Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Corsica  (gelezen 12223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Corsica
« Gepost op: augustus 22, 2016, 09:45:01 pm »

Wij lopen met het idee rond om volgend zomer 4 weken een rondreis te gaan maken op Corsica. Nu ben ik benieuwd wie er goede ervaringen / tips etc. heeft over Corsica.

De zoekfunctie heb ik reeds gebruikt, de reisverslagen gevonden etc. maar ik zou graag meer detail info willen hebben. Ook ben ik uiteraard bekend met de diverse Corsica websites, Zoover etc. etc.. Praktijkervaring van medekampeerders die er al (vaker) geweest zijn is vaker meer waard. Wat we al wel weten, is dat we, om diverse redenen, graag willen vertrekken vanuit Frankrijk.

- Keuze voor de nachtboot of dagboot en veerdienst is er nog niet. Dat heeft ook te maken met aanreizen etc. Wat zijn de ervaringen en tips hierin?
- Wat kan een handige route zijn om het meest van Corsica te zien? Dit zal ook weer afhangen van de aankomst/vertrek haven.
- De campings die we willen bezoeken moeten in ieder geval een zwembad en voetbalveld o.i.d. voor onze jongens. Het liefst reserveren we de campings, aangezien we in de schoolvakanties zitten. Wie heeft goed tips / ervaringen betreffende campings?
- Strand en snorkelen is gezien de vele prachtige baaien een must. Wat is het mooist, leukst etc.?
- Is het raadzaam om door de bergen te rijden met VW? Je leest veel berichten dat dat erg lastig etc. kan zijn.
- Wat moet je absoluut niet doen, en wat absoluut wel?[/li][/list]
 
Tips voor een prachtige rondreis zijn dus welkom  :J
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 814
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Corsica
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2016, 10:24:24 pm »

Ik lees mee. Corsica staat ook op mijn verlanglijst ...
Gelogd

SHeijmans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper
Corsica
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2016, 11:03:34 pm »

- Keuze voor de nachtboot of dagboot en veerdienst is er nog niet. Dat heeft ook te maken met aanreizen etc. Wat zijn de ervaringen en tips hierin?
Hoi,
Paar jaar geleden zijn we gereden naar een camping vlak boven Lyon.
Volgende dag in de middag ingepakt en naar Toulon gereden, daar de nachtboot naar Bastia genomen. De nachtboot is goed bevallen, bij aankomst heb je net ontbeten en binnen een paar uurtjes sta je op de camping (afhankelijk van de locatie) met nog een mooie middag te gaan.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 820
Re: Corsica
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2016, 11:29:49 pm »

Wij gingen vroeger, toen we nig geen kinderen hadden, vaak met de tent naar Corsica. Het is er prachtig. Wij reden (vanuit B-Limburg) op dag 1 naar vrienden in Zurich om te slapen. Dag 2 reden we naar Livorno waar we de nachtboor1x namen. We zijn alle andere keren in pisa gaan slapen en de stad bezichtigen, om dan de dagboot te nemen. Dan ben je wel een extra dag kwijt.

De hele westkant van Corsica is ruw, bergachtig, rotsachtig rn prachtig. Je hebt stranden en prachtige landschappen en een paar mooie steden. Wij deden altijd de bovenkant en de westkant in ongeveer een week.

De zuidelijke oostkant was altijd onze bestemming. De buurt van Porte Vecchio vonden we, samen met Bonifacio het mooiste. Daar bleven we altijd 2 weken.  Daar had je toen echt stranden waar je met de auto vlak aan/op kon staan, idyllische baaien, rust... Ik weet wel dat dat tegenwoordig allemaal veel toeristischer us geworden en dat er nu betaalparkings zijn en zo. Als ik nog eens aan de pc zit na de vakantie probeer ik eens terug te kijken welke campings we hadden want er zaten wel een paar mooie tussen. (eentje vlak boven Bastia bv, die me bijgebleven is).

Op de terugweg namen we altijd de nachtboot naar Savona. Van daaruit reden we (boot kwam aan om 6u) in 1 ruk door. Zwitserland- Duitsland. Wel zonder iets achter de wagen. Wel altijd met een massa surfgerief op het dak. Waar is de tijd...

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.409
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Corsica
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2016, 11:42:19 pm »

Ben er ooit geweest met mijn ouders. Was toen 9 jaar. Was mooi en een heel avontuur! De wegen waren toen, ook in de bergen onbegrijpelijk smal. Er was een spreekwoord dat in Corsica geen slechte chauffeurs zijn want die liggen dood in de ravijn. Verkeersborden waren niet leesbaar door de kogelgaten. In ieder geval een reis met veel verhalen! Zal ondertussen wel sterk veranderd zijn.

Bonifacio en Porte Vechio was inderdaad heel mooi. In de haven van deze laatste is er ook nog een wagen tegen mij geknald en heeft me behoorlijk in de lucht laten vliegen en over het asphalt laten schuiven. Paniek in de hele stad, maar gelukkig had ik buiten een groot aantal schaafwonden niet echt veel verwondingen! Was door een citroën C5 en dat is vermoedelijk mijn redding geweest, door de lage snuit die de diepte in dook bij het remmen ben ik op mijn benen gepakt en niet hoger wat uitzonderlijk is bij een kind van 9!

Toch is het een reis geweest die me altijd bij gebleven is en veel herinneringen aan heb, ook deels door alle dingen die we er tegengekomen zijn.

Wij zijn toen met de route Napoleon tot in Nice gereden. Daar was toen geen camping te vinden waar we s' morgens vroeg genoeg voor de boot weg konden. Dan maar geslapen in de auto met 2 volwassenen en 3 kinderen op het einde van die boulvard waar recent die aanslag was met die vrachtwagen. Tussen de struiken onze behoeften 's avonds gaan doen en dan springen alle sproei installaties aan!

Waar ik nu over spreek is dus 35 jaar geleden. Zal wel veel veranderd zijn! En ook bij ons staat dit op het verlanglijstje voor de komende jaren!
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk: kampeermiddel : Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Corsica
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2016, 07:40:41 am »

Ben er ooit geweest met mijn ouders. Was toen 9 jaar. Was mooi en een heel avontuur! De wegen waren toen, ook in de bergen onbegrijpelijk smal. Er was een spreekwoord dat in Corsica geen slechte chauffeurs zijn want die liggen dood in de ravijn. Verkeersborden waren niet leesbaar door de kogelgaten. In ieder geval een reis met veel verhalen! Zal ondertussen wel sterk veranderd zijn.

Bonifacio en Porte Vechio was inderdaad heel mooi. In de haven van deze laatste is er ook nog een wagen tegen mij geknald en heeft me behoorlijk in de lucht laten vliegen en over het asphalt laten schuiven. Paniek in de hele stad, maar gelukkig had ik buiten een groot aantal schaafwonden niet echt veel verwondingen! Was door een citroën C5 en dat is vermoedelijk mijn redding geweest, door de lage snuit die de diepte in dook bij het remmen ben ik op mijn benen gepakt en niet hoger wat uitzonderlijk is bij een kind van 9!

Toch is het een reis geweest die me altijd bij gebleven is en veel herinneringen aan heb, ook deels door alle dingen die we er tegengekomen zijn.

Wij zijn toen met de route Napoleon tot in Nice gereden. Daar was toen geen camping te vinden waar we s' morgens vroeg genoeg voor de boot weg konden. Dan maar geslapen in de auto met 2 volwassenen en 3 kinderen op het einde van die boulvard waar recent die aanslag was met die vrachtwagen. Tussen de struiken onze behoeften 's avonds gaan doen en dan springen alle sproei installaties aan!

Waar ik nu over spreek is dus 35 jaar geleden. Zal wel veel veranderd zijn! En ook bij ons staat dit op het verlanglijstje voor de komende jaren!


Wow aangereden door een C5 35 jaar geleden...
Das idd wel een heftig verhaal...
Aangereden door een auto uit de toekomst...
:)3]:)3]:)3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: Corsica
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2016, 10:01:33 am »

Wij zijn vorig jaar naar corsica geweest en vonden het geweldig.( 2 gezinnen met  ieder 2 kids 13 en 10 jaar)  Aangezien we toen nog een caravan hadden en 3 weken gingen hebben we besloten om de oostkant te pakken. Daar zijn de wegen goed begaanbaar voor caravans.
Wij zijn op de heenweg met de dagboot vanaf livorno gegaan ( genua was al volgeboekt) 4 uurtjes op de boot, was erg relaxed. zwembadje op het schip dus de kids hebben zich prima vermaakt
De eerste camping was " camping le campoloro" vlakbij cervione ongeveer 45-60  minuten vanaf de boot. Dat was echt een prachtige camping met mooie zwembaden en prachtige ruime plekken met schaduw. echt heerlijk. vanaf daar hebben we uitstapjes gemaakt naar de bergen en naar bastia en naar een bounty strandje. Na een dag of zes zijn we doorgetrokken naar het zuiden richting bonnifacio en hadden we een mooie camping op het oog maar deze viel bij aankomst  echt enorm tegen ( u farniente)kleine plaatsen en zwembad echt overvol en vies.
Hierdoor zijn we weer terug gereden naar boven en hebben we camping rondinara genomen maar deze is voor caravans en groter vouwwagens net ff te krap. je staat door elkaar heen en er is weinig schaduw dus hier zijn we na 4 nachten vertrokken. We hebben daar bonnifacio gedaan wat echt een must is en twee dagen naar de bountystranden geweest wat echt zo mooi is als in de boekjes en een dagje naar saterne geweest. ook erg leuk. Hierna zijn we weer terug naar boven gegaan en hebben we 3 nachten bij porto vecchio gekampeerd op camping " golfo di sogno" de andere campings erom heen ( de bekende als la vetta ed) hebben we destijds bezocht maar waren allemaal zo goed als vol of hadden plaatsen volledig in de zon en aangezien het destijds 35+ graden was gaf dat niet onze voorkeur. Golfo di sogno is een mooie camping maar geen zwembad maar wel de zee voor de deur, Niet zo helder water als bij de bounty stranden maar we hebben ons hier evengoed 3 nachten vermaakt.
Hierna zijn we naar de top van het eiland teruggereden en hebben we nog een paar nachten op camping la pietra gestaan bij  pietracorbara gestaan. Deze camping was ook erg leuk met leuk zwembad en met 5 minuten lopen via een bospaadje zat je op het strand. Vanaf hier hebben we nog de noorkant en stukje westkant bereden wat erg mooi was.
We hebben gekano d en gecanoying t met de kinderen in het bavella massief. Dit was echt de mooiste van alle canoying s die we ooit gedaan hebben.

De mooiste camping was echt  de eerste en de laatste. mn voor de kids was er een mooi zwembad en voldoende vertier in de zin van pingpong of voetbal ed. al maakte onze kinderen hier geen gebruik van.
Toen wij er waren was het heel warm dus we hebben veel wateractiviteiten gedaan en rondgereden in onze airco auto.
De bergen zijn fantastisch en we zijn een keer van oost naar west gereden via bergweggetjes en dan kom je idd varkens op de weg tegen, wilde paarden etcetc. porto vecchio is leuk maar ergggg druk dus dat heb je na een dag wel gezien. Bonnifacio is ook erg leuk. Verders zijn we veel de bergen ingereden om de lokale sfeer te proefen en dat is ook erg leuk.

De terugweg hebben we de boot bastia genua gedaan en dat was prima bevallen. Vanaf genua is het een stuk minder ver naar huis dan vanaf livorno
De boot hebben we al ver van te voren geboekt. de prijzen verschillen per dag dus in de gaten houden maar zeker als je met caravan gaat zijn deplekken zo  vol. met vouwwagen is er meer plek.

Wij gaan zeker nog een keer terug en willen de westkant nog zien.  De wegen zijn daar echt slingerig en soms smal.  Met caravan zou ik dat zeker niet doen maar met een vouwwagen kan het wel. Ik zou dan via Frankrijk aanrijden en de boot nemen. veel plezier met de voorbereidingen. corsica heeft op ons indruk gemaakt.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Corsica
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2016, 08:34:19 pm »

Dank, erg leuk om te lezen.
Het valt overigens op, dat veel mensen de oostkant pakken en veel minder de westkant. Wat is daar de achterliggende gedachte achter?
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2016, 11:10:04 pm door DrLivingstone »
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: Corsica
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2016, 10:56:42 pm »

ik denk puur het rijden.  de oostkant is een goede tweebaans weg waar je 90 km p uur kan rijden. de westkant is slingerig en steil en soms erg smal. Alsof je dus in de bergen rijd. Verder zijn de stranden aan de oostkant kalmer en blauwer. bountystranden zeg maar. In het westen heb je meer ruige rotsen met wilde zee. Alles heeft zijn charmes. het is een eiland waar je eigenlijk alles vinden kan. van waterval tot auurblauwe zee. van rotskust tot groene vlaktes. hou er rekening mee dat je gemiddeld 40 km p uur rijd. Zeker aan de westkant is het prachtig rijden maar mag je blij zijn als je de 40 km in een uur haalt.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 820
Re: Corsica
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2016, 11:16:33 pm »

Ik vind wel dat de in de oostkant, alhoewel de regio en de stranden rond Lorte Vecchio mijn voorkeur wegdragen, er vanaf Solenzara omhoog tot iets voor Bastia, niet zo heel veel te zien/doen is. In vergelijking met de westkant en alles onder Solenzara, is dat echt veel en veel minder speciaal/mooi.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Corsica
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2016, 11:22:18 pm »

Jullie hadden dus geen campings gereserveerd. Was dat een bewuste keuze? Ik overweeg namelijk om wel te reserveren.
Alleen is het erg zoeken naar campings. Ik denk dat we eerst helder moeten krijgen hoe we de 4 week willen rijden / besteden en wat we willen zien.
Ajaccio staat ook op de planning en dat is de westkant. Mogelijk dat je die omgeving middels een dagtocht vanuit de oostkant kunt doen.
Vanuit Ajaccio omhoog naar bijvoorbeeld Calvi via het binnenland zal prachtig zijn, maar is ook een behoorlijke uitdaging voor de auto. 3,5 uur over 150km zegt voldoende. Omrijden is sneller :-)

Is er ook een site waar je de afvaarten + tijden en tijdsduur van de overtochten vermeld staan? Dat heb ik nog nergens gevonden namelijk.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.409
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Corsica
« Reactie #11 Gepost op: augustus 23, 2016, 11:32:05 pm »

Citaat
Wow aangereden door een C5 35 jaar geleden...

Zo goed is mijn kennis van modellen niet. Even gegoogled naar foto's van oudere modellen. Het moet een CX geweest zijn.

In ieder geval eentje zoals in deze link, maar dan in het wit:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Citroen_CX_2400_GTI_1978.jpg
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: Corsica
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2016, 11:38:12 pm »

heel veel campings kun je niet reserveren in corsica.
Ja wij vonden de onderkant ook mooier maar bovenin is het ook mooi maar met de auto rij je ook zo de binnelanden in. Het bavella massief is ook erg mooi. De westkant kan ik nog niet over oordelen want daar zijn we niet geweest.
http://www.corsica-info.nl/  op deze site kan je eigenlijk wel alle info vinden. van veerdiensten tot campings. ze hebben ook een app. Ik heb hier destijds een hoop vanaf gehaald. Ik denk dat je idd moet gaan bedenken hoeveel je wilt zien. Alles in 4 weken is eigenlijk niet te doen denk ik, of je moet echt elke dag op pad. Wij hadden in drie weken de hele oostkant gezien en dan dus stukken land inwaarts dus zeg maar de helft van het eiland. Wij wilden niet meer als 5 campings aandoen en dan telkens max 3-5 dagen blijven. We hadden een globale route uitgestippeld maar je merkt toch dat je daar ter plekke daarvanaf wijkt. Zo was in in omgeving porto vecchio sneller uitgekeken terwijl ik daar meer tijd voor in had gepland..
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2016, 11:50:04 pm door linda75 »
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: Corsica
« Reactie #13 Gepost op: augustus 23, 2016, 11:51:47 pm »

en overigens is ajacio te doen vanaf de oostkant hoor... je kan overwegen om daar dan een nachtje in een hotelletje te gaan en dan de volgende dag weer terug te rijden naar de camping. Wij waren op 10 km na bij ajacio maar bewaren de stad zelf voor de volgende keer
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk: kampeermiddel : 2010 Aart Kok Kavango
Re: Corsica
« Reactie #14 Gepost op: augustus 24, 2016, 07:59:33 am »

Ik heb een hoop nuttige informatie gelezen hier, bedankt. Corisca staat bij ons ook al een tijdje op het lijstje.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal