Beste allemaal,
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe vouwwagen. 3 kinderen gaan in eigen tentje en heb nu genoeg aan 1 bed. Hadden jamet dakota maar willen sneller klappen.
Jamet Easy of Campooz Lazy Jack of vergelijkbaar.
Campooz looks vind ik mooi maar paar nadelen denk ik of zie ik dat verkeert.
waterpas zetten lastiger
meer tijd nodig voor opzetten
hoger slapen
laadruimte minder goed toegankelijk door luik.
Kan iemand mij helpen met voor en nadelen van jamet easy en campooz lazy jack of fat freddy
Bij voorbaat dank
Bert Hagen
De vragen gaan naar ik aanneem over vergelijking met de Jamet en Campooz. De Campooz ken ik redelijk, op youtube (
https://www.youtube.com/watch?v=0g4wZQEgh2o) heb ik enkele opzetfilmpjes van het genoemde Jamet model bekeken en op basis hiervan mijn antwoorden. Zelf bezit ik trouwens een 3Dog, het concept van de Campooz lijkt hierop alleen heeft Campooz meerdere details behoorlijk anders uitgevoerd. Toen wij voor de keuze stonden (eind 2016) vond ik de Campooz modellen minder praktisch (lees bewerkelijker met opzetten) en had ik ook mijn twijfels over de gebruikte materialen en bouwkwaliteit van de Campooz. De Campooz ziet er visueel wel leuk uit en is ook wat lager geprijsd. Wij hebben ons uitvoerig in de Campooz (en ook Campwerk, Holtkamper enkele Aart Kok modellen en vele andere waaronder ook Jamet vergeleken) verdiept voordat wij uiteindelijk voor de 3Dog hadden gekozen.
Mijn visie op jouw vragen:
==> waterpas zetten lastiger: De Campooz steunt op 2 uitvalpoten, 2 wielen en het neuswiel. Dit zet mijns inziens juist veel sneller en gemakkelijker op dan de Jamet met 4 schroefpoten, 2 wielen en neuswiel. Bij de Campooz (en ook Campwerk of 3Dog) gaat het in een paar stappen: 1) Zet de wagen in de dwarsrichting ongeveer waterpas neer en laat met het neuswiel de wagen iets voorover (aflopen naar trekboom). 2) Laat de valpoten vallen (schroef half slag los, poot valt en daarna schroef weer halve slag vast; dit is minder werk schroef/schaar poten!). Als de wagen niet 100% waterpas in de dwarsrrichting staat zet dan de uitvalpoot aan de hoge zijde iets boven de grond vast. 3) Draai nu met het neuswiel de dissel omhoog totdat het geheel waterpas staat. (tip: plaats een waterpas op de dissel, bij de 3Dog zit dit er standaard op). Dat is het: het op z'n plaats rijden is meestal meer werk dan het waterpas stellen ;-).
==> meer tijd nodig voor opzetten -> Check youtube: de genoemde Jamet heeft los kuipzeil en veel meer losse onder delen dan een Campooz (die een vastkuip heeft), ik verwacht dat de Campooz overtuigend sneller staat. (Onze 3Dog is met nog minder handelingen dan de Campooz op te zetten, check ook hier weer youtube (
https://www.youtube.com/watch?v=056Be89AbCo) of ga op de KCJ kijken waar ze beiden en naar ik verwacht ook de Jamet staan.)
==> hoger slapen: Ja bij de Campooz slaap je op 1 meter hoogte, je gaat via een trapje het bed in. Dit is Geen voordeel maar hoort bij het concept: relatief korte wagen met goede bodemvrijheid waar de tent die mede vanwege de hoge plaatsing van het bed en super makelijk op te zetten is. Als een trapje een probleem is valt de Campooz af...
==> laadruimte minder goed toegankelijk door luik: Er zit bij de Campooz veel laadruimte onder het bed, ik verwacht duidelijk meer dan bij de Jamet. Het achterste deel is goed toegankelijk, het voorste minder maar nadat de achterste eruit is kan je hier ook bij. Bij onze 3Dog hebben wij dit systeem na 2 jaar gebruik niet als nadelig ervaren. Tegen het voorschot zitten spullen (zoals extra picnictafel, peddels, tarp met extra stokken en opblaasboten en peddels) die onderweg of thuis niet nodig zijn. Hierachter zijn de spullen juist wel zeer goed toegankelijk en dit heb ik nog wat verbeterd met een opbergsysteem met eigen bouw keuken (zie projecten in 3Dog
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.msg283236#msg283236) waardoor dit nog wat gemakkelijker gaat.