Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen achter elektrische auto  (gelezen 27278 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #150 Gepost op: juni 16, 2023, 07:10:27 am »

@MD dank je.
Ik heb ook gekeken naar een ev6, enyaq coupe, ioniq 5 en de model y.
Waarvan ik de y toch het minst mooi vind.
Maar vanwege de punten die je opnoemde ligt mijn voorkeur ook erg bij de Y, maar ook vanwege de efficiëntie die de y heeft een stabiele laad curve, daar kn nog geen enkel ander merk tegenop.

Maar ik heb geen haast en volg alle ontwikkelingen op de voet.
Ik weet dat de vag groep komt met nieuwere motoren en accu’s en ook betere software want daar schort het nog aan.


Ik lees van andere ev rijders met een vouwwagen die verbruiken een gemiddelde van 25kwh
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

ven030

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero 2013
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #151 Gepost op: juni 16, 2023, 09:23:31 am »

Filmpje werkt hier niet, maar ik denk ook niet dat het representatief is voor een vouwwagen.
Het is bij een aanhanger niet zo zeer het gewicht, maar de hoogte die belangrijk is, en deze aanhanger is hoger dan de auto, en veel hoger dan een VW.

Om een voorbeeld te geven: mijn benzine auto verbruikt normale ongeveer 6,7l/100km. Met de vouwwagen erachter een kleine liter meer, ongeveer 7,5-7,8l/100, beetje afhankelijk van of ik 110 of 125 rij in Frankrijk. Tot 100km/u is er nauwelijks meerverbruik. Daarboven ongeveer een liter of iets meer, maar dat valt heel goed mee.

Met de boot, die veel hoger is, verbruik ik tegen veel lagere snelheid van 90km/u (elk jaar een tripje Loosdrecht, dus Nl), een liter of 10, of zelfs nog iets meer. De boot is wel dubbel zo zwaar dan de vouwwagen, maar ik wijt het toch vooral aan de hoogte.  Een caravan of de aanhanger hierboven is gewoon recht aan de voorkant. Dat is gewoon een muur die je voort trekt.

Voor mij is de hoogte (of het gebrek eraan) net 1 van de redenen waarom we een nieuwe vouwwagen kochten en geen caravan. Bij een elektrische auto zal die impact wel ongeveer vergelijkbaar zijn.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Mijn ervaring tot nu toe is dat zowel mijn Skoda Octavia (1.0 tsi op benzine) als de Kia EV6 (elektrisch) ongeveer 25% meer verbruikten in vakantie-modus (vol met passagiers en de VW erachter) tov woon-werk (1 persoon). Voor de EV6 geldt wel dat dit nog maar 2 ritjes binnen NL waren tegen snelwegritten door Duitsland en Denemarken met de Skoda. Niet helemaal representatief dus

Mijn gevoel zegt dat dit ook aan het gewicht ligt, maar idd vooral aan de lucht weerstand. Eerder hadden we een (lichte) caravan en fietsen op het dak. dat zorgde voor 100% meer verbruik! Dat en het veeeeel prettigere gedrag achter de auto waren belangrijke redenen om (via tent en aanhanger) over te stappen op de VW.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #152 Gepost op: juni 16, 2023, 09:39:56 am »





Verbruik. 220Wh/km (22 kWh/100km) in de snelheidsrange van 90-100 km/u. Kan oplopen naar de 300Wh/km (30 kWh/100km) in de snelheidsrange van 110-130 km/u. Exact is lastiger, rijwind en bergen hebben veel invloed.


Dat ondersteunt wel wat ik hierboven zei (filmpje met hoge aanhanger).  22kwh/100km bij die snelheid vind ik best mooi.

Ik denk dat een caravan erachter hele andere getallen tevoorschijn zal toveren.

Ik rij soms mee met de plug in hybrid van een kennis, met een BMW X5. Die haalt die 22kwh zónder aanhanger nog niet eens...




Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

Lager

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Trigano ocean
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #153 Gepost op: juni 16, 2023, 12:17:23 pm »

Gister mn nwe Holtkamper Aero opgehaald met de BMW iX1. OP de heen weg over de afstand Utrecht-Emmen bij 27 graden en een snelheid van 115 km op de ACC een verbruik van 18.4 kw/100 km. Op de terugweg met 100 op de ACC een verbruik van 20.7 kw/100 km. Dat is echt wel een hele nette waarde mijn inziens, de wagen is natuurlijk nog niet volgeladen met personen en bagage, maar aerodynamica is van veel grotere invloed op het verbruik dan gewicht. Kortom niet ontevreden.

In praktijk op vakantie zal verbruik miss nog ietsje hoger worden maar wij rijden al jaren (met ICE auto's) in het ritme van 2 uur op en dan 2 uur af. Ik ben na 2h rijden of er naast zitten er wel klaar mee dus tijd voor een stop. Wel dat worden nu dus laadstops. Maar als je met 2 meisjes en een vrouw in de auto rijdt weet je dat een plasstop echt niet heel vlot gaat, dan moet er nog ff iets gegeten en gedronken worden, dus je bent zo 20 minuten zoet. Dan kun je als je accu percentage een beetje laag is toch een knappe hoeveelheid bijladen.

En met de ABRP app kun je ook nog kiezen/zoeken naar een beetje trailer friendly laadstation wat mogelijk wat aan/af koppel tijd bespaart.
Gelogd

MD

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy Camping
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #154 Gepost op: juni 16, 2023, 11:05:56 pm »

Die cijfers waren ook met temperaturen rond de 15 graden. Bij het navigeren naar de snellader ging ook steeds de batterijverwarming aan. Zou dus best nog beter kunnen. En de Campooz is niet de meest aërodynamische baksteen om te trekken :). Maar ik ben dik tevreden. Tussen de 2 en 3 uur rijden is eenvoudig mogelijk en dan ook nog prima laadtijden. En het gaat alleen maar beter worden met laadmogelijkheden.

@spikehome
Ik vind de Y ook niet de mooiste, vanuit bepaalde hoeken soms zelfs gewoon lomp en lelijk. Ik ben echt weg van de Ioniq 5 (op de wielkasten na met sommige kleurcombinaties). Maar de Y was alle punten opgeteld icm met de prijs met afstand de winnaar. De toekomst brengt ongetwijfeld weer nieuw moois, maar voor ons was dit nu de beste keuze.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #155 Gepost op: juni 17, 2023, 05:56:47 pm »

Mooi om te zien dat iedereen zo eigen afwegingen heeft en keuzes maakt
 
Wij zijn erg blij met onze Ioniq6  WW
Heerlijke reiswagen , een net verbruik en snelladen gaat als de brandweer
Van 10% naar 80% met een 18 minuutjes bij een 300kW snellaadstation, de Max ligt dan op zo’n 233kW



« Laatst bewerkt op: juni 17, 2023, 05:59:17 pm door Hemertje »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #156 Gepost op: juni 17, 2023, 06:02:20 pm »

Met de Hemelvaart korte rit met ophalen
Verschil in verbruik
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #158 Gepost op: juni 17, 2023, 06:31:43 pm »

@hemertje
Zonder iets ook net verbruik hoor.
Met vind ik ook wel netjes volgeladen, wat is dan je snelheid?


Kreeg van de week van een vriend di een tesla model 3 heeft een verbruik van 97Wh/km is een rwd dan wel.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #159 Gepost op: juni 17, 2023, 09:01:44 pm »

@hemertje
Zonder iets ook net verbruik hoor.
Met vind ik ook wel netjes volgeladen, wat is dan je snelheid?


Kreeg van de week van een vriend di een tesla model 3 heeft een verbruik van 97Wh/km is een rwd dan wel.

Woon/Werk is 25 km, grotendeels over 80km weg waar meestal 90 gereden wordt om met verkeer mee te rijden , in de weekenden meestal snelweg
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #160 Gepost op: juni 29, 2023, 07:29:04 am »

Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #161 Gepost op: juni 29, 2023, 08:37:12 am »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/693255441/opmars-stekkerauto-zorgt-voor-revival-vouwwagen

Opmars stekkerauto zorgt voor revival vouwwagen
Alleen hier op het forum blijkt dat dus weer niet. Zie de Poll elders op het forum.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Lager

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Trigano ocean
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #162 Gepost op: juni 29, 2023, 09:04:18 am »

Alleen hier op het forum blijkt dat dus weer niet. Zie de Poll elders op het forum.

Denk dat een poll met een 30-tal reacties op dit forum net niet dezelfde hoeveelheid data verzameld vergeleken met de cijfers en informaties die vanuit de kampeer branche wordt gepresenteerd.

Daarnaast, veel mensen die hier vertoeven kamperen al een tijdje met een vouwwagen en hebben destijds hun motieven gehad. En meestal was een elektrische auto nog niet in beeld is mijn inschatting.
Gelogd

Thomas1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up 2016
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #164 Gepost op: juli 28, 2023, 10:18:42 pm »

Weer een hele test:

https://www.ad.nl/auto/caravan-achter-je-elektrische-auto-dit-scheelt-het-als-je-een-vouwwagen-kiest~a8efeed4/
Interessant om de verbruikscijfers te horen en dat de laadinfrastructuur in Frankrijk verbeterd is, maar verder wel open deuren. De Camp-let is volgens mij helemaal leeg, dat zal de caravan wel zijn. Wel een van de lichtere vouwwagens genomen zonder dingen op de bak, en een van de lagere caravans een Eriba. Verbruikscijfers zullen dus bij zowel de gemiddelde caravan als de gemiddelde vouwwagen hoger liggen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal