Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?  (gelezen 27689 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #15 Gepost op: juli 01, 2010, 09:10:33 am »

Toevallig was ik op zoek naar een gas-vul-plekkie in de buurt van ons vakantie stekkie en ik liep op een of ander caravan forum tegen de volgende tekst aan:

Citaat
Besluit LPG-tankstations milieubeheer (geldend op: 04-09-2006)
Artikel 3.8. Het afleveren is alleen toegestaan via het aflevertoestel. Uit het aflevertoestel mag geen LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan:

brandstofreservoirs, uitsluitend dienend voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die bevestigd zijn aan deze voertuigen;
speciaal hiervoor ingerichte wisselreservoirs met een inhoud van ten hoogste 150 l bestemd voor de aandrijving van hef- en transportwerktuigen; het afleveren aan deze wisselreservoirs in besloten ruimten is verboden en moet in de open lucht geschieden;
aan het reservoir van de LPG-tankwagen, wanneer de installatie wordt leeggehaald.

Tanken binnen Nederland is anders dan voor je vervoermiddel/heftruck etc. is derhalve altijd verboden! (Zeker in een losse fles!).

In hetzelfde forum vond ik ook dit:
Citaat
Het Lpg zoals dat aan de pomp kan worden gekocht voor gebruik in auto's, is een mengsel van butaan en propaan en is geschikt voor gebruik als gas voor de caravan. De praktijk is echter wat gecompliceerder. Lpg in een auto is vloeibaar en pas te gebruiken als het wordt omgezet in dampvorm. Daartoe is de auto die op lpg rijdt, uitgerust met een verdamper. In de gasinstallatie van een caravan of camper komt zo'n verdamper niet voor. Het gas wordt hier 'afgetapt' boven uit de fles, uit de zgn. dampfase. Er zijn wel speciale lpg-tanks voor inbouw in campers e.d. ontwikkeld (zie bijvoorbeeld www.terveer.nl).

Praktisch gezien kan er, mits je je aan een aantal zaken houdt niet vreselijk veel misgaan, echter, het is en blijft verboden. Als er onverdampte LPG in je kooktoestel terecht komt (oorzaak: te vol vullen, scheefstand fles etc) dan komt er een steekvlam.
Daarnaast zal je aansprakelijk zijn voor de gevolgen van je actie. Ergo: je bespaart een paar knaken voor je vakantie, maar loopt het risico dat je de rest van je leven moet betalen of (nog veel erger) dat je de rest van je leven met je geweten in het reine moet zien te komen.

Ik heb gisteren bij Vervat (Rotterdam) mijn CG 904 (1,8 kg) omgeruild. Kostte 19,95. Is zeker niet goedkoop, maar wel volgens de regels en dus veilig.
De groene hervulbare fles lijkt voorlopig vol genoeg. Is het gas op, dan laten we hem ter plekke vullen (vandaar mijn zoektocht).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #16 Gepost op: juli 02, 2010, 08:18:40 pm »

Ceo, niks legaal dus zoals die gast beweerde. Zal zelf wel aan het  prutsen zijn geweest. En dat om een klein beetje te besparen met veel risico's. Ik hou me ook bij mijn CampinGaz 904. Kostte hier vorig jaar in Winkel 20 Euri's. En die past ook mooi in onze keuken van de Jametic.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bral

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 07, 2010, 09:31:42 pm »

ik heb ook zo'n CG 907 en zit te overwegen om zo'n bp light te nemen maar ik kan nergens iets over de kosten vinden, is dit wel echt goedkoper dan campinggaz ?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 07, 2010, 09:45:19 pm »

Het gas van GC is tamelijk duur. Ik heb bij Braber in Den Haag gas gekocht (voor een scoutinggroep, dus in tamelijk grote flessen): 10,5 kg voor 38,90 EUR. Voor het wisselen van de GC van 1,8 kg betaalde ik 20 EUR. Lijkt mij een redelijk prijsverschil.

Tja, als je Franco-fiel bent, is GC errug makkelijk: op iedere straathoek kan je ruilen, er staan altijd wel een aantal flessen op een mooi zonnig plekje, bij voorkeur tegen een benzinepomp opgestapeld.
De in NL onder caravanres erg populaire DIN flessen kan je aldaar niet vullen. Hoeft meestal ook niet, want dat doe je in NL. Hoe het zit met de hervulbaarheid van al die Light flessen weet ik niet.
Er zijn trouwens ook kleinere DIN-flessen verkrijgbaar die ook gewoon in je Jamet-keuken passen. 
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

jimrea

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 07, 2010, 10:00:33 pm »

Het gevaar wordt schromelijk overdreven van LPG.
In mijn jeugd hadden we geen aardgas, en kookten en douchten we altijd op LPG.
Jaren 60/70/80.
Ook als je mooie blauwe flesje, ik heb er ook twee, omvalt loopt er vloeibaar gas je regelaar in.
Steekvlam en dergelijke is dus gelijk risico.

Dat het verboden werd heeft voornamelijk met een accijnsverhaal te maken.
Gelogd

Bral

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 07, 2010, 10:13:18 pm »

ik kampeer hooguit een week of 4 a 5 per jaar en of al die ellende dan wel de moeite is vraag ik mij af, wat bespaar ik nou helemaal als ik van cg overstap op zo'n bp light ding...
Gelogd

timbia

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 08, 2010, 11:20:35 pm »

hallo

mocht er nog iemand een blauwe gasfles nodig hebben ik heb er genoeg..
1 kleine en en 2 grote als ik het goed heb.
ik gebruik mn blauwe gas fles ook alwel 3 jaar volgens mij.
maar ja zet de pit wel laag en als ik aardappels kook heb ik ze wel klein gesneden en ja als ik water kan koken met de waterkoker doe ik dat.
dat is goedkoper omdat ik toch electra nodig heb voor mn koelkastje.
zo heb ik mn eerste blauwe gasfles bij de kringloop gekocht voor ja schrik niet..?2,50
en nee het  is geen vergissing.
de vulling ja die is zo rond de ? 20 a ?25maar de fles blijft wel jouw eigendom dus ja ik blijv bij deze flessen.
lekker klein en als ik er 2 mee wil nemen neemt het dezelfde ruimte in als wanneer ik er 1 mee neem van de groene fles.
en als ik de skottelbraai wil gebruiken moet ik de flessen omzetten en daar heb ik meestal geen zin in.

Gelogd

tvhouwel

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 09, 2010, 05:51:08 pm »

Je leest tegenwoordig toch steeds meer over lpg voor vouwwagen of caravan gebruik.
http://www.huisentuinwinkel.com/index.php/gasflessen/lpg-gasdamptank.html

Op het caravanforum is er een heftige discussie over geweest afgelopen voorjaar

Wat ik ervan begrepen heb is o.a. het volgende.
  • Het is absoluut niet minder veilig dan de groen of blauwe gasflessen
  • Het is niet illegaal om deze tank te hebben
  • Het vullen bij een pompstation in NL is verboden, in bijna alle buitenlanden mag dat wel
  • Vanwege accijnsredenen mag het alleen maar gebruikt worden voor voortbeweging (heftruck, auto ed) en niet voor verwarming
  • Voor de verzekering maakt het niets uit wat voor tank je hebt zolang je maar aan de wettelijke veiligheidseisen voldoet
  • De blauwe Camping Gaz is butaan, de groene is propaan en lpg is een mengsel, dus qua veiligheid exact hetzelfde als je het maar in de lpg goedgekeurde fles hebt

Ik ben er nog niet uit of ik deze fles ga kopen. Het belangrijkste vind ik dat de veiligheid niet minder is dan bij andere flessen.
Het feit dat het gebruik voor verwarming niet toegestaan is, maakt mij eerlijk gezegd nog niet zoveel uit. Dat wijt ik meer aan een wetgeving die niet ingespeeld is op veranderde omstandigheden. Dat zal in de toekomst best wel aangepast worden.
Er zijn zelfs kachels te koop die je op deze fles aan kunt sluiten
http://www.gaswinkel.com/mobielegaskachels/default.htm

Even door filosoferend, wij hebben een serre thuis die we 's winters bij verwarmen met een zibro kamin kachel. De originele brandstof daarvoor kostte me vorige jaar 42 euro voor 20 liter.

Nu een lpg tank kopen, zomers op de camping dat ding gebruiken en met zo'n kachel erbij 's winters in de serre als bijverwarming.
Ik moet er nog eens goed over na denken.
Gelogd

Bral

  • Gast
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 09, 2010, 05:54:24 pm »

het enige nadeel is m.i. dat je in bijvoorbeeld frankrijk lang niet overal lpg kan kopen maar ja, voor je die 27 liter es op hebt.....
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welke gasfles, of toch maar weer die overal inwisselbare blauwe?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 19, 2010, 08:20:10 pm »

het enige nadeel is m.i. dat je in bijvoorbeeld frankrijk lang niet overal lpg kan kopen maar ja, voor je die 27 liter es op hebt.....
Gister terug uit Hongarije door Oostenrijk gekomen. Geen enkele pomp kunnen vinden aan de snelweg om LPG te tanken voor de auto, ook niet van de snelweg trouwens. Duitsland is ook niet gemakkellijk aan de snelweg, maar wordt wel beter.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal