Garantie
Voordat je als consument een product gaat aanschaffen, kan het handig zijn om je te laten informeren over de garantie die je bij dat product krijgt. Uit de vele vragen die Kieskeurig hierover ontvangt, blijkt dat garantie vaak een heikel punt is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Kieskeurig heeft belangrijke punten op het gebied van garantie en de wetgeving over dit onderwerp beknopt op een rij gezet. Daarnaast vind je hier handige links naar websites met wat meer uitgebreide informatie over garantie.
Europese richtlijn
Goed nieuws voor de consument! Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. De wet is het eerste begin van de implementatie van de Europese richtlijn voor Consumentenbescherming en heeft veel positieve gevolgen voor het kopen van een product en de garantie die je daarbij krijgt.
Zo krijg je meer zekerheid dan eerst het geval was. De consument geniet in alle landen van de Europes Unie ongeveer dezelfde bescherming.
Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal voor jou op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jou zelf ontworpen keuken (die speciaal voor jou wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product.
Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, jouw haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van jouw huis vallen dus niet onder de beschermende werking van de nieuwe wet.
Je moet dus goed weten of je een consumentengoed hebt gekocht.
Rechten
Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je één van de onderstaande punten eisen:
1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan je terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je ervan uitgaan dat het gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of je een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing.
Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. Je moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien je als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kun je nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of je een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die je bij veel producten krijgt.
Na het verstrijken van beide soorten garantie ben jij degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij jou als consument.
Voorbeeld 1: Je koopt een product en na drie maanden gaat het stuk. Vanaf dit moment heb je nog twee maanden de tijd om contact op te nemen met de winkelier. Je neemt dus contact op en legt uit wat er aan de hand is. Waarschijnlijk lost de winkelier het direct voor je op. Hij geeft je een nieuw exemplaar, geeft je jouw geld terug of repareert het product kosteloos. Doet hij dit niet en kom je er niet uit met de winkelier, dan moet je hem op zijn plichten wijzen en hem duidelijk maken wat je van hem eist. Het is het beste om dit via een aangetekende brief te doen.
Op deze manier sta je in jouw recht. Want in dit geval is het aan de verkoper om te bewijzen dat het defect niet aanwezig was toen jij het product kocht. En je hebt netjes volgens de regels gehandeld, dus jij staat sterk.
Voorbeeld 2: Je koopt een product en na zes maanden en twee weken gaat het stuk. Nadat je dit ontdekt hebt ga je gewoon door met gebruiken van het product, of je laat het links liggen. Het defect wordt nog wat erger. Vier maanden later bedenk je dat het defect toch eigenlijk wel vervelend is en je neemt contact op met de winkelier. De winkelier biedt jou geen oplossing aan. Je legt hem mondeling uit wat zijn plichten zijn en wat je van hem eist.
Je begrijpt dat je op deze manier lastig jouw gelijk kunt behalen. De bewijslast ligt nu namelijk bij jou, omdat de wettelijke garantie van 6 maanden voorbij is. Bovendien heb je niet zwart-op-wit staan dat je samen met de winkelier geprobeerd hebt een oplossing te vinden. Hierdoor sta je niet sterk. Als de fabrieksgarantie nog wel geldig is, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Overige punten bij garantie
Extra punten waar je goed op moet letten bij garantie zijn:
- De verkoper kan je extra garanties geven, naast de wettelijke rechten die je sowieso hebt. Deze extra garantie verandert echter helemaal niets aan deze wettelijke rechten. Als er in de garantie staat dat jouw aangeschafte product gedurende één jaar na de koop gratis wordt gerepareerd, dan betekent dat niet dat je geen recht meer hebt op vervanging van het product. Je mag gewoon om een ander exemplaar vragen.
- Het komt vaak voor dat verkopers een extra garantie bieden in de vorm van een service-verzekering. Je moet goed overwegen wat de "extra's" hiervan precies zijn, want het kan goed zijn dat deze verzekering helemaal niet zoveel meer biedt dan de wettelijke rechten die je altijd hebt.
- In de garantie moet je duidelijk kunnen lezen wat jouw rechten zijn. Verder moet de naam en het adres van de verkoper zijn vermeld, evenals de duur van de garantie en het gebied wat deze omvat.
Kieskeurig wijst je ook graag op een handige website van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta). Het adres van deze site is:
www.consuwijzer.nl.
Deze webpagina bevat alle informatie die je nodig hebt bij vragen en problemen omtrent garantie. Je vind er een overzicht van jouw rechten en plichten als consument, makkelijke tips voor het schrijven van brieven en adresgegevens van allerlei geschillencommissies.
Bron: Kieskeurig.nl