing daar deze aangekocht worden en eigendom blijven van de koper. De gasflessen worden dan ook nergens tegen een vergoeding ingenomen.

Het goedkoopst is het om via Markplaats.nl een tweedehands lege Campinggaz gasfles te kopen en deze vervolgens inruilen voor een gevulde. Je hebt drie types gasflessen; 901 (400 gram/kleinste), 904 (1,8 kg/middelmaat) en de 907 (2,75 kg welke wij gebruiken). Onze gastank gaat bij normaal gebruik de hele vakantie mee. Als reserve hebben wij nog een tweede staan (die we zo af en toe gebruiken voor de Skottelbraai).
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #4 Gepost op: juni 02, 2010, 04:12:43 pm »

CampinGaz is vrij handig. Handzaam formaat. Wij doen zo'n 3 jaar met een volle 907. Ieder jaar 3 weken op vakantie. Heb wel een reserve staan. Dus de noodzaak van in het buitenland gas aankopen is er bij ons niet. En op Marktplaats vind je er wel eentje voor een 25 Euri.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Leonard1948

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Es hat geklapt
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #5 Gepost op: juni 03, 2010, 07:26:25 pm »

Ik ben juist overgestapt van de Camping gaz op de groene propaanflessen.
Bij Campinggaz betaal je plm ? 25 voor een volle [met omruil] in Frankrijk en de propaanfles
laat je in NL vullen voor ? 6,- een volle 907 kost in Boxtel ? 96,-  !!!!  en een volle propaan nieuw ? 37,30.
De propaanfles kun je ook gewoon laten vullen als hij halfleeg is bijv. voor 3 euries.

Het gemak dient de mens, maar we blijven wel Hollands denken toch?
Gelogd

Leonard1948

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Es hat geklapt
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2010, 07:28:25 pm »

En Jellejawa,  Jij eet wel heel vaak "buiten de tent" als je 3 jaar met 1 vulling doet!!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #7 Gepost op: juni 03, 2010, 08:11:15 pm »

En Jellejawa,  Jij eet wel heel vaak "buiten de tent" als je 3 jaar met 1 vulling doet!!
Nee, valt reuze mee, koken meestal zelf. 1 tot 2x per week buiten eten. Potje thee koken, koffiewater koken we ook en dan door een filter. Verbaast ons zelf ook dat we zo lang met die fles doen. Hier hebben we vorig jaar de tweede fles laten vullen voor Euro 20,= En de CampinGaz fles past mooi in de keuken van onze  Jametic. Kan wel voor veel geld een andere fles gaan kopen, maar ben ik dan goedkoper uit? Denk het niet.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

famprima

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #8 Gepost op: juni 05, 2010, 06:27:12 am »

ik had nog nooit van Jewa-gas gehoord, maar als ik hier kijk: http://www.jewagas.com , dan zeg ik: een fijn en sympathiek bedrijf maar buiten Friesland zou ik niet afhankelijk van ze willen zijn als het gaat om gasvoorziening. Dus dan toch maar de goed verkrijgbare blauwe fles...


wuhhhh, Wansum? In Friesland? Met een 047-- kenteken?? Kan je lang zoeken.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2010, 11:17:53 am »

Wij hebben voor onze vakantie een tweetal aluminium Alugas 6kg flessen gekocht. Deze passen perfect in de keuken van onze Zambezi en ze wegen ook niet veel. Een lege Alugas fles is net zo zwaar als een kunstof fles met 5kg inhoud.

Wij willen juist geen Campingaz omdat er A, maar 2,5kg gas in gaat en B, kan je in Scandinaviƫ en Finland lang zoeken naar een ruilpunt (uitgezonderd Denemarken).

Onze oude koelbox een Waeco Combi-Cool CAB40 verbruikte ongeveer 3kg gas per vakantie, de nieuwe Dometic RC1600 in de keuken van de Zambezi verbruikt wel wat meer maar ook daar hebben we ruim voldoende aan een 6kg fles.

Bij Rijngas in Dinxperlo hebben ze overigens een alternatieve fles voor apparatuur die je normaal op een campingaz fles schroeft zoals een skottelbraai. Deze flessen hebben een grotere inhoud en kosten een fraktie van de prijs die Campingaz vraagt! Ik zal wat foto's van deze flessen plaatsen.
Gelogd

Belgskes

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2010, 04:02:24 pm »

Wij hebben 2 jaar geleden 2 appelgroene Twiny flessen van Primagaz met een inhoud van 5kg aangeschaft en die gaan nog steeds mee.
Nu, zo veel worden die nu ook weer niet gebruikt. Enkel gedurende 3 weken om te koken op vakantie en af en toe gedurende het jaar om eens de Cadac bij te zetten bij de BBQ.

Waarom hebben wij voor deze gekozen?
1. de prijs. Kostten toen ?17 per fles (en ?30 waarborg)
2. compact formaat.
3. handige snelkoppeling die er gratis bijgeleverd werd.

Ze zijn ook te vinden in Frankrijk maar omdat de flessen die bij ons verkrijgbaar zijn de vermelding "BENELUX" hebben zijn ze niet om te ruilen in Frankrijk.
Na en voor iedere vakantie zet ik de flessen even op de weegschaal en ik weet onmiddellijk of ze nog een seizoen zullen meegaan.
Gelogd

Kuukse Dries

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2010, 01:47:40 pm »

wuhhhh, Wansum? In Friesland? Met een 047-- kenteken?? Kan je lang zoeken.
Wansum ligt in Limburg, ten oosten van Venray. :nl
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #12 Gepost op: juni 21, 2010, 09:07:43 pm »

Gaan we nu weer terug naar de gasflessen, blauw of iets anders?
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #13 Gepost op: juni 21, 2010, 10:58:31 pm »

Ik ben sinds het weekend over gestapt op de groene flessen ipv de blauwe.
Deze zijn een stuk goedkoper om te laten vullen. En voor back-up heb ik nog kleine tankjes mee, dus die blauwe ga ik toch nooit inwisselen tijdens mijn vakantie.

Ik heb even bij Panevino gekeken en gemeten,... en besloten ook zo'n mooie kleine groene te gaan zoeken. Van het weekend dus gekocht bij: Bakker & Zn in Rhenen.
Een gashandel/recreatiewinkel op een industrieterrein. De eigenaar heeft me heel goed geholpen met de gasregelaar, welke ik ook nog gratis mee mocht nemen.   :W

En zojuist de nieuwe bevestiging in de vouwwagen gemaakt. Zie het projecten topic: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,2752.msg50334.html#msg50334
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2010, 10:30:17 pm door screech »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2010, 08:19:39 pm »

Vandaag stond ik LPG te tanken en kwam er iemand bij me staan met zo'n groene BP kunststof fles. Hij had daar op een nippel voor LPG. Was  legaal volgens deze meneer. Lijkt me goedkoop vullen. Zijn er meer die hier ervaring mee hebben? Of zitten er nog wat haken en ogen aan? Het lijkt mij namelijk niet legaal omdat je het verder ook nergens kunt doen voorzover ik weet.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal