Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk ideaal / maximaal?  (gelezen 11172 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slompie

  • Gast
Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Gepost op: juni 30, 2012, 07:35:14 am »

Beste ....

Na jaren op vakantie te zijn geweest met alleen een auto, bagage en natuurlijk de familieleden. Gaat het dit jaar toch echt gebreuren, we hebben een vouwwagen gehuurd om te ervearen of het met een vouwwagen op vakantie gaan ook echt ons ding is.

Nu is het naast dat wij in een vouwwagen gaan slapen nieuw is, is ook het rijden met een vouwwagen nieuw voor ons. Met name het deel van de kogeldruk is iets wat mij teeds meer bezig houdt. Want vreemd genoeg heeft iedereen het over de maximale kogeldruk, maar niemand heeft het over de ideale kogeldruk.

Hebben jullie hier eravring mee?

Nu kan het beste zijn dat dit afhankelijk is van de auto (maar ik denk dat dit eerder geldt voor de maximale kogeldruk), maar voor de volledigheid hierbij de gegevens:

Auto = Renault Scenic 1.6 (benzine) Bouwjaar 2007.
Vouwwagen = Raclet junior

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,

Ernst
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2012, 07:50:39 am »

bron: anwb.nl

Kogeldruk
De 'kogeldruk' is de kracht die de caravan of vouwwagen, via de koppeling, in verticale richting uitoefent op de trekhaak van de auto. Bepalend voor de kogeldruk is de manier van beladen. Veel gewicht in de disselkast en voorste bankkasten, kan een te hoge kogeldruk tot gevolg hebben. Te veel bagage achterin zorgt voor een te lage kogeldruk.

Te laag
Het gevaar van een te lage kogeldruk is dat de caravan onvoldoende binding met de auto heeft en zich daardoor zweverig gaat gedragen. Hierdoor kunnen, bijvoorbeeld bij zijwind en passerende vrachtwagens, heel snel slingerneigingen ontstaan. Dit is gemakkelijk te verhelpen door wat bagage van achter naar voren te verplaatsen. U kunt ook meer bagage in de disselkast leggen.

Te hoog
Een te hoge kogeldruk zorgt voor een overmatige belasting van de autovering, de trekhaakbevestigingspunten en caravankoppeling. Dit heeft een negatieve invloed op het weggedrag en ook neemt het rijcomfort af. Een te hoge kogeldruk kunt u veelal aanpassen door de bagage die voor in de caravan ligt, dichter bij de as te leggen. Laat in verband met de veiligheid wel de gasflessen op hun plek staan.

.De ideale kogeldruk
Als uitgangspunt kunt u voor de kogeldruk ongeveer 5 ? 10% van het gewicht van de beladen caravan aanhouden. De grens daarbij is de maximale kogeldruk die de fabrikanten van uw auto, trekhaak en caravan voorschrijven. U kunt deze waarden vinden in het instructieboekje van de auto. De laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.

.Meten
Voor het meten van de kogeldruk zijn speciale meters te koop, maar het kan ook met een gewone personenweegschaal. Dit gaat als volgt: leg op de weegschaal een plankje om de kracht over een groter oppervlak te verdelen. Plaats daarna tussen de koppeling en het plankje op de weegschaal een stuk hout en laat daar de caravan op rusten.

.Bagage in de auto
Hoeveel bagage in de auto kan, hangt af van het laadvermogen (zie het instructieboekje van de auto). Neem niet meer mee, want de diverse delen van de auto ? zoals vering en wielophanging ? zijn ontworpen voor een bepaald maximum. Wanneer u daaroverheen gaat, kan schade ontstaan en het weggedrag worden be?nvloed. Wat kan, rekent u als volgt uit. Allereerst trekt u van het laadvermogen het gewicht van de inzittenden af. Daarna doet u hetzelfde met het gewicht waarmee de koppeling van de caravan op de kogel van de auto drukt (doorgaans tussen de 50 en 75 kg). De kilo?s die u overhoudt, kunt u aan bagage in en/of op de auto meenemen. Bij vier inzittenden is de kofferbak veelal niet toereikend. De meeste bagage moet dan naar de caravan verhuizen.

.Imperiaal
Ook op een imperiaal kunt u bagage kwijt. Het heeft een hoger zwaartepunt tot gevolg, waardoor de auto in bochten meer gaat overhellen. Ook moet de motor (nog) meer presteren, omdat de luchtweerstand toeneemt. Bij bagage bovenop zult u rekening moeten houden met de maximaal toegestane dakbelasting. Deze staat in het instructieboekje van de auto.

----
Zelf hebben wij in het begin moeite gehad om de minimale kogeldruk te halen. De zwaardere spullen liggen nu voorin ipv boven de as, dat werkte.
Gelogd
live life outdoors

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2012, 07:54:01 am »

Over het algemeen geld: Hoe hoger de kogeldruk, hoe rustiger de vouwwagen het trekkende voertuig volgt. Als de kogeldruk te laag is, dan trekt deze bij elk obstakel het trekkende voertuig als het ware omhoog aan de trekhaak en dat is bijzonder onplezierig. Mijn advies zou zijn om zo dicht mogelijk bij het maximale gewicht (staat op de trekhaak) uit te komen, meestal is dit tussen de 50 en 75kg.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2012, 07:55:53 am door nunogconway »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2012, 07:54:26 am »

Wat de Ideale kogeldruk is, dat zal je een beetje moeten uitvinden. Inderdaad is dit afhankelijk van de auto, maar te weinig kogeldruk is ook heel vervelend rijden. Dat voelt heel erg stuiterig aan. Bedenk dat er wel degelijk gewicht aan de auto hangt. Als je kogeldruk te laaag is zou het wel eens kunnen zijn dat het meeste gewicht bij de aanhanger dan achterin zit. het gevolg daarvan is dat je auto iedere keer een beetje gelift wordt.

Bij een te hoge kogeldruk heb je dus het omgekeerde effect. In de praktijk zal de ideale kogeldruk iets onder de maximale kogeldruk liggen.

Ik hanteer altijd twee methoden. Allereerst weeg ik (als je begint heb je misschien geen disselweger, maar het kan ook prima met een personenweegschaal, stok onder de dissel en die op de weegschaal) en vervolgens kijk ik hoe de combinatie er uit ziet -> staat alles horizontaal.


Wat daarbij het allerbelangrijkste is, is hoe de wagen gaat beladen. De zwaartste spullen zet je in het midden, in de buurt van de as. en met de rest verdeel je het gewicht.. 

Ik kan me je zorgen goed voorstellen ik ben daar namelijk ook een enorme  :X in.  mijn vrouw wordt altijd knettergek van me, maar ik wil gewoon ontspannen achter het stuur zitten.

Veel suc6!

Gelogd
Adventure Awaits

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2012, 10:51:16 am »

Wij hebben ook een Renault Scenic 1.6 16v maar dan een grand uit 2006
Ik hou de kogeldruk op ongeveer 50-60 kilo.
Daarnaast rij ik met een cara W: dus met meer gewicht (1000kilo) en formaat dan de klapper en dat gaat prima.

Het stuk van de ANWB is belangrijker voor caravans of grote aanhangers.
Daarnaast heb je met een klapper minder last van zijwind bij inhalen van vrachtwagens omdat het oppervlak wat wind vangt naar verhouding klein is.
Ook is de klapper minder lang dan de gemiddelde caravan waardoor de massa ook meer in de buurt van de as ligt

Ik reed met de klapper of aanhanger in het buitenland ook harder dan 110-120 (in Frankrijk mag dat met aanhanger tot 130 km/h) met de caravan gaat dat niet gebeuren.

Motorvermogen heb je in ieder geval meer dan voldoende.

Extra spiegels heb je in ieder geval ook niet nodig, ik denk dat je tijdens het rijden zelfs af en toe in de spiegel moet kijken of hij er nog wel achterhangt  :J je zal weinig merken dat hij erachter hangt, behalve als je van sprintjes houd bij het stoplicht.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2012, 04:38:21 pm »

Als aanvulling op [Nunogconway] en [poldertoerist]: ik werk ongeveer hetzelfde, maar pak na het wegen de dissel op een vast (schoon) punt op. Ik de praktijk moet ik hem met enige moeite kunnen tillen. Dan ligt alles lekker achter de auto.

Met enige oefening kan je hiermee een heel behoorlijke schatting van de kogeldruk maken, zodat je ook vanaf het vakantieadres terug, zonder de druk te meten met een weegschaal, toch een goed liggende wagen achter de auto hebt.

Overigens, maar meer voor het anecdote-gehalte, een oom van mij werkte in een garage en die zei altijd dat de auto minimaal het dubbele kan hebben van de opgegeven maximale kogeldruk. Of het dubbele geheel op gaat waag ik te betwijfelen (hoewel ik ICT-er ben :H), maar ik geloof zeker dat je niet te snel bang hoeft te zijn dat je de maximale kogeldruk van de auto gevaarlijk overschrijdt.

Oh ja, iets rustiger rijden doet wonderen voor het gedrag van een aanhanger. Zelf rijden we rond de 90, ook in La Douce France.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2012, 10:45:21 pm »

...........minimaal het dubbele kan hebben van de opgegeven maximale kogeldruk.........

Ik geloof meteen dat de trekhaak er niet onderuit zal knallen maar denk wel dat het ook veel te maken zal hebben met hoe soepel de auto geveerd is.  Als de kogeldruk erg hoog wordt zal de auto fiks door de veren gaan en daar wordt het rijgedrag niet beter van. Heeft ook te maken met hoe groot de "overhang" is, hoe groter, hoe meer last je krijgt van die kogeldruk. Een scenic heeft wel soepele veren maar heel weinig overhang dus het zal wel loslopen. Ruimtewagens zijn meestal hele stabiele  trekkers omdat de achterwielen vaak ver naar achteren staan, in tegenstelling tot veel stationwagons die relatief veel overhang hebben.
Zoals al hierboven geschreven hou ik de kogeldruk ook liever een beetje hoog. Rijdt stabieler. Hoge kogeldruk is wel lastiger manouvreren met de vouwwagen op de campeerplek, het disselwiel zakt weg in de grond. Bij aankomst haal ik eerst wat zware spullen uit de disselbak
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2012, 08:03:06 am door weep »
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2012, 05:51:06 pm »

Ik heb net, voor het eerst, met een personen weegschaal, de kogeldruk eens gecontroleerd van onze VW. Tot mijn " schrik"  zag ik dat deze slechts 25 Kg is.Dat is toch behoorlijk weinig lijkt mij. Maar de VW loopt perfect achter de auto, mooi rustig, geen geslinger o.i.d.

Moet ik nu voor meer kogeldruk gaan zorgen op de 1 of andere manier? De enig manier om die kogeldruk nog heeliets te verhogen is om de 4 kratten die er in staan iets anders te verdelen,de zwaarste voorin zetten, maar dat zal ook gee n erg groot verschil maken denk ik.

Graag jullie advies !!!!
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2012, 05:53:39 pm »

Ik zou die kraten zeker naar voren schuiven! 25 kg is echt wel laag. Maar als de wagen over het algemeen niet zwaar beladen is, zal dat moeilijk zijn.

Het lijkt mij in ieder geval wel erg verstandig.
Gelogd
Adventure Awaits

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2012, 07:22:22 pm »

@Bensi, als de wagen goed ligt, zou ik niets veranderen. Wat zegt de handleiding van de Smitveld erover? Er is ook iemand die de dissel kunstmatig verzwaard heeft met metalen platen op dit forum, kan een optie zijn.

Hebben jullie een disselbak?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #10 Gepost op: juli 08, 2012, 07:59:33 pm »

@Bensi, als de wagen goed ligt, zou ik niets veranderen. Wat zegt de handleiding van de Smitveld erover? Er is ook iemand die de dissel kunstmatig verzwaard heeft met metalen platen op dit forum, kan een optie zijn.
Hebben jullie een disselbak?

@Ceo;
De wagen ligt prima en loopt perfect achter de auto. Nergens last van wat dat betreft.
Smitveld zegt niets over de kogeldruk.
En nee, we hebben geen disselbak, dus niets op de dissel. En erg veel kan ik aan de belading ook niet wijzigen, kan misschien een kilo of 5 winst boeken verwacht ik. Daar ga ik in ieder geval eens naar kijken dus.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Richard

  • Gast
Re: Kogeldruk ideaal / maximaal?
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2012, 08:08:19 pm »

@Bensi
Ben mss de vollegasfles richting de achter in de bak leggen?
FF kijken wat nog meer zwaar is of bij  je hebt...en dat erbij leggen..ik denk aan een mud  aardappels ::).Kratje bier, en op de terug weg de zorgvuldig uitgekozen flessen wijn.. :J

Ps ga ook in de buurt naar de eendefarm en koop daar de "confit de canard "erg lekker voor op de BBQ..water loopt me nu al in de mond...m.a.w. zwemkip....aldus Rory :H
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal