Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koelkast in Camplet  (gelezen 8921 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aad-Lennie

  • Gast
Koelkast in Camplet
« Gepost op: februari 07, 2010, 02:43:38 pm »

Over een paar weken worden we de gelukkige nieuwe ouders van een oudere Camplet Royal. In deze VW zit een ingebouwd koelkastje in het keukenblok.
Is er iemand die hier een gebruiksaanwijzing van heeft of ons in ieder geval kan vertellen hoe we deze moeten/kunnen gebruiken?


Aad
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Koelkast in Camplet
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2010, 03:02:12 pm »

Ik heb nog nooit een Camplet keuken met koelbox gezien. Heeft de vorige eigenaar deze er zelf in gezet?
Het kan dus van alles zijn, een peltier koeler, een 2- of 3-weg absorptie koeler of zelfs een 1- of 2-weg compressor koeler.

Een Peltier koeler werkt zoals de simpele elektrische koelboxen, een Peltier element wordt door er stroom door te jagen aan de ene kant koud en aan de andere kant warm. Deze koelers hebben eigenlijk altijd een ventilator die herrie maakt. Meestal alleen aan en uit te zetten zonder thermostaat. Koelen maximaal zo'n 20 tot 25 graden onder de buiten temperatuur.

Compressor koelers werken net zoals je koelkast en diepvries thuis, zijn zeer stil als er een goede kwaliteit compressor gebruikt is en bieden de allerbeste koel capaciteit.
Deze koelers hebben vaak een thermostaat die je op de gewenste stand in kan stellen. Halen bij omgevingstemperaturen tot bijna 40 graden zonder al te veel moeite gewoon normale koelkast temperaturen.

Absorptiekoelers werken via een complex systeem, zijn op elektriciteit stil en op gas hoor je alleen het gas stromen door de brander.
Op 12 volt zijn ze eigenlijk altijd aan of uit en op 230V of gas hebben ze meerdere standen of ze zijn traploos in te stellen. Koelen tot een graad of 35 onder de omgevingstemperatuur.


Gebruiksaanwijzingen? tsja. eigenlijk gewoon net zo als je koelkast thuis, aanzetten en wachten tot hij koud wordt. Absorptiekoelers moet je wel enigzins recht neer zetten, als ze te scheef staan dan koelen ze een stuk slechter omdat ze geen mechanische pomp hebben.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Koelkast in Camplet
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2010, 01:39:51 pm »

Wacht effe af en kijk welk type van koelkast er in zit. Van de meeste vind je op het internet wel ergens een gebruiksaanwijzing
Gelogd

Aad-Lennie

  • Gast
Re:Koelkast in Camplet
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2010, 07:14:18 pm »

Denk dat Mieke gelijk heeft. Eind van deze maand gaan we hem ophalen en dan zal ik proberen om er foto's van te maken en op het forum te zetten.
Gelogd

Camplet Royal

  • Gast
Re:Koelkast in Camplet
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2010, 11:15:56 am »

Er zit een 12V absorptie koelkast in. Kan de inwendige temperatuur maximaal 25 graden onder de buitentemperatuur krijgen.
Werkt dus via een omvormer, die er los bij moet zitten en in de keuken via de 12V aansluiting wordt aangesloten.
Let op: de koelkast is wel heel erg klein  ;)
Gelogd

Aad-Lennie

  • Gast
Re:Koelkast in Camplet
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2010, 05:00:27 pm »

Zal ik opletten of de omvormer erbij geleverd wordt, moet het een omvormer van 220 naar 12 V zijn of andersom?

Aad
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Koelkast in Camplet
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2010, 06:58:10 pm »

Zal ik opletten of de omvormer erbij geleverd wordt, moet het een omvormer van 220 naar 12 V zijn of andersom?

Aad

Zal 230 naar 12 volt zijn. Alleen vraag ik mij af of het dan wel een absorptiekoeler is en niet een peltier koeler.
Absorptiekoelers zijn eigenlijk allemaal 2-weg (12V en 230V) of 3-weg (12V, 230V en gas).
Gelogd

Aad-Lennie

  • Gast
Re:Koelkast in Camplet
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2010, 11:37:01 am »

Ik heb ondertussen gekeken en het is een peltierkoeler. Nog een vraag, weet iemand hoeveel ampere mijn omvormer moet leveren?
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Koelkast in Camplet
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2010, 01:31:15 pm »

Ik heb ondertussen gekeken en het is een peltierkoeler. Nog een vraag, weet iemand hoeveel ampere mijn omvormer moet leveren?
De meeste koelers trekken tussen de 6 en 9 Ampere dus als je een 10 ampere omvormer hebt zit je wel goed.
Gelogd

johanvb

  • Gast
Re: Koelkast in Camplet
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2013, 02:55:24 pm »

Hoi,
we hebben deze week een camp-let royal gekocht van 1995.
Hierin zitstandaard een koelkast in het keukenblok, alleen volgens de dealer
moet je hier niet al te veel van verwachten.
Daarom is deze bij de nieuwere types weggelaten.

Groeten Johan
Gelogd

ZeHanz

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon M
Re: Koelkast in Camplet
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2013, 05:30:43 pm »

Wij hebben van 1999 tot 2010 een Camp-let Royal gehad. In 1999 nieuw gekocht, inclusief het koelkastje.
Daar hebben we niet veel plezier van gehad. 
Tijdens de eerste vakantie in Frankrijk brandde het motortje door. Vervelend, maar kan gebeuren.
Na de vakantie terug naar de dealer, 3 maanden wachten op nieuw motortje.
Volgende vakantie: precies hetzelfde, weer doorbranden.
Het jaar erop een dag voor we weg gingen het koelkastje aangezet: binnen een uur kapot.
Snel naar Halfords en een losse koelbox op 12 volt gekocht.
Dat ding is nu 12 jaar oud en werkt nog steeds!
Het lijkt erop dat de koelkast zijn warmte niet goed kon afvoeren via het rooster achterop.
Uiteindelijk is Camp-let ook gestopt met het leveren van een koelkast in de keuken.

Ik heb toen de ruimte die er overbleef na het verwijderen van het koelkastje voorzien van een deurtje, konden we het als een kastje gebruiken.

Groeten, Hans
Gelogd

Paul.M.

  • Gast
Re: Koelkast in Camplet
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2013, 10:13:41 am »

Wij hebben ook een Camp-Let Royal met koelkasje.
Verwacht geen wondere maar het bier dat er in staat blijft wel lekker koud.
Natuurlijk is het geen echte koelkast maar als je hem vergelijkt met een koelbox wint het koelkasje het ruimschoots.
Veel plezier met de Camp-Let.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal