Goedemorgen,
Wij zijn George en Wil, beide 53 en hebben in de afgelopen jaren op diverse manieren gekampeerd. Eerst een tunneltent, daarna een 440 Hobby caravan, en dit jaar hebben wij besloten om de gulden middenweg te kiezen en te gaan kamperen met een vouwwagen. In 1e instantie kochten wij ee gebruikte roadmaster family bouwjaar 2000, maar deze vonden wij toch te bewerkelijk v.w.b. het opzetten en afbreken en iets te somber binnen de tent ondanks de aanschaf van een hemel.
Wij zijn sinds juni in het bezit van een Jametic Rondo XL die wij hebben aangeschaft bij Vervat in R'dam. Na een uitgebreide instructie konden wij op pad met onze nieuwe aanwinst. Bij het inklappen van de vw na de instructie bleek dat er een gebogen buis ongeveer 7 cm uitstak buiten de wagen zodat er vermoedelijk schade had kunnen ontstaan aan het dekzeil. Dit werd ter plekke opgelost door de medewerker van Vervat door er een stuk schuimrubber omheen te plaatsen zodat de buis niet door het dekzeil heen kon.
Op de autoweg direct op de vluchtstrook omdat het afdekzeil meer weg had van een springkussen dan een afdekzeil. Na deze belangrijk strakker te hebben bevestigd was de bolling nog wel aanwezig, maar acceptabel genoeg om door te rijden. 2 weken later zijn wij de vw gaan uitproberen op een camping in Garderen.
Het opzetten van de Jametic ging naar verwachting erg rap, moest nog wel het een en ander uitzoeken m.b.t. het plaatsen van de dakligger. Hiervoor is een plaat nodig met een haakse buis die tussen de stangen van de slaapcompartimenten geplaatst moet worden. Het plaatsen van het grondzeil viel echter niet mee, veel plooien die zich niet eenvoudig laten verwijderen. Bij onze vakantie in juli (Noderlayern Luxemburg Heidi hei!) lukte dit al beter, oefening baart toch wel kunst. Wat mij tot op heden nog niet gelukt is, is om de zijwanden van de luifel zonder plooien ter grootte van de a2 (autoweg) af te spannen. Verder bleek dat de verticale stang die de boog van de voortent ter hoogte van de voordeur ondersteunt constant losschoot. Het waterpas krijgen was helaas ook een crime, dit ging zo zwaar dat de dop aan het einde van de slinger op beide zijden scheurde. Als laatste punt bleek dat de gasveer die het bed op de wagen steunt onder het plaatmateriaal van de wagen komt (rechtrekant) waardoor het bed eerst naar links getrokken moest worden voordat het bed omhoog kon.
Afgelopen vrijdag zijn wij naar Vervat gegaan en heeft de technische dienst de punten bekeken die ik hierboven beschreven heb.
- De slinger wordt vervangen, en hij gaat bekijken waarom de poten zo zwaar gaan op het moment dat deze de grond raken.
- De bevestiging van de gasveer wordt aan de andere zijde van de bevestigingplaat gemonteerd zodat de wagen niet meer geraakt wordt
- De zijwanden van de luifel was een probleem apart, in de showroom stond een Dakota met een zelfde luifel met zijwanden (plooivrij) De verkoper gaf aan dat een collega die al 20 jaar tenten en luifels opzet het ook niet voor elkaar kreeg. Hij heeft daarop de gebogen luifelstangen meer naar binnen geplaatst, de boog daardoor hoger gemaakt, en de plooien waren verdwenen. Ik hoop dat mij dat de volgende keer ook lukt, maar waarom geen waarschuwing bij aanschaf als het probleem bekend is?
- Het loskomen van de verticale stang komt doordat de bevestigingsclip te klein is. Dit gaven zij ook toe, maar hadden hiervoor geen echte oplossing omdat de gemonteerde clip de grootste was die zij hadden. (De clip komt op de buis die de beide gebogen buizen fixeerd voordat je kan uitklappen)
- De buis die buiten de wagen stak kwam door de manier van inklappen, dit was echter al het geval bij de instructie. Het probleem is echter wel meteen opgelost door de stangen iets nanders neer te leggen
We hebben de vw bij Vervat gelaten, en zij gaan de problemen punt voor punt oplossen. Zij zijn echt wel oplossingsgericht bezig, en hebben gevoel voor service. Ik heb er dus ook alle vertrouwen in een goede afloop, en dat wij (volgend jaar) weer met veel plezier op pad kunnen met onze Rondo.
Groet,
George en Wil