ok, en nu gaan we even omdenken
voordenken ipv nadenken
het gaat hier steeds over "lang" opladen en de tijd die je er mee kwijt bent
laten we eens naar de brandstofkosten kijken vs de tijd die je er extra mee kwijt zou zijn
wij zijn met onze auto en klappen naar Italië geweest
hebben in 3 weken tijd bijna 3.775km gereden en 278 liter brandstof verbruikt
zonder tol en overnachtingen heeft de reis dus aan brandstof zo'n 278 x euro 1,65 = 450 euro gekost
volgens diverse websites is een modaal netto salaris rond de 2.150 euro per maand
in een jaar zitten gemiddeld een 261 werkbare dagen, per maand kom je dan uit op 21,75 werkbare dagen
oftwel een dag werken (uitgaande van 25 dagen werken per maand) kost je / levert dit je 2150 / 21,75 = 98,85 euro op
Jan Modaal moet dus 450 / 98,85 = 4,55 dag werken om zijn brandstof naar Zuid-Europa te kunnen betalen
Jan Tesla rijdt rijdt gemiddeld 15 kWh / 100 km
voor de 3.775 gereden km's betekent dit een elektriciteitsverbruik van 3.775 / 100 x 15 = 566 kWh
oftewel zijn elektriciteitskosten bedragen "slechts" 566 x euro 0,25 / kWh = 141 euro
een verschil dus van 450 - 141 = 309 euro
conclusie het verschil in autorijden met een "plofauto" of een elektrische auto kost je een 300 euro
hiervoor moet Jan Modaal echter 3 dagen werken
wanneer Jan Modaal er op de heen- EN terugreis een dag langer over (2 in totaal dus, kost hem netto 200 euro) doet en een overnachtingscamping (a 50 euro) boekt maakt het hem financieel niets uit
sterker nog, het kost hem geen extra geld, zijn vakantie duurt 2 reisdagen langer waar hij van het uitzicht en omgeving kan genieten
wel moet je in staat gesteld worden om een Tesla Model 3 te kunnen / mogen rijden
helaas ben ik ook niet in die positie