Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: koelen welk systeem  (gelezen 11310 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

padi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: conway classic
    • FB
koelen welk systeem
« Gepost op: januari 27, 2011, 07:37:05 pm »

ik ben mij aan het orienteren voor een nieuwe koelbox maar loop te twijfelen. Vorig jaar met een absorpiekoelbox op stap geweest en ik had niet het idee dat deze goed koelde.
Wat is beter absorptie of een compressor koelbox, voor/nadelen en is dit merk iets? http://www.de-wit.nl/nl/kampeerartikelen/koelen-accessoires/c40-ac-compressor-koelbox

Gelogd
Je bent niet verantwoordelijk voor het hoofd wat je gekregen hebt, maar wel voor de smoel die je trekt.

dheppener

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2011, 08:01:36 pm »

Ik twijfel ook... 2 jaar met een De Waard weg geweest met een gewone grote koelbox. Elementen bij het winkeltje en zowel bij meer van Annecy en Tsjechie 's nachts koud genoeg om koelbox open te zetten...

Dus...

en oh ja, wat een enorme grote dingen blijven het... en als je hem dan open doet... blijft er erg weinig ruimte over... KK

Maar ja een lekker koud  bier  :K
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:koelen welk systeem
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2011, 08:09:48 pm »

Net goedkoop ding van iemand overgenomen, zo'n ventilator dingetje. Zal vast beter koelen dan helemaal niets. We deden het altijd zonder omdat we vaak geen stroom gebruikten op de campings in het oosten. Is daar nogal duur en je moet het extra bijbetalen en dat alleen voor een koelkastje. Kost daar tussen de 3 en 4 euro per dag. We zullen zien hoe het ding zoch houdt komende vakanties.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re:koelen welk systeem
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2011, 08:24:33 pm »

Ook wij gebruiken een absorptie koelkast van tristar. Voordeel is de ruimte die je er in hebt ten opzichte van de totale afmetingen. Voor zover ik heb kunnen beoordelen is dit bij een compressor minder gunstig.

Ik heb zelf in het apparaat, achter het rooster een paar rustig draaiende ventilatoren ingebouwd voor een geforceerde warmteafvoer. Door middel van een ingebouwde trafo draaien deze 24 volts fans praktisch onhoorbaar. Door middel van een schakelaar zijn ze aan en uit te zetten. Dit omdat de boel anders bevriest als de buitentemp onder de (+/-) 20 graden komt. Snachts gaan ze daarom uit.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Minder condensvorming bij een bepaald koelsysteem?
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2011, 11:25:55 pm »

Bij de gewone koelbox die we hadden hebben we altijd zo veel last van condensvorming. Er ontstaat steeds een plasje water onderin de box waarin de spullen dan liggen te soppen. En als we 'm aan laten bevriest op een gegeven moment de ventilator.

Is het condenseuvel bij een van de twee systemen (absorptie of compressor) wellicht verholpen?
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:koelen welk systeem
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2011, 08:45:17 am »

Grappig... Wij hadden hiervoor een peltier-koelkast (het derde type koelkast) en die had enorm last van condensvorming. Kwam door de werking van het geheel waar lucht van buiten naar binnen gekoeld en geblazen werd. De warmere lucht met meer vocht gaf in de koudere koelkast condens.

Nu hebben wij een absorptie-kast (RC1700EGP van Dometic) en die heeft overduidelijk veel minder condensvorming.
Omdat een compressor-koelkast eenzelfde basis-werking heeft als  absorptie-kast kan ik meniet voorstellen dat ene compressor-kast meer  of minder condensvorming veroorzaakt.

Als de buitenlucht veel vocht bevat, dan zul je ALTIJD condens/water-vorming in je koelkast krijgen (tenzij je deze nooit open doet...). Zodra de vochtige lucht in het koude kast komt is`t beurt...
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

nikkel1964

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2011, 09:31:12 am »

Het is inderdaad zoals PaneVino zegt: zodra je de koelkast open doet wordt de koude lucht in de koelkast vervangen door de warme lucht van de omgeving. Die warme lucht kan veel meer vocht bevatten dan de koude lucht. Zodra de koelkast weer dicht is koelt de warme lucht af waardoor het vocht uit die lucht vrijkomt en neerslaat als condens. Dit geldt voor alle types koelkasten/boxen, zowel thuis als op de camping. Duurdere no-frost systemen voor thuis hebben iets van een ontvochtiger waarmee het teveel aan vocht wordt afgevoerd. Maar compressie of absorptie maakt niet uit in dit verhaal.

Op de camping is er weinig aan te doen, behalve zo nu en dan eens een doekje onder door de box halen en ervoor te zorgen dat je geen kartonnen of anderszins kwetsbare verpakkingen onderin hebt staan. De koelkast niet vaker openen dan strikt noodzakelijk (de tijd dat een koelbox openstaat is in dit kader van iets minder belang, de totale hoeveelheid koude lucht is al na een paar seconden vervangen).

Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:koelen welk systeem
« Reactie #8 Gepost op: februari 08, 2011, 09:28:54 am »

Je kunt WEL iets doen aan de condens-vorming : Prop je koelkast hartstikke vol. Desnoods opvullen met flessen water etc.

Hoe voller je koelkast, des te minder lucht er in zit, des te minder koude lucht vervangen kan worden door warme (natte) lucht, des te minder condensvorming.

De grote tip voor de mannen onder ons : Vul de koelkast op, maar niet met flessen water, maar met bier! (Ik doe het tegen de condensvorming, schat!)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

marcel.s

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2011, 10:10:26 am »

of vol met rose  ;D
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2011, 11:11:13 am »

De grote tip voor de mannen onder ons : Vul de koelkast op, maar niet met flessen water, maar met bier! (Ik doe het tegen de condensvorming, schat!)

Ik ga eens van de zomer kijken of die tip wil aanslaan thuis...  :#
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:koelen welk systeem
« Reactie #11 Gepost op: februari 09, 2011, 09:56:18 am »

Wil er wel nog even bij melden voor je een nieuwe gaat aanschaffen, bij zo'n koelbox is het waterpas staan erg belangrijk (hebben wij afgelopen zomer in Frankrijk gemerkt), wij waren er nl. ook al van overtuigd dat hij het niet (goed) deed. Na waterpas zetten bleek dit niet zo te zijn, 't is het proberen waard!

Wij hebben overigens een Mobicool A40 DC/AC/Gas absorptie koelbox.
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

PaulPaul

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2011, 11:21:47 am »

Nou, ik ben al blij dat het niet aan mij ligt. Na een paar dagen op een camping is het altijd feest onder in die koelkast. Dit jaar gaan we het maar eens proberen met een plastic rooster onderin. Zo'n ding om de latex-roller te rollen.
Probleem vind ik niet zozeer dat een fles of pak nat wordt. De verzameling aangebroken vleeswaren en lekkere kaasjes ondergaat bij ons altijd constante groei. Dat wordt dan een lekkere kleffe zooi na een weekje. Kan papa weer de koelkast uitsoppen tijdens de vakantie. :( :( :( We hebben straks alweer de derde koelkast van hetzelfde type: die in de keuken van de HK zit.
Oplossing zou misschien gewoon een gaatje onder in de koelkast zijn, maar wie doet dat nou bij een nieuwe aanwinst?
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re:koelen welk systeem
« Reactie #13 Gepost op: februari 09, 2011, 01:30:52 pm »

ik vind zo plastic roostertje onderin een geweldig goed idee!!
die gaan we onthouden dank je wel
Gelogd
Jevipro

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:koelen welk systeem
« Reactie #14 Gepost op: februari 09, 2011, 04:30:36 pm »

Of een kleine doek onderin. Kun je zo uitknijpen. De box uitsoppen moet je toch af en toe.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal