Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Maakt merk banden nog wat uit?  (gelezen 6001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ed100

  • Gast
Maakt merk banden nog wat uit?
« Gepost op: juli 08, 2013, 05:09:03 pm »

Ik wil de banden onder mijn Roadmaster Family S gaan vervangen en heb de plaatselijke bandenboer om een "leuke " prijs gevraagd.
In de maat 155/80-13 (minimale loadindex 79) komt hij met merken als Debica of Regal. Van beide heb ik nog nooit gehoord. Ik zie wel dat Debica een zusje van Goodyear is.
Prijs incl. montage e.d. nog geen 48 euro per band. Uiteraard kan hij ook andere merken leveren...

De caravanboer komt met Maxxis of GT Radial voor een bedrag van 89,- euro per band.

Ik wil 100% gaan voor veiligheid en niet besparen op een band, maar tussen 89,- euro of 48 euro per band zit een groot verschil.

Kortom, maakt merk nog wat uit als je maximaal 3000km per jaar met de vouwwagen rijdt?

Wat adviseren jullie? Wat is een veilige / goede / betaalbare band om erop te laten zetten?
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2013, 05:38:25 pm »

Snap dat je deze vergelijking maakt, ik heb zelf ook zitten kijken (ben er nog niet helemaal aan toe),
Heb niet de indruk dat de verschillen erg groot zijn, gezien de belasting van de banden, als je maar zorgt voor de goede loadindex, en uiteraard de juiste spanning.

Tuurlijk valt er veel te zeggen voor een duurdere band van een bekend merk. Maar ook daarvoor geldt de juiste loadindex en bandenspanning.

Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2013, 05:45:39 pm »

Ik zag op Internet de 155/80/13 staan voor 51 euro en dan wel de Maxxis uitvoering.
Heb dit merk ook op mijn oude Alpen Kreuzer gehad prima merk.

Ben zelf ook aan nieuwe toe op mijn RM
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2013, 05:47:58 pm »

Ik zou ook naar de snelheidsindex kijken, die is minstens zo belangrijk als de loadindex.
Gelogd

Ed100

  • Gast
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2013, 06:30:55 pm »

Is Maxxis "het" merk dan? De Rolls Royce onder de vouwwagen bandjes?
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #5 Gepost op: juli 08, 2013, 06:38:45 pm »

Het zal niet de Rolls onder de banden zijn. De caravan dealer die mij de bandjes onder onze AK geplaats heeft was er zeer over te spreken. Ook de buren hadden toen onder hun sleurhut Maxxis zitten.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 868
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #6 Gepost op: juli 08, 2013, 06:56:08 pm »

De banden onder onze Tago Settler:
Maxxis 155 / 70 R 13
Bandenspanning 2,5 bar
Snelheid maximaal 140 km/uur
Draagvermogen 387 kg per band
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Sander

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2013, 10:08:32 pm »

2 weken geleden nieuwe bandjes laten monteren.
Uiteindelijk is het ook Maxxis geworden (Cheng shin, maar er staat Maxxis op; feitelijk dezelfde fabriek), type ue168, maat 145/80R12, loadindex 84 en snelheid N (max 140).

2 banden inclusief monteren en nieuw stalen ventiel, 110 euro.

Zou een grotere bandenhandel proberen, over het algemeen zijn de vw- en caravandealers toch wat duurder.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2013, 10:15:07 pm door Sander »
Gelogd

Ed100

  • Gast
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2013, 10:38:51 pm »

Van Maxxis heb je in de maat 2 soorten, 1 met loadindex van 79 en 1 met loadindex 91. Die eerste kost bij autobandenmarkt 38 euro, die ander 67. Is het raadzaam een stuk hogere loadindex te nemen dan? Roadmaster mag max 750kilo wegen.
Gelogd

Sander

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2013, 10:55:37 pm »

Ik had loadindex 74 met mijn vorige banden en mijn vw mocht 700 kg wegen. Heb nu 84 omdat er niets anders was. Heb 6 jr probleemloos gereden met deze loadindex 74 en een volle vw. Nu dus andere banden.

Op google zijn tabelletjes te vinden met het maximale gewicht. Als je loadindex 79 neemt, dan is het draagvermogen max 437 kg per band, dus totaal ca 870 kg. Dus ruim boven de 750 kg, dus ruim voldoende. 91 lijkt mij wat hoog tov het max gewicht van je vw, 615 kg per band, dus totaal 1230 kg.

Een hogere loadindex kan geen kwaad maar de wang van de band is een stuk stugger, de vw veert voor een deel (althans de onze) ook op de banden. Dit zal dan wel minder zijn. De bandenspanning kun je dan wel weer wat verlagen maar dit werd door de bandenhandel niet geadviseerd. Er circuleren hier diverse draadjes over.

Ik laat de bandenspanning ieder geval op de druk die op de band staat, in mijn geval 4 bar.

Succes.

Gelogd

primera

  • Gast
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #10 Gepost op: juli 09, 2013, 10:00:04 am »

Betreft het merk van de banen vind ik dit wel een belangrijk punt.
Voornamelijk de grip wilt nog wel eens verschillen.

Ik heb vorig jaar banden op mijn auto laten vervangen ondanks ze nog goed waren.
Maar de voorbanden hadden bij een kleine regenbui al geen grip meer.
Ik heb toen Uniroyal banden laten monteren.
Dat scheelde enorm.
En voor een mooi bedrag.

Deze zaten ook op de vw. En moet zeggen je merkt het.
Veel betere wegliging en remweg.
Vergelijkbaar met de A merken van vroeger.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2013, 10:35:35 am »

Ik heb er net 3 nieuwe op zitten. GT Radial Champiro Eco 79T. Daar mag ik 190 mee  :#. Het zal mij benieuwen of mijn auto dat haalt. Heuveltje af  zal wel lukken. Grapje natuurlijk, maar voldoende marge dus. Veel harder dan 120 rijd ik er niet mee.
Ik moet er ?165 voor betalen met nieuwe ventielen erbij. (oh nee, ik moet nog betalen)
Kan vast goedkoper, maar voor dat geld werd het allemaal geregeld door de stalling. Gemak dient de mens zeg ik dan.

Dat ik de VW ophaalde leek het wel of hij ook stabieler achter de auto lag. Hoewel hij nog weinig was beladen. Daar komt nog wel 200 kilo bij.
Ik weet alleen niet meer wat voor merk mijn oude banden waren. Wel dat ze 9 jaar oud waren.



Gelogd

Ed100

  • Gast
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2013, 01:10:07 pm »

Moet ik ook gelijk de band van het reservewiel vervangen?
Wat doen jullie als je een lekke band hebt gekregen, direct op zoek naar de eerste de beste garage om de band te vervangen, of.....?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2013, 02:00:46 pm »

Moet ik ook gelijk de band van het reservewiel vervangen?
Wat doen jullie als je een lekke band hebt gekregen, direct op zoek naar de eerste de beste garage om de band te vervangen, of.....?

Heb vorig jaar één band van onze klapper lek gereden bij terugkomst van het vouwwagen forum weekend, heb toen de reserve erop gelegd en de lekke band laten repareren (plakken) en deze ligt nu als reserve onder de klapper want de bandjes waren (alle drie) nog geen halfjaar oud.

Plakken is bij een verders onbeschadigde tube-less band een prima optie, er wordt een speciale plakker aan de binnenzijde over het gaatje geplakt die zich chemisch verbind met de binnenzijde van de band, zo goed als nieuw met garantie.
Zijn er meer beschadigingen aan het loopvlak of de wang dan is vervangen de beste optie.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Maakt merk banden nog wat uit?
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2013, 02:52:12 pm »

Ik heb het reservewiel ook vervangen, maar als je elke 6 jaar je banden vervangt denk ik dat je reservewiel wel 2 rondjes meekan.
Die heeft immers niks te lijden qua belasting, maar ook uitdroging door zon. Ten minste die van mij hangt eronder in de schaduw.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal