Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: matras uitwassen  (gelezen 7450 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GlobetrotterXXL

  • Gast
matras uitwassen
« Gepost op: juni 17, 2012, 04:28:12 pm »

Hoi allen!

Voila, de kop is eraf, mijn eerste post op dit forum.  Ik ben Bart, jonge Belg van aan de Nederlandse grens en sinds 1 week trotse eigenaar van een 2dehands Jamet Louisiana uit 1997 om met vrouw en kids de eerste stapjes in kampeerland te zetten.  Nuja, als kind om en bij de 14 jaar met de "campingcar" (Trigano) op reis geweest, en gelet de onvergetelijke herinneringen, kon het dus niet uitbllijven dat ik zelf ook dergelijk karretje zou aankopen om er met mijn eigen gezinnetje op uit te trekken.
Het viel me reuze mee om in het ruime tweedehandsaanbod uit Nederland te grasduinen, het aanbod is Belgiƫ is te beperkt en als je dan al iets kan vinden, was het vaak in erbarmelijke staat.
Onze Jamet is dan wel niet van de nieuwste, maar met ons beperkt gezinsbudget en het gegeven dat het een eerste ervaring moet zijn in het achterhoofd, zijn we bijzonder tevreden met onze aankoop.  De kar is technisch en esthetisch in degelijke en welonderhouden staat (ik vermoed dat het gros van de Nederlandse kampeerders, zeker de leden van dit forum wel met de meeste zorg mat hun vouwwagen omspringen).  Toch willen we het geheel nog wat opfrissen, met name de binnententjes eens uitwassen, alles eens uitkuisen enz.  Hierover ook mijn eerste post op dit forum, omdat ik er met alle zoektermen toch geen echt gepast antwoord op vond.

Is het mogelijk om de matrasvulling (het "schuim") op 1 of andere manier uit te wassen.  Ik heb al gezien dat de hoezen los te maken zijn, dus die kunnen in de wasmachine, maar we willen eigenlijk ook de matras zelf eens uitwassen.  Nieuw lijkt me geen optie want tengevolge van de maten (matras 1m30 + strook van 30cm op de bankjes), zit je al sowieso met maatwerk wat de prijs ook weer de lucht in jaagt.
Ik zou het schuimrubber er dus willen uithalen en uitwassen, bv. met de hand in het speel-zwembadje van de kinderen.  Mijn vragen hierrond zijn de volgende;
Is dit te doen en uberhaupt een goed idee?
Welke producten zou ik er best voor kunnen gebruiken?
Hoe kan je dit best drogen achteraf?

Alvast bedankt voor alle tips en het leesvoer uit de andere topics!

Cheers,

Bart
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: matras uitwassen
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2012, 05:27:57 pm »

Hallo landgenoot ;) Alvast welkom op dit super klapforum en met je campingcarreke.

Ik heb geen ervaring met het uitwassen van matrasjes. Het wassen zal zeker geen probleem vormen zoals je al zelf zegt in het zwembadje van de kinderen. Ook het wasmiddel speelt weinig rol denk ik, een goed vloeibaar witwasmiddel (eentje die bij koude temperaturen werkt) lijkt me ideaal. Je kan er nog wat bicarbonaat aan toevoegen om de geurtjes en het hygiƫnische aspect wat te verhogen. Ik denk persoonlijk dat het drogen het moeilijkste gaat worden. Tenzij we plots een hittegolf krijgen waarbij je een 5 tal dagen snikheet droog weer hebt.

Maatwerk zeg je, ik ben gewoon naar een zetelmaker gestapt (De Schoenmaeker in Mechelen). Daar hebben ze een enorme keuze in verschillende schuim. Ik heb gewoon de maat die ik wenste doorgegeven en voor 120 euro (denk ik) had ik een nieuwe matras.
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: matras uitwassen
« Reactie #2 Gepost op: juni 17, 2012, 05:37:00 pm »

Welkom op dit zeer informatieve en gezellige forum.
Het eerste antwoord heb je al gekregen en er zullen er, denk ik, nog vele volgen.

M.b.t. het wassen van de binnententen (neem aan dat je de cabines bedoeld die in het slaapgedeelte hangen), is het slim om dit koud of hooguit op 30 C te doen met een schraal sopje. Dit om evt. krimp zo veel mogelijk uit te sluiten.
Gelogd

primera

  • Gast
Re: matras uitwassen
« Reactie #3 Gepost op: juni 17, 2012, 06:41:11 pm »

Denk dat het schuim zeer snel droog is.
Alleen zou je hem ergens op moeten zetten of leggen.

Wassen er van zou ik doen in een bad,zwembad en anders met de tuinslang.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: matras uitwassen
« Reactie #4 Gepost op: juni 17, 2012, 06:43:11 pm »

Waarom maak je ze zelf niet op maat.
De hoezen zijn het moeilijkste en die heb je al en kun je prima op lage temperatuur uitwassen.

Ik heb laatst de losse kussens met een vaste matras vervangen.
Het op maat maken van een schuimmatras is prima te doen als deze uit de hoes is. De oude matras gebruik je om de maat over te tekenen en vervolgens met een groot broodmes (met kartels) snij/zaag je hem op de juiste maat. Gewassen hoes erom en klaar.

Matrassen kun je voordelig vinden bij de Leenbakkers en Kwantums.
Wij hebben die van ons uit de aanbieding bij de Jysk gehaald. Gewoon de folders in de gaten houden.
In Belgie zijn er vast andere winkels of anders gewoon op matrasvulling zoeken, je hebt tenslotte geen hoezen erbij nodig.

Succes
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Kim

  • Gast
Re: matras uitwassen
« Reactie #5 Gepost op: juni 17, 2012, 09:43:30 pm »

Hoi, ik zou idd ook gaan voor een nieuw matras. Bij ons is er ook zo'n winkel waar je e op maat kan laten snijden. Bochtjes, ovaal het maakt hun niet uit. Misschien dat er bij jullie ook zo'n winkel in de buurt zit. En anders is een stoommachine/waterstofzuiger misschien een optie?
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: matras uitwassen
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2012, 09:58:33 pm »

Bij ons op de markt staat gewoon iemand met schuim wat hij ter plekke voor je op maat maakt en anders heeft hij het een week later (in het geval het moeilijk is) voor je klaar.  En dat zijn echt de kosten niet!  Volgens mij gaat schuim korrelen /afbrokkelen als het erg nat is geweest.

Gelogd
Adventure Awaits

Meisjemikkie

  • Gast
Re: matras uitwassen
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2012, 10:02:53 pm »

Wij gadden t zelfde probleem, ns t natmaken heb Ik  t schuim lsten drogen op de droogmolen.... 8)
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: matras uitwassen
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2012, 12:26:51 am »

Hadden we niet een goedkope matrasman als sponsor? ;-)

Sent from my Flying MM X10 using Tapatalk
Gelogd

GlobetrotterXXL

  • Gast
Re: matras uitwassen
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2012, 09:49:33 pm »

Heb ze uiteindelijk toch gewoon uitgewassen, ook het schuimrubber.  Het geheel in 't speelbad van de kids, daar wat allesreiniger bij en soda (neutraliserend effect) en samen met de dochters rondjes op lopen.

Nadien meermaals uitspoelen en zo goed als mogelijk het overtollige vocht eruit kniijpen.

Dan... 1 week laten drogen, nog maar zus en zo droog, hier en daar nog klammig, maar fris (steeds buiten onder carport in ochtend/avondzon - overdag in wind gehangen)

Uiteindelijk op 1 matras na allen droog, nog kleine 2 weken op zolder laten liggen om ze echt kurkdroog te krijgen.

Is goed gelukt en ben best tevreden van het resutaat.

Voorlopig goed(kop)e oplossing, mettertijd misschien wel eens zien voor nieuwe, maar nu kunnen we alvast voort!

Bart
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal