Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Disselbak zelf maken  (gelezen 25048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Disselbak zelf maken
« Gepost op: september 15, 2010, 08:59:53 am »

Ik ben op zoek naar een disselbak van ca. 135 cm lengte. Maar die zijn niet te vinden. Ja, peperduur. Nu wil ik zelf een gaan maken van Trespa, ca. 4 of 6 mm dik. Heeft iemand hier al ervaring mee?
De reden voor de lengte is de tentstokken, dan passen die er mooi in. Die liggen nu in de wagenbak, maar daar wil ik van af. Ik heb ook een krat met andere spullen die ik als eerste nodig heb bij het opzetten ook in de bak staan. Die spullen wil ik ook in de disselbak. Het extra gewicht is geen probleem, want onze Jametic heeft slechts een 20 kg druk op de kogel. Ik heb ook een topic gezien met een buis onder de wagen, maar dat is ook geen optie omdat niet alle buizen recht zijn. Bovendien is dat ook een erg prijzige optie. Met name de schroefdop is nogal duur. En ik vind een disselbak toch stukken handiger en daarin zoek je makkelijker naar je stokken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

michieldh

  • Gast
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #1 Gepost op: september 15, 2010, 09:39:30 am »

Ik vind eev PVC buis onder de wagen toch wel een goede optie.
En lengte buis van 125mm en 5 meter lang kost +/- ?25,- dan nog een (lijm) eindkap kost ?1,07 en een eindstuk met schroefdeksel kost ?3,75.
Dan nog 2 of 3 ophang beugels á ?1,90 en mischien wat klein materiaal moet je volgens mij toch wel klaar kunnen zijn voor rond de 35 á 40 eurie.
Desnoods pak je een diameter van 160 dan ben je hooguit ?5,- meer kwijt!

Suc6
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2010, 09:44:21 am »

Over die buis is ook een topic, er zijn ook nadelen in genoemd over de buis in de lengetrichting.

Klik hier voor het topic
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2010, 10:49:38 am »

hoi jellejawa
vind je een pvc buis duur  :N denk dat trespa een stuk duurder is maar er staat ook ergens een topic met een kussen bak die je verstevigt met een houte plaat op de bodem dus zoek ff rond
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2010, 01:25:01 pm »

Ik ga wel voor een stevige constructie, moet wel 1600 x2 km blijven zitten. De kussenbak optie heb ik ook bekeken. Alleen zijn die dingen net niet lang genoeg en de hoogte en diepte te groot zodat alles nogal lomp wordt. De buis is voor mij alleen interessant bij een diameter van ca. 250mm. Er moeten nogal wat stokken in en een paar stokken van de voortent zitten dwarsstukken aan van 200 mm ongeveer. En die maten zijn nogal prijzig, tegen de 200 Euro. Via Marktplaats heb ik wel Trespa gezien. Stroken in diverse kleuren van ca. 40 cm voor 40 Euro per lengte van 300 cm. 3 stukken heb ik dan nodig. daar moet iets moois en stevigs van te maken zijn. Paar scharniertjes en een sluiting en misschien wat rubber tochtstrip om de boel waterdicht te maken. Dan moet het ook voor 200 Euro lukken en heb ik stukken meer ruimte dan een buis. En makkelijker te bereiken ook. Alu traanplaat vond ik ook wel mooi. Maar helaas heeft mijn vrouw ook nog inspraak. Dan maar witte Trespa, past uitstekend bij de vw.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

adje

  • Gast
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2010, 05:20:08 pm »

Als gewicht geen probleem is, denk dan eens aan multiplex exterieur. Dit is een watervast verlijmde kwaliteit multiplex en laat zich gemakkelijker bewerken dan trespa. Verfje erover voor het gezicht en je hebt een prima stevige disselbak. Ik ken iemand die op deze manier een disselbak gemaakt heeft waar een gewoon tafelmodel koelkast overeind in geplaatst kon worden. Je bent dus niet de enige.
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2010, 05:26:20 pm »

nou als je hem kent maak er foto,s van aub :O :O
Gelogd

adje

  • Gast
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2010, 07:36:10 pm »

Hij heeft m nu ook in de stalling staan, maar was verder niet heel bijzonder hoor, gwoon een grote hoge kist met een schuine bovenkant.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2010, 07:41:08 pm »

Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #9 Gepost op: september 17, 2010, 08:36:43 am »

Plaatstaal is ook een optie, maar ik wil het zelf doen en heb geen zetbank. De watervast verlijmde multiplex is ook een hele goede optie. Wat kosten betreft ongeveer hetzelfde als reststroken Trespa.  En kan ik om de hoek hier halen. Ik wacht nog even een aanbieding af, heb geen haast.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:14:45 pm »

Inmiddels een grote disselbak gevonden van plaatstaal. 100 Euri's. Die ga ik aanpassen, iets kleiner maken en iets steviger maken en wat verbeteren links en rechts. Zodat deze geheel naar mijn wens zal worden. Foto's volgen t.z.t.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2010, 06:03:21 pm »

Vandaag de disselbak uit elkaar gehaald. Was volledig gepopnageld, dus simpel uit te boren. De bak is ooit door een handige Japie zelf gemaakt. Volledig uit losse platen en aan elkaar met popnagels. De bodem is van 5mm aluminium, dus lekker stevig als basis. Alle delen 15 cm in hoogte ingekort van 60 naar 45 cm hoog. Lengte van 155 naar 135 cm terug gebracht, precies lang genoeg voor de tentstokken. Breedte was 55 cm en nu 45 cm.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2010, 07:10:54 pm door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

marcel.s

  • Gast
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #12 Gepost op: november 01, 2010, 08:06:54 pm »

pvc 250 , is ook best zwaar, en dan heb ik het niet over een hele lengte .
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #13 Gepost op: november 02, 2010, 06:08:50 am »

pvc 250 , is ook best zwaar, en dan heb ik het niet over een hele lengte .
Klopt. Als je het degelijke spul gebruikt is het zwaar en duur. Lijkt wel goud. Maar het grote nadeel van een ronde buis vind ik dat je niet zo makkelijk bij je stokken kunt. In een disselbak kun je makkelijker bij, van bovenaf. en er kunnen meer spullen in. Voor ons is het de bedoeling dat de stokken er in gaan, haringen, gereedschap, keggen, blokjes e.d. Geen koelkasten en ander gedoe. Puur voor de spullen die je het eerst nodig hebt en het laatst weer opbergt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

marcel.s

  • Gast
Re:Disselbak zelf maken
« Reactie #14 Gepost op: november 02, 2010, 07:13:48 pm »

zorg dat het gewicht goed blijft, de kogeldruk is belangerijk. I:

plaatstaal is ook niet bepaald licht te noemen .
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal