Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Frankrijk (drinkwater)  (gelezen 10009 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dappereklapper

  • Gast
Frankrijk (drinkwater)
« Gepost op: juli 12, 2011, 01:55:37 pm »

Wij gaan met onze Jamet voor het eerst kamperen in Frankrijk.
Nu weet ik dat het water uit de kraan daar geen drinkwater is. Wanneer ik het water eerst kook en vervolgens laat afkoelen, kan ik het dan wel veilig aan m'n kids geven?
Of gaan jullie uitsluitend voor water uit fles / pak?

« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2015, 04:00:07 pm door KenJo »
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2011, 02:01:50 pm »

Wij drinken daar uitsluitend water uit fles. Dat doen de fransen zelf ook.
Ik vind het water zo vies ruiken en smaken dat ik zelfs met tandenpoetsen spoel met flessenwater...
In de supermarkten heb je hele schappen vol water staan, met en zonder bubbels en in verschillende prijsklassen.
Zelf kopen wij gewoon de goedkoopste, deze zijn gewoon lekker.

Groetjes, Irene
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2011, 02:06:57 pm »

 8) wij ook hoor, alleen water uit de flessen, en inderdaad, de goedkoopste zonder bubbels, zijn ongeveer 30 cent voor 1,5 liter, verpakt per 6 in een plastic verpakkingsmateriaal.
je kan ook 10 liter flessen kopen maar is best zwaar en past niet in de koelkast...........

                               Peter
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Henk CC

  • Gast
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2011, 02:34:03 pm »

Je kan gewoon uit de kraan drinken in Frankrijk. Toen wij 19 jaar geleden voor het eerst naar zuid Frankrijk gingen dronken wij ook uit flessen. Een jaar later konden we gewoon uit de kraan drinken. Wij doen het nog steeds en nog nooit ziek van geworden of geweest. Maar wij koken het niet.  Het zit vaak ook tussen de oortjes?? :#

Henk
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2011, 03:49:18 pm »

In La Douce France is kraanwater technisch te drinken. Vaak wordt er echter chloor toegevoegd, dat geeft een smaak af. In Nederland zijn we nogal verwend met water en wat kleur (meestal ijzer, volslagen ongevaarlijk) of smaak (chloor) ervaren wij als 'vies' en 'eng'.

In de supermarché kijken wat de locals kopen: die is meestal de goedkoopste... Eerst koken helpt nauwelijks voor de smaak, is een gedoe en gas is ook niet gratis. Voor een paar duppen koop je inderdaad 1,5 of soms 2 liter. Wel zo gemakkelijk: kan direct de koeling in.

Wij nemen vaak een beetje water uit de fles, vullen aan met limonadesiroop (mint!) en dan hebben we een dag lang limo voor de kids en ons die we makkelijk koel kunnen zetten.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Belgskes

  • Gast
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2011, 04:29:38 pm »

Snel eventjes de website van Carrefour in Frankrijk graadpleegd en daar lees ik dat je flessen mineraalwater kan kopen voor de prijs van ? 0.17/l.
Om eerlijk te zijn zie ik me geen water koken, opnieuw laten afkoelen, in flessen gieten om een habbekratsje voordeel te doen hoor.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2011, 05:35:28 pm »

Wij hebben altijd gewoon water uit de kraan gedronken. Geen probleem. Ik zal het dit jaar ook gewoon gebruiken voor de kinderen, tenzij het echt opmerkelijk vies smaakt. Maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Als er 'eau non potable' bij staat is het niet drinkbaar. Dat is meestal kraanwater bij het chemisch toilet en soms bijv. de douches. Goed voor het milieu!

Grappig artikel:
http://www.wetapwater.com/nl/nieuws/2010/09/frankrijk-parijzenaars-drinken-bruisend-leidingwater/
En gekopieerd uit datzelfde artikel:
Chloorsmaak aan je water?
Aan leidingwater word in landen als Frankrijk en Spanje kleine hoeveelheden chloor toegevoegd, als bacteriedodend middel. Vind je dat je kraanwater te veel naar chloor smaakt, laat het dan een half uurtje staan in een karaf in de koelkast (zonder dop).

En bedenk maar dat heel wat flessenwater ook uit Frankrijk komt! Net als bijvoorbeeld het water uit de kraan in de buurt van Utrecht en de pakken van Bar-le-Duc.
Gelogd

Purk

  • Gast
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2011, 06:24:52 pm »

Wij drinken het water meestal gewoon, hangt een beetje van de regio af hoe sterk de chloorsmaak is (net als in Nl trouwens, hier zijn ook beste verschillen). Of een tussenvorm: voor direkte consumptie koop ik een grote tank, met kraantje. Niet goedkoopste, wel handigste voor de camping vond ik altijd, dient in plaats van je gewone watertankje. En voor het koken etc gebruiken we dan gewoon wel het kraanwater.
Toen we in Frankrijk woonden, hadden we een Britta watertankje, dat scheeld enorm. Maar om die mee te slepen... Ruimte zat, maar er moet een keer een einde komen aan al dat meenemen.
Het is in elk geval goed om te weten dat het water idd geen 'kwaad' kan, gewoon drinkbaar is. Reden waarom fransen zoveel flessen water kopen is niet zozeer omdat ze het kraanwater niet zouden drinken. Alleen bij de maaltijd serveren ze meestal geen kraanwater, maar flessen, zeker als er gasten komen.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2011, 08:15:54 pm »

In nederland heb je ook veel kwaliteitverschillen in smaak van het leiding water.
Wij zijn frankrijk liefhebbers en hebben vele regio's gehad, maar altijd gewoon water uit de kraan gedronken, nooit ziek geworden.
Zit 'm vaak tussen de oren.

Wat we wel eens doen als het water "vies" smaakt, een paar flessen vullen en laten staan in de koelkast.
En voor een kopje thee, gebruiken we soms ook flessen-water, smaakt de thee erg lekker mee.

Voor de rest, lekker drinken, is niets mis mee....
Proost!
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2011, 08:04:15 am »

ligt inderdaad aan de regio waar je zit. in en rond parijs is het een smerige smaak. in het zuiden is het beter. ik heb ook weleens water gedronken dat hetzelfde smaakt als in nederland
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2011, 08:14:38 am »

Ik gebruik in Frankrijk gewoon water uit de kraan. Tenzij het uitdrukkelijk vermeld staat dat het geen drinkbaar water is. Nog nooit ziek geweest. Water koken daar begin ik niet aan.
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2011, 10:03:29 am »

Tussen de oren?? Mijn broer woont in Noord Frankrijk en daar word door de bevolking toch echt geen water uit de kraan gedronken...
Misschien dat je het inderdaad moet laten staan en/ of koken en dat daarna de chloor lucht en smaak eraf is, maar daar heb ik
tijdens mijn vakantie weinig zin in.
In Hongarije dronken wij ook nooit water uit de kraan, vanwege de vele kalk in het water, waar onze verwende Nederlandse
buikjes niet aan konden wennen. Hier drinkt de bevolking wel het water uit de kraan omdat ze eraan gewend zijn.
Maar in Frankrijk, de delen waar ik dan geweest ben, drink ik het niet uit de kraan, zolang het ruikt naar een product waar ik
mijn wc mee schoonmaak... Zal misschien geen kwaad kunnen, maar lekker is anders.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2011, 10:26:37 am »

In frankrijk zijn de meeste "stadse" bewoners erg vies van vuil bijna een soort smetvrees.
Als je ziet hoeveel water uit flessen er gekocht wordt, maar ook schoonmaakmiddelen.
Kijk eens hoe druk het is bij drogisterijen, apotheken, volgens mijn zijn de franse erg liefhebbers van zeepluchtjes.

Terwijl de plattelanders het water gewoon uit de kraan drinken.
Wij nederlanders staan in de volksmond bekend als "vieserikken" omdat we het water drinken, minder proper zijn.

Al met al een verschil van mening over het water en de kwaliteit hiervan. ook onder de fransen.

Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2011, 11:17:24 am »

Maar in Frankrijk, de delen waar ik dan geweest ben, drink ik het niet uit de kraan, zolang het ruikt naar een product waar ik
mijn wc mee schoonmaak... Zal misschien geen kwaad kunnen, maar lekker is anders.

+1 hahaha  :#
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Frankrijk (water)
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2011, 11:57:50 am »

En je aanrecht, sommigen tenminste... En het zwembad... ook meer dan eens een slokje van gehad.. En als je naar de tropen gaat dan is het zeer verstandig om je drinkwater te desinfecteren met chloortabletten... echt geen probleem dus. Het zit dus beslist tussen de oren. Natuurlijk, als het water NIET drinkbaar is, is het niet drinkbaar. Logisch  ;)

Heb toch even gegoogled naar het drinkwater van Hongarije. Daarvan wordt geadviseerd om het niet te drinken omdat het water daar nog niet overal goed gezuiverd wordt. Heeft dus niets met de hardheid van water te maken. Van hard water krijg je geen maagklachten. Eerder zou je verwachten dat maagklachten daar minder van worden vanwege het gehalte calcium en magnesium. Daarvoor is de dosering echter weer veel te laag  ;)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal