Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: 5 algemene (aankoop)vragen  (gelezen 6363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mikekiwi

  • Gast
5 algemene (aankoop)vragen
« Gepost op: juli 27, 2010, 09:46:36 am »

Hoi,

Zoals al eerder hier ergens gememoreerd hopen wij volgend jaar voor het eerst met een vouwwagen op vakantie te gaan. We zijn geheel onervaren op vouwwagen-gebied, tot nu toe altijd met de tent gekampeerd.
Ik heb een aantal algemene vragen die mij wellicht wat duidelijkheid kunnen verschaffen over voor mij onbekende zaken. Ik hoop dat er nog een paar forumleden niet op vakantie zijn op dit moment.. ;)

1.   Ik heb een carport achter mijn huis en daarin zou ik eventueel de vouwwagen op zijn kant kunnen plaatsen. Is het kantelen van een vouwwagen (mbv kantelbeugels)  iets dat makkelijk gaat, of heb je daar echt twee (?) sterke mensen voor nodig?

2.   Als ik de wagen ook in de winter buiten in de carport laat staan, hoe schadelijk is dat? Wagen is dan uiteraard wel ingeklapt. Is het dan wellicht handiger om voor een wagen te kiezen met een harde kap omdat die beter afsluiten? Ter info: het wordt een budgetwagen tot ca 500 euro, dus het zal wel een oudje zijn

3.   Een ondertentje zal welkom zijn als ik een keer een logé mee wil nemen. Zijn deze ondertentjes universeel of kan ik beter zorgen dat ik een complete wagen koop waar ze al bij zitten?

4.   Timing aanschaffen: er zullen na de zomer ongetwijfeld meer gebruikte wagens worden verkocht dan in het voorjaar (om stallingskosten uit te sparen). Hoe zien jullie dit? Als ik toch ook de stalling in moet met de wagen kost mij dat dan ook weer zo?n 180 euro extra, als ik in de carport kan stallen kan het voor mij lonend zijn om nu al mijn ogen open te houden

5.   Aankooptips: stel ik ga naar een wagen kijken, waar moet ik dan op letten (behalve dan of we hem mooi, ruim en compleet vinden en of de ritsen ?lekker lopen?)? Zijn er algemene zwakke punten te noemen?

Dank voor jullie input!
Gelogd

mikekiwi

  • Gast
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2010, 05:39:59 pm »

Nu ben ik niet ongeduldig, maar wel heel nieuwsgierig  :O Zijn het lastige vragen, een lastige timing, of vraag ik gewoon te veel in één keer?  :J ;)
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2010, 06:12:38 pm »

nee hoor zijn niet te veel vragen maar de meeste klap fanaten zijn op vakantie en ik ga zo ook weg dus ff geduld en het komt van zelf goed :J :J
groeten caspar
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2010, 08:10:05 pm »

Daarnaast zijn je eerste vraag er direct al 3....

1.   Ik heb een carport achter mijn huis en daarin zou ik eventueel de vouwwagen op zijn kant kunnen plaatsen. Is het kantelen van een vouwwagen (mbv kantelbeugels)  iets dat makkelijk gaat, of heb je daar echt twee (?) sterke mensen voor nodig?
Onder de carport kan gewoon. Mits de wagen goed dicht is. Tja, stel jezelf als tentkampeerder de vraag: zou ik hier mijn tent in deze omstandigheden stallen?
Kantelen gaat best zwaar, maar met wat handigheid en trucs kan het best met twee personen.
Maar, een wedervraag: waarom zou je? Het levert relatief weinig extra vloerruimte op, terwijl je veel meer zooi elders moet opbergen: sjouwen dus. Het klapgemak wordt dan hard minder.
Overigens betalen wij (Den Haag) 180 EUR stalling per jaar. Weeg het gemak en de kosten even af zou ik zeggen.
2.   Als ik de wagen ook in de winter buiten in de carport laat staan, hoe schadelijk is dat? Wagen is dan uiteraard wel ingeklapt. Is het dan wellicht handiger om voor een wagen te kiezen met een harde kap omdat die beter afsluiten? Ter info: het wordt een budgetwagen tot ca 500 euro, dus het zal wel een oudje zijn
Tja, als je de wagen goed gelucht hebt weggezet, maakt dat niets uit. Een zeil is prima, net als een hard deksel. Ik geloof dat Alex over zijn Jamet een extra zeil overheen maakt voor de winter, maar ik denk dat het (los van vuil worden) niet nodig is.
3.   Een ondertentje zal welkom zijn als ik een keer een logé mee wil nemen. Zijn deze ondertentjes universeel of kan ik beter zorgen dat ik een complete wagen koop waar ze al bij zitten?
Ondertentjes zijn universeel. Als ze erbij zitten werkt dat meestal niet prijsverhogend en is dan dus meegenomen.
4.   Timing aanschaffen: er zullen na de zomer ongetwijfeld meer gebruikte wagens worden verkocht dan in het voorjaar (om stallingskosten uit te sparen). Hoe zien jullie dit? Als ik toch ook de stalling in moet met de wagen kost mij dat dan ook weer zo?n 180 euro extra, als ik in de carport kan stallen kan het voor mij lonend zijn om nu al mijn ogen open te houden
Geduld hebben, weetwat je wilt en wat je budget is. Zorg dat je snel kunt toeslaan, maar wees geduldig. De meeste wagens (behalve de mijne dan...) mankeert wel iets aan, zeker als ze weinig geld kosten. Na de zomer balen mensen van hun wagen, als de stallingsnota binnenkomt ook.
5.   Aankooptips: stel ik ga naar een wagen kijken, waar moet ik dan op letten (behalve dan of we hem mooi, ruim en compleet vinden en of de ritsen ?lekker lopen?)? Zijn er algemene zwakke punten te noemen?
Hier is een tamelijk groot onderwerp over, zoek dat op en je weet alles (in elk geval veel).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2010, 12:22:25 am »

Nu ben ik niet ongeduldig, maar wel heel nieuwsgierig  :O Zijn het lastige vragen, een lastige timing, of vraag ik gewoon te veel in één keer?  :J ;)
Helaas heb ik er geen ervaringen met de vragen die je stelt.  :N
En inderdaad zijn enkele hardcore forumklappers op vakantie.
Maar mbt punt 5: Hier op het forum wordt wel erg vaak weerplekken in het tentdoek genoemd bij 2e hands aanbiedingen. Dat lijkt me dan wel een belangrijk aandachtspunt bij de aanschaf maar ook naderhand hoe en waar je de vouwwagentent kan laten drogen na het nat invouwen.

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,4907.msg45144.html#msg45144

Mike en kiwi ? Ben je een kiwi liefhebber of kom je uit Down-Under?
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2010, 12:26:11 am door Sidecarmaniac »
Gelogd

anneke

  • Gast
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2010, 08:19:26 am »

hoe staat het ervoor met jullie zoektocht??

en idd: kiwi? Vroeg me ook af of je uit t verre zuiden komt...
Gelogd

mikekiwi

  • Gast
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2010, 08:58:12 am »

@CEO: Dank voor je uitgebreide reactie! Had al gezocht over het aankooptopic maar niet gevonden. Zal het nog een keer goed gaan proberen, ook met de topic-tip van sidecarmaniac.
En voor wat betreft het kantelen: dat is inderdaad  nog een overweging om mee te nemen, de ene wagen is de andere niet. Als het een Camp-let wordt met z'n 90cm hoog, dan is het kantelen een stuk interessanter dan een wagen van 1,20 meter hoog die ook nog volgestouwd zit met spullen. Heb al wel stallingen gezien voor 100 euro/jaar, maar dan staat de wagen ook buiten...

@nickname: gewoon een verbasterd samenraapsel van voor- en achternaam, helaas geen enkele Nieuw-Zeelandse connectie. Al kom ik wel geregeld in Avifauna waar ook kiwi's rondlopen ;)

@Anneke: hoe staat het ervoor: nou ja...niet zo actief en daadkrachtig als jij/jullie, maar langzaamaan komt er wat duidelijkheid in wat we willen. Over een maandje gaan we een weekje op vakantie (niet kamperen) en dan gaan we in die regio ook op bezoek bij een bedrijf met een redelijke klapvoorraad. Niet eens zozeer om te kopen, maar meer om te orienteren en daaruit te leren.
Aankopen zal vermoed ik toch pas volgend jaar gaan gebeuren om wat stalling nu te omzeilen. Ook moeten we onze carport nog klapklaar maken (is nu zo afgesloten dat ik een klapper er niet in kwijt kan).
Wellicht gaan we ook nog even kijken op het najaarsklapweekend om kennis te maken en kennis op te doen...

Kennis die we op willen doen is vooral over de snelheid en wijze van opzetten in relatie tot de hoeveelheid beschikbare ruimte. De Camp-lets bijvoorbeeld vind ik erg aantrekkelijk, maar heb  zo het idee dat we dan ruimte te kort gaan komen. Van de Jamets (niet de Jametic) heb ik geen idee hoe snel/makkelijk die op te zetten zijn, hetzij in totaal, hetzij alleen voor een tussenovernachting.
Gelogd

joostn

  • Gast
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 17, 2010, 10:28:56 pm »

Mike,Dit jaar ook een tweede hands camplet aangeschaft,en er mee op vakantie geweest. Is karretje van 1999 een royale.
Is een geweldig ding,simpel,snel,goede kwaliteit doek,en een vast deksel is heerlijk. zes grote plastic bakken (ikea) met boodschappen ed er in,en ligt op de weg als een blok. 3000 km mee gereden,en vergeleken met een caravan is dit een verademing!
Ik heb absoluut geen ervaring met andere klappers,en er zal best een betere of andere zijn die goed voldoet,maar dit is mijn ervaring en wilde die even ventileren aan jullie.

Joost.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2010, 11:11:43 pm »

Over het stallen in je carport wil ik nog kwijt dat dat, als je de wagen vanaf de openbare weg kunt zien, verboden is in NL. Ook al is het je eigen oprit.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

geertje68

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 206
  • smitveld ruebist
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2010, 12:10:00 am »

Over het stallen in je carport wil ik nog kwijt dat dat, als je de wagen vanaf de openbare weg kunt zien, verboden is in NL. Ook al is het je eigen oprit.
Echt waar??? Ik ben een plaatsgenoot van Mikekiwi zag ik (omdat hij het over Avifauna had) en hier in de straat staan het hele jaar door 2 vouwwagens en een aanhangwagen op een soort van openbare weg geparkeerd! (wel droog en op een stukje waar niks anders kan..)
Gelogd
echte kampeerders slapen onder doek!

Gerda, Rokus, Ezrie en Tiemo

muis

  • Gast
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2010, 12:40:27 am »

In de meeste plaatsen mag je een vouwwagen ed maar 3 dagen laten staan. Er is een topic over HIER
Gelogd

geertje68

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 206
  • smitveld ruebist
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #11 Gepost op: augustus 23, 2010, 12:43:07 am »

Ja, hier ongetwijfeld. Maar vanaf de echte openbare weg zijn ze nauwelijks zichtbaar en zo lang de omwonenden niet klagen zullen we wel gedoogd worden denk ik. Caravans staan hier meestal ook langer.

Maar op je eigen carport???? Dat is toch eigen grond?
Gelogd
echte kampeerders slapen onder doek!

Gerda, Rokus, Ezrie en Tiemo

mikekiwi

  • Gast
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2010, 06:35:49 am »

Grappig, heb ik ook nooit geweten. Maar is geen probleem overigens, mijn carport staat in de achtertuin en is al volledig afgedicht met een hekwerk met poortdeur. Een soort van nepgarage dus...
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #13 Gepost op: augustus 23, 2010, 08:11:40 am »

En er is een groot verschil tussen iets wat in de regels staat en wat daadwerkelijk gehandhaafd wordt.

Ik weet dat in Den Haag nu en dan een wijk wordt aangepakt en dan worden er ook daadwerkelijk aanhangers en caravans afgesleept.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

jimrea

  • Gast
Re:5 algemene (aankoop)vragen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2010, 09:16:25 am »

Voordat ze mijn aanhanger of vouwwagen danwel mobile radiohut van mijn erf afslepen moeter toch eerst nog wel wat water door de Rijn stromen.
De grootste, de oude IT caravan verbouwd tot mobile radiohut, staat zeer regelmatig op mijn erf van de weg af zichtbaar.
Zullen ze toch eerst met een huiszoekingsbevel moeten komen.
Ze hebben totaal niets te zoeken op mijn erf.
Huisvredebreuk heet dat.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal