Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden  (gelezen 9699 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdkant

  • Gast
doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Gepost op: juni 16, 2011, 10:08:31 am »

in mijn tent regent het doordat ik er stormbanden op gedaan heb. nu heb ik de stormbanden aangepast en over het luifelgedeelte gedaan maar in de tent lekt het nu nog steeds.

moet er iets tussen de stormband en het tentdoek geplaatst worden? en
moet de tent nu eerst opdrogen voordat het droog blijft bij een volgende regenbui ?  qua impregnatie was de tent in orde, dit heb ik gemerkt tijdens die hoosbui in hengelo

alvast bedankt.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #1 Gepost op: juni 16, 2011, 10:29:36 am »

Dat is ook de reden dat veel vouwwagenkampeerders géén stormbanden gebruiken.
Zeker prefentief erop leggen en afspannen geeft (schade) lekkage.

Wij hebben zelfs geen stormbanden. Gewoon bij veel wind de luifel er even afhalen, en verwacht je echt harde wind dan extra scheerlijnen plaatsen.

Er zijn overigens speciale hoesjes waar je de stormband door kan doen. Deze hoesjes plaats je dan bij de plaatsen waar je stokken lopen. Zodat als de stormband gaat schuiven dit in de hoesjes gebeurd en dus niet over je tentdoek schuurt. Maar ik heb geen ervaring of dit helpt.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2011, 10:31:07 am door screech »
Gelogd

Belgskes

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2011, 10:45:36 am »


Er zijn overigens speciale hoesjes waar je de stormband door kan doen. Deze hoesjes plaats je dan bij de plaatsen waar je stokken lopen. Zodat als de stormband gaat schuiven dit in de hoesjes gebeurd en dus niet over je tentdoek schuurt. Maar ik heb geen ervaring of dit helpt.

Wij leggen er iedere keer onze stormband op (in Spanje kan de Tramontana nogal tekeer gaan) maar wij doen er inderdaad van die speciale hoesjes om. (op de hoekpunten)
Nog geen druppel water binnen gehad dus volgens mij werkt het wel.
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2011, 11:03:57 am »

Dat is ook de reden dat veel vouwwagenkampeerders géén stormbanden gebruiken.
Zeker prefentief erop leggen en afspannen geeft (schade) lekkage.

Wij hebben zelfs geen stormbanden. Gewoon bij veel wind de luifel er even afhalen, en verwacht je echt harde wind dan extra scheerlijnen plaatsen.


ik zal ze er zometeen vanaf halen. idee was goed maar de uitwerking wat minder
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2011, 06:11:34 pm »

Vorig jaar werd er ook noodweer verwacht in Hongarije. Stormband dus op de achterkant van de vw. Voor heeft de Jametic aanklikbare stormbanden. Kussens allemaal nat van het water. Dus snel dat ding er af. Later geen last meer gehad van doorslag. Wellicht als de tent weer opdroogt dat alles weer waterdicht is.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bosje

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2011, 06:24:01 pm »

ook wij gebruiken een stormband met tentdoekschermers,
anders schuurt de stormband door je doek heen.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2011, 06:25:37 pm »

ik had eens een stormband, die deed bij wind heel irritant klapperen .

ook heb ik eens met regen de vouwwagen opgezet,hij lekkte overal, nadat de tent even droog geweest was ,had ik geen last meer.
Gelogd

thomko

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #7 Gepost op: juni 16, 2011, 06:33:50 pm »

Eigenlijk is alles wat je op een tentdoek/vouwwagendoek neerlegt of aanmaakt tijdens regen,gaat op een gegeven moment doorslaan.
Daarom zeggen ze ook in de volksmond dat je b.v.ook nooit een zeil over je tent moet trekken omdat hij dan alleen maar harder gaat lekken.
Dit is dus ook waarschijnlijk zo met een stormband.

(zoals hierboven al is genoemd als hij droog is is hij meestal weer dicht).

Gr,

Ron.
Gelogd

Berry

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2011, 08:49:38 pm »

Ook een goede oplossing is. de stormband binnen in de voortent over de stangen te plaatsen.

Gtr Berry
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2011, 09:13:48 pm »

Denk er wel aan dat een stormband een soort elastiek is ...
\als de wwind onder de luifel of tent komt word de stormband mee omhooggetrokken..en als de de stormband dan aan zo'n elastiek vast zit en de wind valt weg wat gebeurt er dan?
Juist ja de stormband slaat naar beneden en de luifel klapt als een luciferstokje.
Kijk maar eens op een camping waar een sterke windhoos is geweest...bijna alle carabahs met een stormband hebben dan de luiofel of voortent kapot..
degene zonder stormband maar met extra scheerlijnen hebben meestal niks.... I:
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2011, 10:37:06 pm »

bedankt voor alle tips en antwoorden.

de stormbanden heb ik 5 minuten later weggehaald en het lekken wordt heel langzaam maar zeker minder.
probleem is echter dat de tent geen tijd krijgt om op te drogen. steeds als je denkt van he he het is droog dan komt er weer regen :(
de plekken waar de tent lekt is ook nog eens dubbel tentdoek dus duurt langer voordat hij droog is.

is het verstandig om de tent, als hij is opgedroogd even op de lekkageplekjes te impregneren?
Gelogd

CenC

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #11 Gepost op: juni 16, 2011, 11:35:12 pm »

Mocht je willen impregneren op een vochtige tentdoek, kan je NoNat van Stimex gebruiken. Dit is daarvoor geschikt. Het is een spuitbus, dus handig voor de kleinere probleemplekken.
De bus kost 6,95 euro bij Karsten in Zwaag, dus niet duur. Toevallig heb ik er net een gekocht, just in case....ga namelijk komende week kamperen in NL...en de vooruitzichten zijn niet echt best...  O0
Maar misschien hersteld het doek vanzelf nadat ie gedroogd is.
Gelogd

Dirk willem

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #12 Gepost op: juni 16, 2011, 11:55:35 pm »

Roadmaster, dat klopt helemaal wat je verteld en toch elk jaar doet men het weer.. Daarom is het ook advies van de dealers om het niet te doen 1 voor de schade die het toebrengt en 2 de lekkage door het gewicht en het schuren.
Gewoon weg doen en bij wind of de boel in klappen of extra lijnen.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #13 Gepost op: juni 17, 2011, 09:40:14 am »

Soms wordt de stormband (met name bij oudere wagens) gebruikt om te zorgen dat de luifel niet opwaait vanaf de opstaande punten van de tentstokken van de voortent.

Dit is gemakkelijk te ondervangen: Boor een klein gaatje in het opstaande stokje. Dan de luifel op zijn plek, daaroverheen een tenthoedje en daarboven, door het gaatje een borgpennetje. Nu zal de luifel er niet meer af schieten. Wel opletten met weghalen van de luifel...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Fozzie

  • Gast
Re:doorslag regen door tentdoek bij gebruik stormbanden
« Reactie #14 Gepost op: juni 17, 2011, 09:35:51 pm »

wij hebben ook wel eens bij dreigende storm een stormband gebruikt.Wij deden dan als bescherming een washandje op de plaatsen waar de stormband over de stokken ging. Gelukkig nooit geen lekkage gehad. Ga je toch een stormband gebruiken en je wilt dat hij niet gaat klapperen, even aan beide zijden de band een halve slag draaien zodat er een slag in komt en je hebt geen last meer van een klapperende band.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal