Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zelf doen: Disselbak Aart Kok  (gelezen 14828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Gepost op: september 04, 2012, 08:52:02 pm »

N.a.v. van de diverse reacties op mijn disselbak berichten voor de Aart Kok, hierbij dan enkele foto's en een korte duidelijke uitleg.

Een disselbak kopen bij de Aart Kok dealer, kost je ? 345,-. Sommige dealers hebben enkele andere kisten van Alutec staan, maar gemiddeld genomen, komt de prijs uit op ruim ? 300,-. Een vorstelijk bedrag voor een aluminium kist inclusief montage.

Na wat zoekwerk op het internet, kwam ik bij een legerdump een set nieuwe aluminium kisten tegen. De aluminium kisten zijn verkrijgbaar in 3 maten. Ik heb gekozen voor de grootste maat L 80cm x B 62cm x H 42CM Zie hier: http://www.de-generaal.com/gebruiksgoederen/kisten_aluminium/index_kisten_alu.htm
De kist kost ? 145,- en voor ? 7,50 werd hij keurig op mijn werk afgeleverd. Kreeg er zelfs nog een paar thermosokken bij cadeau. De kist zelf is super degelijk en mooi afgewerkt. Dat er met grote letters ARMY ingestanst staat, doet me helemaal niets. Lekker stoer :-)

Omdat de bodem van de aluminium kist is verzonken, past hier keurig een 18 mm montageplaat in. Ik heb gekozen voor een montageplaat van 18mm betonplex. Betonplex is zeer sterk en bestand tegen vocht. Vervolgens heb ik de binnenmaten van de bodem exact opgemeten en de montageplaat daarna op maat gezaagd. De hoeken netjes afronden en het geheel middels een bandschuurmachine exact passend gemaakt. De betonplex montageplaat past nu precies in de verzonken bodem van de aluminium kist. De geschuurde randen heb ik vervolgens in de blanke lak gezet.

Omdat in het frame van onze Aart Kok Kampala reeds 2 ovale gaten zaten (fabrieks af) was het monteren van de disselbak dan ook een kleine moeite. Voor het vastzetten van de montageplaat, gebruik ik 2 RVS slotbouten en RVS borgmoeren met nylon ring. Meet de montageplaat exact het midden uit op de dissel en teken de ovale gaten af op de montageplaat. Boor hierin twee gaten en verdiep de gaten enigszins met een speedboor. Zet nu de montageplaat vast met de slotbouten. Plaats nu als laatste de aluminium disselbak op de plaat en zorg dat de montageplaat in de bodem vast komt te zitten (gebruik hiervoor een rubberen hamer).

De kist kun je vervolgens vastzetten met slotbouten / schroeven op de montageplaat. Bij het gebruik van slotbouten, zou ik gebruik gaan maken van rubberen ringen voor een zuivere afdichting. Als je het schroeven in de kist zonde vind, dan kun je ook een spanband om de kist en de montageplaat spannen. Net wat je zelf wil...

Oh ja..De bodem van de aluminiumkist, heb ik voor de zekerheid binnenin helemaal rondom afgedicht met siliconenkit waardoor de kist 100% waterdicht is (inmiddels proefondervindelijk vastgesteld en goedgekeurd :P).

Van de montage heb ik helaas geen foto's gemaakt. Maar uiteindelijk is dat ook niet spannend. Kist kopen, stukje betonplex + slotbouten kopen. Bodemplaat op maat maken en vastzetten op het frame. Van het resultaat, staan hieronder een lading foto's.

Tot slot de kosten:
Aluminium kist: ? 152,50 inclusief verzendkosten
18mm Betonplex + RVS bevestigingsmateriaal ? 30,-
Totaal ? 182,50
« Laatst bewerkt op: november 24, 2014, 01:06:41 pm door rijzinga »
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #1 Gepost op: september 04, 2012, 09:03:10 pm »

mooi gedaan en een lekker stoere combinatie.
helemaal goed en praktisch....

veel plezier ermee
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #2 Gepost op: september 04, 2012, 09:41:13 pm »

Netjes
Flinke bak ook

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #3 Gepost op: september 04, 2012, 09:43:24 pm »

Strakke bak hoor! En als ik het zo lees ook een degelijke montage op de dissel.
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #4 Gepost op: september 05, 2012, 10:08:29 pm »

Ziet er mooi uit hoor ik den dat hier veel mensen wat aan deze info hebben. :#
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2012, 10:46:59 pm »

Ziet er goed uit! Dat is toch nog een behoorlijke bak. Het nadeel met met dit soort bakken op internet is voor mij toch altijd dat het moeilijk is om in te schatten hoe groot (effectief) zo'n bak nou is.  En nu heb ik een beeld!
Gelogd
Adventure Awaits

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2012, 05:23:51 pm »

Ziet er goed uit! Dat is toch nog een behoorlijke bak. Het nadeel met met dit soort bakken op internet is voor mij toch altijd dat het moeilijk is om in te schatten hoe groot (effectief) zo'n bak nou is.  En nu heb ik een beeld!

Dat nadeel is makkelijk te ondervangen, dat heb ik namelijk ook gedaan. Je neemt een stuk karton en snijd dat uit in dezelfde maat als de disselbak. Dan weet je precies hoe groot de bak zal zijn. Kun je mooi meten en schuiven op je dissel.
Kleine moeite en groot plezier  :)
Gelogd

Zeeuwse klapper

  • Gast
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2012, 10:18:59 pm »

Heb je netjes gedaan, staat ook mooi bij de wagen!
Zelf heb ik een kunstof kussenbox (35 euro) op de dissel van de jamet gezet, ook deze heb ik voorzien van een 18mm bodemplaat in de bak, om deze stijf te maken, tevens heb ik doordat de bak enorm breed is ook nog een balk op de bodemplaat zodat de kist niet gaat doorhangen.
Tevens nog zijsteunen er aan gemaakt welke in de bak aan 2 aluminium profielen zitten.
Deze zitten aan de wagenbak geschroefd.

Door de lengte van 120cm, 60cm hoog en 50diep kunnen de portapotti, de koelbox, grote gasfles, opblaasboot met peddels, vishengels, gereedschap, koffer BBQ, houtskool en de step van de kleine ook mee....





Uploaded with ImageShack.us
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 10:31:50 pm door Zeeuwse klapper »
Gelogd

wemsey

  • Gast
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2012, 10:43:48 pm »

Heb je netjes gedaan, staat ook mooi bij de wagen!
Zelf heb ik een kunstof kussenbox (35 euro) op de dissel van de jamet gezet, ook deze heb ik voorzien van een 18mm bodemplaat in de bak, om deze stijf te maken, tevens heb ik doordat de bak enorm breed is ook nog een balk op de bodemplaat zodat de kist niet gaat doorhangen.
Tevens nog zijsteunen er aan gemaakt welke in de bak aan 2 aluminium profielen zitten.
Deze zitten aan de wagenbak geschroefd.

Door de lengte van 120cm, 60cm hoog en 50diep kunnen de portapotti, de koelbox, grote gasfles, opblaasboot met peddels, vishengels, gereedschap, koffer BBQ, houtskool en de step van de kleine ook mee....





How dat lijkt me nogal dapper. Hoe is de stevigheid van die box? Ik heb ook zo een box op mijn terras staan en merk dat als de zon daarop staat de bak al redelijk zacht begint te worden en in die toestand wil ik er niet aan denken dat die op mijn dissel zou staan. Of heb je langs de binnenkant ook een versteviging voorzien? Het is natuurlijk wel een heel budgetvriendelijk oplossing maar ik zou het precies zelf niet riskeren.

mod: foto quote verwijderd
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 11:36:02 pm door muis »
Gelogd

Zeeuwse klapper

  • Gast
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #9 Gepost op: september 06, 2012, 10:57:12 pm »

De bak is wel aangepast, zonder verstevigingen is het maar een slappe bak.

Binnenversterking door 18mm multiplex bodemplaat, en 4 aluminium hoekprofielen 30x30mm op de hoeken, de achterste zitten met de zijsteunen verbonden.
De bodemplaat zit door en door met 4 slotbouten op de dissel.
Op de grondplaat zit aan voorkant ( de meest overhangende kant) een balk van 60x40 mm, hierdoor is de bak superstijf.
De spanbanden zijn alleen om het deksel goed dicht te houden aangezien er alleen een middensluiting op zit.
Ik kan er gewoon op staan om de tent goed te doen.

Probleemloos 3500 km mee door frankrijk gereden, de zware gaslfles staat uiteraard in het midden op de dissel, aan de zijkanten licht spul zoals lege portapotti en koelbox.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #10 Gepost op: oktober 01, 2016, 03:54:25 pm »

Helaas zijn de foto's niet meer beschikbaar, willen jullie ze nogmaals toevoegen?
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #11 Gepost op: oktober 02, 2016, 06:14:35 pm »

Ik heb de foto's niet meer. Weet ook niet waarom ze hier niet meer beschikbaar zijn.
@muis weet dat wel..
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Zelf doen: Disselbak Aart Kok
« Reactie #12 Gepost op: oktober 02, 2016, 07:40:39 pm »

In die tijd is het forum overgezet naar een andere server.  Hierbij zijn helaas een aantal foto's verdwenen. (Foto's als bijlage)

Als de foto's in een online album staan zijn verwijderd zie je ze hier ook niet meer.  (Foto's in een tekst)
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal