Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.  (gelezen 22722 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jackodb

  • Gast
grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Gepost op: april 17, 2012, 07:31:30 am »

Hallo medeklappers,
Ik zat me af te vragen of het handig is om alleen in de voortent een grondzeil te leggen? Of een groot grondzeil onder de hele wagentent, voortent en eventueel luifel? Op dit moment heb ik voor beide mogelijkheden zo'n simpel blauw zeil van de Gamma.
De wagentent is wel winddicht te maken maar, verder zit er geen grondzeil bij.
Een groot zeil lijkt me handiger en blijft goed liggen omdat de wagen er op staat, maar is een stukje groter dan de totale afmetingen bij volledige opzet. En hoe span ik dan de tent af (onderaan de tent)? Het is een vw zonder scheerlijnen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.
Gelogd

swapevent

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2012, 08:44:06 am »

grondzeil alleen onder de voortent gebruiken.
als je het onder de wagen legt staan de wielen en de poten erop. en moet je wel een heel groot stuk zeil hebben.

het grondzeil in de voortent ligt binnen tegen de zijwanden iets omhoog. de tent word afgespannen vanaf de buitenkant.
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2012, 09:01:22 am »

Wij leggen wél, vooral wanneer we ergens wat langer staan, als eerste onder de wagen + voortent een TE GROOT stuk, dun bouw/-afdekplastic (zonder weekmakers). Dit kost ook geen kapitalen en is voor een langer verblijf zeker lonend (omdat ie wel maar eenmalig te gebruiken is)
Reden: vocht komt niet alleen uit de hemel vallen en zit in de lucht, maar trekt ook op uit een (min of meer) vochtige bodem.
We kunnen het verschil in het slaapgedeelte goed merken of we er wel of geen plastic onder hebben liggen. Het eerste is toch een stuk droger/prettiger.

Hoe e.e.a. dan aan te pakken?
Leg eerst het dunne plastic op de plek, daar zet je de vouwwagen dan op.
Wagen uitklappen en voortent aanritsen.
Grondzeil en/of tenttapijt in de voortent leggen.
Wanneer je dan gaat afspannen zorg je ervoor dat de slikranden ONDER het grondzeil komen te liggen, máár OP het dunne plastic.
Omdat het dunne plastic, mits groot genoeg gekocht, nu uitsteekt buiten de wanden van de tent, rol je dit naar binnen toe (als een worstje) tot achter de rubbers/haringen en wel zodanig dat de afgespannen tent net een afdakje vormt boven dit dunne plastic. Je rolt dus feitelijk een soort van kuipzeiltje, want door het rolletje heb je een kleine barri?re .
Zo de hele VW rond gaan.
Met het grondzeil binnen op de slikranden (en iets omhoog staand tegen de tent) en de dunne plastic eronder, moet het bijzonder gek gaan wil er nog water binnen komen.

En nogmaals, in de slaaptent blijft het echt een stuk droger, omdat de luchtvochtigheid niet ook nog eens van onderuit be?nvloed wordt.

Succes ermee. Oh ja, en wij hebben ook een Roadmaster. :K

Overigens is bovengenoemde methode, aangeraden door Roadmaster uit Goirle zelf.

Bel Ad en of Sandra daar eens even om een opzetinstructie bij te wonen. Er zullen ongetwijfeld nog meer handige tips en tricks voorbijkomen.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2012, 09:06:03 am door Miss BBQ »
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2012, 09:37:46 am »

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Mijn voorkeur ging ook al uit naar het grote grondzeil. Mede omdat we dit al hebben.
Ik zat alleen nog met het punt dat het zeil van 6x8m dan ruim groter dan het oppervlak van de hele tent, incl luifel. Maar het idee van zo'n zelfbouw-kuipzeiltje zie ik wel zitten.
Een tent-tapijt, daar ga ik nog even mee wachten. Het weekend wordt een eerste vw-ervaring, dus ik ga nog niet meteen al te veel aanschaffen. Ik zit dan ook nog te twijfelen tussen een tapijt of van die harde bodem'puzzel'stukken.
 
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2012, 10:38:53 am »

...Overigens is bovengenoemde methode, aangeraden door Roadmaster uit Goirle zelf....

Volgens mij zeggen zij ook grondzeil onder de wagen te leggen.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #5 Gepost op: april 17, 2012, 10:57:59 am »

Let op dat het plastic zeil er nergens onder uit steekt.

Heb ik eens gezien tegenover ons op de camping bij een tent.
Deze mensen hadden ook netjes een groot zeil op de grond gelegd waarop ze de tent hadden gezet.
Bleef de boel lekker schoon aan de onderkant.

Paar dagen later regen, en niet zo'n beetje ook. Alle regen die op de tent viel liep natuurlijk langs de wanden naar beneden op.......het zeil waarna datzelfde water lekker naar binnen kon lopen en daar vervolgens niet wegkon.

Twee dagen hebben de luchtbedden, tassen met kleren, slaapzakken aan en over lijntjes, stoelen en auto gehangen. Alles was doordrenkt.

Ook zou ik geen dicht zeil onder de luifel leggen het water wat daarop valt / inregent kan niet weg en je hebt een natte vloer als resultaat.

Wij leggen altijd wel van dat dunne zeil neer maar let er erg goed op dat het regenwater daar nooit op kan vallen of stromen.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Miss BBQ

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2012, 11:04:29 am »

Let op dat het plastic zeil er nergens onder uit steekt.

Heb ik eens gezien tegenover ons op de camping bij een tent.
Paar dagen later regen, en niet zo'n beetje ook. Alle regen die op de tent viel liep natuurlijk langs de wanden naar beneden op.......het zeil waarna datzelfde water lekker naar binnen kon lopen en daar vervolgens niet wegkon.

Ook zou ik geen dicht zeil onder de luifel leggen het water wat daarop valt / inregent kan niet weg en je hebt een natte vloer als resultaat.

En daarom schreef ik dus ook "Omdat het dunne plastic, mits groot genoeg gekocht, nu uitsteekt buiten de wanden van de tent, rol je dit naar binnen toe (als een worstje) tot achter de rubbers/haringen en wel zodanig dat de afgespannen tent net een afdakje vormt boven dit dunne plastic."
Dan voorkom je bovenstaande "ramp"scenario.

Overigens eens met "geen dicht zeil onder luifel", o.a. vanwege genoemde argument.
Hooguit een matje voor de ingang van de voortent om je evt. natte, zanderige voeten eerst aan af te vegen.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #7 Gepost op: april 17, 2012, 11:20:43 am »

Hmmm, het luifel-verhaal is dan misschien ook op te lossen door, net buiten de voortent, in het grondzeil en hobbel te fabriceren. Met de 'worstjes'-methode ofzo..  Net als een waterkering onder een voordeur..
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #8 Gepost op: april 17, 2012, 11:30:54 am »

En daarom schreef ik dus ook "Omdat het dunne plastic, mits groot genoeg gekocht, nu uitsteekt buiten de wanden van de tent, rol je dit naar binnen toe (als een worstje) tot achter de rubbers/haringen en wel zodanig dat de afgespannen tent net een afdakje vormt boven dit dunne plastic."
Dan voorkom je bovenstaande "ramp"scenario.

Overigens eens met "geen dicht zeil onder luifel", o.a. vanwege genoemde argument.
Hooguit een matje voor de ingang van de voortent om je evt. natte, zanderige voeten eerst aan af te vegen.

Was ook bedoeld als ondersteuning van jouw tekst. Anders zou men denken dat het voor het 'mooie' opgerold zou worden.

Het is me zelf trouwens ook al een keer gebeurt dat er toch één stukje onder de rand was uitgewaaid of gewurmd. Na een regenbui had ik een waterbed gevoel, een plas water tussen het plastic en ons kuipzeil van de tent  ::)
Volgende dag haringen losgemaakt en de tent opgetild waarna ik het zeiltje kapot kon trekken zodat het water rustig de grond in kon zakken.

Je staat versteld van hoeveel water er in korte tijd eronder kan lopen.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2012, 11:36:10 am door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #9 Gepost op: april 17, 2012, 11:39:06 am »

Hmmm, het luifel-verhaal is dan misschien ook op te lossen door, net buiten de voortent, in het grondzeil en hobbel te fabriceren. Met de 'worstjes'-methode ofzo..  Net als een waterkering onder een voordeur..

En dan zie ik mezelf al op de grond liggen, voor de derde keer gestruikeld  :#
Worteldoek zou kunnen als je er perse iets op de vloer wilt hebben liggen.
Als het niet te koud is zit ik graag met de voeten in het gras onder de luifel :J

En de worstjes methode beperk ik liever tot de bbq
« Laatst bewerkt op: april 17, 2012, 11:53:33 am door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

bosi

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #10 Gepost op: april 17, 2012, 11:49:43 am »

Hoi, wij zijn als voormalig piramide tent (met vast kuipzeil) gegaan voor de optie van een  gronzeil van Esvo waarvan je de randen omhoog kunt zetten (voor onze Trigano Ocean) om te voorkomen dat we bij de eerste beste hoosbui zelf een oceaan in onze voortent hebben staan. Een andere optie is het grondzeil met opblaasbare randen (obelink)

http://www.esvocampingshop.com/nl/caravanluifels-voortentluifels-sonnensegel-sonnendach-caravan-awning/caravanluifels-nl/voortentkuip.html

http://www.obelink.nl/folder2012/magazine.html#/zoompage/83/

Onder de wagenbak hebben wij twee ondertentjes met kuipzeil, waarin onze spullen opslaan (de kids hebben een eigen tentje (met kuipzeil).
We leggen verders hoog uit zo'n dun/transparant bouwmarkt folie onder het grondzeil om het een beetje schoon te houden. Onder de luifel licht een goedkoop tent tapijtje.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #11 Gepost op: april 17, 2012, 11:51:09 am »

Struikelen is ook niet de bedoeling natuurlijk. Het was ook meer een doel zoeken voor de slordige 2 meter ongebruikt zeil. Maar goed, dat kan ik wel terugvouwen onder het stuk onder de voortent. Gras onder de voeten geeft ook wel iets meer vakantiegevoel.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #12 Gepost op: april 17, 2012, 12:05:14 pm »

Hoi, wij zijn als voormalig piramide tent (met vast kuipzeil) gegaan voor de optie van een  gronzeil van Esvo waarvan je de randen omhoog kunt zetten (voor onze Trigano Ocean) om te voorkomen dat we bij de eerste beste hoosbui zelf een oceaan in onze voortent hebben staan. Een andere optie is het grondzeil met opblaasbare randen (obelink)

http://www.esvocampingshop.com/nl/caravanluifels-voortentluifels-sonnensegel-sonnendach-caravan-awning/caravanluifels-nl/voortentkuip.html

http://www.obelink.nl/folder2012/magazine.html#/zoompage/83/

Onder de wagenbak hebben wij twee ondertentjes met kuipzeil, waarin onze spullen opslaan (de kids hebben een eigen tentje (met kuipzeil).
We leggen verders hoog uit zo'n dun/transparant bouwmarkt folie onder het grondzeil om het een beetje schoon te houden. Onder de luifel licht een goedkoop tent tapijtje.
Uiteindelijk zal het wel zoiets worden denk ik. Maar dit jaar nog niet. Eerst eens zien of het kamperen bevalt, al heb ik er al reuze zin in.
 
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #13 Gepost op: april 17, 2012, 12:25:44 pm »

Wij hebben dus ook een in ritsbaar grondzeil in de voortent bij onze nieuwe wagen. Nu hebben we van onze oude wagen nog een blauw grondzeil over. Zoals ik het nu lees is het niet echt verstandig om dit er onder te leggen ivm regen. Dit zeil is namelijk helemaal dicht. Ik wilde het er in eerste instantie wel onderleggen, zodat het inritsbare grondzeil schoner zou blijven.

Kan ik nu beter anti-worteldoek kopen en er onder leggen en het blauwe zeil onder de wagenbak neerleggen of kan ik het blauwzeil er ook gewoon onderleggen met de worstjemethode  :P
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: grondzeil onder de hele vw + tent of juist niet.
« Reactie #14 Gepost op: april 17, 2012, 12:27:06 pm »

worstjemethode  :P
  :off     Hebben we hier een nieuw scrabblewoord?
 
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal