Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Motorfiets op een flyer?  (gelezen 10139 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennisschreur

  • Gast
Motorfiets op een flyer?
« Gepost op: augustus 30, 2013, 01:52:19 pm »

Hallo Allemaal,

Is er hier iemand op het forum die zijn motorfiets meeneemt op zijn flyer (dat wil zeggen op de dissel of achterop)?

Ik zit zelf bijvoorbeeld te denken aan het verplaatsen van de keuken van op de dissel naar achterop (demontabele ophanging of iets dergelijks) en dan een motorfiets voorop op de dissel.

Maar goed, heeft iemand hier al ervaring mee?
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 30, 2013, 01:58:50 pm »

zoiets? Maar dan geen flyer.
Voorop zal een vereiste zijn ivm gewicht. (let ook op totaal gewicht)

denk dat de Flyer wel voldoende ruimte heeft voor een flinke drager voorop, bevestiging zal even puzzelen zijn maar niet onmogelijk vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 02:00:31 pm door Swede »
Gelogd
live life outdoors

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Motorfiets op een flyer?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 30, 2013, 03:40:36 pm »

Geen ervaring mee. Maar als je de keuken naar de achterkant verplaatst, dan kiept de wagen op zeker achterover. Dan zou je dus altijd iets qua gewicht op de dissel moeten hebben. Lijkt me erg onpraktisch in gebruik.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2013, 03:43:57 pm »

Bij Holtkamper zelf hebben ze ook zo'n soort oplossing voor de cocoon:
http://holtkamper.nl/Informatie/Waarom-Holtkamper.html?cId=Waarom%20Holtkamper&rId=5
Gelogd

dennisschreur

  • Gast
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 30, 2013, 03:49:38 pm »

Geen ervaring mee. Maar als je de keuken naar de achterkant verplaatst, dan kiept de wagen op zeker achterover. Dan zou je dus altijd iets qua gewicht op de dissel moeten hebben. Lijkt me erg onpraktisch in gebruik.

Dan zou de keuken in het geval van het niet meenemen van de motorfiets ook voorop gemonteerd moeten kunnen worden. Dat lijkt me wel haalbaar...
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2013, 04:10:35 pm »

Al je een identiek soort frame weet te maken als waar de Greenbox op staat, dan is de oplossing van Dennis  op zich een goeie.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2013, 04:13:26 pm »

Een motor is wel vrij lang. Een redelijk compacte motor als een Ducati Monster is al 210 lang.  Wil je die in de breedte meenemen? Dat wordt wel een enorme windvanger. En mag dat uberhaupt? Een flyer is 160 breed, dus dan steekt ie 25 cm uit aan beide kanten.
 
Misschien het deksel verstevigen en dan bovenop gewoon recht vooruit? Heb je wel een goede rijplaat nodig en dan nog is het niet eenvoudig.

Kortom, het lijkt mij zeer moeilijk te realiseren.

http://www.ducati.nl/bikes/monster/696/index.do#tech_spec.do?&_suid=137787140448108358025415176479
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2013, 04:21:59 pm »

Citaat
Uitstekende lading: Maximaal mag bij voertuigen uitsteken:

zijden van het voertuig: auto ? 20 cm. per kant
aanhangers tot een breedte van in totaal maximaal 3.00 meter indien de lading ondeelbaar is (uitzondering ? zie 2.55 meter)
achterzijde: maximaal 1.00 meter, zonder dat er een markeringsbord gevoerd moet worden (zorg dat de kentekenplaat leesbaar blijft)

Het lijkt dus wel te mogen. in Nederland tenminste.

http://www.autorij-instructie.nl/2007/10/voertuigen-afmetingen-lading/
Gelogd

dennisschreur

  • Gast
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2013, 04:26:17 pm »

De Ducati monster, dat is een goede keus!

Ik wil mijn multistrada meenemen of een offroad motor. De multistrada zal wel te groot en zwaar zijn. Een 250cc offroad moet toch lukken...
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2013, 04:48:39 pm »

Een 250je is ook zomaar 217 lang. Maar die is wel weer beter bovenop te zetten.
Staat gelijk aan 4 volwassen fietsen.

http://www.yamaha-motor.eu/nl/producten/motoren/competitie/yz250f.aspx?view=techspecs

Huren kan natuurlijk ook. Zo'n 250je kost niet de wereld voor een dagje.
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 04:56:11 pm door Taan »
Gelogd

Daytona69

  • Gast
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2013, 06:24:55 pm »

Of een Go Camper trailer aanschaffen
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2013, 08:10:00 pm »

Een 250je is ook zomaar 217 lang. Maar die is wel weer beter bovenop te zetten.
Staat gelijk aan 4 volwassen fietsen.

http://www.yamaha-motor.eu/nl/producten/motoren/competitie/yz250f.aspx?view=techspecs

Huren kan natuurlijk ook. Zo'n 250je kost niet de wereld voor een dagje.
Dit is een crosser. Een Enduro met kenteken zal wat zwaarder zijn door verlichting, accu, startmotor e.d.
Ik heb er ook over nagedacht om een lichte enduro mee te nemen op de Jametic. Maar denk dat de problemen gewoon te groot zijn om op eenvoudige en budgettair verantwoorde wijze op  te lossen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:47:37 pm »

Ik zou mijn motor ook best graag meenemen maar het lijkt me niet verstandig om een 200+kg wegende motor waar dan ook op willekeurig wat voor VW te bevestigen.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Kole

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Kole Tenttrailers
Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2013, 02:37:46 pm »

Motor op de dissel bij een Flyer geeft veel te veel kogeldruk. Vraag me af welke auto je er dan voor wilt zetten?
Bij de Cocoon staat de drager veel dichter op de as. Dit is bij de Flyer niet te realiseren lijkt mij!

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Motorfiets op een flyer?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2013, 05:46:12 pm »

Ik zou mijn motor ook best graag meenemen maar het lijkt me niet verstandig om een 200+kg wegende motor waar dan ook op willekeurig wat voor VW te bevestigen.
Ik denk dat als je dat goed aanpakt, dat uit oogpunt van veiligheid op zich nog wel meevalt. Het totale gewicht en de omvang van het geheel valt nog wel binnen de grenzen. Groter en zwaarder dan een sleurhut wordt het niet. Je moet gezien de hoogte echter wel een behoorlijk lange oprijplaat hebben. En erop lukt dan nog wel, maar achteruit eraf gaat bij de hoogte van een vouwwagen waarschijnlijk heel snel fout. De vraag is m.i. dan ook eerder: is het praktisch wel haalbaar?
Je moet de krachten die het gewicht van de motor veroorzaakt via de wielgoot en stevige dwarsbalken direct en zonder noemenswaardige  vering wegleiden naar het onderstel. En dus niet via de bak van de vouwwagen. En op datzelfde frame moet de motor met spanbanden voor en achter naar links en rechts gezekerd kunnen worden. Dus tel er voor de constructie plus de benodigde oprijplaat (die er ook vast opgemonteerd moet kunnen worden) ook nog maar een kleine 100 kg bij op, tenzij je e.e.a. in een lichte aluminiumlegering voor constructiewerk gaat uitvoeren (lees: lassen). En die hele constructie moet er na het eraf rijden van de motor (nogmaals: zie je 't voor je, gegeven de hoogte van veel  vouwwagens?) afgehaald worden om de vouwwagen op te kunnen klappen.
Een draagconstructie achter de vouwwagen waar de motor stabiel in hangt is waarschijnlijk ook niet haalbaar omdat je dan een negatieve, maar bij golvende wegen op z'n minst een heel sterk fluctuerende kogeldruk krijgt.
En ik weet ook niet of het wel mag, een motor achter een aanhanger haken. :# (Kan best van wel. De wet laat soms de gekste dingen toe).
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal