Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: as en banden vervangen  (gelezen 2422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trebor

  • Gast
as en banden vervangen
« Gepost op: augustus 23, 2011, 08:43:46 pm »

hallo,
ik ben in het bezit van een jamet arizona 2010
volgeladen zonder te veel zooi mee te nemen weegt deze c.a. 720 kg (gewogen met reich caravan weger)
basisgewicht is c.a. 560 kg (incl. disselbak, luifel en reservewiel)
dit is nog zonder de voortent en vloerkleden (inritsbaar vloerkleed + luifelkleed)
de as is al-ko b700-3 = 650 kg
banden 135/80 r13 max load 335 kg, 35 psi (=2,5 bar) bij 3 bar staan de wangen nog gebogen.

is er iemand die weet of ik de as kan vervangen voor een zwaardere en de banden voor een hogere load index
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re:as en banden vervangen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2011, 09:32:10 pm »

Ik ben geen techneut op dit gebied, maar ik denk dat de hele wagen is gebouwd op een max. gewicht van 650 kg. Ik denk dat een zwaardere as alleen dit niet oplost.
Verder zit je m.i. met de papieren,hierop blijft max. 650 kg staan, tenzij je de wagen op een hoger gewicht laat keuren.

Wat betreft de banden praat ik wel als expert, 3 bar voor zo'n bandje is echt aan de hoge kant.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

marcel.s

  • Gast
Re:as en banden vervangen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2011, 09:42:59 pm »

en dan is het goedkoper om voor een andere te gaan
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:as en banden vervangen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2011, 08:38:19 am »

Wat betreft de banden praat ik wel als expert, 3 bar voor zo'n bandje is echt aan de hoge kant.

3 bar is wat jamet af-fabriek adviseerd voor de bandjes. staat zelfs met stickertjes boven de wielen op de zijkant van de bak
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:as en banden vervangen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2011, 09:24:26 am »

Kijk even goed naar het onderstel, meestal zit daar een typeplaatje op (bij mijn Jamet blijkt dat hij geschikt is voor 450-750 kg). Daarnaast moeten de remmen dat ook zijn. Tenslotte: af fabriek levert Jamet banden met een loadindex van 325 kg. Als je die vervangt voor minimaal 375 heb je een wagen die technisch 750 kg aankan. Echter is dit ILLEGAAL (tegen de wet en zo). Hoewel technisch veilig zal je formeel je wagen moeten laten keuren! Ook kan je dus een prent krijgen als je aan de kant wordt gezet en zal je lading moeten afleggen.

Overigens is de 650kg totale masse in Frankrijk ivm belasting of zo...

Al met al is minder meenemen de beste oplossing (onze kar (Louisiana) weegt vakantieklaar 670 kg)
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal