Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen techniek en onderhoud  (gelezen 65202 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #120 Gepost op: mei 31, 2023, 11:26:53 am »

Hoe belangrijk vind je de juiste kleur op een spierwitte vouwwagen van 15 jaar oud? Die kleur is waarschijnlijk ook niet meer wat die origineel was. Dus zul je zeer waarschijnlijk verschil zien.  Ik persoonlijk vind het erg veel moeite voor zoiets. Wij hadden destijds onze keuken om laten vallen en die is toen door de verzekering uitgekeerd en compleet vervangen op een wagen van 2 jaar oud.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #121 Gepost op: mei 31, 2023, 05:12:33 pm »

Mensen, dit betrof een post uit 2019... van mensen die niet meer lid zijn op dit forum. We zijn inmiddels onder meer een pandemie, een vluchtelingencrisis en een oorlog verder. Als ze nu de juiste oplossing nog niet hebben gevonden...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: holtkamper spacer
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #122 Gepost op: juli 01, 2023, 08:45:35 am »

bovag onderhouds beurt
afgelopen week de rekening gehad van bovag beurt geschrokken 500,euro
bovag beurt 149,-
set vetkeeringen 18.35
set vetdopjes splitpennen 2,50
kunstof remstanggeleider/verlenger alko 10,50
reinigen wielremmen en vervangenwiellagervet len r   30,-
2 balanceren vouwwagenwiel  18,-
gangbaarmaken en smeren remkabels 24,50
smeer en reinigings midelen bij ohb 9,5
milieukosten bij ohb 11,-
gasslang 8x2000  12,30
gasdrukregelaar15,5
1 uur arbeid   65,-
transportkosten32,50 van en naar de stalling
alles ex btw

totaal 478,- euro
advies twee nieuwe banden in januari  bj banden 2017
we schrokken van de prijs hadden verwacht 150 euro bovag beurt en beetje klein materiaal
gebeld maar niet echt antwoord gekregen vonden prijs normaal
nu gemaild voor uit leg we wachten nog op uitleg
wat doen ze voor 150 euro bovag beurt ?
wielen balanceren ?
niet gebeld overkosten
wat zijn jullie kwijt voor beurt dit normaal
onderhoudt aan auto goedkoper en heel wat meer bewegende delen aan
 

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #123 Gepost op: juli 01, 2023, 08:55:01 am »

Het is best wat geld, echter, als ik door de lijst heen loop lijkt het er op dat een aantal zaken wellicht al enige tijd geen onderhoud hebben gehad. Dan krijg je een inhaalslag. Vergeet ook niet dat materiaal duurder is geworden.

Qua arbeidsloon is 65 EUR voor een uur een prima tarief tegenwoordig, maar ik zou wel vragen in hoeverre dat onder de beurt valt. En hoe zit het met de transportkosten? Als dit in de eigen stalling wordt uitgevoerd, zou ik daar ook even op doorvragen.

Het vergelijk met een auto gaat niet op: weliswaar meer bewegende delen, maar wordt totaal anders gebruikt. En wellicht ook van een andere leeftijd?

Tja, een hobby kost geld.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #124 Gepost op: juli 01, 2023, 09:22:35 am »

Wilde ik ook zeggen.
Hoe lang is het geleden dat de wagen onderhoud heeft gehad?
Je had mischien wat kunnen besparen op de gasslang vervangen al zou ik dit voor die prijs niet gedaan hebben.
Al met al vind ik de prijzen niet schrikbarend maar telt wel op natuurlijk.

Ik zou ook vragen hebben over dat balanceren.
Want ze zeggen zelf al dat die eigenlijk volgend jaar vervangen moeten worden.
Doe ik ook altijd tussen de 6 en 7 jaar

Kan me het gevoel wel voorstellen als je dit niet verwacht had.
Heb je met nadruk aangegeven bij hoeveel je gebeld wilde worden.
En wat had je dan gezegd?
Een goed onderhouden wagen is een veilige wagen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #125 Gepost op: juli 01, 2023, 09:32:58 am »

Vraag mij ook wel af wat er dan bij de beurt hoort; Het lijkt mij dat heel het rijtje onderhoud aan de remmen/onderstel toch op zijn minst bij de beurt hoort. Zou niet weten wat ze anders voor die 149,- doen.
Gelogd

Hobbes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #126 Gepost op: juli 01, 2023, 11:02:23 am »

Sowieso is het netjes als ze dit van te voren communiceren en de keuze aan jou laten.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #127 Gepost op: juli 01, 2023, 12:21:32 pm »

Sorry, ik sleutel veel zelf, aan auto's en aanhangers. 500 euro ex banden kan ik echt op geen enkele manier meer verantwoorden. Wat een bedragen. Maar goed, de meesten kunnen of willen het niet meer zelf en zijn steeds meer aan de goden overgeleverd wat prijzen betreft. Mensen gaan zich helemaal blauw betalen aan alles.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #128 Gepost op: juli 01, 2023, 12:24:57 pm »

Ik snap ook niet waarom ze nu wielen zouden balanceren. Op een aanhanger sowieso al enigszins dubieus, maar er zijn geen lagers vervangen, dus er waren ook geen lagers stuk gedraaid door onbalans. Waarom dan nu balanceren als er volgend jaar nieuw rubber op zou moeten?
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #129 Gepost op: juli 01, 2023, 07:56:02 pm »

Vorig jaar Bovag onderhoud laten uitvoeren bij een aanhangerboer. Kosten € 270, daarbij was meen ik, 1 lager vervangen.
Gasslang en drukregelaar moet je dan zelf vervangen. Dan ben je net wat meer dan € 300 kwijt.
€ 500 vind ik toch wel erg veel geld.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #130 Gepost op: juli 01, 2023, 11:13:30 pm »

Ook naar mijn mening staan er dubieuze dingen tussen. Vooral vragen waarom de wielen gebalanceerd moesten worden. En kijk vooral of ze ook daadwerkelijk gebalanceerd zijn? (Kijk of er lood op de velg geplakt of geklemd zijn)
En idd als het onderhoud bij de stalling gebeurd moet dat dan een half uur kosten? En aan de andere kant als er daar 100 kampeermiddelen staan gestald die zij mogen onderhouden is dat 50 uur….
De vraag / opmerking over achterstallige onderhoud is ook wel terecht; vet keerringen vervangen en remkabels die gangbaar gemaakt moeten worden duiden, voor mij, er op dat er inderdaad achterstallig onderhoud of (te) zwaar belast is geweest.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2023, 12:28:49 am door Theu »
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #131 Gepost op: juli 02, 2023, 08:07:14 am »

Sorry, ik sleutel veel zelf, aan auto's en aanhangers. 500 euro ex banden kan ik echt op geen enkele manier meer verantwoorden. Wat een bedragen. Maar goed, de meesten kunnen of willen het niet meer zelf en zijn steeds meer aan de goden overgeleverd wat prijzen betreft. Mensen gaan zich helemaal blauw betalen aan alles.


Ik doe ook graag van alles zelf, echter eisen een aantal verzekeringsmaatschappijen dat je de wagen elke 2 of 3 jaar een Bovag beurt laat geven.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #132 Gepost op: juli 02, 2023, 06:06:48 pm »

Wij van wc eend... Ze maken er zo een grote koppelverkoop van. Die Bovag beurt stelt dus geen fluit voor blijkbaar. Er wordt 150 euro gerekend om het label 'Bovag' er aan te mogen hangen en vervolgens wordt er dus niets gedaan voor dat geld. Alles waarvan je zou verwachten dat het onder die 150 euro zou vallen staat ook apart op de rekening.
Maar het gebeurt op veel meer plekken zo. Mijn collega kwam thuis met een garage rekening voor een modaal autootje met alleen normaal en klein onderhoud a 2600 euro. Er wordt maar wat gerekend en iedereen betaalt.

Die verplichting is nergens voor nodig. Als er schade voort komt uit zwaar achterstallig onderhoud, kun je dat opnemen in een clausule. De vraag is hoeveel ongevallen er überhaupt zijn door zwaar achterstallig onderhoud. Kon wel eens heel erg meevallen.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2023, 06:12:06 pm door sanderv »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #133 Gepost op: juli 02, 2023, 07:52:54 pm »

Allemaal tamelijk stellig gesteld. Ik heb zelf geen idee wat een bovag-beurt inhoud, ik vermoed hier niemand. Zolangde topic-ver-her-opener geen navraag doet (en een en ander terugkoppet) is alles gissen.

Er wordt lang niet overal maar wat gerekend, en als je een rekening ter discussie wil stellen, kan je ook naar de BOVAG-geschillencommissie. Toevallig in een grijs verleden zelf ervaring mee en dat is erg naar ons zin opgelost. Helaas heeft iedere organisatie zwarte schapen, maar daar wordt wel actief op gestuurd.

Over of een verplichting wel of niet nodig is: feit is dat deze er voor een aantal verzekeringen is. Het prettige van dit soort clausules is dat er geen discussie (met dure expertiserapportage) is: de beurt is nl wel of niet uitgevoerd en dat kan je middels een factuur aantonen.

Als je dit niet wil in een verzekering, moet je die iet afsluiten.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #134 Gepost op: juli 02, 2023, 08:38:12 pm »

Wij hebben deze week de VW voor een beurt weggebracht. Die kost daar €185,-. Ze vroegen natuurlijk apart naar de banden en de gasslang, maar verder verwacht ik eerlijk gezegd niet dat allerlei zaken los in rekening gaan brengen. Dat valt toch onder die €185,-.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal