Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Astro stok vervangen  (gelezen 2025 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Astro stok vervangen
« Gepost op: mei 03, 2017, 08:33:08 pm »

We hebben vandaag een Astro gekocht waarvan een van de buizen aan de binnenkant van de wagen twee knikken heeft. Dat komt de stevigheid van de buis natuurlijk niet ten goede, dus wil ik hem vervangen. Ik zal morgen HK even bellen of hij nog op voorraad is. Maar goed, de belangrijke vraag:

De stok heeft een soort 'ring' onderaan waarmee hij om de buis heen zit die om de bak heen loopt. Hoe krijg ik hem daar af? Heeft iemand daar foto's van?
Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2017, 11:40:25 am »

Kun je een foto maken van de ring. Maakt het w.s. iets duidelijker
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2017, 11:52:01 am »

Toevallig hebben wij van de week bij een Astro gekeken met hetzelfde probleem. Het leek mij niet zo eenvoudig om die stok te vervangen, idd door die ring. Ik vermoed dat de bak een stukje uit elkaar moet om die stokken van die liggende stang af te kunnen schuiven. Hoeveel van het zeil van de bak daarvoor los moet is me niet duidelijk. Het lijkt me dat je het beste Holtkamper even kunt bellen hierover. Het is wel een zwak punt van de Astro, we hebben er inmiddels heel wat gezien, en bij bijna allemaal is die stok geknikt (en de draaiende dubbele beugeltjes aan de midden-bovenkant verbogen, als je toch bezig gaat kan je dat misschien ook gelijk even checken)
Succes!
Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2017, 08:13:54 pm »

Wij hebben ook een Astro uit 2009 maar hebben geen geknikte stokken. Zit me suf te denken welke stok je bedoelt dus graag foto's
Gelogd

schefferdjmj

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
  • holtkamper volger pur sang
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2017, 10:02:27 pm »

ook ik herken de knik in de stok niet....inderdaad een foto zou helpen hiermee !
HK Bunnik kan dit vast repareren...ik woon in Bunnik en rijd altijd even langs en veelal kleine dingen direct gemaakt....
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2017, 10:04:52 pm »

Als ik het zo lees is er een stok geknikt die niet geknikt zou moeten zijn.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2017, 10:09:13 pm »

Het heeft te maken met de flinke bundel stokken in het midden die bij het inklappen allemaal netjes langs elkaar horen te schuiven. Je moet ze daarvoor even netjes op hun plaats draaien. Als je daar wat minder secuur mee bent zitten de stokken elkaar snel in de weg. En als je dan toch doorduwt....
Zoals ik zei hebben woj al meerdere astro's gezien met dat euvel.
Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2017, 11:23:23 pm »

Ik begrijp het probleem van de bundel maar daar letten wij  dan ook altijd goed op. Niks forceren, maar dat geldt voor alles wat je doet  :) Volgens mij moet je in ieder geval je hele tentdoek verwijderen. Maar ook dan ben je er nog niet.
Gelogd

arne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #8 Gepost op: mei 05, 2017, 06:41:23 am »

Als ik het zo lees is er een stok geknikt die niet geknikt zou moeten zijn.
Klopt. Een vorige eigenaar heeft er een knik in gelegd blijkbaar. Ik heb er (nog) geen foto's van. We hebben hem in een loods opgezet en toen niet echt helemaal opgespannen of zo. Het is een 2001 gok ik (de verkoper zei 2004, maar gezien de kleur van de stokken is dat onwaarschijnlijk) en het is nog de volledig 'flexibele' versie. Dus softtop en de bak is ook zeil. Daar omheen zit een soort buizenframe. Deze stok zit aan de rechterkant van de bak in het bundeltje waar ook de vaste stokken voor de luifel aan zitten. Het is de meest linker stok, waarmee je de zijtent tegenover de bak op spanning zet. Die zit met een soort grote 'ring' aan zijn basis over de bovenste buis van het frame vast. Die moet waarschijnlijk wel los kunnen, want ze hebben hem er zelf ook overheen geschoven. ;)
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #9 Gepost op: mei 11, 2017, 08:12:33 pm »

Ik heb zelf ook een astro (2002), de stokken zijn hier nog goed.

Ik denk dat het vervangen van deze stok niet heel ingewikkeld is. Je zult vermoedelijk de tent van de wagenbak los moeten ritsen. Vervolgens kun je het pvc zeil van de wagenbak losmaken van het frame. Eerst flap met klittenband aan de achterzijde losmaken, dan de elastieken rondom, zeil terugslaan zodat het frame vrijkomt. De verticale stangen zitten met bouten op het horizontale rechthoekige frame gemonteerd. Deze losdraaien en dan zul je (ik vermoed aan de achterkant) een plaats hebben waar je het rechthoekige frame uit elkaar kunt halen. Je kunt dan de ring van de kapotte stok eraf schuiven en vervangen door een nieuw stok.
Zowieso zul je naar holtkamper moeten voor een vervangende stok. Of je moet een stuk stalen tentbuis kopen met dezelfde diameter en de ring over (laten) lassen.

Het is inderdaad belangrijk om voor het inklappen de stokken van de voortent/luifel op de juiste wijze terug te vouwen. Verder moet je ervoor zorgen dat er op de plaats waar de stokken bij inklappen op de wagenbak komen te liggen geen hoge spullen op het matras liggen. Er is voldoende ruimte om tafels/stoelen e.d op het bed te leggen voor het inklappen, maar je moet wel enige ruimte vrijhouden aan zijkant zodat de stokken daar kunnen invouwen. Als er namelijk op de plaats van de stokken spullen liggen en je drukt aan de voorkant het frame+doek naar beneden bij inklappen bestaat er een kans op verbuigen of zelfs knikken van de stokken.

Gelogd

arne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Astro stok vervangen
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2017, 07:54:59 pm »

Ik heb intussen een beetje zitten kijken en kwam daar ook achter. Het zijn 4 boutjes die twee verticale buizen vastzetten aan de horizontale buis waar die ring omheen zit. Dat moet te doen zijn. Ik heb net Holtkamper gemaild en ze kunnen de stok gewoon opsturen. Dat scheelt weer van het zuid-westen naar het noord-oosten van het land rijden. ;) Ik ben benieuwd.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal