Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Op kenteken zetten of niet?  (gelezen 29010 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #15 Gepost op: juni 25, 2011, 11:01:11 am »

geregistreerd dus altijd bewijs van eigendom

Onlangs hebben wij onze nieuwe Alpha opgehaald. Deze heeft ondanks dat het gewicht minder is dan 750kg wel een eigen chassisnummer. Dat nummer staat ook op de aankooppapieren en op de groene kaart van de verzekeraar. Volgens mij is 'ie dan net zo goed geregistreerd en aan mijn naam gekoppeld dan bij een eigen kenteken. Bij diefstal is een kentekenplaat van een aanhanger ook zo vervangen.

Groet,
Wijnand.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #16 Gepost op: juni 25, 2011, 11:18:33 am »

als ik dit topic zo lees, lijkt het me een hoop gedoe, waarom een kenteken erop?

volgens mij echt iets nederlands, met een toekomstig wegenbelasting.

enige voordeel , je hoeft dat witte plaatje er niet af te halen als je eens wat anders trekt.

Is een relax tenttrailer net zo,n idee als een 3 dog vw?
Dat je de tent eraf kan halen en de rest van het jaar een normale aanhanger hebt?

(ik ken het merk niet,maar had laatst hier over gelezen ben alleen de naam kwijt)

ik heb hem van dicht bij bekeken , en ja lijkt er precies op,sterker nog, de aanhanger dealer stond 2 meter verderop.
Gelogd

Treble

  • Gast
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #17 Gepost op: juni 25, 2011, 10:13:18 pm »

Wooh, even het forum niet gecheckt en zie vervolgens een enorme lijst aan reacties. Dank daarvoor.
Ik zal proberen enkele vragen/reacties te beantwoorden.

Onze Relax tenttrailer (zie: http://www.relaxtenttrailers.com/ ) heeft een 1000 kg as en is geremd. Wat ik begrepen heb is het maximum laadvermogen zonder kenteken 750 kg. Op het moment dat de trailer een eigen kenteken heeft, mag je de trailer zwaarder gaan belasten (max. 1000 kg).

Momenteel zie ik de voordelen van het op kenteken zetten nog niet. Het lediggewicht is 340 kg en met tent e.d. 490 kg. Dat betekent dat ik nog ruim 250 kg mee kan nemen. Dat ga ik echt niet halen...
Eerst maar eens op vakantie met een witte plaat en dan zien we wel of we qua gewicht in de buurt komen van die 1000 kg, zodat het op kenteken zetten altijd nog kan...
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2011, 10:15:54 pm door Treble »
Gelogd

Tien27

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Relax tenttrailer
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #18 Gepost op: juni 27, 2011, 10:28:22 am »

Sorry... volgens mij zijn wij de aanstichters van deze 'discussie'. Wij hadden bij de aanschaf van onze Relax tenttrailer namelijk aan Eric gevraagd of dat evt. mogelijk was en wat de kosten dan zouden zijn. De reden hiervoor is dat de kar met tent 500 kg. is. Dan heb je 250 kg om te laden. Ander vw zijn volgens mij lichter? Tevens hebben wij een fietsenrek op de dissel waar we nu twee, maar in de toekomst wellicht drie fietsen op willen zetten. Ze zeggen 20 kg. per fiets.. dus dan ben je al een eind richting die 750. Zeker als er ook nog een keukentje aan de achterklep komt enz. Daarbij kan je redelijk simpel de tent eraf halen en de kar gebruiken voor transportdoeleinden. Ik weet echt niet of we dit ooit gaan doen. Maar het was nu een kwestie van: 'zet hem maar op kenteken' en dan hoeven we in de toekomst hier niet meer op te letten. Dus meer uit gemakzucht dan dat het echt noodzakelijk, superhandig o.i.d. is...

Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #19 Gepost op: juni 27, 2011, 03:27:18 pm »

enige voordeel , je hoeft dat witte plaatje er niet af te halen als je eens wat anders trekt.

Dat enige voordeel verdwijnt voor een bedrag van 10 euro, gewoon een extra witte plaat laten maken. Die op de klapkar kan dan lekker blijven zitten en de extra plaat heb je altijd bij je in de auto.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #20 Gepost op: juni 27, 2011, 03:37:33 pm »

Bij een "gewone"vw zou ik het niet doen maar , bij een 3dog/relax-tenttrailer wel overwegen.

Dit zijn vw waar je redelijk simpel de tent kan verwijderen en dan de aanhanger kan gebruiken.
Voor zzp-ers/bouwvakkers misschien wel handig. (Je kampeermiddel aftekken als werkmatriaal bij de belasting :O )

Aan de andere kant als de vw technisch 1000kg kan hebben en hij staat op papier op 750 kg.
Is het een kwestie of je het gokt dat je staande gehouden wordt.
Dit zou ik op vakantie niet durven gokken maar als gebruik als aanhanger "rond om de kerk" wel.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #21 Gepost op: juni 28, 2011, 12:53:03 pm »

Er is nogal wat onduidelijkheid over gewicht en max draagvermogen. Het is niet zo dat je zomaar kunt kiezen of je wel of geenh kenteken wilt. De regels zijn hiervoor vrij simpel:

Als het MAX draagvermogen van de aanhanger/vouwwagen BOVEN de 750kg ligt MOET de wagen een kentekenhebben.
Oftewel, als je as geschikt is voor 1000KG maar je laadt de wagen nooit hoger dan bijv. 500KG MOET deze aanhanger toch een kenteken hebben.

Het verhaal van registratie gaat niet helemaal op, immers ELK chassis (met of zonder kenteken) heeft een registratie/chassis nummer.
Er moet een officieel typeplaatje of nummer ingeslagen zijn waar o.a. op staat wat het max. draagvermogen van de as is.

Let daarom altijd goed op wanneer je een aanhanger/vouwwagen/caravan koopt dat deze informatie op het chassis staat.

Ik heb vorig jaar een klapcaravan gekocht waarvan de eigenaar beweerde dat deze max. 750 draagvermogen had. Bij thuiskomst bleek er een typeplaatje op te zitten waarop stond dat de wagen 650kg woog maar dat hij 850kg geladen mag wegen. Oftewel: kentekenplicht!
Ik had dat zelf beter moeten checken maar toch...

Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij je voor een niet-kenteken-plichtige aanhanger toch een kenteken kunt aanvragen.
Wanneer er in NL voor deze wagen een typegoedkeuring is, is het redelijk eenvoudig een kenteken te krijgen. Als deze typegoedkeuring niet bestaat moet de wagen van top tot teen worden gekeurd voordat er een kenteken zal worden afgegeven.
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

Tien27

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Relax tenttrailer
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #22 Gepost op: juni 28, 2011, 02:49:10 pm »

Hoi Marruc, volgens mij haal jij nu 'eigen gewicht', 'beladen gewicht' en 'totaal gewicht' door elkaar. Op de politiesite kom ik dit tegen: 'Hoofdregel: aanhangers en caravans die meer wegen dan 750 kg hebben een eigen kentekenbewijs. De kentekenplaat voor deze categorie is geel met zwarte letters/cijfers. De kentekenplaat dient ook op de aanhanger of caravan te blijven als deze gestald of geparkeerd staat.
Aanhangers en caravans die minder wegen dan 750 kg hebben hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig. De kleur is wit met zwarte letters/cijfers.'

Het gaat hier dus om het totale gewicht (als ik het allemaal goed begrijp...).

http://www.politie.nl/gelderland-zuid/projecten/aanhangwagens_en_caravans.asp
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2011, 02:54:47 pm door Tien27 »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #23 Gepost op: juni 28, 2011, 03:06:42 pm »

De RDW zegt:

Een kenteken is alleen verplicht voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg.

Verhogen of verlagen van de maximaal toegestane massa:

http://www.rdw.nl/nl/particulier/aanhangerofcaravan/aanpassenofrestaureren/Pages/Wijzigentoegestanemaximummassawelofnietkeuren.aspx

 ;)
Gelogd

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #24 Gepost op: juni 28, 2011, 03:21:46 pm »

Hoi Marruc, volgens mij haal jij nu 'eigen gewicht', 'beladen gewicht' en 'totaal gewicht' door elkaar. Op de politiesite kom ik dit tegen: 'Hoofdregel: aanhangers en caravans die meer wegen dan 750 kg hebben een eigen kentekenbewijs. De kentekenplaat voor deze categorie is geel met zwarte letters/cijfers. De kentekenplaat dient ook op de aanhanger of caravan te blijven als deze gestald of geparkeerd staat.
Aanhangers en caravans die minder wegen dan 750 kg hebben hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig. De kleur is wit met zwarte letters/cijfers.'

Het gaat hier dus om het totale gewicht (als ik het allemaal goed begrijp...).

http://www.politie.nl/gelderland-zuid/projecten/aanhangwagens_en_caravans.asp



Ehmmmm als ik iets anders zei was ik denk ik beetje omslachtig want dit is precies wat ik bedoelde.
Kortweg gezegd:  zwaarder dan 750 (te laden!) dan eigen kenteken
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Op kenteken zetten of niet?
« Reactie #25 Gepost op: juni 28, 2011, 05:44:10 pm »

Als het MAX draagvermogen van de aanhanger/vouwwagen BOVEN de 750kg ligt MOET de wagen een kentekenhebben.
Oftewel, als je as geschikt is voor 1000KG maar je laadt de wagen nooit hoger dan bijv. 500KG MOET deze aanhanger toch een kenteken hebben.

Tenzij de fabrikant van de vouwwagen er een typeplaatje op heeft gezet met een maximum laadvermogen van 500kg. Dan is er geen sprake van een kentekenplicht. En dat is wat er bij Treble voorgelegd is: er zit een 1000kg as onder die de ruimte laat om er een plaatje op te zetten met een maximum gewicht van 1000kg (=kentekenplicht) of een plaatje met een maximum gewicht van 750kg (= geen kenteken, ondanks de 1000kg as).
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal