Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano  (gelezen 987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mpostma

  • Gast
Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano
« Gepost op: juli 24, 2023, 07:59:09 pm »

Bij Holtkamper werd ons gezegd dat je op de Dissel van de Nano prima twee electrische fietsen van ieder 30kg kan plaatsen. Ik weet uit ervaring dat dat op de oudere Cocoon een garantie voor een slingerende vouwwagen betekende. Maar volgens de altijd positieve "Holtkamper meneer" is dat op de Nano geen probleem. Heeft iemand hier ervaringen mee? Het speelt mee in de keuze Disselbak of Fietsendrager op de Dissel, waarbij de fietsendrager absoluut de voorkeur heeft.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2023, 08:03:34 pm door mpostma »
Gelogd

frankdrim

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2021 zonder keuken
Re: Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2023, 11:28:43 am »

Wij hebben een nieuwe Cocoon (2021) zonder keuken. Deze heeft volgens mij precies hetzelfde onderstel als de Nano, dus dezelfde lengte. Wij hebben ook dezelfde (Thule) fietsendrager die Holtkamper ook verkoopt.
Er staat één elektrische fiets en een gewone op de drager, maar 2 elektrische fietsen zou ook prima gaan denk ik, wel halen wel even de accu eruit. Als je ervoor zorgt dat de kogeldruk met de fietsen erop rond de 50 kg is en niet al het gewicht achterin de Nano ligt zal de combinatie prima rijden. Soms zie je de fietsen in de spiegel wel wat bewegen maar als ze goed vastzitten kan dat geen kwaad. Gaat gewoon prima met 120 kh/h in Frankrijk.
Gelogd

mpostma

  • Gast
Re: Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2023, 02:41:50 pm »

Dank voor je reactie, dat geeft hoop. Ik denk wel dat je bedoelt: Niet alle gewicht voorin, want daar staan ook die fietsen. En in de auto niet alle gewicht achterin.
Gelogd

JB91

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2023, 08:37:47 pm »

Een slingerende aanhanger heeft puur te maken met verkeerde kogeldruk. Helaas zie je dit nog veel te vaak op de wegen.

Fietsen op een dissel geeft meer kogeldruk, dit moet je compenseren door “iets” meer gewicht naar achteren te verplaatsen.

Vanuit de zijkant gezien dient je auto + aanhanger in een mooie lijn te staan. Een V-vorm zorgt gegarandeerd voor problemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

mpostma

  • Gast
Re: Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2023, 08:58:57 am »

Deze reactie kan verwijderd worden. Helaas weet ik niet hoe ik dat zelf moet doen.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2023, 09:22:23 am door mpostma »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2023, 09:45:44 am »

Een slingerende aanhanger heeft puur te maken met verkeerde kogeldruk. Helaas zie je dit nog veel te vaak op de wegen.

Fietsen op een dissel geeft meer kogeldruk, dit moet je compenseren door “iets” meer gewicht naar achteren te verplaatsen.

Vanuit de zijkant gezien dient je auto + aanhanger in een mooie lijn te staan. Een V-vorm zorgt gegarandeerd voor problemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit is een groot misverstand en hét recept voor een slingerende aanhanger! Kogeldruk an sich heeft weinig invloed op slingeren. Massa voorop en achterop de aanhanger des te meer. Compenseren is dus het allerslechtste wat je kunt doen, dan nog beter 100kg op de kogel.
Theoretisch:
Iedere slinger heeft een draaipunt waar je omheen draait. Bij een slingerende aanhanger is dat een denkbeeldige, vertikale lijn door de wielas van de aanhanger. Als je van boven op de aanhanger zou kijken tijdens het slingeren, dan zie je de aanhanger met de klok mee en tegen de klok in draaien om die denkbeeldige vertikale as. Tijdens dat slingeren zijn er een aantal hefbomen met bijbehorende krachtmomenten aan het werk. Een krachtmoment is een kracht * de afstand tussen draaipunt en aangrijpingspunt van die kracht. Neem de keuken achterop. Die slingert naar links en moet afgeremd worden. Daar is een kracht voor nodig. Hoe verder die keuken achter de denkbeeldige, vertikale as hangt, hoe groter de afstand draaipunt/kracht en dus hoe groter het krachtmoment van die keuken. Om dat op te heffen, is een even groot krachtmoment de andere kant uit nodig. Daar komt de auto in het spel. De trekhaak oefent zijwaarts een kracht uit. Hoe verder de trekhaak van de denkbeeldige, vertikale as, hoe groter het krachtmoment en hoe makkelijker de auto kan compenseren voor de zijwaartse slinger van de keuken.

Dit is in de basis het systeem. Hoe kun je kans op  slingeren dan zo klein mogelijk maken? Door alle massa zoveel mogelijk te verzamelen in de denkbeeldige, vertikale as. Geen afstand, geen krachtmoment. Verder helpt het om een lange dissel te hebben en een zware auto, dan is het makkelijker om een groot moment de andere kant op te creëren. Veel massa op de dissel werkt dus averechts en dat compenseren met nog meer massa aan de andere kant garantie voor problemen. Kogeldruk is een belasting in vertikale richting en heeft met slingeren verder niet zo veel van doen. Tenzij het een heel lichte auto betreft en er zelfs negatieve kogeldruk is, waardoor de achterwielen van de auto weinig druk op de ondergrond kunnen uitoefenen en weinig grip hebben. Dan kan de auto zelf in de slip raken.
Gelogd

mpostma

  • Gast
Re: Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2023, 11:43:56 am »

Dank voor deze uitgebreide reactie Sander. Ik snap de theorie en ga het binnenkort maar eens op een klein stuk snelweg uitproberen. De Fietsendrager is op de Nano zo geplaatst dat deze vrij dicht tegen de wagenbak aan zit op een lange Dissel. Dus het zou in jouw theorie niet veel negatieve invloed moeten geven. Het verschil met twee elektrische fietsen, zwaardere kogeldruk en zonder twee fietsen, kogeldruk die heel erg laag is, is best groot. Ik ga beide situaties maar eens uitproberen. Ik heb nog geen enkele reactie van andere Nano bezitters gezien, dus wellicht maak ik me druk om niks. Maar ja, "better to be safe than sorry"...
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Electrische fietsen op dissel van Holtkamper Nano
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2023, 05:51:07 pm »

Dat laatste is zeker zo. Iets met voorkomen en genezen. ;-)
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal