Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zelf koelkast maken/vermaken?  (gelezen 6706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Zelf koelkast maken/vermaken?
« Gepost op: juli 19, 2012, 10:53:04 pm »

Omdat ik me een beetje stoor  ::) aan de losse inzet koelkast/koelbox in de keuken van onze CombiCamp vroeg ik mezelf af of ik er niet eentje op maat kan maken met de techniek uit de bestaande Electrolux Mobicool die er nu in zit.
Laatst zag ik losse inbouw koelkasten  bij een kampeerwinkel (in Schijndel) die geschikt zijn voor inbouw in een camper. Eigenlijk zijn het niet meer dan kartonnen dozen met een koelelement er in en die je dan kunt bekleden met hetzelfde plaatmateriaal als de rest van je camper.


Volgens mij moet het niet al te moeilijk zijn om met EPS (ofwel piepschuim) een 'doos' te maken die aan mijn wensen voldoet.


Wellicht heeft iemand ervaringen met zo'n operatie voordat ik de Mobicool aan gort zaag.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2012, 08:35:59 am door nunogconway »
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Zelf koelkast maken/vermaken?
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2012, 08:25:38 am »

Geen ervaring mee, maar ik ga dit topic wel volgen, want ik stoor me ook aan die koelbox. Ik had het al op het CC-forum geplaatst. Onze Dometic is stuk en die is makkelijk te herstellen. Er kan niet veel aan stuk gaan en we hebben ervaring in herstellen van onze andere Electrolux. Maaaaar die Dometic is uit één stuk gegoten en de weerstand is daardoor niet te bereiken tenzij je alles stuk zaagt.
We zitten dus niet te springen om opnieuw een Dometic te kopen, maar dit merk is de enige maat die in de keuken van de CCC past. De keuken is namelijk niet diep genoeg om een andere box in te plaatsen.
Kan jij dan met het systeem dat je voor ogen hebt, die maten wel krijgen?
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Zelf koelkast maken/vermaken?
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2012, 08:32:16 am »

Mijn idee is om de uit 1 stuk gegoten Electrolux die ik nu heb (jaartje of 20 oud) aan gort te zagen om zo de 'techniek' er uit te halen. Vervolgens met EPS, met aan de binnenrijden 3mm Trespa gelijmd, een nieuwe wat grotere box te maken zodat ook de 2 ltr flessen rechtop kunnen staan en de koelbox netjes in de zelfgemaakte keuken past. (zie mijn andere topic daarover)

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,8309.0.html
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Zelf koelkast maken/vermaken?
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2012, 08:48:57 am »

Hoe diep is jouw keuken dan wel? Want ik zie een koelbox zoals wij er ook één hebben, maar bij ons kan die er niet in, diepte keuken is 44 cm en koelbox meer dan 50 cm. Toch lijkt de basis van jouw keuken erg op de standaard keuken van de CC en je gebruikt dezelfde beugels.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Zelf koelkast maken/vermaken?
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2012, 09:04:13 am »

De maten zijn van een standaard CC keuken, ik heb alleen het binnenwerk vernieuwd omdat ik geen gas en water in de keuken wilde hebben. De koelbox die we hebben heeft maar een inhoud van iets van 22 ltr of zo, terwijl hij dezelfde buitenafmetingen heeft van de RC1600 waar 33 ltr in kan.
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Zelf koelkast maken/vermaken?
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2012, 09:17:15 am »

Om terug on-topic te gaan, ik zal straks je vraag eens aan mijn man voorleggen, die zit in het onderzoek en is wel wat knutselwerk gewoon. Hij herstelt ook de koelboxen. Ik laat het je weten.
En ik vermoed dat je De Wit in Schijndel bedoelt, we dachten online wat spullen te bestellen, maar misschien moeten we toch eens de moeite doen om er langs te rijden, dan kunnen we die inbouw-dozen eens zelf zien en de eventuele mogelijkheden en maten.

PS: wij hebben het gas en het water er ook uitgegooid, vonden wij ook niet nuttig en veel te veel plaats innemend. Wij hebben liever een fietsrek op de dissel.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Zelf koelkast maken/vermaken?
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2012, 09:36:38 am »

Wat je kunt doen hangt ook sterk af van het koelsysteem wat je gebruikt.
- Compressor (230V) --> moeilijk om te bouwen, omdat de koeldelen groot zijn, wat niet uit elkaar mag.
- Absorptie (Gas / 12V / 230V) --> iets makkelijker om te bouwen, maar nog steeds groot, en mag ook niet uitelkaar.
- Peltier koeling (12V) --> Een stuk makkelijk, omdat het veel kleiner is, en uit elkaar kan. Bij her-montage heb je wel koel-pasta nodig, en moet je voorzichtig en gelijkmatig de koelelementen weer monteren, anders breekt het Peltier-element. Normaalgesproken is dit element ingeklemd tussen twee stukken aluminium, die met 2 schroeven aan elkaar vastzitten. Deze 2 schroeven moeten gelijkmatig worden aangedraaid, zodat er nooit op 1 punt druk komt op het peltier-element. Daarna beide schroeven om-en-om stukje bij beetje goed vast draaien.

Voor de rest is het gewoon een ge?soleerde bak, met een deurtje en/of deksel.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2012, 09:51:38 am door Drikusniet »
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Zelf koelkast maken/vermaken?
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2012, 09:47:11 am »

Het idee is ook om het koeldeel in takt te laten en de rest er om heen weg te zagen, om er vervolgens de nieuwe iets grotere behuizing omheen te bouwen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal