Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Aanhanger kwaliteit  (gelezen 16991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #30 Gepost op: maart 19, 2016, 08:25:49 pm »


Schokbrekers zijn helemaal niet zo belangrijk bij aanhangers onder 750kg.

Het is misschien niet zo belangrijk, maar de aanhanger ligt toch nog rustiger achter de auto wanneer deze schokbrekers heeft.
En de investering is ook weer niet zo groot.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #31 Gepost op: maart 19, 2016, 08:31:57 pm »


Balanceren wordt nagenoeg nooit gedaan bij aamhangers, vouwwagens en caravans maar het kan echt enorm veel uitmaken in het weggedrag.


Probleem is dat, anders dan bij auto's, de naven van een aanhanger bijna nooit centrerend zijn. Balanceren heeft niet zo veel zin als het wiel al niet 100% gecentreerd op de naaf zit.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #32 Gepost op: maart 19, 2016, 08:48:09 pm »

Probleem is dat, anders dan bij auto's, de naven van een aanhanger bijna nooit centrerend zijn. Balanceren heeft niet zo veel zin als het wiel al niet 100% gecentreerd op de naaf zit.
Mwa, de Alko assen met cassettelagers zitten op dat vlak behoorlijk goed.
Je kan de wielen dan ook nog aan de aanhanger balanceren, dat liet ik altijd doen bij onze Combi-Camp met 8" wieltjes. Bij elk setje nieuwe banden werd de handel gebalanceerd (bandjes gingen nog geen 10.000km mee dus elke 2 tot 3 jaar nieuwe).

Het balanceren heeft bij elke vouwwagen bij ons een verbetering in het rijgedrag opgeleverd ook bij de Zambezi, onze laatste vouwwagen, die ook schokdempers had.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #33 Gepost op: maart 19, 2016, 09:38:43 pm »

Mwa, de Alko assen met cassettelagers zitten op dat vlak behoorlijk goed.

Het gaat niet zo zeer om de lagering. Bij aanhangers worden doorgaans velgen gebruikt met naafgaten die een stuk groter zijn dan de wielnaaf, itt autowielen. Een aanhangerwiel is dus niet op de naaf gecentreerd. Het zijn de wielbouten die er daar voor moeten zorgen dat de boel in het midden zit en dat werkt minder goed. Hier is te zien dat er ruimte zit tussen de velg en naafkap:





Sommige aanhangerremtrommels hebben zelfs niet eens een naaf waar de velg op kan:



Dat effect is groter dan balanceren. Balanceren op de naaf is dan inderdaad wel een optie, maar dan moet je de wielen er ook niet meer afhalen. Maar 10k met campletbandjes? Gaan die 8 inchers er zo snel door? Vorig jaar 3k gereden met nieuwe 10" Falkens en daar waren bij terugkomst de gietnokjes nog niet eens van de banden gesleten. Groot verschil!
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2016, 09:41:59 pm door sanderv »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #34 Gepost op: maart 19, 2016, 11:42:23 pm »

Die 8" Trelleborg bandjes vlogen er door inderdaad. Die draaien ook wel heel veel rondjes in tegenstelling tot moderne vouwwagens met 13" of 14".
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #35 Gepost op: maart 19, 2016, 11:45:29 pm »

Over dat centreren, als je lichtmetaal met conische bouten hebt dan centreert dat toch best aardig toch? Je hebt dan niet of nauwelijks speling tenzij de boutgaten niet netjes verdeeld zijn in de remtrommel.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #36 Gepost op: maart 20, 2016, 08:34:12 am »

Schokbrekers zijn helemaal niet zo belangrijk bij aanhangers onder 750kg. De rubber geveerde assen doen het prima zonder. De schokbrekers zijn nu alleen in de mode omdat ze verplicht zijn voor de Tempo 100 keuring voor Duitsland.
Wat veel belangrijker is voor het weggedrag van een aanhager is de bandenspanning (beter
Bij onze Jametic merkte ik toch een duidelijk verschil in weggedrag na montage van schokbrekers. Heb het zelf getest bij slingeren en over de drempels heen hier in de straat. Gewoon om het verschil te weten. En inderdaad is bandenspanning ook belangrijk. Scheelde bij de Jametic aanmerkelijk in het deinen bij hogere snelheden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #37 Gepost op: maart 20, 2016, 10:15:11 am »

Op dezelfde dag met dezelfde volle belading getest onder dezelfde omstandigheden? 
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #38 Gepost op: maart 20, 2016, 01:52:45 pm »

Op dezelfde dag met dezelfde volle belading getest onder dezelfde omstandigheden?
Uiteraard niet op dezelfde dag. Ook niet naar windrichting, temperatuur en windsnelheid gekeken. Er is ook geen digitaal beeldmateriaal.
Maar als de vw voorheen nog een paar keer stuiterde/veerde over een drempel en na montage van schokbrekers niet meer, is dat toch een aanmerkelijk verschil.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #39 Gepost op: maart 20, 2016, 02:12:38 pm »

Dan waren de rubbers al niet al te best in de as. Ik heb nog nooit een vouwwagen gehad die na deinde bij drempels of hobbels. Het gewicht is simpelweg te laag of er is een te lichte as geplaatst.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #40 Gepost op: maart 20, 2016, 03:10:04 pm »

Dan waren de rubbers al niet al te best in de as. Ik heb nog nooit een vouwwagen gehad die na deinde bij drempels of hobbels. Het gewicht is simpelweg te laag of er is een te lichte as geplaatst.
HMM, gevaarlijke uitspraak over een nieuwe vouwwagen. wat mij betreft einde discussie.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #41 Gepost op: maart 20, 2016, 03:16:26 pm »

Nieuw hoeft niet direct iets te zeggen over de kwaliteit van de rubbers. Onze Combi-Camp was na ongeveer 12000km (net 3 jaar oud) ook aan nieuwe rubbers toe en het weggedrag was daarna beter als nooit te voren. De garage die de neiuwe rubbers er in heeft geperst gaf ook aan dat de oude er niet goed in zaten zonder dat je dat kunt zien aan de buitenkant.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #42 Gepost op: maart 20, 2016, 03:36:11 pm »

Volgens mij gaat het nu een heel verkeerde kant op. We gaan het nu over kwaliteit van rubbers hebben en nieuwe onderstellen van klappers ter discussie stellen.

Schokdempers zijn niet verplicht (mits je een Tempo 100 keuring laat doen) en is ook geen must 2 do. En rubber-torsie kan zo ver ik weet ook heel best zonder schokdempers.

Ik heb dezelfde ervaringen als @Yella met / zonder schokdempers en heb ze er nu ook weer onder laten monteren.  Kost een beetje: verhoogd rijplezier (Zeker in BelgiĆ«). Dat @meeder er beduidend anders over denkt, dat is zijn volledig recht. Maar stel de bevinden (dus zelf ervaren tijdens het rijden) van andere mensen niet ter discussie.  :P
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #43 Gepost op: maart 20, 2016, 03:51:13 pm »

Bevindingen kunnen altijd ter discussie gesteld worden als ze niet gestaafd kunnen worden. Een bevinding is dan een anecdote en het meervoud van ancdote is geen bewijs ;)
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Aanhanger kwaliteit
« Reactie #44 Gepost op: maart 20, 2016, 09:28:31 pm »


Bevindingen kunnen altijd ter discussie gesteld worden als ze niet gestaafd kunnen worden. Een bevinding is dan een anecdote en het meervoud van ancdote is geen bewijs ;)
Zou je jou gestaafde bevindingen door een geaccrediteerd meet instituut in drievoud willen posten. Tot die tijd is alles wat je post kletskoek.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal