Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: 6 fietsen mee op vouwagen  (gelezen 18131 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

  • Gast
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #15 Gepost op: juni 22, 2016, 10:52:50 pm »

.. is het me nogal een hefboom wat er aan staat te trekken.


Dat is ook precies wat ik bedoelde, het maakt volgens mij best wat uit of die fietsen op het dak van de klapper staan of op één zo'n stangetje qua beweging en invloed op de kar.
Gelogd

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #16 Gepost op: juni 23, 2016, 12:04:31 am »

Dat is ook precies wat ik bedoelde, het maakt volgens mij best wat uit of die fietsen op het dak van de klapper staan of op één zo'n stangetje qua beweging en invloed op de kar.

en gebeurt het dan wel eens dat een vouwwagen instabiel wordt met rijden?  Wordt eerste jaar rijden met een vouwwagen...
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #17 Gepost op: juni 23, 2016, 07:21:20 am »

De malawi ligt echt wel stevig achter je auto maar als je hem verkeerd inpakt en dan ook nog zo'n constructie erop zet krijg je echt wel onbalans.

Hoe ga je het sowieso met de bagage doen? En heb je een voortent en/of luifel en/of achtertent? Dat weegt ook behoorlijk wat en je moet even kijken hoe je die verdeeld. En heb je een keuken? Daar kan je het gewicht wat mee naar achteren trekken.

Maar als dit je eerste keer is zou ik gewoon eens de boel beladen zoals je van plan was en dan een stukje rijden. Dan merk je snel genoeg of het gaat. Zo niet kan je nog wat schuiven met de bagage.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #18 Gepost op: juni 23, 2016, 08:49:41 am »

De mogelijke gevaren zijn hier wel gegeven. Je zou niet de eerste zijn die met onbalans op z'n kant ligt. En geloof me, dat wil je niet meemaken...
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.371
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #19 Gepost op: juni 23, 2016, 01:34:34 pm »

Kom op mensen maak het groter dan het is. De fietsen staan op een relatief gunstige plek. De constructie van Holtkamper met de fietsen achterop is er een die veel minder an te bevelen is. het is ook geen extreem gewicht Het " stangetje" is, mits je de juiste koopt, een degelijk ding.  en ook de montage is dat. Het gewicht zit relatief dicht bij de wagenbak en in dit geval er zelfs een stukje boven. De bus zal de fietsen al een groot stuk uit de wind houden dus ook dat is niet zo'n issue. En ik heb het zelf zo gehad dus weet ook wel waar ik over praat in dit geval.  en of het nu op een vouwwagen is of op een caravan waar die stang gebruikt word, dat maakt ook niet zo veel uit.
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2016, 01:45:40 pm door poldertoerist »
Gelogd
Adventure Awaits

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 814
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #20 Gepost op: juni 23, 2016, 02:45:27 pm »

De keuze om de fietsendrager boven de vouwwagen te zetten lijkt mij een goede. Het gewicht verplaatsen in de richting van de as is altijd goed.
Qua sterkte zal het ook allemaal wel okay zijn. Maar de stabiliteit lijkt mij eerder een probleem. Het zal allemaal behoorlijk wiebelen.
Misschien dat je de stang aan de bovenkant nog kan schoren richting de bak van de vouwwagen, of de dissel. Daarmee win je een boel stabiliteit.
Het moet natuurlijk wel een solide punt zijn waar de naar toe afsteunt!

Zoals eerder ook aan gegeven hou wel het maximale gewicht van de vouwwagen in de gaten. Alles bij elkaar heb je voor he het weet een te zwaar beladen vouwwagen.
Gelogd

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #21 Gepost op: juni 24, 2016, 09:38:49 am »

Mijn thule fietsendrager kwam uit een test op stabiliteit op de bol toch redelijk goed naar voor.  Bij wilde uitwijkmaneuvers blijft hij recht op de auto.  Als je die testen ziet twijfel je sowieso of een fietsdrager een goed idee is....
Ik denk dat het wel moet lukken al aanvaard ik dat er risico's zijn. 
Voordeel; betere gewichtsverdeling in de lengterichting versus fietsen op de dissel.  Misschien bereken ik de momenten eens...
Nadeel: gewicht komt hoger.  Maar de malawi is een brede wagen.  Ik vertrouw er wel op.
Ivm hoogte van de steun.  Ik heb nogal een vertrouwen in staal.  Dat komt wel goed . En misschien plaats ik nog wat spanriemen om de fietsdrager op zijn plaats te houden bij grotere bewegingen.   

We hebben ook de keuken.  Al heb ik ze nog niet gemonteerd gehad (net 2de hands aangeschaft).  Nog geen idee hoe dat de gewichtsverdeling juist beïnvloed .  Al heeft ze nu leeg (is met voortent) al snel de neiging naar achteren te kantelen.

Ik kom zelfs in de verleiding nog 2 fietsen op de dissel te plaatsen...
Walter
Gelogd

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #22 Gepost op: juni 24, 2016, 09:41:14 am »

Waarom niet een aantal fietsen IN de bus? Is geen kleintje volgens mij! Je kunt best veel spullen kwijt in de vouwwagen, dus lijkt me dat er wel ruimte over zou moeten blijven in de bus...
Met zes in de bus hebben we de twee achterbanken nodig.  Grote spullen als een fiets passen dan niets meer in de bus....

Walter
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #23 Gepost op: juni 24, 2016, 10:43:12 am »

Mijn thule fietsendrager kwam uit een test op stabiliteit op de bol toch redelijk goed naar voor.  Bij wilde uitwijkmaneuvers blijft hij recht op de auto.  Als je die testen ziet twijfel je sowieso of een fietsdrager een goed idee is....
Ik denk dat het wel moet lukken al aanvaard ik dat er risico's zijn. 
Voordeel; betere gewichtsverdeling in de lengterichting versus fietsen op de dissel.  Misschien bereken ik de momenten eens...
Nadeel: gewicht komt hoger.  Maar de malawi is een brede wagen.  Ik vertrouw er wel op.
Ivm hoogte van de steun.  Ik heb nogal een vertrouwen in staal.  Dat komt wel goed . En misschien plaats ik nog wat spanriemen om de fietsdrager op zijn plaats te houden bij grotere bewegingen.   

We hebben ook de keuken.  Al heb ik ze nog niet gemonteerd gehad (net 2de hands aangeschaft).  Nog geen idee hoe dat de gewichtsverdeling juist beïnvloed .  Al heeft ze nu leeg (is met voortent) al snel de neiging naar achteren te kantelen.

Ik kom zelfs in de verleiding nog 2 fietsen op de dissel te plaatsen...
Walter

Een keuken kan je niet later op de Malawi plaatsen is mij altijd verteld. Je koopt hem met en dan is de wagen er op aangepast of je koopt hem zonder. De keuken zit vast met uitschuifbare steunen en met klemmen, je kan altijd zelf kijken of je die kan maken, maar standaard kan het dus niet.
Gelogd

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #24 Gepost op: juni 24, 2016, 11:10:10 am »

Een keuken kan je niet later op de Malawi plaatsen is mij altijd verteld. Je koopt hem met en dan is de wagen er op aangepast of je koopt hem zonder. De keuken zit vast met uitschuifbare steunen en met klemmen, je kan altijd zelf kijken of je die kan maken, maar standaard kan het dus niet.
Misschien voor een andere discussie....
De houders voor de steunen zitten aan de wagen en de steunen zijn bij de keuken meegekomen.  Dat zit snor. 
Enige is dat het een versie van de keuken is zonder een haakje hogerop.  De keuken wordt/werd blijkbaar enkel op zijn plaats gehouden door de steunen en zeildoek.  Dat extra haakje voor de klem ga ik er nog opzetten (klem zit wel op de wagen).

Walter
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #25 Gepost op: juni 24, 2016, 12:04:25 pm »

Apart. Ik heb toch echt van oa De Wit begrepen dat het niet zou kunnen om later een keuken te plaatsen. Dat was namelijk ook ons idee; eerst hem zonder keuken kopen en dan eventueel later de basiskeuken kopen ipv de luxe.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #26 Gepost op: juni 24, 2016, 12:48:21 pm »

De as zit meer naar voren bij de uitvoering zonder keuken en die kun je niet meer nadien verplaatsen.
Gelogd

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #27 Gepost op: juni 24, 2016, 01:38:54 pm »

Bedankt voor de info ivm de as, goed om rekening mee te houden!
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #28 Gepost op: juni 24, 2016, 01:48:42 pm »

De as zit meer naar voren bij de uitvoering zonder keuken en die kun je niet meer nadien verplaatsen.

Aja, dat was het!
Vraag me ook af hoe de steunen aan het frame zitten trouwens, dat moet best stevig gedaan zijn. En ja, hij wordt door het zeil op zijn plek gehouden. Maar dat zeil is daarom dus ook groter, dus het huidige zeil gaat niet passen. En je zult de stekker voor de achterverlichting moeten verlengen/aanpassen. Of zit dat op de versie zonder keuken anders in elkaar?
Gelogd

walter-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: 6 fietsen mee op vouwagen
« Reactie #29 Gepost op: juni 24, 2016, 02:09:58 pm »

Versie zonder keuken heeft een afneembare achterplaat die net zoals de keuken op de stekker aansluit.

Walter
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal