Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11   Omlaag

Auteur Topic: Wat is jou verbruik met vouwwagen?  (gelezen 41519 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wil68

  • Gast
Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Gepost op: januari 23, 2012, 09:18:36 pm »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ben erg benieuwd naar het verbruik van andere auto's met een vouwwagen.
Onze combinatie is een Skoda Fabia 1.2TDi Combi uit 2010 en een Jamet Jametic uit 2000.
Vertrokken op 28-8-2011 uit Doetinchem met volle tank, 's middags naar 780,8 kilometer in Oostenrijk 40,96 liter getankt.
De volgende ochtend vertrokken naar Trogier Kroatië hier in Trogier 41,14 liter getankt naar 806,9 kilometer.
De gehele weg op cruisecontrol 90 gereden, met Airco en een koelbox aan.
Verbruik tijdens deze rit 1 liter op 19,3 kilometer.

Wat verbruik jij en met welke combinatie?

In Kroatië zie je trouwens bijna geen klappers, we stonden bijna altijd naast enorme campers met toeters en bellen. Wel lekker aan de kust, dicht bij het water...
Een super land om te bezoeken met je klapper wel goede rotspennen meenemen!

Groet Wil68
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2012, 09:41:19 pm »

Dat is een indrukwekkend verbruik. Scheelt ook dat je erg rustig rijdt. Voorheen met de 2004 astra 1.7 diesel (100 pk, 240nm) ongeveer 1:15. Dit bij meestal 120 op de cruise control. Afgelopen jaar met de 2011 toyota avensis wagon 2.0 d4d (126 pk, (310nm) 1:14 gehaald echter met vrij veel tegenwind en 130 op de cruisecontrol in Belgie en Frankrijk. ik rijd normaal 1:18 (gemiddelde over meerdere tankbeurten) met deze auto.
Met rustig rijden met de vouwwagen moet denk ik het zuiniger kunnen.
Gelogd

Edwinv

  • Gast
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2012, 09:49:07 pm »

Rijdt goed he zo'n fabia.... Heb een 1.9 tdi gehad. Rijdt als een trein.
Heb nu een volvo v70. Ik merk eigenlijk niet zo heel veel verschil qua verbruik. Ik rijd dan met 2 volwassenen en 3 kids. Zonder bakkie 1 op 12, met bakkie 1 op 11. Scheelt dus wel iets maar niet echt schokkend. Hebben een HK kyte wat toch wel een behoorlijke wagen is. Komt ook omdat het bakkie geheel achter de auto wegvalt. Met een sleurhut heb je echt heel veel luchtweerstand.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2012, 09:53:06 pm »

1 op 19 is idd weinig zeg voor (de 3cil. denk ik)
Ik heb een golf 1.2tsi 105pk.
Verbruik ligt echt zoveel of je wind tegen hebt of bergop.
Gemiddeld afgelopen vakantie was het 1op 14 omgeveer. Cruise op 95 a 100.
Airco en koelkast aan ook.

Solo verbruik tegen de 1 op 20 gemiddeld.

@edwinv  heb ook keer auto met grote motor gehad dan maakt idd verbruik met of zonder bakkie niet zoveel uit.

Wij gaan dit jaar voor het eerst naar kroatie dus goeie pennen meenemen las ik tnx voor de tip


Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 09:58:58 pm door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2012, 11:46:15 pm »

 
Voorheen met C5 2.0 (Berline PhII, benzine 140pk) en de 'oude' conway op pad; weinig verschil in verbruik met of zonder vouwwagen. Afgelopen jaar voor het eerst met de 'oude' conway en de nieuwe C5 1.6 THP (Tourer PhIII, benzine 156pk) op pad met een aanzienlijk verschil in verbruik met of zonder vouwwagen. Ik heb het niet exact bijgehouden, maar het scheelde wel iets van 20%. Ik had verwacht de rit naar Spanje met 1 tank te halen (in ieder geval ergens tot aan de grens), maar dat ging bij lange na niet niet lukken.
 
(Ik moet zeggen dat de C5 1.6THP  normaal (relatief gezien) wel erg zuinig is bij constante snelheden op de snelweg, maar door de vouwwagen er achter te hangen, in combinatie met volle bepakking is dat helaas niet meer zo; Het verhaal van spikehome kan ik wat dat betreft ook bevestigen (hoe groter de motor, des te kleiner het verschil met/zonder vouwwagen)
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2012, 12:00:59 am »

Hé EdwinV. Jullie zijn met dezelfde combinatie onderweg als wij. Ik rij de V70 2.5 in de 170 pk uitvoering. Bouwjaar 2003 en 140000 km op de teller. Na talloze Alfa's nu dus een Volvo en dat is heeeeeel wat anders. Vooral op de korte ritjes(stadsverkeer) haal ik niet eens de 1 op 11. Wel of geen Kyte er achter maakt niet het grote verschil. Dat doet wel een snelheid van boven de 100 km/h en een grote dakkoffer.
Je mag dit best een beul van een auto noemen. En je stapt na 700 km gewoon fit uit de auto. De beste autostoelen(standaard, dan) die ik ken. En ja: natuurlijk merk je niet zo veel van de Kyte. De auto weegt met 5 personen, de bagage en de dakkoffer ver over de 2000 kg. Dan kan die Kyte er wel bij. Alleen: bij remmen/noodstop merk je wel ineens dat grote gewicht.
Ik zou niet graag op stap gaan met een Astra en een caravan erachter van 800 tot 1000 kg.
Brrrrrr.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2012, 08:44:44 am »

@ PaulPaul: Ik ben met mijn vader jarenlang met de Astra met sleurhut op vakantie (1000kg sleurhut) en dat was inderdaad wel even slikken wat verbruik betrof (van 1 op 12 naar 1 op 9), maar het rijdt verder prima.

Ik zelf heb nu ook een Astra (1.4 station uit 1996), en die rijdt in de zomer 1 op 14.2, en in de winter 1 op 13.8 gemiddeld. Als onze Alpen Kreuzer aan de haak hangt verbruikt hij ongeveer 1 op 13.4 (dit was op een vakantie in de Belgische Ardennen, Klein Zwitserland en de Eiffel, dus veeeel bergen). Nu is De AK natuurlijk erg ligt, maar mijn Astra heeft ook maar 60 pk, schakkellui rijden is er niet bij, maar om nou te zeggen dat je de vouwwagen voelt trekken omhoog, dat nou ook weer niet.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #7 Gepost op: januari 24, 2012, 02:00:53 pm »

Onze Roomster 1.4 met 86 pk gebruikt op vakantie met de Jametic erachter niet noemenswaardig meer LPG. Normaliter ongeveer 1 op 11,5 en op vakantie iets van 11,2. En op LPG maak ik me een stuk minder druk om het verbruik dan op benzine.  :# Het verbruik lijkt relatief veel voor een jonge auto van 2008, maar het verbruik van een LPG auto is altijd een 20% hoger dan op benzine. Het lastige is alleen dat in het buitenland LPG niet altijd makkelijk voorhanden is en je actiradius een stuk kleiner is dan op benzine. Vaker tanken dus. Maar dat wordt veelal gecombineerd met een rust om de paar uur.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Henk CC

  • Gast
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #8 Gepost op: januari 24, 2012, 04:43:56 pm »

Ik zou willen dat ik dat met mijn auto het haalde. Opel Zafira 1.8l,met een Combi Camp en 2 fietsen er op, gemiddelde snelheid 105 km/u mag ik blij zijn als we 1 op 7/8 rijden.  :(is wel inmiddels 13 jaar. Maar doet het verder nog boed en is technisch in goede staat. :P
Henk
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2012, 04:44:59 pm »

Ik zou willen dat ik dat met mijn auto het haalde. Opel Zafira 1.8l,met een Combi Camp en 2 fietsen er op, gemiddelde snelheid 105 km/u mag ik blij zijn als we 1 op 7/8 rijden  :(is wel inmiddels 13 jaar. Maar doet het verder nog boed en is technisch in goede staat. :P
Henk
Gelogd

Edwinv

  • Gast
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #10 Gepost op: januari 24, 2012, 05:12:54 pm »

Dag paulpaul. Heb een 2.4 benzine uit 2002. Inmiddels 208000 op de teller. Heb een benzine....
Voorlopig geen plannen voor een andere. Rijdt gewoon super. Dus waarom een andere. Qua kosten en onderhoud mag ik zeker niet klagen. Gewoon beurt en apk en de normale sluitage delen. Tot op heden alleen de airco stuk gehad. Verder niets. Heb de auto nu ruim 4 jaar......
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #11 Gepost op: januari 24, 2012, 07:58:38 pm »

Bij ons een Peugeot 406 break 2.2 benzine met iets van 158 pk.
Zonder klapper iets van 1:10 tot 1:11.
Met vouwwagen erachter redelijk hetzelfde, mits de combi maar 'rolt'.
Op de franse tolwegen in de bergen uiteraard hoger verbuik, maar nog niet spectaculair. Wel behoorlijk verbruik in de bergen op de kleinere wegen.
De combi rolt minder, omdat je niet zover vooruit kan kijken en dus defensiever rijdt. Daardoor meer moet schakelen. Verbruik gaat dan zeker wel naar de 1:8.
Het benzineverbruik vindt ik niet zo belangrijk.
Belangrijk vindt ik dat je reserve (vermogen) hebt, als je in de bergen rijdt. Mocht je een keer op een helling tot stilstand komen (tegemoetkomend verkeer op kleine weggetjes....... en zoals de franse locals rijden daar....... ::) ), dat je in ieder geval vooruit kan ipv je vw afkoppelen en de combi kan omdraaien naar beneden.

Vroeger hebben we één keer bij Grenoble de klim moeten staken met een Astra 1.7D met volbepakte AK Allure. De koppeling begon behoorlijk te stinken. Dat was klamme handjes.........nooit weer! :# :#
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #12 Gepost op: januari 24, 2012, 08:22:31 pm »

1:19?? Zo, da's netjes! Onze Alpha hangt achter een Octavia Combi van 2005 met een 1.9Tdi motor en ik was al heel blij met een verbruik van 1:15 op een rit van Nijkerk naar Noord Italië (omgeving Merano).... Die 1:19 haal ik alleen met solo ritten.
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #13 Gepost op: januari 25, 2012, 06:22:43 pm »

met onze volkswagen passat (1995) rijden we met de vouwwagen erachter tussen de 1 op 10 tot 1 op 12
2 liter, vermogen 85kw/116pk. bergop geen problemen, gaat goed.

als onze andere auto klaar is dan hebben we een regelrechte vouwwagensloper >:(
cadillac, sedan deville met een v8 7.7 liter motor en een vermogen van 164kw/220pk en 375nm koppel :P
deze cadillac mag een geremde wagen trekken met een gewicht van 2720 kilo WW
van het verbruik wordt je niet echt vrolijk. dit zal tussen de 1 op 3 en 1 op 5 liggen :J
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Wat is jou verbruik met vouwwagen?
« Reactie #14 Gepost op: januari 25, 2012, 07:04:56 pm »

wij rijden met een spacewagon uit 2001, benzine. 2ltr
pk en nm....? weet ik niet. (ben geen technicus en auto's intresseren me niet zo veel)

verbruik met klapper  rond 1:10, in de bergen aanzienlijk meer.

weet wel dat ie de klapper bij grenoble zonder moeite de bult op trekt, dus kracht voldoende.
hellingen van 18% ging goed....
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal