Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: fietsen meenemen  (gelezen 12151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dick Bode

  • Gast
fietsen meenemen
« Gepost op: april 16, 2012, 01:41:11 pm »

Hallo,

wij zijn volkomen nieuw op dit forum. Het idee is om met Camp-let Savanne op stap te gaan. Maar ook met 2 fietsen. Heeft iemand hier ervaring mee, want er zijn 2 opties:
1. fietsen op de dissel
2. fietsen op de kar
Wat heeft de voorkeur, gelet op: stabilieit, manoevreerbaarheid, tillen, kogeldruk en brandstofverbruik?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mirjam & Dick
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: fietsen meenemen
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2012, 02:17:16 pm »

Geen enkele ervaring mee, maar in elk geval welkom op dit leuke en informatieve forum.
Weet zeker dat iemand anders je zeker kan adviseren.
 :zw
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: fietsen meenemen
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2012, 02:44:48 pm »

Ik had ze eerst op de trigano op de dissel.
daarna op de wagen omdat ik de disselbak wilde gebruiken (voor de ruimte).
Op de wagen verbruikt meer maar is goed te doen en je kan wel 4 fietsen zonder problemen meenemen.
Op de dissel maar 2.

Nu bij de kyte gaan er weer 2 mee op de dissel.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Bosje

  • Gast
Re: fietsen meenemen
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2012, 02:48:30 pm »

Buurman van mij heeft 3 fietsendragers op het deksel gemonteerd, deze kunnen blijven zitten bij het openklappen. ;)
--wel even de fietsen eraf halen aub-- WW WW
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: fietsen meenemen
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2012, 05:54:52 pm »

Ik heb een fietsdrager op de dissel van de Smitveld gemaakt,kan daar 2 fietsen opplaatsen en de drager kan blijven zitten bij het opzetten, volgens mij is dat de meest stabiele en makkelijke manier om fietsen mee te nemen.

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7827.msg86534.html#msg86534
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re: fietsen meenemen
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2012, 10:11:14 pm »

Op onze Concorde staan de fietsen op de kar. Op van die lange goten die voor het autodak bedoelt zijn.
Erop tillen gaat prima, want je kunt 'm altijd even naast de goot zetten op het dak. Ze staan in de rijrichting en das misschien iets gunstiger voor het verbruik. Wij hebben 2 goten erop, een 3e lukt misschien ook nog wel. (Op de dissel max. 2).
Grootste voordeel voor ons is de lagere kogeldruk. De fietsen staan boven de VW-wielen en hebben nauwelijks invloed.
Op de dissel hebben we ook geprobeerd met een twinnyload  en hoge twinnyload drager. Dan nog 2 stadsfietsen van bijna 15kg en je hebt een echt lomp gewicht op je trekhaak drukken. (en dat kan bij ons niet). Op de bestemming kan je dan weer wel je fietsen op de auto knallen.
Het kan allebei, dus kijk wat je zelf het handigst vindt.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: fietsen meenemen
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2012, 10:20:37 pm »

Wij hebben bijna 15 jaar een imperiaal op de vaste deksel van onze Heinemann aanhanger gehad met daarop 4 fietsendragers, nu op onze trigano wederom een imperiaal met 4 fietsendragers. Is wat betreft gewicht en gewicht verdeling verders prima. Je hebt er geen last van met rijden (zelfs als het harder waait). We moeten wel uitkijken met die hoogtebalken en ketinggordijnen bij parkeerterreinen en tol poortjes, deze zijn vaak net te laag (of wij natuurlijk te hoog), maar met beleid kom je een aardig eind (ben tot nu toe tenminste zover ik weet nog geen fiets verloren  ;) ). Ook bij het bochten werk is beleid een goed ding, we hebben gemerkt dat de imperiaal op de VW toch iets meebeweegt, heb er daarom een extra spanbandje aangezet (gewoon voor het gevoel). Wij nemen 2 stadsfietsen en twee kinderfietsen (24 inch) mee, de grote in het midden en de kinderfietsen aan de buitenkant.
Oke je vangt wat meer wind, maar dat is niet echt dramatisch voor het verbruik (we hebben ook een dakkoffer op de skoda zitten).  Wel is het noodzaak dat je een tweetreden trapje hebt om de fietsen op en af de imperiaal te halen, want zonder moet je wel heel erg ver reiken, en dat is met een fiets van 5-20 kg geen lolletje.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: fietsen meenemen
« Reactie #7 Gepost op: april 18, 2012, 10:41:24 pm »

ik heb een trekhaak achterop de vouwwagen gemaakt.
Hierop past een twinnyload met 2 fietsen.
niet alle vouwwagens zijn geschikt voor montage achterop, wellicht kan dit bij die van jullie wel.

lijkt me eenvoudig aan te brengen door de chassisbalken te verlengen en een zwaar profiel met haak/kogel te monteren
ea te lezen op onderstaande topic.

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7312.0.html

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: fietsen meenemen
« Reactie #8 Gepost op: april 18, 2012, 10:53:48 pm »

Ik heb zelf nog geen praktische ervaring, maar onze vrijdag op te halen klappert is voorzien van een fietsendrager op de dissel. Ik weet niet of dat beter is dan een andere optie, maar ik zie op dit moment eigenlijk maar 1 nadeel en dat is dat de kogeldruk fors zal veranderen als de fietsen niet mee zijn. Dan zullen we anders moeten beladen. Dat heb je wellicht niet of (veel) minder als de fietsen er bovenop staan of liggen.

Ik sluit niet uit dat ik dat herstellen van die kogeldruk zelf op termijn ga doen met een disselbak waarin dan de spullen komen te zitten die, als de fietsen er wel op zitten, in de laadruimte van m'n auto (berlingo bestel) moeten liggen.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2012, 02:12:31 am door Frankie »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: fietsen meenemen
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2012, 07:49:27 am »

Idd zo deed ik het ook met de trigano franky.
En werkt goed ook.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re: fietsen meenemen
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2012, 08:23:06 am »

ik heb een trekhaak achterop de vouwwagen gemaakt.
Hierop past een twinnyload met 2 fietsen.
niet alle vouwwagens zijn geschikt voor montage achterop, wellicht kan dit bij die van jullie wel.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7312.0.html
Als het kan dan moet bij ie bij het uitklappen wel van de Camp-let geschroefd worden. Anders stap je uit je bed en blijf je met je pyamabroek aan de trekhaak hangen   ;)
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: fietsen meenemen
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2012, 07:06:14 pm »

Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.

In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.

En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.
Gelogd

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re: fietsen meenemen
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2012, 09:49:43 pm »

wat een geweldig & knetter gestoord idee  WW
zijn er ook foto's van  ::)
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: fietsen meenemen
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2012, 10:00:10 pm »

Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.

In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.

En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.

Wel handig voor de belading, gewicht kun je over 6 wielen verdelen. Erg praktisch  :J
« Laatst bewerkt op: april 19, 2012, 10:04:06 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Bosje

  • Gast
Re: fietsen meenemen
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2012, 02:38:04 pm »

Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.

In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.

En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.

Daar zou ik graag een foto van zien, als het is zoals ik nu denk dat het is, lijkt het mij knap link. :I
Ik ben nieuwsgierig
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal