Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Verbruik van een gaslamp  (gelezen 8347 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Verbruik van een gaslamp
« Gepost op: juni 27, 2012, 03:06:07 pm »

Ik heb sinds kort een gaslamp met bijbehorende 901 tankjes gekocht.

Ik weet dat die combi erg duur is met gaskosten in vergelijk met de prikblikljes maar deze kon ik voor weinig op de kop tikken.

Daarnaast vindt ik het wel erg leuk, vroeger hadden mijn ouders ook altijd een gaslamp en het geeft wel een andere sfeer vind ik als die in de avond op de tafel staat.

Mijn vraag is eigenlijk:
- wat is het verbruik van een gaslamp eigenlijk?
- hoe lang gaan de kousjes mee?

Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Belgskes

  • Gast
Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2012, 03:19:43 pm »

Wij gebruiken ook de gaslampen van Campingaz maar dan wel deze met de CV 270/CV 300 cartouches.
Het verbruik ervan is steeds moeilijk in te schatten. Alles hangt er van af hoe lang en hoe vaak je de lamp gebruikt hé.
Ik zorg gewoon dat ik voldoende reserve bij heb.

Maar die kousjes gaan wel lang mee.
Ik heb nog maar 1 keer een nieuw kousje moeten steken en dat was omdat ik zo lomp  ::) was om de hele lamp tegen de grond te gooien.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2012, 03:33:20 pm »

Uit mijn hoofd brandt zo'n lamp iets van 8 uur op een 901-tankje, minder dan tien iig. Het kousje gaat inderdaad lang mee, meerdere seizoenen. Maar zo nu en dan vervangen zorgt wel voor een betere lichtopbrengst.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2012, 05:00:43 pm »

Uit mijn hoofd brandt zo'n lamp iets van 8 uur op een 901-tankje, minder dan tien iig. Het kousje gaat inderdaad lang mee, meerdere seizoenen. Maar zo nu en dan vervangen zorgt wel voor een betere lichtopbrengst.

Ik hoop dat die 8 uur dan op volle sterkte brand of niet?
In een 901 zit ca 400 gram gas in.


Dan zou, als je hem op sfeersterkte zet, je heel wat dagen vooruit kunt met één tankje.

Ik zal het ook zeker uitproberen, ik heb twee volle en twee halfvolle tankjes.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2012, 08:52:05 pm »

Dan zou, als je hem op sfeersterkte zet, je heel wat dagen vooruit kunt met één tankje.
Ik geloof niet dat ik ooit in één vakantie -van meestal krap drie weken- een tankje opgemaakt heb. Ik moet wel zeggen dat ik hem zelden op volle sterkte zet omdat ik 'm eigenlijk altijd onder de luifel op tafel heb staan. Alleen als ik iets moet zoeken gaat-ie even op100%. In de praktijk staat hij het grootste deel van de avond (als het echt donker wordt) op de bijna laagste stand. Want als je 'm dan vol open zet heb je echt een heel onbehouwen lamp aan staan waarmee je je, als je 'm niet ín de tent gebruikt maar onder de luifel in de open lucht, beslist niet geliefd maakt bij je buren. Het is in de praktijk dus eigenlijk vooral een sfeerlichtje. En het klingt raar, maar vooral dat zacht sissende geluid op een verder vrij stille camping versterkt echt op een ongelofelijke manier het kampeergevoel.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2012, 08:55:27 pm door Frankie »
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Verbruik van een gaslamp
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2012, 08:53:30 pm »

Ik vind dat niet gek klinken Frankie. Ik begrijp exact wat je bedoelt!
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2012, 08:54:56 pm »

. En het klingt raar, maar vooral dat zacht sissende geluid op een verder vrij stille camping versterkt echt op een ongelofelijke manier het kampeergevoel.

Daarom heb ik hem ook gekocht, toen ik hem thuis aandeed was dat geluid al gelijk zoiets van oooooooooo wat lekker, eigenlijk hetzelfde gevoel als slapen in de tent met regen of onweer, da's ook zo lekker
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2012, 09:15:43 pm »

Kan je dat sis-geluid niet als MP-3 krijgen? Ben je van het gedoe met gas af, kan je toch de radio aanzetten en de buurman kan er niet over klagen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Verbruik van een gaslamp
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2012, 09:25:15 pm »

Dat werkt alleen als je niet bewust bent van het feit dat het niet die lamp is die sist ...

Werkte het maar zo... Had ik NU die mp3 op repeat gezet :)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2012, 09:46:02 pm »

Kan je dat sis-geluid niet als MP-3 krijgen? Ben je van het gedoe met gas af, kan je toch de radio aanzetten en de buurman kan er niet over klagen.
Yep. Een dvd met een brandende open haard opzetten als je sfeer in je huis wilt, kan ook. Maar toch ontbreekt er dan iets...
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2012, 09:56:04 pm »

 :J Frankie idd dat lekkere sissende geluid en de plop bij het aansteken en uitdraaien, puur kampeergevoel.
Wij doen het met de wegwerpcartouchen en verbruiken er ééntje per vakantie van 10 dagen. Ik moet wel zeggen dat het in de zomer natuurlijk lang licht is het lampje vaak geen uur per avond brandt.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2012, 09:03:13 am »

Wij hebben, maar liefst drie 901 tanks met bijbehorende gaslampen (de oudste is nog van mijn ouders geweest en zal nu inmiddels de 55 jaar aantikken, niet kapot te krijgen dat camping gaz spul) en op een rubberpakking of een lampenglas of een kousje na, nooit iets hoeven vervangen. Ik heb standaard een lamp in de wagenbak, eentje in voortent hangen en eentje onder de luifel. Wij gaan meestal tussen de 2 en 3 weken weg en ik kan me niet herinneren dat ik ooit een tankje in die periode heb leeg gestookt.
Moet wel zeggen dat de 901 tov van de grote 903 (staat m'n koelbox op) relatief het duurst is om te vervangen/omruilen
Voor als ik echt een bak licht wil, heb ik ook nog een coleman benzine lamp (1 pitter), met een licht opbrengst van 80 Wat.
Waarom zoveel camping Gaz, gewoon omdat wij gewend zijn, vanuit onze 15 jarige tent periode, zonder stroom te kamperen en Camping Gaz en onderdelen echt overal te krijgen zijn. Ook heb ik een pokke pest hekel (excuses voor het taal gebruik  :# ) aan alles wat op batterijen werkt, omdat deze allemaal een beperkte levensduur hebben en last hebben van kou of warmte en vochtigheid en als je dan toch oplaadbare hebt, ergens een vaste stroom bron nodig hebt.

Moet wel eerlijk bekennen dat we sinds de VW wel gebruik maken van een vast stroompunt (indien aanwezig) om de telefoons op te laden en die nintendo ellende van de kids.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2012, 11:22:25 am »

Moet wel eerlijk bekennen dat we sinds de VW wel gebruik maken van een vast stroompunt (indien aanwezig) om de telefoons op te laden en die nintendo ellende van de kids.
Maar dat kan, vanwege de vrij geringe belasting, nou weer prima met een vaste aansluiting op de auto-akku.  I:
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Verbruik van een gaslamp
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2012, 01:09:16 pm »

Maar dat kan, vanwege de vrij geringe belasting, nou weer prima met een vaste aansluiting op de auto-akku.  I:

Tja onnze trouwe diesel stoker, staat voor het grootste deel van de vakantie op het parkeer terrein (ik rijdt al voor m'n werk genoeg kilometers) en om nu een extra dynamo aan m'n fiets de knopen voor m'n telefoon gaat me net iets te ver, ook het op m'n rug knopen van een pakket zonnecellen tijdens het wandelen zie ik niet helemaal zitten.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal