Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: het verschil in haringen  (gelezen 6996 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik hendriks

  • Gast
het verschil in haringen
« Gepost op: februari 18, 2009, 05:48:16 pm »

Misschien voor de meeste hier overbodig......
Maar ik kwam dit verhaaltje tegen, en het leek me toch handig om het te posten.

http://www.kck-online.nl/published/kck/content/paginas/tenten.nl.html
Gelogd

fish

  • Gast
Re: het verschil in haringen
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2009, 09:17:26 pm »

Ga zo door :J :J ;)
Gelogd

fam stok

  • Gast
Re: het verschil in haringen
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2009, 04:18:57 pm »

zeker handig om eens te lezen al gebruiken wij zelf toch de spijkers het vaakst slaat makkelijk ::) en op elk terein
vindt ik ze toch wel erg handig
Gelogd

antonva

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk: kampeermiddel : Gerjak Tago Settler
  • Gerjak Tago Settler Crossing 2010 (model 2009)
Re: het verschil in haringen
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2009, 10:17:24 pm »

handig, thanx!
Gelogd
"due to the current economic situation the light at the end of the tunnel will be turned off until further notice"

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk: kampeermiddel : HK Flyer Bedouin
Re: het verschil in haringen
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2009, 10:44:36 pm »

De haringen die de meeste kennen (die platte gehoekte) zijn eigenlijk alleen nuttig op klei-achtige grond. Zodra het wat droger is, zijn de 'spijkers' de beste keuze.

Zand, en dan bedoel ik echt los zand zoals je bij stranden/duinen meemaakt, is een verhaal apart. Daar zijn die houten jetsers het best. Die blijven tenminste op hun plekkie staan.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

mr4hughz

  • Gast
Re: het verschil in haringen
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2009, 10:37:46 am »

ik zag bij vervat of obelink haringen die je met een boormachine de grond in kon draaien  ..(voor extra harde grond)

spijkers zijn nuttig voor "harde" grond ik had zelfs een "ijzeren" moker nodig om ze bij een camping erin te rammen .. en een tang om ze eruit te halen .. (dus wees gewaarschuwd)

de brede ijzeren .. zijn voor  losse grasgrond

hout is voor zeer losse en zanderinge ondergronden. lengte is "meer grip" 


overgens haringen zijn voor de vouwwagen niet zo relevant als bij een tent. 
sla dus het aantal haringen in na gelang van het weer .. is het gewoon mooi weer kan je namelijk met veel minder af
dan bij een storm achtige winden
Gelogd

Belgskes

  • Gast
Re: het verschil in haringen
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2009, 09:31:30 am »

Kleigrond... Daar zeg je zoiets...
Als ik zo van die V-vormige haringen (piketten zeggen ze bij ons) de kleigrond in drijf dan blijven ze inderdaad zeker en vast goed op hun plaats.
Het enige minpunt is dat na 3 weken ter plaatse die piketten zo hard de grond in zitten dat het vaak onmogelijk is om ze er terug uit te krijgen.  :N  :I
Lange spijkers vind ik in kleingrond nog het beste. Na enkele dagen zuigt de klei zich zowiezo vast rond de piketten. En met voldoende van die spijkers staat het boeltje toch vast hoor.
De stormband gaat er bovendien ook nog over.
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re: het verschil in haringen
« Reactie #7 Gepost op: april 29, 2009, 11:13:43 pm »

haringen eruit halen .. '

houten .. voorzichting aan alle kanten even "los" schoppen .. niet te hard want het breekt ..

de metalen kan je met een andere metale gewoon uit de grond trekken... gewoon overdwars onder het "lipje"
dus je pakt een andere haring die doe je als de bovenste "balk" van een T en zo kan je hem er makkelijk uit trekken ..

ik heb een goedkope gereedschaps koffer (waterpomp tang, hamer, schroevendraaiers en ratel setje) gekocht om eventeel hard grond toch erin te kunnen hameren .. de tang is handig voor haringen eruit te trekken ..

een verleng stukje voor de ratel zorgt dat ik makkelijk de poten uitdraai (geen gehannis met andere gereedschappen) schroevendraaiers en tang is handig voor mijn 2 soorten gasflessen (makkelijk adapters veranderen)
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re: het verschil in haringen
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2010, 11:58:59 am »

Voor mensen die haringen zo diep mogelijk de grond in trappen (bijvoorbeeld om te voorkomen dat kinderen de voeten eraan kapot lopen) en dus last hebben met weer eruit krijgen:

Leg vlak achter de haring een houtje neer (ik heb een stuk persplex van 20 lang x 5 breed x 2 hoog daarvoor), hierover gaat een tweede haring met de bovenkant achter de haring in de grond gehaakt. Nu kun je met de voet of voorzichtig met een rubber hamer de haring iets omhoog trappen of slaan tot je de haring er helemaal achter kunt haken en deze met twee handen vasthouden :)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: het verschil in haringen
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2010, 08:49:10 am »

Wij gebruiken de "Tarzans". De platte haringen voor de luifel. Afhankelijk van waar we zijn. Afgelopen zomer in Hongarije geen rotsen in de grond tegen gekomen. In Tsjechie en Slowakije weer wel de jaren daarvoor. Ik zag ook iemand met houten haringen klooien. Had een grote koevoet nodig om ze uit de grond te wrikken. Zelf heb ik in het verleden een "haringtrekker" zelf gemaakt. Een stuk RVS staaf rond 6. Ca. 10 cm haaks ombuigen, dat wordt het handvat. Ca. 5 cm onder het handvat gewoon een haak buigen. Alles een beetje in een "S" vorm met een platte, recht, bovenkant. Om het handvat kun je nog een stuk rubber doen voor zachtere en betere grip. Mocht je last van je rug hebben, kun je het ding wat langer maken. Hiermee trek je heel simpel de haringen uit de grond. Nu ik sinds kort de "Tarzans" gebruik, heb ik ook een klauwhamer mee. Die wrikt ook zo de haringen uit de grond. In de kleiachtige grond kunnen de platte haringen nog best vastzitten na regen en weer droogte.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal