Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Eerste lange reis HK Kyte XL  (gelezen 1759 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Eerste lange reis HK Kyte XL
« Gepost op: juni 26, 2019, 10:25:57 am »

Allen,

gezien de vele hulp op dit forum wilde ik even kort mijn ervaringen delen met de HK Kyte die we vorig jaar hebben aangeschaft.
Voor de geïnteresseerden:
1) ons zoek topic: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21211.msg298035#msg298035
2) de eerste indruk: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=22927.15   (inclusief een foto van de opgezette Kyte)

We zijn de afgelopen 2 weken op vakantie geweest in onze rondtrekkende stijl, zoals we dat voorgaande jaren met de caravan (Eriba Feeling 430) gedaan hebben. Dus konden we goed vergelijken.
We zijn, mede door het weer en een vol zittende camping best vaak van plaats gewisseld, nog vaker dan dat we ooit met de caravan gedaan hebben.

Route
Duitsland Freudenstadt (Camping Langenwald, aanrader!) - 2 nachten
Oostenrijk Otztal / Huben  (Otztaler Naturcamping, prima camping) - 2 nachten
Italie Dolomiten / Sexten (Caravanpark Sexten, ook een topper) - 3 nachten
Oostenrijk Vorarlberg / Nuziders (Panorama camping Sonnenberg, matige camping) - 2 nachten
Duitsland Freudenstadt (wederom Camping Langenwald) - 3 nachten

We hebben dus goed kunnen oefenen op opzetten en afbreken zeg maar.

Rijden
Wat een enorm verschil ten opzichte van een caravan. Veel minder hobbels voelbaar, veel minder last van drempels, geen zuiging bij vrachtwagens, geen windgevoeligheid, duidelijk minder gewicht, niet van die extra spiegels nodig. Dit is waarom we overgestapt zijn en het verschil is nog groter dan gedacht. Je kan gewoon 120 op de teller rijden zonder dat het inspannend wordt. Wel wat risico op bekeuringen, gezien je in Duitsland maar 100 mag, na keuring die we hebben gedaan.

Ook in kleine dorpen merk je dat een vouwwagen veel smaller en minder lang is. Dus min of meer: als de auto past, past de vouwwagen.
Verder hebben we de Timolsjoch gereden toen we van Oostenrijk naar de Dolomieten zijn gegaan. Prachtige bergpas, die net open was. Hoge muren van sneeuw nog naast de weg. Hoogste punt is ruim 2500 meter en er zitten hellingen van 15% in. Aanhangers mogen tot 4,5 meter lengte, inclusief dissel. De Kyte is 4,20 dus geen probleem.  :)
Gewoon in vlot tempo over de pas heen kunnen rijden, stoppen in bij de uitzichtpunten en het restaurant. Ook met parkeren veel makkelijker en veel minder gevoelig voor hobbelig parkeerplaatsen. Vind een opbouw van een caravan echt niet zo leuk.
Moet wel erbij zeggen dat we voor het rijden van passen een auto hebben met een overschot aan koppel en vermogen (BMW 430D GranCoupe, 260pk / 560Nm). Dat helpt om zonder enig probleem met het verkeer zonder aanhanger te kunnen meerijden, voor zover er verkeer was op de pas. Was nog erg rustig.

Opzetten & afbreken
Eerste plek ging redelijk voorspoedig. We hadden hem pas 1 keer opgezet vorig jaar en hadden dus weer even de handleiding nodig. In totaal 40 / 45 minuten mee bezig geweest. Voor de duidelijkheid: ik tel dan afkoppelen, op de plek duwen, waterpas zetten, uitklappen, luifel opzetten, haringen plaatsen waar nodig, keuken open zetten, tafel en stoelen neerzetten, trapje neerzetten. Dus echt van plek gekozen tot aan koffie zetten.
Met de caravan duurde dit 20 minuten, maar goed eerste keer.
Invouwen was op een regendag en dat ging wonderbaarlijk goed. In verband met de regen niet op de tijd gelet, maar zal alles bij elkaar ook een minuut of 40 zijn geweest. Windoforce werkt prima met een kletsnat doek en alles in de Kyte blijft mooi droog.

In Oostenrijk weer opzetten..... het regende hard daar. Een plek gekozen die zeer scheef bleek te zijn en naar 2 kanten afliep. Door de regen niet goed op gelet. Ook bleek later dat de Kyte zich moeilijk strak laat opzetten als deze helemaal nat is. Windforce werkt utstekend en het frame klikt prima in, maar het staat niet heel mooi. Als het droogt komt het vanzelf weer goed, alleen de luifelpunten dienen dan nog een keer verplaatst te worden (circa 30 cm!!!)
Na 40 minuten de hoop opgegeven, bovenstaande nog niet wetende en alles wijtend aan de scheve plek. Verplaatst naar een andere plek, wat met een vouwwagen wat meer gedoe is dan met een caravan. Daar opgezet en het was inmiddels droog en weer warm dus de Kyte begon wat op te drogen. Met verplaatsen bij en wat tijd om uitgebreid te mopperen 2 uur bezig geweest.
Dit was het moment waarop we dachten dat we wellicht toch een fout hadden gemaakt door naar een vouwwagen over te stappen....

Hier goed over nagedacht en een duidelijker stappenplan gemaakt met wie wat doet. Afbreken was in 35 minuten klaar en in Sexten stonden we in ruim 30 minuten compleet. Dat werd in de 2 campings daarna alleen nog maar efficiënter en de laatste stop stonden we in 25 minuten en waren we in minder dan 25 minuten weer ingepakt. Het kan dus wel  :J

Verblijf op de camping
Even wennen is dat je gaat slapen in een tent waar in principe iedereen zomaar binnen kan lopen. Beetje vreemd gevoel, maar ook dat went snel.
De Kyte koelt 's avonds heerlijk snel af (als het buiten afkoelt), waar in een caravan lang de warme lucht blijft hangen. Zeer prettig. Ook de ruime luifel is veel fijner dan de caravanluifel. Dit geeft veel meer beschutting en altijd een schaduwplek. Was bij de caravan niet zo.
Keuken onder de luifel is zoveel fijner dan in een warme caravan. We hebben weliswaar maar 1 dag iets gekookt, maar ook voor koffie zetten ben je lekker samen buiten. Veel fijner. In een caravan ruikt je hele bed naar het koken en wordt het binnen nog warmer dan het al is.
Wel hadden we in het Otztal een koude avond (na de opzet ellende, dus humeur was niet zo best..... het werd lekker warm, maar koelde 's avonds vlot af). Dan zit je in een vouwwagen ruimer, maar in een caravan wat gezelliger. Doet toch wat kaal aan in zo'n tent.
We hadden verwacht het toilet te missen, maar eigenlijk was dat helemaal niet zo.

Overig
In het Otztal begon het flink te waaien toen wij niet op de camping waren. We waren er een kilometer of 10 vandaan. Op de luifelpunten na stond de Kyte maar met 3 haringen vast. Dus ik vroeg me al af of hij er nog zou zijn bij terugkomst. Maar: stond nog helemaal strak, zonder enig probleem.
We hebben tijdens de laatste nacht in Zuid-Duitsland hevige regen gehad. De overbuurman is 's nachts eruit gegaan omdat zijn voortent lekte als een wasmand..... de Kyte..... geen druppel binnen!!
Verder moet je er met een Kyte wel rekening mee houden dat je 2 x per dag een rondleiding mag doen. Het ding valt nogal op.

Beetje lang verhaal geworden, maar goed. Mocht iemand specifieke vragen hebben, laat maar komen.

« Laatst bewerkt op: juni 28, 2019, 09:02:59 am door RDDR »
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2019, 10:56:09 am »

Ik dacht dat als hij kletsnat is, je hem droog kunt blazen door hem op te blazen?
Zodat hij vochtig is als je hem inklapt en niet zeiknat, op de luifel na uiteraard.

Leuk om te lezen dat je dezelfde ervaring hebt als wij, kwamen uit een Fendt 510 en hebben nu een cocoon XL.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2019, 11:50:22 am »

Fijn dat jullie zo genoten hebben!!
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2019, 11:56:25 am »

Leuk en goed verhaal.
Wij hebben hem nog zonder het opblaas systeem en ook die is met regen ingeklapt en uitgeklapt geweest.
Het water loopt bij het uitklappen aan alle kanten eruit eenmaal opgezet en je kijkt binnen is er niks nat.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2019, 06:59:29 pm »

Ik dacht dat als hij kletsnat is, je hem droog kunt blazen door hem op te blazen?
Zodat hij vochtig is als je hem inklapt en niet zeiknat, op de luifel na uiteraard.

Leuk om te lezen dat je dezelfde ervaring hebt als wij, kwamen uit een Fendt 510 en hebben nu een cocoon XL.

Is inderdaad mogelijk, maar duurt best even en zoals gezegd, ook bij kletsnat invouwen blijft alles binnen helemaal droog. Dus eigenlijk ook geen noodzaak om hem droog te blazen.

Leuk en goed verhaal.
Wij hebben hem nog zonder het opblaas systeem en ook die is met regen ingeklapt en uitgeklapt geweest.
Het water loopt bij het uitklappen aan alle kanten eruit eenmaal opgezet en je kijkt binnen is er niks nat.

Klopt!! Ik was verbaasd. Ook kregen we na de nacht met een hoosbui wat vragen van andere gasten 'hoe het was om in een tent te slapen dan'. Nou ja.... hetzelfde als in een caravan. Het is kurkdroog, maar je bent wakker van het geluid.

@Hemertje: thanks!
Gelogd

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2019, 05:55:04 pm »

Laatste regel vind ik top, van de rondleiding, dat doen wij nu al 8 jaar en nu helemaal bekijks met de nieuwe windforce,
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2019, 10:55:54 pm »

Allen,

gezien de vele hulp op dit forum wilde ik even kort mijn ervaringen delen met de HK Kyte die we vorig jaar hebben aangeschaft.
Voor de geïnteresseerden:
1) ons zoek topic: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21211.msg298035#msg298035
2) de eerste indruk: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=22927.15
Toppie dat je ook je eerste ervaringen deelt, dit maakt het verhaal compleet!

Opzetten & afbreken
Eerste plek ging redelijk voorspoedig. We hadden hem pas 1 keer opgezet vorig jaar en hadden dus weer even de handleiding nodig. In totaal 40 / 45 minuten mee bezig geweest. Voor de duidelijkheid: ik tel dan afkoppelen, op de plek duwen, waterpas zetten, uitklappen, luifel opzetten, haringen plaatsen waar nodig, keuken open zetten, tafel en stoelen neerzetten, trapje neerzetten. Dus echt van plek gekozen tot aan koffie zetten.Invouwen was op een regendag en dat ging wonderbaarlijk goed. In verband met de regen niet op de tijd gelet, maar zal alles bij elkaar ook een minuut of 40 zijn geweest. Windoforce werkt prima met een kletsnat doek en alles in de Kyte blijft mooi droog.....en de laatste stop stonden we in 25 minuten en waren we in minder dan 25 minuten weer ingepakt. Het kan dus wel
Hier ben ik benieuwd waar de meeste tijd in gaat zitten. Met z'n hoeveel mensen kampeer je? Wij kamperen met ons 5-en en het plaatsen en uitklappen of inklappen van de vouwwagen (3Dog) neemt slechts enkele minuten. Maar naar mijn ervaring gaat vooral bij het inklappen de meeste tijd in het weer opbergen van de spullen zitten. Voor een nachtje gaat dit slechts om wat kledingtassen en een paar slaapzakken (van de kinderen), maar hoe langer wij staan hoe meer spullen zoals bbq, laadapparatuur (voor alle mobieltjes etc.), verlichting, waslijn, bijzettent, opblaasboten, hangmat met frame enz. er uitgepakt zijn en weer ingepakt moet worden. Hebben jullie geen of weinig 'losse' spullen of heb je dit buiten de tijdsmeting gehouden?

Keuken onder de luifel is zoveel fijner dan in een warme caravan. We hebben weliswaar maar 1 dag iets gekookt, maar ook voor koffie zetten ben je lekker samen buiten.
Voor ons is kamperen buiten leven en de keuken dichtbij of in de leefruimte is wat ons betreft optimaal. Wij hebben naast de vouwwagen ook een camper. Nadeel hiervan is dat zodra je binnen ben de kampeerbeleving weg is, je zit (bij slecht weer wel lekker warm en beschut) in een van de buitenwereld afgesloten doos.
 
Verder moet je er met een Kyte wel rekening mee houden dat je 2 x per dag een rondleiding mag doen. Het ding valt nogal op.
De rondleiding komt meestal als wisselwerking tot stand, jij bent enthousiast over je kampeermiddel en als je mede kampeerder dit ook is, is het super leuk als je een rondleiding geeft!

(Ik krijg weleens van mijn wederhelft op m'n kop dat ik ons kampeermiddel met de nodige doe-het-zelf aanpassingen zonder eerst onze 'rotzooi' in en om de leefruimte op te ruimen aan medekampeerders laat zien :( ... voor mij is dit een deel van de vakantie en rondleidingen laten zich nu eenmaal lastig plannen :#  )
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2019, 11:19:23 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2019, 08:57:23 am »

Laatste regel vind ik top, van de rondleiding, dat doen wij nu al 8 jaar en nu helemaal bekijks met de nieuwe windforce,

Klopt, we hebben bij 1 camping opgezet rond 15:00 toen er net wat mensen op het terrasje van de camping zaten en onze plek lag vol in het zicht. Windforce trekt extreem de aandacht.


Toppie dat je ook je eerste ervaringen deelt, dit maakt het verhaal compleet!

Zeker! Ik heb veel hulp gekregen (zeker ook van jou), dus een beetje feedback mag dan ook wel. Dit is mijn laatste topic om het inderdaad af te sluiten over onze zoektocht en bevindingen.

Hier ben ik benieuwd waar de meeste tijd in gaat zitten. Met z'n hoeveel mensen kampeer je? Wij kamperen met ons 5-en en het plaatsen en uitklappen of inklappen van de vouwwagen (3Dog) neemt slechts enkele minuten. Maar naar mijn ervaring gaat vooral bij het inklappen de meeste tijd in het weer opbergen van de spullen zitten. Voor een nachtje gaat dit slechts om wat kledingtassen en een paar slaapzakken (van de kinderen), maar hoe langer wij staan hoe meer spullen zoals bbq, laadapparatuur (voor alle mobieltjes etc.), verlichting, waslijn, bijzettent, opblaasboten, hangmat met frame enz. er uitgepakt zijn en weer ingepakt moet worden. Hebben jullie geen of weinig 'losse' spullen of heb je dit buiten de tijdsmeting gehouden?

Zit wel in de tijdmeting, maar we zijn wel maar met 2 personen en redelijk makkelijk ingesteld. Zo hebben we 1 grote weekendtas voor mijn kleding en 1 voor mijn vrouw. Die tassen gooien we in de kofferbak van de auto. We hebben in de vouwwagen 1 bak gemaakt met alle spullen die we echt elke keer nodig hebben. Die zetten we in zijn geheel in de tent en weer terug in de bak van de vouwwagen bij vertrek.
Iets als een BBQ ruimen de de laatste avond al op, dus hoeft op de dag van vertrek niet meer.

Ruwweg bij het opzetten:
5 minuten - Op de plek rijden, afkoppelen en de vouwwagen het laatste stukje op de juiste plek en positie neerzetten door te duwen
5 minuten - Ik stel hem waterpas, terwijl mijn vrouw de stroomkabel aansluit en meterstand noteert of fotografeert, Windforce poort openzet en het afdekzeil eraf haalt
2 minuten - stoelen, trapje en tafel halen we van de vouwwagen af en zetten we neer waar de luifel komt. Ook ligt bovenop een tenttapijt dat we onder het kuipzeil leggen als bescherming. Deze leggen we samen neer
3 minuten - het daadwerkelijk opblazen van de tent het vast zetten van de stokken. Mijn vrouw pakt in de tussentijd de haringen, accuboormachine en wat losse spullen uit de auto
5 minuten - luifel opzetten (doen we samen), 3 haringen per luifel punt, 3 haringen aan de zijkant van de tent (niet noodzakelijk bij rustig weer), 1 naast de deur vanwege het gemak met open en dicht ritsen, zijluifels vast klikken, ratel bevestigen aan de achterkant
5 minuten - kleding tassen in de tent zetten, box eruit halen, keuken open maken en het lampje daar neer zetten, stroomslof in de lus hangen waar de luifelstok in zit tijdens het rijden, boog in de binnentent bevestigen

We gebruiken dus niet het keukenschort, boogje om de luifel bij de keuken hoger te maken of de boog in de luifel.
Bij het inpakken in omgekeerde volgorde, maar je bent dan iets meer tijd kwijt met inpakken, maar het waterpas stellen vervalt en aankoppelen gaat sneller dan afkoppelen en precies neerzetten waar je wil. Totaal blijft ook dan circa 25 minuten.

Voor ons is kamperen buiten leven en de keuken dichtbij of in de leefruimte is wat ons betreft optimaal. Wij hebben naast de vouwwagen ook een camper. Nadeel hiervan is dat zodra je binnen ben de kampeerbeleving weg is, je zit (bij slecht weer wel lekker warm en beschut) in een van de buitenwereld afgesloten doos.

Helemaal mee eens. Een caravan geeft wat dat betreft hetzelfde gevoel als je camper. Maar ook helemaal mee eens dat je bij slecht weer aangenamer zit.

De rondleiding komt meestal als wisselwerking tot stand, jij bent enthousiast over je kampeermiddel en als je mede kampeerder dit ook is, is het super leuk als je een rondleiding geeft!
(Ik krijg weleens van mijn wederhelft op m'n kop dat ik ons kampeermiddel met de nodige doe-het-zelf aanpassingen zonder eerst onze 'rotzooi' in en om de leefruimte op te ruimen aan medekampeerders laat zien :( ... voor mij is dit een deel van de vakantie en rondleidingen laten zich nu eenmaal lastig plannen :#  )

Mijn wederhelft is makkelijker in dit soort zaken dan ik zelf. En we hebben binnen gewoon weinig spullen staan. Keuken staat alles hetzelfde tijdens de reis als op de camping, spullen in de wagen bak pakken we wanneer nodig en mikken we daar ook weer in terug. Dus meestal ligt binnen niet veel.
Je merkt dat er veel mensen op af komen door de vorm van het de luifel. Hij valt erg op en in de 2 weken dat we weg waren hebben we geen enkele andere Holtkamper gezien. Vaak mensen die vroeger ook een vouwwagen hadden en voornamelijk de vierkante modellen kennen, zoals Camplet. Ik vind het prima als mensen nieuwsgierig zijn en voor een vriendelijk praatje komen. Als het een beetje klikt, mogen ze ook best even binnen kijken en naar de keuken. De bamboe variant die we hebben is ook vrij opvallend en door velen erg mooi gevonden.
Sommigen vragen naar de prijs, ook daar doe ik niet moeilijk over. Vreemd genoeg is de reactie of: oh, zo duur? Of juist: valt me erg mee, ik had hoger verwacht. Die laatste reactie had ik niet verwacht, maar een paar keer gehoord. Iemand die niet naar de prijs vraagt, begin ik er zelf ook niet over. Maar vaak is men nieuwsgierig.

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2019, 08:58:29 pm »

Ruwweg bij het opzetten:
5 minuten - Op de plek rijden, afkoppelen en de vouwwagen het laatste stukje op de juiste plek en positie neerzetten door te duwen
5 minuten - Ik stel hem waterpas, terwijl mijn vrouw de stroomkabel aansluit en meterstand noteert of fotografeert, Windforce poort openzet en het afdekzeil eraf haalt
2 minuten - stoelen, trapje en tafel halen we van de vouwwagen af en zetten we neer waar de luifel komt. Ook ligt bovenop een tenttapijt dat we onder het kuipzeil leggen als bescherming. Deze leggen we samen neer
3 minuten - het daadwerkelijk opblazen van de tent het vast zetten van de stokken. Mijn vrouw pakt in de tussentijd de haringen, accuboormachine en wat losse spullen uit de auto
5 minuten - luifel opzetten (doen we samen), 3 haringen per luifel punt, 3 haringen aan de zijkant van de tent (niet noodzakelijk bij rustig weer), 1 naast de deur vanwege het gemak met open en dicht ritsen, zijluifels vast klikken, ratel bevestigen aan de achterkant
5 minuten - kleding tassen in de tent zetten, box eruit halen, keuken open maken en het lampje daar neer zetten, stroomslof in de lus hangen waar de luifelstok in zit tijdens het rijden, boog in de binnentent bevestigen
Ik denk dat Jos Verstappen jaloers is op zo'n dream team, zo'n geoliede machine wil hij ook wel voor zijn pit-stop  :K
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Eerste lange reis HK Kyte XL
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2019, 09:04:47 am »

Wellicht een idee om bij het volgende vouwwagen weekend een demo te geven van deze gesmeerde samenwerking. Ik heb dan niet eens de tijd om goed en wel op een stoel te gaan zitten.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal