Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Keuken voor Traildog Off-road  (gelezen 2772 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A.van Buiten

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Valley
Keuken voor Traildog Off-road
« Gepost op: november 29, 2018, 10:09:26 pm »

Geïnspireerd door andere zelfbouwkeukens voor de 3Dog zijn wij ook aan de slag gegaan. Doel is een complete keuken op telescopische rails die dus uit de wagen getrokken kan worden. Rails gevonden met netto uitschuiflengte van 1400 mm. Genoeg voor 2-pits gasstel, spoelbak en koelkast. Materiaal is massief eiken. Binnenkort volgt de inbouw in de wagen. Hier alvast een paar foto’s van de huidige situatie.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2018, 07:12:07 am »

Ziet er mooi uit!
Ik heb 1200mm lange rails gebruikt die 1250mm uitgeschoven worden. Ondanks de 50mm extra uitschuiven kon nog niet de gehele 1200mm benut worden vanwege de overstek van de tent waar de koelbox onder vandaan moet zijn om geopend te kunnen worden.
Jouw 1400mm maakt net de wasbak mogelijk (ik heb hier bewust niet voor gekozen, wij hadden meer behoefte extra kookruimte). Ben beniewd hoe je gas en water voorziening oplost.
Waar heb je de 1400mm rails gevonden, kan je merk en type delen?
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

A.van Buiten

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Valley
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2018, 08:44:36 am »

Rails zijn merkloos en komen via Ebay uit Engeland. Prima rails en goede prijs/kwaliteit-verhouding.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2018, 09:51:02 am »

mooi blokje hoor!


Gelogd
Adventure Awaits

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2018, 09:53:22 am »

Ziet er erg goed uit!
Een van onze opties was ook de 3Dog (uiteindelijk voor HK gekozen) en de standaard keuken van 3Dog vonden wij redelijk prijzig, maar vooral ook niet heel handig en zeker niet mooi.
Dit is een erg fraaie oplossing! Top gedaan. En tevens het bewijs dat jij veel handiger bent dan ik  :#
Gelogd

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #5 Gepost op: november 30, 2018, 05:28:52 pm »

Mooi gemaakt! Heel knap.
Gelogd

Eric65

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog Offroad BlackEdition 2017
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2018, 02:57:19 pm »

Da's een mooie aanwinst voor je Traildog! Erg mooi gemaakt zeg.
Wij hebben de "originele" inclusief watervoorziening. Bevalt ook goed. Is ook los te halen van de achterklep zodat de boel weer dicht kan. Wij plaatsen 'm dan op een tafeltje.
Gelogd

A.van Buiten

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Valley
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2018, 09:00:27 am »

Hij zit erin! Nu verder afwerken....
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #8 Gepost op: december 02, 2018, 09:35:10 am »

ziet er goed uit, mooie zondag klus  :P
Gelogd

A.van Buiten

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Valley
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #9 Gepost op: december 02, 2018, 02:56:07 pm »

Nog een paar foto‘s
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #10 Gepost op: december 02, 2018, 09:48:49 pm »

Dat ziet er mooi uit :J :J
Gelogd

A.van Buiten

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Valley
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #11 Gepost op: december 22, 2018, 09:56:30 am »

Ondertussen watertank en gasvoorziening geïntegreerd op het frame. Schuift dus met de keuken mee. Gasfles wordt nog vastgezet met spanbandje of iets dergelijks. 12V voeding zit er ook op tbv kraan en pompje. Wandcontactdoos komt er nog naast. Verder aanrechtblad verlengd, kan worden opgeklapt. Ook stekkerdoos (incl. 2 USB-aansluitingen) in aanrechtblad gemaakt. Deze kan in het blad zakken.
Ik wil onder de wagen nog een CEE stroomaansluiting maken. Omdat de keuken op rails staat zal er iets van een compacte kabelrups achter de rails moeten komen. Heb online al wat gevonden. Als iemand nog goede ideeën of andere suggesties heeft hoor ik het graag.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #12 Gepost op: december 22, 2018, 10:30:42 am »

Mooie gedaan, maar waarom massief eiken? Ik stel me zo voor dat er bij de productie van zo'n dure wagen alles is gedaan om het gewicht laag te houden. Die keuken weegt heel wat lijkt me zo.
Gelogd

A.van Buiten

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Valley
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #13 Gepost op: december 22, 2018, 11:48:25 am »

Meeste gewicht zit in rails, koelkast, gasfles. Ik schat dat het eiken voor maximaal  2 kilo extra gewicht zorgt in vergelijking met lichtere bouwmaterialen. Bodem is van multiplex evenals de achterzijde en het tussenschot. Grootste deel van bovenblad is uitgezaagd tbv spoel/combi. Daarnaast heeft de off-road een totaal laadvermogen van 1500 kg......
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Keuken voor Traildog Off-road
« Reactie #14 Gepost op: december 22, 2018, 07:45:57 pm »


Mooi hoor, en lekker compact met water en gas op de rails erbij.
De tent en bed weegt meer dan 100kg en ik zie dat je die los hebt gemaakt en naar voren geschoven, hoe heb je dit gedaan?; met meerdere mensen tillen of anders?
Ik heb bij mij een 'normale' 5kg gasbus op dezelfde plaats achter de koelbox hangen (foto), die blijft bij uitgeschoven keuken net onder het bed. (Kan wel bij kraan en de bus via de achterklep uitnemen). Wat heb jij voor een 'speciale' bus van 4.2kg; waarom heb je deze gekozen en waar heb je die gevonden?
Ik gebruik ook een compacte 15mmx25mm kabelrups die ik op ebay heb gevonden, ideaal dat met in en uitschuiven alle kabels aangesloten blijven en ook goed beschermd zijn. De kabelrups zit achter de koelbox, tussen wagenwand en keuken en rust ingeschoven op een 'goot' op de rails. De 'rol'richting is zodanig gekozen dat de kabellengte hiervoor minimaal langer wordt. De goot heeft een dubbele bodem, hiertussen lopen 12V kabels voor vonkontsteking en verlichting.
De CEE stroomaansluiting heb ik links achter onder de wagen geschroeft, wel iets verlaagd op een RVS brug vanwege de toegankelijkheid. Ik heb ook eigen aardlekautomaten (2x) ertussen gedaan en de wagenbak aan de aarde aangesloten. Een eigen aardlekautomaat maakt je niet afhankelijk van de veiligheidsvoorzieningen op de camping. Rechts achter, bij de kabelingang van de tent heb ik ook 230V en 12V aansluitingen gemaakt. De 12V en 230V aansluitpunten zitten trouwens op 4 strategische plaatsen waardoor er geen of minimaal kabels uitgerold hoeven te worden.
De 12V installatie is trouwens aanzienlijk uitgebreider dan de 230V, ik kampeer ook zonder 230V en dan functioneert alles op 12V met een zonnepaneel en accu als bron. Alle verlichting gaat op 12V en ook de USB laadpunten zijn vanuit de 12V gevoed. Als er 230V is dan worden alle 12V punten via een omvormer van spanning voorzien, als de wagen aan de auto hangt zorgt 12V priority selectie circuit ervoor dat afhankelijk van de status van de auto (motor aan of uit) de juiste verbruikers aan of juist uitgeschakeld worden. Als er geen 230 en geen spanning vanaf de auto is dan gaat de 12V voeding vanaf de (optionele) boordaccu, deze kan vanuit een zonnepaneel of de auto opgeladen worden. Optioneel heb ik nog een 12V naar 230V omvormer, deze heb ik vanwege de keuze voor 12V apparaten (ook de laptop en fotocamera accu's worden met een 12V lader geladen) niet nodig gehad. Het hart van de 12V en 230V installatie heb ik 'prefab' afgemonteerd en als kant en klare unit in de wagenbak vastgezet, dit maakt de aanleg aanzienlijk eenvoudiger ;-)
Op 1 foto heb ik met pijlen de genoemde delen aangeduid, van links naar rechts: goot, kabelrups, 230V schakelautomaten en 12V kast met paneel met zekeringen, schakelaars en de (automatische) schakel logica. Verder heb ik nog een paar extra foto's toegevoegd, ook van tijdens de bouw, mogelijk kan je er wat mee.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal