Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Efficiënt laden  (gelezen 10056 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sandrake

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana
Efficiënt laden
« Gepost op: april 26, 2011, 04:36:23 pm »

Beste klappers

Wij gaan in juni voor het eerst op proefklapweekend om in juli voor twee weken naar Frankrijk te trekken  W:

Nu een vraagje omtrent het laden.

Wij hebben een Jamet Louisiana en zouden die wagenbak graag goed vol duwen. Maar ik kan me voorstellen dat je wat moet opletten met de verdeling van het gewicht. Teveel gewicht achteraan zorgt vermoedelijk voor te weinig kogeldruk en we zouden graag zo veilig mogelijk ermee rondrijden.
Hoe laden jullie de klapper vol?
Momenteel zitten de stokken voortent en luifel in de bankjes en ligt de hemel van de voortent opgevouwen tussen de banken. De luifel zelf kreeg ik nog mee in een bankje geduwd.
Ik dacht nog wat vouwkratten bij te duwen tussen de banken, evenals onze oprolbare tafel.
We hebben wel een disselbak waar behoorlijk wat spul in kan. Vermoedelijk zal je de kogeldruk wel opvoeren als je die goed vol steekt?

Alvast bedankt voor jullie bruikbare tips.

Sandra
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Efficiënt laden
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2011, 04:46:04 pm »

Allereerst, gefeliciteerd met de klapkar en welkom alhier.

Zelf hebben we ook een Louisiana, maar dan uit 2002.

De disselbak kan veel in, dit zorgt wel snel voor een flinke kogeldruk. Wij hebben er, behalve de gasflessen, vooral volumineuze zaken in (toilet, kinderspeelgoed).
De tent past bij ons met geen mogelijkheid in de banken. Het is een rol in een zak, ongeveer een hoog als de bankjes. Die leggen we redelijk achterin neer. Daarvoor ligt een kastje (opgevouwen), jamet-tafel, stoelen etc. Achterin dan nog de haringzak (haringen, greedschap, reserve delen etc), het opstapje en dan zit je toch wel vol.
In de keuken de onderlegplankjes, verder alleen keukenspul.
Op de keuken ligt de oplegmatras.

Je gaat waarschijnlijk maar een klein stukje rijden. Zelf hebben we de eerste keer een dagje de tijd genomen om de wagen goed in balans te laden. Wij rijden met een kogeldruk van 60-65 KG. Neem de tijd, probeer en voor de grote vakantie weet je dan meer dan geoeg.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.278
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Efficiënt laden
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2011, 05:04:30 pm »

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6585.0.html


Zo doen wij het ongeveer.

Alles wat met de vouwwagen te maken heeft in de banken plus slaapzakken en luchtbedden en klein spul.
De stoelen en tafels gaan tussen de banken.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

muis

  • Gast
Re:Efficiënt laden
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2011, 10:00:56 am »

Goed kijken naar afmetingen van de spullen die je meeneemt scheelt echt heel veel. Alles wat altijd in de wagen blijft ligt in de banken en verder vooral puzzelen met ruimte en er kan altijd meer in dan gedacht. Je slaapzakken of dekbed kunnen onder het zeil meteen op de tent, dat scheelt altijd veel ruimte. Daar hadden we eerst ook de opdekmatras liggen maar die gebruiken we niet meer dus die blijft thuis. Verder goed bedenken of je spullen echt nodig hebt, we laten steeds meer thuis :# Succes
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Efficiënt laden
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2011, 07:28:48 pm »

Even ingekopieerd (is volgens mij geen goed woord)

We hebben tussen de banken een toilet, picknicktafel voor de kids, kasten voor de kleding etc (hadden we toch nog van de tent), een opstapje en wat fleecedekens.

Bovenop onder het zeil liggen 2 (standen) stoelen, 3 tafels (1 kleine en 2 grotere), tenttapijt en daar komen als we op vakantie gaan ook nog de selfinflatables bij naast elkaar op de keuken.

In de banken de voortent, luifel, tarp en winscherm en alle buizen en stokken

Achter in de auto nog de koelbox, kleren en de 20 kg aardappelen, soep, 4 emmertjes Remia frietsaus, de Calvé en Venz en nog de rest van het proviand voor een maand of 4

Tja dan zitten we wel vol denk ik


Groet

GAAN

PS tot aan de koelbox en kleren klopt het daarna natuurlijk niet meer 
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

mvdkant

  • Gast
Re:Efficiënt laden
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2011, 08:17:06 pm »

de wagenbak hebben wij als volgt beladen.

links, tentstokken, haringen en andere benodigdheden direct gerelateerd aan de vouwwagen
rechts, van alles en nog wat, zoals stormbanden, gordijnen, lampen, stroomkabels, stoffer en blik en ......
in het gangpad, tafel, kastje, kachel, voortent, emmer en opstapje.
in de disselbak, tenttapijt, gasfles, krik, gereedschapskist met basisbenodigdheden
in de keuken, bestek, pannen, servies (plastic) wc papier voor chemisch toilet en een blikopener.
onder het dekzeil, campingzetels

koelbox en kleding en speelgoed en dergelijke, in de auto
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Efficiënt laden
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2011, 08:35:49 pm »

de wagenbak hebben wij als volgt beladen.

 wc papier voor chemisch toilet 


Vroeger gebruikten we alleen maar het originele papier van Thetford.
Tegenwoordig kopen we in Frankrijk altijd het goedkope roze papier (vind onze dochter van 6 super) en het 2 laags papier van de ALDI werkt ook prima.
Scheelt een hoop geld en is overal verkrijgbaar.

Als het op is laten we onze navigatie een ALDI opzoeken, die hebben we daar gekocht en is geladen met alle ALDI filialen van Europa :#
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re:Efficiënt laden
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2011, 03:21:20 pm »

de tafel gaat bij ons achterin over dwars op de bankjes zodat de tent (van de vouwwagen) er op rust en je dus makkelijk zaken kan in en uitladen in het gangpad.
De disselbak gebruiken we voor het grondzeil, de eerste benodigdheden (drie klapstoelen voor de kids) en de koelbox (hoewel de nieuwste van 40 liter er waarschijnlijk niet in past)
de bankjes gebruiken we voor alles wat standaard in de vouwwagen blijft.
links hebben we alle tentstokken, de ondertentjes, de luifel. rechts alle pannen, bestek, speelgoed (badminton, spelletjes e.d.).
In het gangpad de voortent, het opstapje (bij ons geen opklapbaar ding dus lastig) de slaapmatjes, de 2e klaptafel en wat baggage (slaapzakken gaan bij de kinderen in de auto onder de voeten)
de grote stoelen (standenstoelen) gaan op de vouwwagen onder het zeil, evenals wat andere platte zaken (strandscheppen, netjes, evt extra tafeltje e.d.)
dan past de rest makkelijk in de auto. Oh en op de imperial van de vouwwagen gaan nog 5 fietsen die met een extra spanband worden vastgezet (omdat de klemmen zelf niet stabiel genoeg zijn)
Nu nog een imperial voor op de auto zodat er nog een zeilbootje meekan.....lol (of weer een Seat Alhambra kopen dan heb je geen klapkar nodig en past een 6 persoons bungalowtent gewoon in de auto, maar da's vloeken in de kerk hier...lol)
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:Efficiënt laden
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2011, 07:17:27 pm »

Koelbox, tentharingen, worteldoek en stroomvoorzieningen in de dissel.
Defa kastjes, gasflessen kratten (7) met kleding, keukengerei en voedingsmiddelen onder in de bak ( pack n go van hk)
Stoelen 4 dukdalf vuilnisbak en droogrek onder het dekzeil. Tafel en kleine dingen in de kofferbak.
Daarnaast nemen wij ons dekbed mee in een plastic zak die je kan vacuum zuigen. Volgens mij te koop bij de blokker. Driee formaten voor ongeveer 10 euro. Dit scheelt een puist aan ruimte, maar wel een probleem bij terugreis. Maar dan hebben we ook een krat of twee minder voedingsmiddelen bij ons.
Gelogd

Kuucke

  • Gast
Re:Efficiënt laden
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2011, 08:18:07 pm »

Ha jullie, die vacuumzakken zijn super, wij hebben een klein handzaam stofzuigertje bij ons van 800 W, waarmee we ook weer alles leegzuigen voor de terugreis hahaha
stofzuiogertje is kleiner als de kruimeldieven....

Koelbox, tentharingen, worteldoek en stroomvoorzieningen in de dissel.
Defa kastjes, gasflessen kratten (7) met kleding, keukengerei en voedingsmiddelen onder in de bak ( pack n go van hk)
Stoelen 4 dukdalf vuilnisbak en droogrek onder het dekzeil. Tafel en kleine dingen in de kofferbak.
Daarnaast nemen wij ons dekbed mee in een plastic zak die je kan vacuum zuigen. Volgens mij te koop bij de blokker. Driee formaten voor ongeveer 10 euro. Dit scheelt een puist aan ruimte, maar wel een probleem bij terugreis. Maar dan hebben we ook een krat of twee minder voedingsmiddelen bij ons.
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Efficiënt laden
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2011, 12:06:22 am »

van die zakken heb je ook om op te rollen...daar zit een ventieltje op waardoor je de lucht eruit drukt tijdens het rollen. hoef je geen stofzuiger mee te nemen...scheelt ook een puist ruimte :# Ik heb ze in ieder geval gezien bij schneider outdoor.
Gelogd

Gulpje

  • Gast
Re:Efficiënt laden
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2011, 09:09:46 am »

vacuum zakken werken bij ons altijd maar even, nemen we dus niet meer mee. Niet te veel meenemen is het advies. Elk jaar gaat hier minder mee.
Ik ben toch al erg verwend: als compacte tentkampeerder heb ik nu ruimte over! Ben benieuwd over twee jaar...
Bij ons ligt alles in de vw. Kleren onder de bankjes, hier blijft het droog met harde regen. In tassen/mandjes worden bij vochtig weer de kleren vaak klam. Bed is al opgemaakt, hoofdkussens liggen op de keuken en tenttapijt in de disselbak of onder het dekzeil. Toilet in de disselbak, afhankelijk van het gewicht met of zonder water. Vorig jaar kwamen we nl bij lange na niet aan de gewenste kogeldruk.  :?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Efficiënt laden
« Reactie #12 Gepost op: juni 08, 2011, 10:14:19 am »

Terug naar de oorspronkelijke vraag:

De hele kampeeruitrusting, inclusief het tentje van de kids en alle slaap- en kookspullen, ligt het hele seizoen in de wagen. De stokken van voortent en luifel liggen zo dicht mogelijk tegen de as van de wagen aan, zo ook de grote gasfles. De disselbak ligt vol met snoeren, haringen, gele bananen (levellers), blauwe gastank, watertank etc. Dit blijkt niet al te veel invloed op de kogeldruk te hebben, die blijft bij volle disselbak rond de 62 kg.

Van belang is dat de zware lading zoveel mogelijk bij de as ligt. Je kunt een redelijke kogeldruk bereiken door net zoveel gewicht op de dissel als achter aan de wagen te plaatsen maar dit komt de stabiliteit niet ten goede. De ANWB heeft hier een leuk filmpje over, kan het alleen zo gauw niet vinden. Dus concentreer het gewicht bij de as.

Te lage kogeldruk is niet goed, te hoog ook niet. Veel trekhaken mogen tegenwoordig 75kg tillen. Mijn ervaring is dat een druk van 60-65 kg prettig rijdt maar dat kan voor een andere combinatie natuurlijk weer anders zijn. Als jouw kogel 50kg mag hebben ga daar dan zo dicht mogelijk op zitten, mag ie 75kg hebben bekijk dan voor jullie wagen wat tussen 50 en 75 kg het prettigste rijdt.
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Efficiënt laden
« Reactie #13 Gepost op: juni 08, 2011, 11:49:50 am »

......

Van belang is dat de zware lading zoveel mogelijk bij de as ligt. Je kunt een redelijke kogeldruk bereiken door net zoveel gewicht op de dissel als achter aan de wagen te plaatsen maar dit komt de stabiliteit niet ten goede. De ANWB heeft hier een leuk filmpje over, kan het alleen zo gauw niet vinden. Dus concentreer het gewicht bij de as.

.......

Ik denk dat je dit filmpje bedoelt:
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Efficiënt laden
« Reactie #14 Gepost op: juni 08, 2011, 11:57:19 am »

Ik denk dat je dit filmpje bedoelt:

Yep, die bedoel ik. Dank je!!  :J

(Ik zoek me altijd de blubber naar dat filmpje...  :(  ;) )
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal