Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd  (gelezen 3028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 108
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Gepost op: februari 05, 2024, 10:18:57 pm »

Wij gaan in juni afscheid nemen van de Enyaq en zijn op zoek naar een PHEV, plug in hybride. Tijdens de vakantie is volledig elektrisch toch wat minder bevallen, we hebben wat spannende momenten beleefd in landen waar de laadpalen het vaak niet deden of er niet waren. Wat zijn de ervaringen met een PHEV met een vouwwagen erachter? Gezien de prijs denken we aan bijvoorbeeld aan een occasion Kia CEED SW, heeft iemand daar ervaringen met een vouwwagen erachter over gehoord? Op de internetfora is er weinig tot niets over te vinden. We kijken ook een beetje naar de Kia Sportage en Hyundai Tucson, beiden qua uiterlijk geen mooie auto's en tweedehands een stuk duurder. Maar misschien zijn er nog andere suggesties of tips om op te letten. De dealers/garages hebben allemaal hun eigen (andere) verhaal over dezelfde auto's. Ik ben ook erg benieuwd naar het werkelijke verbruik, maar ook natuurlijk naar de trekkracht in de praktijk.
Gelogd

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 60
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2024, 11:03:39 pm »

https://caravantrekker.nl/

Staan wel zaken over trekkracht. Moet je gewoon een lichte caravan invullen.

Verder geen idee over phev.

 
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2024, 11:32:19 pm »

Ik heb in 2021 een paar maanden Lynck&Co 01 gehad. Ca. een 7000km mee gereden. Voor dat geld was er (in ieder geval destijds) weinig meer waar je geld te vinden. Wat een dijk van een auto eigenlijk. Deze kwam puur elektrisch nog een heel eind, waar toen de meeste niet veel verder dan 40/50km kwamen haalde ik in de regel 75/80km (zomer)


In de vakantie ook met de vouwwagen erachter naar Friesland geweest (grenzen waren helaas gesloten) en ook zeker 65km gehaald. Onderweg kon ik hem laten laden wat voor het manoeuvreren later op de camping wel weer fijn was.


Met die range van ca. 75km is het ook wel de moeite om hem aan de stekker te hangen, bij een range van 35/40km zou ik dat denk ik niet snel doen. Met het maximaal toelaatbare trekgewicht van 1800kg voel je echt niet dat er iets achter hangt.
In de basis is het een Volvo V40 T5, maar het formaat gaat meer naar de XC60.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2024, 11:41:56 pm door C5CCV »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2024, 12:01:02 am »

Wij hebben afgelopen zomer de Mitsubishi Outlander phev een dag van mijn zus geleend om onze vouwwagen op te halen in  Amiens, Frankrijk. En ik moet zeggen dat ik positief verrast was over het brandstof verbruik van deze auto. Zowel zonder als met vw viel het mij erg mee. Qua trekkracht merkte je hoegenaamd niet dat er iets achter de auto hing.
Wat het verbruik elektrisch was durf ik niet te zeggen.
Na een dag rijden wel tot de conclusie gekomen dat dit niet onze volgende auto zou gaan worden. Maar dat heeft vooral te maken met de stoelen en de eisen die ik daaraan stel.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2024, 06:47:40 pm »

@martjeklap
Welke landen waren dat?
Je zou toch zeggen dat er steeds meer laadpalen komen.

Ik vind hybride juiste niks is iets tussen 2 werelden, half brandstof half electrisch, 2 soorten die samen moeten werken door techniek.
Wat volgens mij dus ook meer onderhoud nodig heeft.

Ben zelf van brandstof naar full electric gegaan privé, aankomende zomer eerste keer dan en ben erg benieuwd, al zijn mijn huidige reis ervaring betreft laden positief.

Ben benieuwd wat t gaat worden.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2024, 02:35:44 pm »

Wij zijn al een paar keer met een Kia Niro phev en vouwwagen op stap geweest. Ideale combi: zuinig en voldoende trekkracht in de bergen. Belangrijk is wel dat je in heuvelachtig gebied de sportstand gebruikt. We waren in de Verdon: laden was niet nodig,  dat deed hij in de sportstand vanzelf. Thuis laden we wel (gewoon via een buitenstopcontact).
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2024, 04:57:30 pm »

Waarom druk maken om het laden? Ding kan toch ook op benzine? Dan kun je gewoon blijven rijden. Of mis ik iets? Lijkt me veel stress om niets.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Michielakse

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 18
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte xl
  • Klapwagen gekkie
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2024, 07:07:25 pm »

@martjeklap
Welke landen waren dat?
Je zou toch zeggen dat er steeds meer laadpalen komen.

Ik vind hybride juiste niks is iets tussen 2 werelden, half brandstof half electrisch, 2 soorten die samen moeten werken door techniek.
Wat volgens mij dus ook meer onderhoud nodig heeft.

Ben zelf van brandstof naar full electric gegaan privé, aankomende zomer eerste keer dan en ben erg benieuwd, al zijn mijn huidige reis ervaring betreft laden positief.

Ben benieuwd wat t gaat worden.
Waar gaat de reis heen dit jaar? en hoe vaak moet dan idd aan de laadpaal?
 Wij gaan dit jaar naar lagomagiore dat is zo ongeveer 990 km ik weet nu al dat maar 1x of miss helemaal niet hoef te tanken. Langleve de diesel :)28]

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Gelogd

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 108
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2024, 12:26:02 am »

@martjeklap
Welke landen waren dat?
Je zou toch zeggen dat er steeds meer laadpalen komen.

Ik vind hybride juiste niks is iets tussen 2 werelden, half brandstof half electrisch, 2 soorten die samen moeten werken door techniek.
Wat volgens mij dus ook meer onderhoud nodig heeft.

Ben zelf van brandstof naar full electric gegaan privé, aankomende zomer eerste keer dan en ben erg benieuwd, al zijn mijn huidige reis ervaring betreft laden positief.

Ben benieuwd wat t gaat worden.

We gingen eerst naar Thuringen, laadpalen voor de heenreis gepland via apps. De één na laatste laadpaal was er wel, maar nog nooit in gebruik geweest, dus zoeken naar een andere laadpaal in de buurt van de snelweg, heel lang zoeken naar een werkende en toegankelijke laadpaal en toen werd het spannend. uiteindelijk een heel trage lader gevonden in een dorpje, betekende al met al een flink oponthoud en 's avonds veel later op de camping. laatste stuk over binnenwegen 50 km pu gereden om voldoende lading te hebben om de camping te bereiken (Verder geen laadpalen in de buurt). Daar konden we de auto aan een trage lader hangen, andere stekker, die konden we gelukkig lenen van een andere campinggast, zodat we de volgende dag van de camping naar een laadpaal zouden kunnen. Ik had campings uitgezocht met in binnen een straal van 10 minuten een laadpaal. Helaas bleken veel laadpalen in die regio niet te werken of heel traag te werken, waardoor het niet even ergens naar toe en ondertussen auto laden. Ook bij de supermarkten in de buurt waar wel laders zouden zijn, hetzelfde probleem. Daarna naar Vogezen/Elzas. Eigenlijk qua laadpalen in de regio hetzelfde verhaal. Het was altijd heel goed uitkienen waar een wel goed werkende laadpaal stond. Veel laders met een hoog vermogen bleken in de praktijk erg langzaam te zijn.
Overigens reed het elektrisch verder heel goed met de vouwwagen erachter, soepeler dan met de benzineauto die we hiervoor hadden. Dus onze ervaring is, dat ook met een goede voorbereiding door de reis met laadpalen goed te plannen, het in de praktijk toch anders uit kan pakken. Wij gaan altijd naar kleine campings, bij de heel grote camping zijn tegenwoordig vaak laadpalen aanwezig en zal het wat minder gedoe zijn.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: februari 10, 2024, 05:38:18 am »

@martjeklap

Erg vervelend zo inderdaad
Ik lees dat vaker laadpalen defect zijn en die 11kw laders ook nog vaak bezet zijn door klevers.

Maar er zijn ook erg veel positieve reviews
Zelf ben ik ooit erg benieuwd maar wij reserveren nooit dus zitten nergens aan vast qua tijd .
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Ronald1977

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2024, 11:31:25 am »

Ik heb juist voor een plugin gekozen om niet afhankelijk te zijn van laadpalen...

Ik rij een BMW 225e Active Tourer. Nog weinig ervaring met de vouwwagen, eigenlijk maar 1 ritje gehad van De Wit naar huis... Door dat ritje weet ik wel dat de auto als de trekhaak is uitgeklapt niet meer 100% elektrisch rijd, maar altijd gecombineerd of alleen op benzine.
De normale actieradius is 600 km op benzine en 70 a 80 elektrisch. Voor thuis gebruik is de elektrische range perfect, ik tank eens in de twee maanden in plaats van om de week. Op vakantie ben ik niet van plan naar laadpalen te zoeken, ben ik toevallig ergens waar er 1 vrij is dan hang ik hem er wel aan maar daar zal het bij blijven.
Daarnaast verwacht ik dat het in de bergen (ik ga naar Oostenrijk) misschien wel economischer is om niet met een volle accu te rijden. Bergaf rijden is gratis opladen, maar dan moet de accu niet vol zijn...
Gelogd

Rinusdevos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: februari 12, 2024, 09:46:28 pm »

Bergaf rijden is gratis opladen, maar dan moet de accu niet vol zijn...

Ik had eerst ook een dergelijk idee. Maar het is niet de werkelijkheid (met caravan dan). Inzichtelijk filmpje dat een paar jaar geleden in een ander topic in de forum is gepost. https://www.youtube.com/watch?v=S4W-P5aCWJs
Hoe dat allemaal werkt met vouwwagen zou je zelf kunnen uitrekenen aan de hand van zijn whiteboard. Alleen even de rolweerstand van je aanhanger opzoeken/uitrekenen, de Cw waarde van de vouwwagen mag je van mij negeren voor het gemak. (ik hoor graag het resultaat  :+)
Gelogd

Rinusdevos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: februari 12, 2024, 09:48:01 pm »

Ik heb in 2021 een paar maanden Lynck&Co 01 gehad.

Waarom 'gehad'? En heb je nu ook een PHEV?
Gelogd

Ronald1977

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: februari 12, 2024, 11:18:30 pm »

Ik had eerst ook een dergelijk idee. Maar het is niet de werkelijkheid (met caravan dan). Inzichtelijk filmpje dat een paar jaar geleden in een ander topic in de forum is gepost. https://www.youtube.com/watch?v=S4W-P5aCWJs
Hoe dat allemaal werkt met vouwwagen zou je zelf kunnen uitrekenen aan de hand van zijn whiteboard. Alleen even de rolweerstand van je aanhanger opzoeken/uitrekenen, de Cw waarde van de vouwwagen mag je van mij negeren voor het gemak. (ik hoor graag het resultaat  :+)

Hij kan het mooi vertellen, maar ik trek het wel een beetje in twijfel. Daarnaast klopt de vergelijking niet helemaal tussen hybride en volledig elektrisch. Met vouwwagen rijd mijn auto nooit alleen elektrisch, maar gecombineerd. Bergaf zal hij geen brandstof verbruiken en elektriciteit regenereren. In dit geval ga je brandstof omzetten naar elektra... Ik ga het van de zomer wel meemaken wat de praktijk doet :)

Mijn belangrijkste punt blijft: op vakantie wil ik me niet druk maken dat ik op tijd bij een laadpaal sta. Ik ga uit van benzine en alles wat ik elektrisch kan rijden door een toevallige paal of regeneratie is mooi meegenomen.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: februari 13, 2024, 08:01:31 am »

Waarom 'gehad'? En heb je nu ook een PHEV?


Ik had mij als een van de eerste aangemeld voor een abonnement op de L&C 01 omdat ik er erg nieuwsgierig naar was. Ik heb er toen redelijk wat maanden mee gereden. Destijds was het mijn idee om deze privé door te blijven rijden en de DS3 van mijn wederhelft de deur uit te doen, maar uiteindelijk vond zij dat geen goed plan omdat ze de L&C te groot vond voor de dagelijkse boodschappen. Voor het geld toen (2021) kon je m.i. gewoon geen betere auto rijden. Ik zit nu soms nog naar de gebruikte exemplaren te kijken, zijn 'al' vanaf zo'n 25k beschikbaar met nog maar weinig kilometers op de teller. Enige wat mij echt tegenhoud is dat er een herziening van de wegenbelasting gaat komen en dan zit je met een relatief zware auto aan de verkeerde kant van de lijn.


Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.


(PS: Ik rij nu in een V60 Cross Country. Dat is een mild-hybrid maar ik had hem graag gezien met een PHEV, maar die zijn bij Volvo helaas alleen in de 'standaard' uitvoeringen leverbaar)
Gelogd
Pagina's: 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal