Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: resultaat donker geverfde binnententen  (gelezen 1052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AvanBemmel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
resultaat donker geverfde binnententen
« Gepost op: mei 30, 2023, 02:46:31 pm »

Ik heb naar aanleiding van diverse tips hier op het forum en elders online onze binnententen van RM family S blauw geverfd. Het doel was een donkerdere slaapruimte waarmee we hoopten het ontwaken iets uit te kunnen stellen :-) onderstaand een korte omschrijving hoe ik het aangepakt heb en het resultaat ervan.

Eerst gewacht tot de Dylon kleurstofbolletjes ergens in de actie kwamen en jawel, enige weken terug bij Blokker kocht ik 4 bollen voor €20; dat was een goede deal. Enige kleur die ze hadden was navy blauw; voor ons prima i.c.m de donkerblauwe stof van de RM

Ik heb het stappenplan van Dylon gevolgd zoals in de handleiding staat omschreven. Een paar opmerkingen:
-Zorg dat je vooraf de binnententen goed en vooral volledig nat hebt gemaakt. Het viel me namelijk op dat de eerste keer sommige stofdelen nog wat droog waren doordat de tent wat 'oppropte' in de wasmachine.
-Ik heb de kleurstof uit het bolletje op de binnentent gestrooid om te voorkomen dat het bolletje ergens in de tent vast zouden te zitten en daardoor de kleurstof niet konden 'lossen' Dat leegschudden doe je IN de trommel en met handschoentjes aan (het pigment is zeer sterk en vlekken zijn geen feest)
-Verder zo op lage temperatuur wassen i.v.m mogelijke krimp, ik koos 30gr C.
-Om zeker te zijn van goede dekking heb ik elke binnentent met twee bolletjes gewassen (direct achter achter elkaar). Of het veel uitmaakt valt te betwijfelen; de kleur werd hooguit wat intenser. Vlekken zaten er bij de eerste keer al niet meer in maar je hoort ook wel eens andere verhalen.
-Nadat alle stappen doorlopen zijn heb ik de machine en vooral het deurrubber met een oude handdoek en wat zeep heel goed schoongemaakt. Vooral in de randen en tussen de rubbers zaten best nog wat pigment resten. Hierna al heel wat wasjes gedraaid en geen enkel probleem wat betreft kleur resten o.i.d.
-Ik heb de tenten in ons trapgat laten drogen: dat gaat erg handig i.v.m. het formaat.

Resultaat:
-Beide tenten zijn heel mooi en egaal gekleurd. De verf pakt alleen op het katoen dus de ritsen blijven wit. Dat vinden wij ideaal want je ziet ze ('s avonds) echt veel beter. Geen gezoek meer met je slaaphoofd....
-Het binnenkomende licht is echt beduidend minder; ik schat zo'n 60%. Bij donkerdere kleuren of zwart zal het wellicht nog meer effect hebben. Voor ons werkt het echt perfect. Afgelopen weekenden op de Wildhoeve in Emst gestaan en vergeleken met vorig jaar nu al vroeg de zon op de vouwwagen. Het blijft dermate donker dat wij (incl. kinderen) langer slapen en dat is uiteraard  het doel  :)
-Ik heb het gevoel dat de beide tenten niet/minimaal gekrompen zijn maar ze waren al vrij 'krap' vonden we. Ik vermoed dat de tenten ooit eens wat (te)warm gewassen zijn maar nogmaals, geen gekke krimping of vervorming bij 30gr C.

Kortom: een simpele ingreep met een maximaal effect. Ik kan het aanraden!

Verder spreken de foto's voor zich. Ik heb ze nog net op tijd genomen tijdens het afbreken dus vandaar dat de binnententen er wat slapjes bij hangen.

Gr Alex
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: resultaat donker geverfde binnententen
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2023, 04:35:11 pm »

Wat een TOP!! resultaat!
Ga het hier ook in de groep gooien.
Gelogd

kimopo

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 350
  • Merk Vouwwagen: Keizer Weekender 2021
  • Kimopo & Rumi zijn nu ook klappers
Re: resultaat donker geverfde binnententen
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2023, 06:13:56 am »

Ook wij hebben dat gedaan met onze witte Weekender...
We hadden nog nooit in de witte versie geslapen maar wisten gewoon dat dát té licht zou zijn...
Het resultaat (Navy blue) was bij ons nagenoeg hetzelfde, voldoende in 1x dekkend, voeteneind is wel open maar het deel waar ons hoofd ligt is prettig liggen nu  :J
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2023, 04:21:24 pm door kimopo »
Gelogd
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt


nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: resultaat donker geverfde binnententen
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2023, 07:39:16 am »

Mooi geworden!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal