Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Panoramadak  (gelezen 8982 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Panoramadak
« Gepost op: april 22, 2014, 09:36:45 pm »

Afgelopen zomer hebben we het panoramadak van onze Livingstone voor het eerst gebruikt.
Halve dag heeft hij heerlijk opengestaan. 's Avond dreigde het en dachten we het dak maar vast te slyiten.
Gelukkig deden we dat op tijd, want dicht ging hij niet zomaar. We hebbende buizen in moeten schuiven om het dak weer dicht te kunnen doen.
Zo'n 30 min later kwam de regen met bakken uit de lucht....gelukkig zat het raam dicht
« Laatst bewerkt op: april 27, 2014, 02:12:07 pm door Klavertjes »
Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 182
  • Merk: kampeermiddel : Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Panoramadak
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2014, 09:53:24 pm »

Ja, dat verhaal klinkt mij bekend in de oren. Wij hebben zelfs lekkage daardoor gehad. Het klittenband moet je het hele traject nalopen en aandrukken en soms lijkt het dat dat niet lekker past.
Wij doen hem dus niet meer in het geheel open, maar tot de helft. Als ik hem dan dicht doe, rits ik hem 20 cm dicht en ga met mijn hand nog even het klittenband ordenen. Datzelfde doe ik dan weer aan de andere kant. Dat geeft met dichtdoen wel wat meer werk, maar dat is beter dan lekkage. Het doek vangt de spanning die op het dak staat altijd beter op dan het gaas. Vandaar dat we hem maar voor de helft open doen, dan blijft het geheel beter in zijn juiste vorm.
Gelogd
Johan ZRL 2020

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Panoamadak
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2014, 10:20:06 pm »

Dat klitteband moet je inderdaad goed dichtdrukken. Maar persoonlijk heb ik daar eigenlijk geen problemen mee ondervonden.

Ik hou als het dak open ligt het gaas dicht en net voordat ik het doek dichtrits gaat het gaas open en rits ik per 25 cm het dak dicht waarna ik van die 25cm het klitteband dicht druk. Vervolgens weer 25 cm dak en dan weer de klitteband etc. En alles met behulp van het opstapje zodat je op een prettige hoogte werkt. Aan het eind van de rit rits ik het gaas weer dicht. Alles bij elkaar nog geen 10 minuten werk... Nog geen lekkage meegemaakt.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Panoamadak
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2014, 10:28:02 pm »

We hebben geen last met het klittenband gehad, maar de rits ging niet meer dicht. En dan bedoel ik echt niet meer dicht....
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Panoamadak
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2014, 10:46:06 pm »

We hebben geen last met het klittenband gehad, maar de rits ging niet meer dicht. En dan bedoel ik echt niet meer dicht....
Is het denkbaar dat je teveel spanning op het doek had staan door aangehaalde scheerlijnen van de luifel nadat het dak open ging?
Punt is dat tentdoek juist onder invloed van droogte en warmte eerder rekt dan krimpt.
En zolang de tent nog op het frame past is de maat ook niet veranderd.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Panoamadak
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2014, 07:42:40 am »

Nadat het raam open stond niets aan scheerlijnen of iets dergelijks veranderd.
Volgende keer wachten we gewoon de regenbui af, dan lukt het vast wel om het dak weer te sluiten:)13]
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Re: Panoamadak
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2014, 08:04:33 am »

Ook hier geen last gehad, alleen de allereerste regenbui wat doorslag, maar dat is normaal bij katoenen tenten. We hebben het dak regelmatig open en we drukken het klittenband weer goed aan als we het weer sluiten.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Panoamadak
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2014, 08:10:34 am »

Nadat het raam open stond niets aan scheerlijnen of iets dergelijks veranderd.
Volgende keer wachten we gewoon de regenbui af, dan lukt het vast wel om het dak weer te sluiten:)13]
Ik weet niet waar sinds kort al die emoji tags vandaan komen, maar ze worden noch door android, noch door browsers vertaald naar een emoticon. De betekenis is voor veel mensen dus volkomen onduidelijk. Ik weet dus ook niet of je je bericht serieus bedoelt of niet.

Wel weet ik dat nat doek krimpt. Dus als je zeker wilt weten dat je de rits niet meer dicht krijgt, moet je vooral wachten tot het doek nat is...
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Panoamadak
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2014, 08:18:28 am »

Ik bedoelde het niet serieus. De emoji komen van de ipad. Daar zal het mis gaan!
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Panoamadak
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2014, 08:19:33 am »


Ook hier geen last gehad, alleen de allereerste regenbui wat doorslag, maar dat is normaal bij katoenen tenten. We hebben het dak regelmatig open en we drukken het klittenband weer goed aan als we het weer sluiten.

Daar hebben we geen last van gehad! Het is echt alleen het probleem van de rits niet meer dicht kunnen krijgen.
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Re: Panoamadak
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2014, 11:40:04 am »

O? Dat is erg vervelend lijkt me en ik vraag me af of dat wel goed is! Hij gaat bij ons net zo soepel open als dat hij dicht gaat. Misschien even navragen bij Aart Kok?
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Panoamadak
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2014, 01:48:07 pm »

Is voor ons ook een herkenbaar probleem bij de Kavango. Nu ja probleem wil ik het niet noemen. Je moet er gewoon even rekening mee houden. Zeker niet proberen dicht te trekken met de ritssluiting als het echt niet gaat.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Panoamadak
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2014, 09:31:22 pm »


Is voor ons ook een herkenbaar probleem bij de Kavango. Nu ja probleem wil ik het niet noemen. Je moet er gewoon even rekening mee houden. Zeker niet proberen dicht te trekken met de ritssluiting als het echt niet gaat.

Hoe los je het dan op??
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Panoamadak
« Reactie #13 Gepost op: april 24, 2014, 10:32:09 am »

Gewoon even de twee schuine stangen die de voortent omhoog houden het klepje los zodat ze enkele centimeters terug inschuiven en de spanning van het dak af is. Dan rits dichtdoen en daarna de stangen weer terug uitschuiven zodat het dak weer mooi strak is. Maar dat is hetgeen je zelf al had gedaan :-)
In ieder geval krimpt het doek snel als het plots afkoelt of begint te regenen. En dan krijg je de zaak niet meer goed dicht. Dus ik probeer er steeds op te letten de zaak op tijd dicht te ritsen.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2014, 10:38:09 am door Emmer »
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Panoamadak
« Reactie #14 Gepost op: april 24, 2014, 03:18:45 pm »

Niet heel handig dus. Wij hebben de schuine palen nl altijd in de rechte stand staan en het uitschuiven kost behoorlijk wat kracht.
Dat is wellicht een verschil met de Kavango. We gaan het komende zomer maar eens bekijken.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal